واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسنا:افلاطون مي گويد: «نغمه و وزن موسيقي تاثير فوق العادهاي در روح انسان دارد و اگر درست به كار رود، ميتواند زيبايي را در روياهاي روح جايگزين كند». موسيقي تاثيري شگرف بر روح آدمي دارد و مي تواند لطيفترين احساسات انساني را برانگيزد. وبلاگ " خمر كهن" به نشاني http://rendaan.persianblog.com/ آورده است: جايگاه موسيقي در فرهنگ معنوي و مذهبي نيز، بسيار با اهميت است. اديان و مذاهب مختلف، تجلي گاه نمونههاي متعالي از موسيقي هستند. آيينها و مراسم گوناگون موجود در هر كيش و مذهبي، هر يك به نوعي، با حضور نوعي از موسيقي مواجهاند. اساساً موسيقي انسانهاي نخستين، به هر شکل و صورتي که بوده، جنبهي روحاني داشته و در قالب ستايش و نيايش خدايان و مناسك ديني بوده است. در فرهنگ اسلام هم، ميتوان از موسيقي عاشورايي و تعزيه، موسيقي عبادي و موسيقي عرفاني به عنوان جلوه هايي از اين حضور نام برد. در اين نوشته دربارهي موسيقي، شعر و مولانا، ميخوانيد: موسيقي پيوندي ديرينه با شعر دارد و در فرهنگ اسلامي نيز چنين است. نمونه بارز چنين شعرايي، مولانا جلال الدين محمد بلخي است. مهارت مولانا در علم موسيقي، سبب شده كه وي بتواند در ٥٥ بحر از بحور مختلف، شعر بسرايد. وي هم در موسيقي علمي تبحر داشته و هم در موسيقي عملي. او به خوبي وزن شناسي را ميدانسته و نوازنده چيره دست «رباب» نيز بوده است. مهارت وي در نواختن رباب تا حدي بوده كه حتي در ساختمان اين ساز تغييراتي نيز پديد آورده بود. مهارت موسيقيايي وي در آينه اشعارش انعكاس داشته و اشعار غنايي مولانا با موسيقي درآميخته است. شايد بتوان گفت كه هيچ شاعري، تا به اين حد، موسيقي را در شعر خود وارد نكرده است. اين بلاگر افزوده است: آشنايي مولانا با موسيقي، به دوران نوجواني وي برمي گردد؛ آن هنگام كه وي همراه خانواده، از بلخ به عراق هجرت مهاجرت مي كردند. در اين سفر، او با موسيقي كارواني آشنا گشت و نيز از هر شهر كه ميگذشتند، با موسيقي محلي آن ديار آشنا مي شد. به تعبير دكتر زرين كوب: « آهنگ حدي كه شتربان ميخواند و نغمه ني كه قوال كاروان مينواخت، او را با لحن ها و گوشههاي ناشناخته دنياي موسيقي آشنا مي كرد.» مولانا اما تا پيش از ديدار شمس، چندان به موسيقي نمي پرداخت. تا اينكه شمس بر وي طلوع كرد و او را به سماع خواند؛ كاري كه او پيش از آن هرگز انجام نداده بود. در ادامه آمده است: نزد مولانا (مولاناي پس از ديدار با شمس) موسيقي از جايگاه و اعتبار ويژهاي برخوردار بود. مولانا مانند بسياري از حكماي اسلامي، موسيقي را طنين گردش افلاك ميدانست... . وبلاگ خمر كهن: http://rendaan.persianblog.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]