تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835291210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقه سیاسی، باید حوزه های سه گانه فرد، جامعه و تاریخ را مطالعه کند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در نشست بررسی تمایزات فقه و فقه سیاسی عنوان شد فقه سیاسی، باید حوزه های سه گانه فرد، جامعه و تاریخ را مطالعه کند
مير باقري
نهمین نشست از سلسله نشست های «بررسی تمایزات فقه و فقه سیاسی»، با موضوع نشست علمی «تمایزات فقه و فقه سیاسی از منظر ضرورت، موضوع و روش» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری و جمعی از محققان و صاحب نظران حوزه های اندیشه سیاسی و فقه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در تعریف فقه و فقه سیاسی اظهار داشت: در برداشت رایج، «فقه» علمی است که از وظایف مکلفین بحث می کند و عمدتاً مکلف را فرد دانسته و وظایف او را در قالب احکام وضعی و تکلیفی بیان می کند. این استاد حوزه علمیه افزود: بر این اساس «فقه سیاسی» نیز، احکامی است که در حوزة سیاست قرار دارند، با رویکردی دیگر، «فقه»، کل دانش هایی است که با تفقه در منابع دینی استخراج می شود و شامل معارف تکلیفی، توصیفی و ارزشی است و «فقه سیاسی» نیز، به معارف دینی در حوزة سیاست اطلاق می شود.حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در بیان واحد مطالعه در فقه و فقه سیاسی گفت: فقه موجود، عمدتاً فرد را واحد مطالعه خود می داند، حال آن که فقه و به تبع آن فقه سیاسی، باید حوزه های سه گانه فرد، جامعه و تاریخ را مطالعه کند.وی در تقسیم بندی حکم افزود: معمولاً احکام به واجب عینی و کفایی تقسیم می شود؛ ولی علاوه بر احکام فردی، احکام و تکالیف دیگری هم داریم که متوجه وحدت اجتماعی است، در نتیجه، احکام در سه دسته ناظر به موضوعات، نسبت بین موضوعات و ساختار آنها و نیز، ناظر به جهت تغییرات و بهینة ساختارها قرار می گیرند.وی ادامه داد: احکام موجود در فقه رایج، عمدتاً متوجه موضوعات است و احکام تناسبات و ساختارها و نیز، تکامل و بهینه ساختار که جهت را تعیین می کند، مورد توجه قرار نمی گیرد.حجت الاسلام والمسلمین میر باقری با ضروری دانستن بررسی ارتباط بین فقاهت و سیاست و الزامات این ارتباط اظهار داشت:در یک برداشت حداکثری که مفروض این دیدگاه است، دامنة پرسش به همة حوزه های فردی، اجتماعی و تاریخی توسعه می یابد و تناسب تکامل و پرسش اجتماعی، موضوع فقه سیاسی قرار می گیرد. وی افزود : لذا فقه سیاسی، حوزه فراگیری دارد و شامل تمامی عرصه های حیات بشری است. حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، تبیین ارتباط بین فقاهت و سیاست را منوط به تبیین رابطة عقلانیت و دین دانسته و با طرح این سوال که در هماهنگ سازی بین این دو، آیا عرصه های عقلانیت، اعم از عقلانیت نظری، تجربی و شهودی، اصل و حوزه تفقه دینی سیّال است یا باید عقلانیت به تبع دین، متحول و متغیر شود؟ گفت: راه حل آن است که تمدن، دینی شود نه فلسفی، و دانش ها نیز اعم از نظری، تجربی و شهودی تحت ولایت دین قرار گیرند، در این صورت، فقه تنها به معنای احکام تکلیفی، توصیفی و ارزش نیست، بلکه به معنای جریان سرپرستی خواهد بود در این صورت برای دینی شدن سیاست تنها فقه سیاست کافی نیست، بلکه باید دانش های سیاسی نیز دینی شوند.وی نقطة عزیمت را تولید فلسفة روش تحقیق دانست و گفت: به جای آن که برای ساختن تمدن اسلامی از فلسفه های مضاف آغاز کنیم و از آن طریق، دانش ها را تحت تأثیر قرار دهیم، باید فلسفه روش تحقیق درست کنیم که اصلی ترین فلسفه مضاف است.سخنران این نشست خاطر نشان کرد:. چون از دل فلسفه روش تحقیق و آنگاه نظام روش تحقیق حاصل میشود. و سرانجام روش تحقیق عرصه تفقه دینی و مطالعات کاربردی و اجرایی را هماهنگ می کندمثلاً قابلیت آن را دارد که تعیین کند چه پرسش هایی از حوزه مطالعات تجربی و کاربردی به حوزه تفقه دینی وارد شود، تا فقاهت به آنها پاسخ لازم را ارایه کند اگر در روش تحقیق، برای دین جایگاه مناسبی دیده شود، تأثیر دینی بر دانش و تحقیق را میتوان مشاهده کرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن