تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816616255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رقابت رصدگران آسمان شب در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رقابت رصدگران آسمان شب در ایراندومین رقابت صوفی روز پنجشنبه و جمعه 7 و 8 شهریور در تهران برگزار می شود. پوریا ناظمی، دبیر دومین رقابت صوفی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایسنا گفت: این رقابت رصدی با حمایت و همکاری استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان ها و نهادهای دولتی و آموزشی این استان از جمله سازمان آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان، دانشگاه سیستان و بلوچستان و با پیگیری جمعیت منجمان مهبانگ از سوی شاخه آماتوری در پایان هفته جاری در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان كرد: در همین حال و در اولین گام به سوی برگزاری این رقابت به شکل فراملی، امسال تعدادی از منجمان آماتور از انجمن نجوم کردستان عراق در این رقابت حضور می یابند.
رصد
ناظمی تصریح كرد: در همین حال به ابتکار جمعیت منجمان مهبانگ در این برنامه از زحمات دکتر خواجه پور که نقش ارزنده‌ای در ترویج نجوم و رشد نجوم آماتوری در کشور مان ایفا کرده اند تقدیر به عمل خواهد آمد. دکتر خواجه پور مترجم کتاب نجوم به زبان ساده در ایران است که بسیاری از منجمان آماتور امروز ایران کار علمی خود را با مطالعه این کتاب اغازکرده اند و این کتاب هنوز هم پس از سالها در رده پر فروش ترین و معتبر ترین راهنماهای منجمان آماتور ایرانی به شمار می رود.  چه کسانی در این رقابت شرکت می کنند؟تمام رصدگران ایرانی و غیر ایرانی که با صورت های فلکی و اجرام شناخته شده ژرف آسمان آشنا باشند و به کمک اطلس‌های آسمان با یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، علاوه بر رصد ماه و خورشید و سیارات به رصد اجرام اعماق آسمان می‌پردازند و سابقه رصد تعدادی از اجرام فهرست معروف مسیه را در کوله بار تجارب رصدی خود داشته باشند، شرط اولیه برای حضور در دومین رقابت صوفی را دارند. صوفی کیست؟عبدالرحمن صوفی رازی استاد ریاضی و ستاره‌شناس برجسته ایرانی سده ی چهارم است . که در دوران دیلمیان در فارس و اصفهان زندگی می کرد.او در زمینه دانش ریاضیات، هندسه و ستاره‌شناسی کتابهای زیادی دارد از جمله کتاب صورالکواکب (پیکرهای ستارگان)دراخترشناسی که به چندین زبان ترجمه شده‌است.
رقابت صوفی
رازی در سفری كه به یمن داشت موفق شد ابر ماژلانی بزرگ را كه از ایران قابل رویت نبود، ببیند و از آن با نام البكر در آثارش یاد كرده است. این كهكشان را اروپائی ها تا قبل از سفر دریائی ماژلان در قرن شانزدهم، ندیده بودند.صوفی رازی نخستین کسی بود که کهکشان مارپیچی M31 (که درفاصله دو میلیون سال نوری از ما قرار گرفته) را با چشم غیرمسلح رصد نموده و مورد مطالعه قرار داد. گزارش صوفی از کهکشان امراة‌المسلسله و همینطور ابر ماژلانی بزرگ، قدیمی‌ترین مدارک موجود از مشاهده ی این اجرام هستند. عبدالرحمن در عین حال توانست هفت جرم دیگر را به عنوان اجرام غیرستاره‌ای ثبت و رصد کند. بدین ترتیب می‌توان او را نخستین کسی دانست که فهرستی از اجرام غیر ستاره‌ای ارایه داده‌است. در فهرست صوفی اجرام جالب توجهی چون خوشه دوگانه برساوش یا M44 و چند سحابی های دیگر چشم می‌خورد.
کهکشان آندرومدا
کهکشان آندرومدا، آنچنان که با یک تلسکوپ کوچک یا دوربین دوچشمی دیده می شود.او در رصد ستارگان و تعیین قدر ستارگان (میزان درخشندگی)، رنگ و موقعیت آنها در صور فلكی و یافتن سحابی ها و ستارگان دوگانه كوشش فراوان نمود و نتایج كارش را به دقت در مورد هر صورت فلكی پیاده سازی كرد.و در مجموع توانست كاتالوگی از ۱۰۱۸ ستاره همراه با ویژگی های رصدی آنها تهیه كند .انجمن بین المللی نجوم به پاس تجلیل از خدمات علمی صوفی، یكی از دهانه های ماه را به نام او ثبت نمود . رقابت رصدی صوفی چیست؟پوریا ناظمی، دبیر دومین رقابت صوفی، می گوید: ایده اولیه رقابت صوفی هنگامی مطرح شد که طی چند دوره از برگزاری مارتن مسیه به هوای نا مساعد برخوردیم . به این دلیل که زمان برگزاری ماراتن مسیه بین اسفند و فروردین است و ما با اوج دوران بارش ها مواجهیم . معمولا 40 تا 50 درصد ماراتن های مسیه را در هوای نا مساعد برگزار کردیم .از طرفی برخی از اجرام بسیار جذاب در فهرست مسیه وجود ندارند ، زیرا از عرض جغرافیایی محل زندگی مسیه، قابل رؤیت نبودند.
ماراتن مسیه
این رقابت جنبه ی فرهنگی هم دارد ، همانطور که ماراتن مسیه باعث شده تا نام شارل مسیه به عنوان یک منجم پیشگام شناخته بشود ، برای گرامیداشت و یادبود شخصیت صوفی رازی ، این ایده مطرح شد . دو سال پیش در سمنان اولین دوره ی آن برگزار شد ، سال گذشته به علت مشکلات مالی انجمن برگزار نشد و امسال دومین دوره ی آن در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد .
شب رصدی
در رقابت دوم سعی شده اندکی به سوی بین المللی شدن پیش برویم . با دعوت از کشور های همسایه از جمله عراق ، افغانستان ، پاکستان و کشور های حاشیه ی جنوب خلیج فارس .
منجمین مشغول رقابت
در یک شب رصدی، منجمین در یک کاروانسرا مشغول رصد آسمان هستند.یکی از اهداف شاخه آماتوری تمرکز زدایی بوده است و ما در این رقابت به دامنه ی تفتان می رویم که در شرایط ممکن است کمتر رصدگران ما به آنجا بروند . دو گزینه ی اصلی ما شیراز بود و سیستان و بلوچستان که فعلا روند برگزاری به سمت سیستان و بلوچستان است .
 صبح بعد از رصد
صبح بعد از رقابت رصدی؛ منجمین آماتور روی پشت بام کاروانسرای تاریخ جمع شده اند.در رقابت صوفی چه اجرامی را رصد می کنند؟کسانی که در رقابت صوفی شرکت می کنند، می باید بوسیله ی تلسکوپ و دوربین، فهرستی مشخص از اجرام اعماق آسمان را رصد کنند: سحابی ها، کهکشانها، خوشه های باز و کروی اجرامی هستند که منجمین در این رقابت تلاش می کنند تمام آنها را در طول یک شب رصد کنند.
سحابی جبار
سحابی بزرگ جباردر میان این اجرام چند تا  سحابی  و کهکشان است که عبدالرحمن صوفی با چشم غیر مسلح اما تیز بینش، کشف کرده است.برای مشاهده ی فهرست این اجرام و توضیحات دیگر به سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مراجعه فرمایید. منابع :http://www.asiac.ir/http://www.parssky.com/ -  تألیف و تلخیص:ا.م.گمینی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن