تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816349693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي مشروح ايسكانيوز با سيد حسام الدين سراج؛ بحران موسيقي ما بحران بي هويتي است // رسانه بايد زمينه ساز بالندگي موسيقي درست باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گفتگوي مشروح ايسكانيوز با سيد حسام الدين سراج؛ بحران موسيقي ما بحران بي هويتي است // رسانه بايد زمينه ساز بالندگي موسيقي درست باشد


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز : سيد حسام الدين سراج گفت : رسانه مي تواند كمك بسزايي در رشد موسيقي درست داشته باشد و بايد زمينه را براي بالندگي موسيقي درست ايجاد كند .

حسام الدين سراج در گفتگو با خبرنگار موسيقي گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" در پاسخ به اين پرسش كه برخي معتقدند موسيقي شما موسيقي عرفاني ست و اين را مي شود در ساز بندي آثار ارائه شده توسط شما هم دريافت ، گفت : قائل به اينكه نوعي از موسيقي را موسيقي عرفاني بناميم نيستم، به عنوان مثال موسيقي سنتي ما بر اساس اشعار عرفا تنظيم شده است، از آن طرف هم موسيقي مقامي كه در مناطق مختلف هنرمندان مقام هايي را مي نوازند اشعارش سبقه عرفاني دارد ، هر نوع موسيقي جدي مي تواند عرفان را در بطن خود داشته باشد .

** گرايش به موسيقي پاپ
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه رابطه اش با موسيقي پاپ چگونه است خاطرنشان كرد: موسيقي پاپ نيز همچون انواع ديگر موسيقي سطوح مختلفي دارد، ممكن است در اين نوع موسيقي شعر مولانا با ساز بندي غربي خوانده شود و يا غزلواره اي را از شاعران متاخرين بخوانند، قاعدتا اولي به جهت شعر مولانا ارزش بيشتري دارد اما به عقيده من اين اشكال وارد است كه ظرف و مظروف با هم سازگار نيست و و اين ناهماهنگي نوعي بي احترامي به شعر است.
سراج افزود: خوشبختانه اخيرا شاهد اين مسئله هستيم كه هنرمنداني كه در حوزه موسيقي پاپ فعاليت مي كنند علاقه و گرايش شان به اين سمت است كه ملودي و شعر اثري كه خلق مي كنند خوب باشد كه اين نكته نيز در خور توجه و تقدير است.

** جامعه سرشار از استرس و روزمرگي نيازمند موسيقي آرام است
اين خواننده موسيقي سنتي كشورمان در خصوص آثار موسيقي كه در رسانه شنيداري كشورمان پخش مي شود گفت: متاسفانه ما در راديو شنونده آثاري هستيم كه داراي شعر هاي بسيار سخيفي است كه در يك جمع جدي نمي توان به آن گوش داد و فضاي آن يك فضاي فرهنگي و معنوي و ارزشمند نيست.
وي در ادامه گفت: ما نمي گوييم كه همه توليدات موسيقيايي جدي باشد، اما براي جامعه اي كه به اندازه كافي استرس ها ي ناشي از زندگي روزمره در آن است نياز به يك آرامش و فضاي معنوي وسكوت ضروري ست و شعر موسيقي بايد پيام معنوي و فرهنگي داشته باشد .

** بحران موسيقي ما بحران بي هويتي است
سراج با بيان اينكه بحران موسيقي ما بحران بي هويتي است تصريح كرد:موسيقي كه با جاز ساخته مي شود و خواننده اي كه نمي داند چه مي خواند و فقط تقليد مي كند و بر اساس كارگرداني آهنگساز اثري را مي خواند ، اگر از همين خواننده بپرسيد كه به چه شيوه اي مي خواند و نزد كدام استاد موسيقي را فراگرفته نمي تواند جواب درستي بدهد در اين وضعيت موسيقي از بي هويتي رنج مي برد.

** هنر بايد جنبه ماندگاري و ازلي و ابدي بودن داشته باشد
وي با اشاره به اينكه هنر با هر گرايشي بايد به سمت ازلي و ابدي بودن برود و در موسيقي كلام ابدي به ماندگاري اثر كمك مي كند خاطرنشان كرد: مباحث اجتماعي مي آيند و مي روند اما انسان هميشه هست ، خداوند جود دارد، حتي اگر انسان نباشد به همين دليل زماني كه شعر عرفا را مي خوانيد ازلي و ابدي بودن در آثارشان نمود دارد ، اگر شما يك موسيقي را با محتواي اجتماعي گوش كنيد آن شعر ده سال ديگر كابرد ندارد شايد اين مدت زمان كمترهم باشد اما شعر بزرگاني چون حافظ، سعدي هميشه تازگي دارد .
وي تاكيد كرد: هنر بايد جنبه ماندگاري و ازلي و ابدي بودن را داشته باشد شعر بزرگان ما نيز اينگونه بوده است.
سراج جايگاه شعر را در موسيقي جايگاه بزرگ ومهمي دانست و گفت: صنعت شعر ظرافت هاي خاص خود را دارد ، حتي اگر كسي ترانه مي گويد وظيفه سنگيني بر عهده دارد ، ترانه سرايي كار پيچيده و سختي است به همين دليل است كه در دوره معاصر تعداد ترانه سراي هاي موفق به انگشتان دست هم نمي رسد.

** دوست دارم موسيقي ام آرامش بخش باشد
سراج در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه از آنجايي كه بيشتر مخاطبان صداي اين خواننده را افراد ميانسال تشكيل مي دهند آيا فعاليتي براي جذب جوانان به موسيقي سنتي كرده و آيا دغدغه اي براي اين مسئله دارد يا خير گفت: بعضي از آثار من مورد پسند افراد ميانسال قرار مي گيرد و گاهي جوان تر ها به برخي قطعاتي كه خوانده ام ابراز علاقه مي كنند و آن قطعاتي است كه نوع سازبنديشان به روحيه جوان ها نزديك تر است و هيجان بيشتري دارد توجه به جوانان هميشه يكي از دغدغه هاي من بوده و هست، اما نمي توانم از روحيه خودم فاصله بگيرم .
وي در ادامه پاسخ همين سوال افزود: من دوست دارم موسيقي ام آرامش بخش باشد درست است جايي هم نياز به هيجان در موسيقي داريم اما من آرامش را ترجيح مي دهم خودم هم هميشه موسيقي كه آرامش مي دهد را گوش مي كنم.

** در موسيقي ايراني به تنظيم و حال و هواي جديدي برسيم
سراج گفت: سال گذشته كاري داشتم كه آهنگساز آن جوان بود و ملودي هاي خاص بود با انتخاب هاي خودم تفاوت داشت اما كار مي كردم و احساس مي كنم اين ضرورت وجود دارد
كه در موسيقي ايراني به حال و هوا و تنظيم جديدي برسيم و مي توانيم از همان سازبندي و رديف استفاده كنيم و اثر جديدي خلق كنيم و هنرمندان جوان ما در حوزه موسيقي در اين زمينه ذهن خلاقي دارند.

** رسانه بايد زمينه ساز بالندگي موسيقي درست باشد
وي به نقش رسانه در رشد موسيقي درست اشاره كرد و افزود : رسانه مي تواند كمك بسزايي در رشد موسيقي درست داشته باشد و بايد زمينه را براي بالندگي موسيقي درست ايجاد كند .
سراج گفت : برخي مواقع از رسانه موسيقي سخيف و گاهي مبتذل پخش مي شود احساس نااميدي به انسان مي دهد و اين تصور ايجاد مي شود كه معيار فرهنگ براي رسانه ما همين است .
اين خواننده گفت: گرايش بعد از مسموميت ايجاد مي شود و زماني كه فضا مسموم شد جوانان به اين فضاي مسموم گرايش پيدا مي كنند.

** برگزاري كنسرت باعث رشد هنر و هنرمند مي شود
سراج درخصوص جشنواره هاي موسيقي و برگزاري كنسرت كه در سطح ملي و فراملي برگزار مي شود گفت : جوانان با برگزاري كنسرت رشد پيدا مي كنند و از آنجايي كه برگزار كنسرت در ايران كار بسيار دشواريست رشد هم سخت است زماني كه يك نوازنده يا خواننده مي خواهد هنر خود را به اجراي عمومي بگذارد بتيد قوي تر عمل ند وقتي فضاي مناسب براي اجراي كنسرت وجود نداشته باشد آن هنرمند هم رشد نمي كند .
وي با بيان اينكه درايران سالن اجراي موسيقي نداريم تصريح كرد: يك سالن نيمه استاندارد براي موسيقي در ايران داريم كه تالار وحدت است ، سالن وزارت كشور نيز اصلا مناسب اجراي موسيقي نيست و ما در ايران سالن بزرگ و مناسب براي اجراي موسيقي در ايران نداريم كه اگر اين امكان وجود داشت به لحاظ مسائل اجتماعي نيز بهتر بود زيرا مردم براي وقت شان برنامه ريزي مي كردند كه از يك فضاي فرهنگي به نحو احسن استفاده كنند .

** مشكلات برگزاري كنسرت خواننده را با استرس به روي سن مي برد
وي در خصوص مشكلات برگزاري كنسرت در ايران گفت : مجوزهاي يك كنسرت به سختي صادر مي شود و بسياري از فعاليت هاي ديگر را خواننده بايد پيگيري كند و زماني كه روي سن مي رود تا كنسرتي را برگزار كند با استرس حاضر مي شود و اين اصلا خوب نيست .

** موزيسين هاي اهل عمل كمتر مطالعه مي كنند
سراج با بيان اينكه پژوهش هاي خوبي در حوزه موسيقي انجام مي شود اظهار داشت: خوشبختانه پژوهش هاي بسيار غني و خوبي در حوزه موسيقي توسط پژوهشگران دلسوز انجام مي شود امازماني اين پژوهش ها به نتيجه مي رسد كه محلي براي بروز عملي داشته باشد، من بر اساس تجربه ام دريافته ام كه موزسين هاي اهل عمل كمتر مطالعه مي كنند و پژوهش هايي كه انجام مي شود در سيستم اجرايي ما عمل نمي شود .
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه به كدام يك از نوازنده هاي قديمي علاقه دارد گفت : من به استاد كسايي و جليل شهناز علاقه خاصي دارم زيرا هم از نظر غني بودن مطالبي كه مي نوازند و هم لطافت ،زيبايي و نوآوري در آثارشان است و هم به لحاظ شخصيتي بسيار قابل احترام هستند.
سراج از موسيقي هاي نواحي ايران به موسيقي خراسان و كردستان گرايش و علاقه بيشتري دارد.

** درخواست سراج از دفتر موسيقي وزارت ارشاد
وي در پاسخ به سوالي مبني براينكه اگر از دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواستي داشته باشد چه مي گويد ، گفت : من خواستار اين مسئله هستم كه به موسيقي ارشمند ارزش بيشتري قائل شوند و مجوز هاي كنسرت را سريع تر صادر كنند .
وي همچنين از اجراي كنسرتي پاييز ماه امسال خبر داد و گفت: احتمالا پاييز ماه درتالار وحدت كنسرتي داشته باشم .

** آلبوم هاي جديد سراج
وي گفت: آلبوم "گريه بي بهانه" با اشعاري از ابتهاج، قيصر امين پور، سنايي، مولانا و ساعد باقري به زودي منتشر خواهد شد.
سراج از انتشار آلبوم ديگري خبر داد و افزود: مجموعه ديگري با 5 تصنيف با عنوان فعلي "قصه گيسو" با همكاري شركت آواي نوين اصفهان منتشر خواهد شد.

** در باره سيد حسام الدين سراج

در سال 1337 در شهر اصفهان در خانواده اي صاحب ذوق ديده به جهان گشود. بزرگترين مشوق وي در تحصيل علم و هنر مرحوم پدرش بود . ايشان بر علوم قديمه و ادبيات احاطه داشت و از صداي خوش آهنگي برخوردار بود و با اساتيد ادب و هنر نظير استاد جلال الدين همائي , استاد تاج اصفهاني , استاد حسن كسائي و ..... حشر و نشر داشت , به همين جهت فضائي مستعد براي تربيت فرزندانش فراهم آورده بود. در چنين محيطي جوانه هاي عشق و علاقه به شعر و موسيقي در جان و دل وي شكوفا شد .
سراج موسيقي را با آموختن تنبك از سيزده سالگي آغاز كرده , سپس سنتور را در اصفهان نزد استاد ساغري آموخته و براي تكميل آن از اساتيدي چون فرامرز پايور , رضا شفيعيان و پشنگ كامكار بهره جسته است . در زمينه آواز از محضر مرحوم استاد محمود كريمي و استاد محمدرضا شجريان استفاده كرده است . در حال حاضر هم به اغتنام فرصت از محضر ايشان اساتيد موسيقي و تحقيق در شيوه قدما بهره مي برد. شاگردي و تعلم را بالاترين توفيق زندگي خود مي داند و به همين لحاظ به موازات آموزش موسيقي تحصلات خود را در رشته معماري و شهر سازي در دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داده و موفق به اخذ فوق ليسانس معماري شده است .
در برخي از آثار كه باصداي او شنيده ايم مانند (باغ ارغوان , شرح فراق , بي نشان , آئينه رو , نرگس مست , ماه نو و ..... ) آهنگسازي را نيز به عهده داشته است .
تحقيقاتي در باب زيبائي شناسي هنر و معماري و تطبيقث وجوه اشتراك هنرها دارد كه بصورت رساله نهائي دانشگاهي ارائه شده و بعضا" به صورت مقاله در مجلات فرهنگي , هنري به چاپ رسيده است .
آثار موسيقي كه تاكنون از او منتشر شده است عبارتند از :
نينوا , باغ ارغوان , وصل مستان , شمس الضحي , ياد يار , آفاق عشق ( خسرو شيرين , ليلي مجنون ) , طريقت عشق , شرح فراق , آئينه رو , دل آرا , بي نشان , نگاه آسماني , نرگس مست , بوي بهشت , شهر آشنائي , روياي وصل , وداع , عشق و مستي , نازنين يار , ماه نو و آئينه و آه و ...
تا كنون كنسرت هاي موسيقي موفقي در كشورهاي فرانسه ،انگلستان، سوئيس ، هلند ،آلمان ، يونان ،اسپانيا ، چين ، تركيه ،كره ، كانادا ، آمريكا و روسيه داشته است ./166/125
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن