واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ميخواستم فيلم غير كليشهاي بسازم
كارگردان «حقيقت گمشده»: سطح سليقهي مخاطب طي سالهاي اخير پايين آمده است كارگردان فيلم سينمايي «حقيقت گمشده» معتقد است: اين فيلم فيلمي گيشهاي نيست و در دوره فعلي به نظر ميرسد فيلمهاي غيرگيشهاي مورد ظلم واقع ميشوند. محمد احمدي همزمان با اكران دومين ساختهي سينمايياش بعد از فيلم «شاعر زبالهها»، دربارهي «حقيقت گمشده» سخن گفت. او ادامه داد: از آنجا كه فيلم «حقيقت گمشده» فيلمي گيشهاي نبود با زمان اكران آن كه مقارن ميشد با ماه مبارك رمضان مخالفتي نكرديم. اين كارگردان و فيلمبرداري سينماي ايران اظهار تاسف كرد از اينكه، به هنگام اكران فيلمهاي غيركليشهاي احساس ميشود كه برخورد مناسبي با فيلمهاي غيرگيشهاي صورت نميگيرد و زماني نامناسب و مرده براي اكران آنها در نظر گرفته ميشود. از سوي ديگر، پخشكنندگان اين فيلمها نيز از آنجا كه پيشبيني ميكنند فروش اين فيلمها چشمگير نيست، براي پخش آنها هزينه چنداني نميكنند. او معتقد است اين فيلمها به نوعي يتيم هستند و ادامه داد: آنچه در ساخت اين فيلم براي من از اهميت ويژهاي برخوردار بود، ساختن فيلمي متفاوت بود كه حاوي پيامي خاص و ساختاري متفاوت و غيركليشهاي باشد. اين كارگردان در ادامه دستيابي به اين اهداف را مغاير با سينماي گيشه خواند و افزود: قطعا با چنين نگاهي، نميتوان گيشه را فتح كرد، اما با اينحال دوست داشتيم اين فيلم در زماني مناسب و با تبليغات مناسب اكران شود تا حداقل افرادي كه به دنبال اين نوع سينما هستند به تماشاي آن بروند. او همچنين خاطرنشان كرد: درست است كه درحال حاضر اين فيلم از فروش چنداني بهره نميبرد، اما با اينحال اگر مقايسهاي ميان فيلمهاي درحال اكران انجام شود، متوجه اين نكته ميشويم كه به غير از يكي، دو فيلم، بقيه فروشها در يك حد است. به گزارش ايسنا، محمد احمدي كه پيش از كارگرداني، طي سالهاي گذشته به عنوان مدير فيلمبرداري، مدير توليد و عكاس در فيلمهايي چون «كشتي يوناني»، «گبه»، «سيب»، «به خاطر هانيه»، «نون و گلدون» و... فعاليت داشته است، با اشاره به اولين ساخته سينمايياش «شاعرزبالهها» به مشكلات موجود بر سر راه اكران آن اشاره كرد و گفت: عليرغم تلاشهاي متعددي كه براي اكران «شاعر زبالهها» داشتيم، اين فيلم به دلايلي چون عدم موافقت سينماداران هيچگاه اكران نشد. احمدي در ادامه، خاطرنشان كرد: قطعا هنگامي كه فيلمسازي فيلمي ميسازد، دوست دارد مخاطب داشته باشد، اما با اينحال نبايد براي به دستآوردن گيشه و مخاطب دست به هر اقدامي زد. در اين فيلم نيز علاقه من به جلب مخاطب موجب شد براي ايفاي نقش به سراغ بازيگران حرفهاي بروم. اما در اين انتخابها، بيشك، توانايي بازيگر نيز از ملاكهاي مهم من بوده است. اين كارگردان، درباره تعدد نويسندگان فيلمنامه اين فيلم نيز اظهار كرد: در مقاطع مختلف زماني، افراد مختلفي به صورت انفرادي يا گروهي به نگارش اين فيلمنامه پرداختند و هيچگاه پنج عضو تيم نگارش، همراه و همزمان با يكديگر كار نكردهاند. او همچنين به فيلمنامهاي كه در ابتدا از سوي تهيهكننده فيلم به او پيشنهاد شده بود اشاره كرد و افزود: هنگامي كه آن فيلمنامه را خواندم طرح اوليه آن را پسنديدم و براي نزديكترشدن آن به ساختارهاي ذهنيام، با مشورت رضا خطيبي، صابري و غلامي تصميم گرفتيم از آن طرح در قالب فيلمنامهاي ديگر استفاده كنيم و بدينترتيب تعداد نويسندگان اين فيلمنامه به پنج نفر افزايش يافت. آنچه در ساخت اين فيلم براي من از اهميت ويژهاي برخوردار بود، ساختن فيلمي متفاوت بود كه حاوي پيامي خاص و ساختاري متفاوت و غيركليشهاي باشد. احمدي در پاسخ به پرسشي مبني بر شباهت اين فيلم به فيلم «21 گرم» كه از سوي منتقدان مطرح ميشود، گفت: در «حقيقت گمشده» سعي داشتيم به نوعي سه زندگي و سه خانواده مجزا را به يكديگر مرتبط كنيم و شايد يكي از عواملي كه موجب شده است عدهاي اين فيلم را شبيه «21 گرم» بدانند در همين نكته باشد، چراكه آن فيلم نيز داستان سه زندگي گره خورده به يكديگر است، كه البته ما در «حقيقت گمشده» به طور تعمدي ارتباط يك خانواده را كمرنگتر نشان داديم. احمدي در مورد تدوين اين فيلم نيز اظهار كرد: از آنجا كه به شخصه در نگارش فيلمنامه نيز سهيم بودم، به هنگام تدوين تقريبا مشخص بود كه چه روندي بايد شكل گيرد و تقريبا 90 درصد تدوين فيلم بر اساس فيلمنامه آن انجام شد. او درباره نمايش اين فيلم در جشنواره فجر هم اظهار كرد: در ابتدا گفته شد كه اين فيلم در بخش رزرو مسابقه جشنواره قرار ميگيرد، اما پس از مدتي 2 جايزه جنبي بر آن تعلق گرفت و گفته شد كه اين فيلم در بخش اصلي قرار دارد، اما آنچه جاي سئوال دارد آنكه اگر اين فيلم در بخش اصلي بوده است، چرا بازي خوب حميد فرخنژاد مورد توجه قرار نگرفت. اين كارگردان با تأكيد بر اينكه نكته مهم در بخش مسابقه جشنوارهها ديدهشدن فيلم است و نه جوايز، گفت: ما نيز به مانند سايرين دوست داريم فيلممان ديده شود و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و به شخصه معتقدم، حتا با وجود نقدهاي مخالفي كه ممكن است صورت گيرد، بهتر آن است كه فيلم ديده شود. او موسيقي و صدابرداري آن را از ديگر نكات مثبت اين فيلم خواند و از همكاري اصغر شاهوردي كه اين روزها در بستر بيماري است، ياد كرد. كارگردان «شاعر زبالهها» در ادامه، فيلمبرداري اين فيلم را خاص و در خدمت كار دانست و گفت: معتقدم فيلمبرداري فيلم بايد در خدمت فيلم باشند و فيلمبردار نبايد پي آن باشد كه هنر خود را به رخ كشد، بلكه لازم است تمام عوامل فيلم در پي آن باشند كه فيلمنامه فيلم به بهترين شكل به تصوير درآيد.
او درباره فيلمبرداري اين اثر توسط خودش نيز عنوان كرد: يكي از سختيهاي اينكار اشتغال همزمان من به عنوان تهيهكننده، كارگردان و فيلمبردار بود. اما تجربه كارگرداني و فيلمبرداري به صورت همزمان تجربه خوبي بود، چراكه ممكن بود انتقال ذهنيات به فيلمبردار ديگر كمي زمانبر باشد. او درباره فيلم اولش و اينكه در آن از حضور فيلمبردار بهره برده است، نيز متذكر شد: در آن كار نيز مشكل خاصي در اين زمينه وجود نداشت. البته در آن فيلم هم دوست داشتم كه تجربه فيلمبرداري را نيز داشته باشم، اما به دليل آنكه تجربه اول سينمايي من محسوب ميشد، براي تمركز بيشتر برروي كارگرداني، فيلمبرداري را به فرد ديگري محول كردم. احمدي همچنين كارگرداني و فيلمبرداري را از علايقش در حرفه سينما دانست و از علاقهاش به همكاري با جوانان خوشفكر و نوپرداز سخن گفت. اين كارگردان، در بخش ديگري از اين نشست، درباره عكسالعمل مخاطبان فيلم «حقيقت گمشده» گفت: به هنگام اكران اين فيلم در جشنواره، عده بسياركمي آن را نيمهكاره رها كردند و از ميان افرادي نيز كه تا پايان فيلم سالن را ترك نكردند، هيچكس ناراضي نبود و تمامي افراديكه تا پايان اين فيلم نشستند، از آن راضي بودند. احمدي افزود: دركل در سينما اعتقادي به مخاطب خاص ندارم و معتقدم بايد در تمامي ژانرها كار شود و هر فيلمي مخاطب خاص خود را دارد. تجربه ما نيز ثابت كرده در مورد هر فيلمي كه ساخته ميشود نيز كارگردان، تهيهكننده و تماشاچي آن راضي هستند و دركل كسي كه براي گيشه فيلم نميسازد، انتظار فروش بالا را نيز ندارد. كارگردان «حقيقت گمشده» در ادامه به پايينآمدن سطح سليقه مخاطب طي سالهاي اخير اشاره كرد و تلويزيون و برخي فيلمهاي سينمايي را از عوامل موثر در اين مورد دانست و گفت: هنرمند ميتواند سطح فكر جامعه را ارتقا دهد، اما درحال حاضر عدهاي براي جذب تماشاچي براساس ديدگاه عامه جامعه فيلم ميسازند، درحاليكه هنرمند بايد پيشاپيش جامعه حركت كند و قدرت ايجاد تغيير داشته باشد. او همچنين خاطرنشان كرد: فيلم ساختن در شرايط فعلي سينما كار سختي است، اما به هرحال ما مقاومت خواهيم كرد. اين كارگردان سينما درباره كار بعدياش «حريم» كه در حال حاضر تهيهكنندگي آن را برعهده دارد نيز اظهار كرد: «حريم» فيلمي خاص است كه براي گيشه ساخته شده، اما با اين حال فيلمي متفاوت است و همين مسئله موجب ميشود، اگر در اكران موفقيتي كسب كرد، به اين مسئله برسم كه ميتوان با يك فيلم تغيير و تحول آفريد. احمدي در پايان صحبتهايش خاطرنشان كرد: قطعا در هيچيك از ساختههاي بعديام نيز فيلمي ساده و گيشهاي نخواهم ساخت و همواره به دنبال فيلمهايي خواهم بود كه حتا اگر شده براي مدت 5 ثانيه مخاطب را به تفكر وادارد و ساختن فيلم براي سرگرمي را دوست ندارم چون هيچگاه در سينما به دنبال پول نميگردم. رضا خطيبي يكي از فيلمنامهنويسان اين كار نيز در اين نشست درباره شباهتهاي اين فيلم با «21 گرم» عنوان كرد: به هيچ عنوان به وجود چنين شباهتي اعتقاد ندارم و فكر ميكنم افرادي كه چنين باوري دارند حداقل يكي از اين دو فيلم را خوب نديدهاند. چراكه «21 گرم» از ساختاري فلسفي بهره ميگيرد و «حقيقت گمشده» داستاني ساده دارد. او كه پيش از اين نيز تجربه كارگرداني فيلم «در شهر خبري نيست، هست» را داشته، ارتباط با فيلم جديدش «حريم» نيز گفت: اين فيلم كه اميد دارم ساخت آن تا زمان جشنواره فيلم فجر به پايان برسد، با موضوعي ترسناك ساخته ميشود. منبع : ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]