تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805645204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در افتتاحيه اجلاس كارشناسان قضايي كشورهاي اسلامي مطرح شد: اسلام يك قدرت فرهنگي بسيار بزرگ است معرفي اسلام بايد غني و قابل طرح در مجامع علمي دنيا باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در افتتاحيه اجلاس كارشناسان قضايي كشورهاي اسلامي مطرح شد: اسلام يك قدرت فرهنگي بسيار بزرگ است معرفي اسلام بايد غني و قابل طرح در مجامع علمي دنيا باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

خبرگان حقوقي كشورهاي اسلامي تلاش خود را جهت بررسي پيش نويس اساسنامه تشكيل اتحاديه قواي قضاييه كشورهاي اسلامي با برگزاري اولين روز از اجلاس سه روزه "كارشناسان قضايي كشورهاي اسلامي" آغاز كردند.

ترفندها و تزويرهاي دشمنان بايد افشا شود

معرفي اسلام بايد غني و قابل طرح در مجامع علمي دنيا باشد

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت الله هاشمي شاهرودي رييس قوه قضاييه در مراسم افتتاحيه اين اجلاس با بيان اين‌كه امروز جهان اسلام داراي رشد سياسي، فرهنگي و حقوقي است، اظهار داشت: شايد بتوان گفت آنچه امروز تعالي فرهنگي، حقوقي، سياسي و رشد اجتماعي را كه در كل جهان اسلام شاهديم در هيچ مقطعي از تاريخ سراغ نداريم.

وي با اشاره به بيداري ملت‌هاي اسلامي، خاطرنشان كرد: امروز نخبگان بزرگي كه در سراسر جهان اسلام وجود دارند خود را نشان مي‌دهند و افكار بلند اسلامي، انديشه‌هاي اسلام گرايي و بازگشت به هويت ملي و اسلامي در همه كشورهاي اسلامي چشم گير است. نظام مقدس جمهوري اسلامي و انديشه‌هاي بلند امام راحل، تحول عظيمي را در كل منطقه و جهان اسلام ايجاد كرد. علما، حقوقدانان و نخبگان و ذخاير ارزشمند علمي جهان اسلام با برپايي جمهوري اسلامي شكوفا شده‌اند.

رييس قوه قضاييه با تاكيد بر اين‌كه امروز بيداري اسلامي خواست عمومي كشورهاي اسلامي، ملت‌ها و مديران و مسوولان كشورهاي اسلامي است، ادامه داد: اين تحول بزرگ و انقلاب واقعي فكري، فرهنگي و سياسي منشا فزوني يافتن چالش‌ها با خارج از جهان اسلام به ويژه جهان استكبار شده است زيرا اين بيداري به نفع مستكبران جهان نخواهد بود بنابراين به انحاي مختلف چالش‌هاي جديد، درگيري‌هاي گوناگون، تهاجم‌هاي فرهنگي ، حقوقي و حتي سياسي و نظامي پس از اين تحول عظيم شكل گرفته و مي‌توان گفت اين چالش‌ها در گذشته سابقه نداشته است.

وي با اشاره به اين‌كه در اين رابطه از دو جهت تكليف داريم و در اين دو ميدان رسالت عظيم خود و نقش پاسداري از اسلام و دستاوردهاي نظام اسلامي را در اين چالش بزرگ بايد ايفا كنيم، ادامه داد: از يك جهت معرفي اسلام است زيرا امروز با اين تحول بزرگي كه شكل گرفته و پارادوكسي كه ميان جهان اسلام و غرب شكل گرفته، توقع ملت‌هاي اسلامي و هم چنين مقتضاي چالش اين است كه ما بتوانيم ميراث غني خود را در همه ابعاد به ويژه حقوقي، فرهنگي و تمدني به دنيا معرفي كنيم.

رييس قوه قضاييه تصريح كرد: در اثر اين چالش و درگيري همه دل‌ها و فكرها به اين تقابل و درگيري دوخته شده است و جهان غرب در صدد اين است كه اين انديشه‌ها را همچون گذشته مورد نقد خود قرار دهد و در انتقادهاي خود برتري داده‌ها و ارزش‌هاي خود را به اثبات برساند.

وي افزود: معرفي اسلام و ميراث غني آن به ويژه در بعد فرهنگي و حقوقي و نشان دادن حقانيت اين ميراث وظيفه مهم و اوليه همه علما و حقوقدانان اسلامي است. معرفي كردن اسلام نيز در اين ابعاد بايد غني، علمي و قابل طرح در مجامع علمي دنيا و قابل اغنا و اثبات باشد.اشراف در فرهنگ اسلامي، حقوق اسلامي و استخراج و استنباط ايده‌ها و انديشه‌ها و مباني عادلانه و دقيق نظام اسلامي بايد با تطبيق با شرايط روز انجام بگيرد. هم چنين در اين رابطه پالايش، نظريه پردازي و پردازش نيز بايد صورت گيرد و در نهايت به دنيا عرضه شود.

هاشمي شاهرودي با اشاره به اين‌كه مباني حقوقي و فقهي ما بسيار غني است اما در همه زمينه‌ها به ويژه در مسايل قضايي نياز به پالايش، تطبيق و مقايسه و در برخي از موارد نيز نياز به استخراج دارد، افزود: بسياري از مسايل در فرهنگ مخالف ما داراي بنيان‌ها و نظريه پردازي‌هاي قوي، زيبا و مغلطه انداز است و در ذهن بسياري از جوانان نفوذ مي‌كند. بنابراين عرضه كردن نظام و دستگاه حقوقي اسلامي و نظام قضايي اسلام ، آرمان‌هاي بلند و عادلانه اين نظام، سياست‌هاي كيفري و حقوق مدني در نظام اسلام بايد به شيوه‌ها و قالب‌هاي مدرن امروز از متون اسلامي تدوين، استخراج و به دنيا عرضه شود.

رييس قوه قضاييه با بيان اين‌كه ما نبايد فقط به معرفي اسلام و دستگاه قضايي به دنيا اكتفا كنيم بلكه وظيفه ديگري نيز بر عهده داريم، تصريح كرد: وظيفه نخست ،دفاعي است و وظيفه دوم كه از اولي مهمتر است تهاجم به فرهنگ دشمنان اسلام است. زيرا ديروز و امروز دشمنان با موضع تهاجمي عليه ما و اسلام و با اتخاذ شيوه مزورانه و ترفندهاي زيركانه و با تزوير و زور و استفاده از نظام سلطه توانستند اين ضربه را به جهان اسلام بزنند و اين ترفندها و تزويرها بايد افشا شود.

وي ادامه داد: آنها با عنوان عدالت خواهي و آزادي خواهي اما به صورت مزورانه آمدند و بدترين ظلم‌ها ، تجاوزها و پايمال كردن حقوق ملت ها را و به يغما بردن منابع كشورهاي اسلامي را انجام دادند.

وي با تاكيد بر اين كه وظيفه دوم ما افشا گري و تهاجم به فرهنگ و شيوه‌هاي مزورانه غربي است به ويژه در مورد مسايل حقوقي، ادامه داد: در مورد مسائل حقوقي و حقوق بشري شاهد هستيد كه آنها ناعادلانه ترين تبعيضات حقوقي را تحت عنوان دموكراسي حقوق ملت ها و حقوق بشر اعمال مي كنند. شاهد هستيد سازمان مللي كه براي حفظ حقوق ملت‌ها تشكيل شده چه تبعيضاتي را روا مي‌دارد و چه دستگاه‌هايي در آن نافذ هستند. اين همه ظلم و ستم در منطقه عليه مردم بي سلاح فلسطين با فجيع ترين جنايت ها شكل مي‌گيرد اماهيچ عكس العمل حقوقي و حقوق بشري انجام نمي‌شود.

هاشمي شاهرودي افزود: بنابراين وظيفه ما نشان دادن تزوير، دروغ و ترفند در كل مسائل فرهنگي و حقوقي است كه امروز نظام سلطه در حال مطرح كردن آن است. اين افشاگري بسيار حائز اهميت است.

رييس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: در مورد مسايل حقوقي و قضايي كه يك بعد علمي و تخصصي است هر دوي اين وظايف بايد مورد توجه قرار گرفته و در محافل علمي و نشست‌ها درست طراحي شود. قطعا اگر اين اتحاديه شكل بگيرد مي‌تواند در اين مسير بسيار راهگشا باشد. بنابراين اگر بخواهيم خود را حفظ كرده و از نفوذ غير مصون بداريم. قطعا بعد تهاجمي را نياز داريم.

وي اظهار اميدواري كرد كه اين اجلاس در تنظيم يك اساسنامه كارآمد و مفيد براي رسيدن به اهداف بلند و ايجاد وحدت ميان نخبگان و علماي جهان اسلام موفق باشد.

وي در پايان گفت: ان شالله با همت شما اين اساسنامه به درستي تنظيم شود پيش نويس اساسنامه با مشورت برخي از حقوقدانان كشورهاي اسلامي تنظيم شده و انصافا زحمات خوبي در اين زمينه كشيده شده است اميدواريم با دقت و احساس مسووليت نسبت به اهداف مذكور به پيش نويس غناي بيشتري ببخشيد تا آماده عرضه در آينده در كشور عربستان باشد.

وحدت ملي فلسطين ضامن آزاد‌سازي اين كشور از چنگال صهيونيست‌ها است

به گزارش ايسنا،‌ صلاح زواوي سفير فلسطين نيز طي سخناني با محوريت مساله فلسطين با بيان اينكه "مسلما هر اتحاديه‌اي كه منجر به ايجاد نزديكي ميان كشورهاي اسلامي مي‌شود مساله‌ي فلسطين را مورد توجه قرار مي‌دهد"، تصريح كرد: به بركت انقلاب اسلامي ايران، من امروز مي‌توانم اعمال حق كنم و سخن از فلسطين بگويم. خوشبختانه امروز فلسطين به عنوان يك اولويت براي جمهوري اسلامي ايران مطرح است و ما همگي بايد تلاش كنيم تا زخم اشغال فلسطين كه بر پيكره‌ي امت اسلامي وجود دارد درمان شود.

وي افزود: امروز خداوند متعال محبت و مهرورزي را در دل‌هاي مسلمانان ايجاد كرده و همه‌ي ما با اعتماد و يقين خود مي‌توانيم به وحدت رسيده و به مشتركات خود تمسك جويم كه در اين مسير مطمئنا كنار گذاشتن اختلافات كار دشواري نخواهد بود.

سفير فلسطين خاطرنشان كرد: علي‌رغم دادن هزاران شهيد، امروز قدس در آستانه‌ي نابودي است و در منطقه شاهد افزايش شهرك‌ها يهودي‌نشين هستيم از طرف ديگر آمريكا در تبليغات انتخاباتي از قدس به عنوان پايتخت اسرائيل نام مي‌برد؛ لذا همگي بايد به سبب ارادت و عشقي كه نسبت به قدس و فلسطين داريم با يكديگر متحد شويم تا آرزوي امام راحل كه همانا نماز خواندن در قدس شريف بود محقق شود.

وي با بيان اينكه بسياري تلاش كردند ما با دشمن كنار بياييم؛ اما هدف ما ايجاد دولتي در نوار غزه به پايتختي قدس است، اظهار داشت: شهرك‌هاي يهودي‌نشين قدس را در معرض طوفان قرار داده‌اند. مسلمانان امروز مسووليت سنگيني دارند، بدون انديشه در وحدت فلسطين نمي‌توانيم فلسطين را آزاد كنيم قطعا وحدت ملي فلسطين ضامن آزاد‌سازي اين كشور از چنگال صهيونيست‌ها است و وحدت فلسطينيان مي‌تواند پايه‌گذار اتحاد مستحكم عربي و اسلامي باشد.

زواوي در پايان تاكيد كرد: در حال حاضر بيانيه‌هاي فراواني از سوي جامعه‌ي بين‌الملل صادر شد كه در سازمان ملل خاك مي‌خورد؛ اميدواريم با تلاش در جهت ايفاي نقش سنگين خود بتوانيم راه را براي اجراي اين مصوبات باز كنيم.

اسلام يك قدرت فرهنگي بسيار بزرگ است

به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين رييس دستگاه قضايي گامبيا گفت: رييس قوه قضائيه ايران يكي از طرفداران بزرگ انسجام اسلامي است و ايده تشكيل اتحاديه‌ي قواي قضائيه كشورهاي اسلامي مشخصا ايده‌ي اين فقيه بزرگ به شمار مي‌آيد.

عبدالكريم تصريح كرد: لازم است راجع به قوانين اسلامي و عظمت اسلام در اين اجلاس صحبت كنيم. بايد دور هم جمع شويم و ببينيم كه چگونه مي‌توان چشم‌انداز آينده‌ي جهان اسلام را محقق كرد.

رييس هيات گامبيا با تاكيد بر لزوم هماهنگ‌سازي قوانين كشورهاي اسلامي با قوانين موجود در دين مبين اسلام، افزود: اسلام يك قدرت فرهنگي بسيار بزرگ است و ما در اين مقطع زماني دور هم جمع شده‌ايم تا شاهد ساختن تاريخ باشيم. بايد با بررسي درست پيش‌نويس اساسنامه تشكيل اتحاديه‌ي قواي قضائي كشورهاي اسلامي، گام بلندي در محقق شدن ايده‌ي جمهوري اسلامي ايران برداريم.

وي با بيان اينكه اين اجلاس محلي براي ايجاد يك طوفان فكري است، خاطر نشان كرد: اميدوارم نتيجه‌ي اجلاسي كه در آن هستيم موفقيت‌آميز باشد تا كار ساده‌اي در اجلاس سران قواي قضائيه كشورهاي اسلامي كه در كشور عربستان برگزار خواهد شد؛ پيش رو داشته باشيم.

دنيا بداند اسلام براي همه‌ي شئون زندگي انسان برنامه‌هاي فراگير دارد

به گزارش ايسنا، قاضي دادگاه عالي تجديد نظر كويت نيز اظهار داشت: هدف از برگزاري اجلاس مشترك كشورهاي اسلامي بيان جايگاه والاي اسلام در جهان معاصر است و دنيا بايد بداند كه اسلام براي همه‌ي شئون زندگي انسان برنامه‌هايي ماهيتي و فراگير دارد.

فيصل‌محمد حسين با بيان اين مطلب، تصريح كرد: پيش‌نويس اساسنامه‌ي تشكيل اتحاديه قواي قضائي كشورهاي اسلامي موجب پيوند عميق دوستي و همكاري بين كشورهاي اسلامي خواهد بود.

وي افزود: همه تلاش‌ها به منظور بالا بردن جايگاه كشورهاي اسلامي است و كويت به عنوان عضوي از اتحاديه عرب از ايده‌ي جمهوري اسلامي ايران مبني بر تشكيل اتحاديه قواي قضائيه كشورهاي اسلامي تقدير مي‌كند.

غربي‌ها تعاريف حقوقي و سياسي را به نفع خود تغيير مي‌دهند

به گزارش ايسنا، همچنين رييس دبيرخانه دادگاه عالي بنگلادش در اين مراسم اظهار داشت: وظيفه‌ي همه‌ي ماست كه در راه پيشرفت مسلمانان جهان تلاش كنيم تا با بهبود زندگي مسلمانان، امت اسلامي بتواند نقش پررنگ‌تري را در عرصه‌ي بين‌الملل ايفا كند.

اقتدار احمد با بيان اين مطلب، گفت: پيشنهاد تشكيل اتحاديه قواي قضايي كشورهاي اسلامي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران مطرح شد بسيار گام بزرگي است و قطعا چنين اتحاديه‌يي مي‌تواند به بهبود وضع قضائي كشورهاي اسلامي با اهداف والايي كه براي آن ترسيم شده است، كمك كند.

وي افزود: مطمئنا براي تهيه‌ي پيش‌نويس اساسنامه تشكيل اين اتحاديه مي‌توانيم به اجماعي دست يابيم تا پس از تصويب اساسنامه شاهد اثرات عميقي در توسعه‌ي همه جانبه كشورهاي اسلامي باشيم.

رييس هيات قضايي بنگلادش با بيان اينكه غربي‌ها تعاريف حقوقي و سياسي را به نفع خود تغيير مي‌دهند، خاطر نشان كرد: ما به عنوان كشورهاي اسلامي بايد بتوانيم از طريق همكاري‌هاي گسترده با اين ترفند غربي‌ها مقابله كنيم؛ اميدوارم با برطرف شدن تفاوت‌ نظرها، پيش‌نويس دقيقي را نهايي كرده و آن را در نشست عربستان به تصويب برسانيم.

با ايجاد وحدت قضايي بين كشورهاي اسلامي مي‌توان آرزوهاي دشمن را از بين برد

به گزارش ايسنا، رييس دادگاه عالي سودان نيز در مراسم افتتاحيه اجلاس كارشناسان قضايي كشورهاي اسلامي اظهار داشت : عصاره‌ي نظرات همه‌ي علمايي كه در طول تاريخ مي‌زيسته‌اند در جمهوري اسلامي ايران گرد آمده و ما نتيجه‌ي اين افكار بلند را امروز در تشكيل اتحاديه قواي قضائي كشورهاي اسلامي مي‌بينيم.

عبدالرحمان محمد‌عبدالرحمان شرفي، ادامه داد: ما در اين اجلاس حضور يافته‌ايم تا وحدتي عملي را در سطح سازمان‌ها و نهادهاي قضائي كشورهاي اسلامي صورت دهيم.

وي با اشاره به انقلاب اسلامي ايران،‌ افزود: كشور ايران از زمان ظهور امام خميني (ره)، و سپس با ادامه راه ايشان توسط آيت‌الله العظمي خامنه‌اي راه روشني را پيموده بدون آنكه خللي در اراده‌اش وارد شود. ما بايد به ايران به عنوان كشوري كه منبع افتخار مسلمانان است مباهات كنيم.

رييس هيات قضائي سودان اظهار داشت: قطعا هرگونه گروه‌گرايي و جدايي‌طلبي مورد نفرت دين اسلام است و ما در جهاني كه زندگي مي‌كنيم نبايد بگذاريم دشمنان از طريق ايجاد گروه‌هاي مختلف در ميان مسلمانان تفرقه بياندازند. مطمئنا با ايجاد يك وحدت قضائي بين كشورهاي اسلامي مي‌توان آرزوهاي دشمن را از بين برد.

عبدالرحمان شرفي خاطرنشان كرد: دين مبين اسلام تاكيدات بسيار بالايي بر لزوم حقوق بشر دارد و ما بايد بدانيم آن‌ها كه امروز دم از حقوق بشر در غرب مي‌زنند هرگز به دنبال تحقق آن نيستند؛ چنانكه وجود زندان‌هايي مانند زندان گوانتانامو شاهدي بر اين مدعا است.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه جهان اسلام در آغوش جمهوري اسلامي ايران بتواند افكار و ايده‌هاي درخشان ايران را عملي كند.

به گزارش ايسنا، در پايان مراسم افتتاحيه‌ي اين اجلاس، هيات رييسه‌اي متشكل از آيت‌الله عباس كعبي نماينده رييس قوه قضاييه و دبير موقت اجلاس قواي قضاييه‌ي كشورهاي اسلامي به عنوان رييس و نمايندگاني از كشورهاي سنگال، قطر و فلسطين به عنوان نواب وي انتخاب شدند تا كارشناسان حاضر در اجلاس با هماهنگيهايي كه از سوي هيات رييسه صورت مي‌گيرد، طي سه روز به بررسي پيش نويس اساسنامه‌ي تشكيل اتحاديه قواي قضاييه كشورهاي اسلامي بپردازند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن