تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805562727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمدي روند پيوستن ايران به WTO را تشريح كرد: بايد‌ها و نبايدها در خصوص عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: احمدي روند پيوستن ايران به WTO را تشريح كرد: بايد‌ها و نبايدها در خصوص عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني
عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ضرورت عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني گفت: با واقع بيني بايد در پي ارتقا شاخص هاي مد نظر WTO براي عضويت در اين سازمان باشيم.


محمد علي احمدي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري خانه ملت گفت: عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني ، بحث جهاني سازي و بهره مندي از تجارت در مقياس‌هاي وسيع و مولفه هايي از قبيل يكسان سازي تعرفه ها، حذف تعرفه هاي زائد و لحاظ برخي تعرفه هاي ترجيحي براي برخي از كشورها از جمله موارد ضروري و لازمي است كه بايد پيگيري شود و با عضويت ايران در WTOنيز ميسر مي شود.

نماينده مردمدهلران.دره شهر و آبدانان در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه ضرورت روان سازي تجارت بهره گيري از مزيت‌هاي اقتصادي در كشورهاي ديگر امري ضروري و غير قابل انكار است، افزود: كاهش هزينه‌هاي مبادله، استفاده از مزيت هاي حضور در مجامع بين المللي و تسهيل راه هاي تجارت در عرصه هاي جهاني از مهم ترين مزاياي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني است.

احمدي عضويت در اين سازمان را داراي ابعاد مختلف توصيف و تصريح كرد: روند عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني روند طولاني است كه به درازا كشيده شدن اين مسير دلايل متعددي دارد.

وي ادامه داد: واقع نگري در لزوم و الزامات عضويت ايران در اين سازمان و تلاش براي مهيا كردن اين بسترها جز مواردي است كه بايد در اولويت برنامه هاي نظام اقتصادي به خصوص سيستم تجارت كشور باشد.

ابعاد منفي و مثبت را در كنار هم ببينيم

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر مزايا و نتايج مثبت ناشي از عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني گفت:به طور طبيعي در كنار مزاياي ذكر شده براي عضويت ايران در WTOمحدوديت ها يي نيز براي برخي از كاركردهاي اقتصادي و تجاري كشور به وجود مي آيد.

وي افزود:اين سري از محدوديت ها بارها توسط نهادگرايان و چپ گرايان پيرامون لزوم عدم عضويت ايران در WTOمطرح شده است.

احمدي در تشريح محدوديت هاي ناگزير براي عرصه اقتصادي و تجاري كشور در صورت عضويت ايران اين سازمان تاكيد كرد:با پيوستن به اين سازمان امكان حمايت از صنايع نوپا وجود ندارد و با توجه به اين كه قدرت رقابت در كشور هاي جهان سوم پايين است قيمت تمام شده كالا شده بالاتر مي رود و عملا با پيوستن به اين سازمان اگر تعرفه هاي ترجيحي نداشته باشيم و حمايت ويژه باشد اقتصادي داخلي زيان جدي مي بيند.

وي ياداور شد: دقت در تمامي ابعاد مثبت و منفي براي حضور در سازمان تجارت جهاني ضروري است و باعث مي شود كاركردها و بسترهاي لازم را براي عضويت در اين سازمان مهيا كنيم و در عين حال تدابير مديريتي لازم را براي كنترل محدوديت هاي ايجاد شده در نظر بگيريم.

مزيت‌هاي عضويت بر محدوديت‌ها برتري دارد

احمدي با تاكيد بر اين كه مزيت هاي عضويت در اين سازمان به نسبت محدوديت هاي آن بيش تر است ،گفت:با وجود اين كه عضويت در اين سازمان محدوديت هايي را براي عرصه تجاري ايجاد مي كند اما در قياس با مزيت هاي عضويت در WTOاين محدوديت ها ناچيز است.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر تلاش‌هاي بي شائبه روسيه براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني ، تصريح كرد:با دقت در رفتار قدرت‌هاي اقتصادي آسيا و قسمت‌هاي اوراسيا از جمله روسيه و تلاش وي براي عضويت در اين سازمان بايد باور داشت كه مزيت ها بر محدوديت ها بر تري دارند و تنها بايد به فكر مديريت محدوديت ها بود.

وي تاكيد كرد: كشورهاي بزرگي را هم مي بينيم كه اقتصادشان از نظر سطح توسعه جلوتر از سطح اقتصاد ما است و اين كشور ها به دنبال عضويت در اين سازمان هستند بنابراين بايد باور داشت كه اگر سياست مداران و برنامه ريزان و تصميم گيران اين كشورها به اين جمع بندي نرسيده باشند كه فوايد پيوستن به سازمان تجاري بيش تر از محدوديت ها و زيان ها است قطعا تا اين اندازه در تكاپو براي عضويت در اين سازمان نبودند.

چرا تا به امروز عضو WTOنشده‌ايم؟

احمدي با اشاره به روند طولاني شدن درخواست و تلاش ايران براي عضويت در WTOگفت: ريشه‌هاي اين كه چرا تا امروز توفيق پيدا نكرديم كه درWTO عضويت پيدا كنيم از دو بعد سياسي و غير سياسي كه من آن را تعبير به بعد منفي و غير منفي مي كنم قابل بررسي است.

وي تاكيد كرد: هيچ يك از اين نگاه ها به طور كامل قابل انكار نيست بلكه عدم توفيق در عضويت ايران در WTO ناشي از ريشه اي متشكل از هر دو نگاه است.

نظام سلطه سنگ انداخته و مي ‌اندازد

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در تشريح ابعاد منفي و بدبينانه نگاه به علل عدم توفيق ايران براي عضويت در WTO گفت: با نگاه از زاويه بدبينانه مي پذيريم كه به هر حال نظام سلطه راحت با ما كنار نمي آيد و هر جايي كه فرصتي باشد كه احساس كنند كه به اقتصاد ايران امتيازي تعلقد مي‌گيرد و يا زمينه اي براي رشد اقتصاد ايران مهيا مي شضود،مانع تراشي و ممانعت مي‌كنند.

احمدي در تشريح زواياي بدبينامه علت عدم توفيق تاكيد كرد:با توجه به موارد ذكر شده حداقل در خوشبينانه ترين حالت خروجي اين بحث اين مي شود كه الحاق ما به سازمان تجارت جهاني به راحتي الحاق كشورهايي هم چون هند و تركيه و بقيه نخواهد بود.

وي ادامه داد: لذا اين كشورها در يك فرايند تعريف شده مثلا به طور مثال با دست يافتن به مولفه هاي تعيين شده به سازمان تجارت جهاني ورود پيدا مي كنند اما در خصوص ايران اين مولفه ها به شكلي بررسي و مورد آزمون قرار داده مي گيرد كه براي آنها مانع تراشي شده و اين مانع تراشي نيز به شكلي صورت مي گيرد كه هيچ شائبه نگاه سياسي درآن نباشد.

قبول كنيم كه ضعف داريم

احمدي با تاكيد بر اين كه ضعف هاي موجود كه مانع از پيوستن به WTO مي شود غير قابل انكار است، گفت: اما در اين بين نمي توان منكرضعف ها شد و همه علل عدم توفيق در پيوستن به WTO را ناشي از سنگ اندازي استكبار دانست.

وي تاكيد كرد:سازمان تجارت جهاني يك ساختار اقتصادي و تجاري است و فرصتي است كه براي همه كشورهاي دنيا بايد مهيا باشد اما در كنار اين مسئله نيز لزوم تامين و تهيه بسترهاي لازم براي عضويت در اين سازمان ضروري است.

احمدي ساختارهاي اقتصادي و تجاري داخل كشور را براي عضويت در سازمان تجارت جهاني داراي نقص توصيف و تصريح كرد: مباحثي هم چون شاخص هاي مثبت فضاي كسب و كار ، سطح و وسعت سايه دولت بر فعاليت هاي اقتصادي هر كشور ،امنيت اقتصادي و مولفه هايي از اين دست جز شاخص هايي هستند كه براي عضويت در WTO مورد بررسي و نظارت نهادهاي پذيرش اين سازمان قرار مي گيرد.

وي ادامه داد:به طور طبيعي در حال حاضر تحليل گران ما و كساني كه مسائل اقتصادي ما را رصد مي كنند، صحه مي گذارند بر اين مسئله كه در اين مولفه ها كه مورد نظر سازمان تجارت جهاني است، ضعف داريم.

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضعف هاي اقتصادي امروز كشور را غير قابل كتمان توصيف و تصريح كرد:گزارش بانك جهاني، صندوق بين المللي پول و حتي نهادهاي اقتصادي مستقل بين المللي گزارش هايي را تهيه كمي كنند كه نشان مي دهد كه ما در زمينه اين اقدامات پيشرفت هاي خوبي نداشتيم .

وي تاكيد كرد: در جمع بندي كلي در خوشبينانه ترين حالت ممكن،اگر برخورد سازمان تجارت جهاني با مقوله عضويت ايران در اين سازمان سياسي نباشد، بايد مولفه هاي مد نظر آن ها از جمله خصوصي سازي، حاكميت بازار ، بحث آزادي اقتصادي و فضاي كسب و كار امنيت اقتصادي تامين شود./

پايان پيام

چهارشنبه|ا|28|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن