تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820383684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نبايد پرونده فساد بانكي اخير بر فعاليت‌هاي بانكي سايه بيندازد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نبايد پرونده فساد بانكي اخير بر فعاليت‌هاي بانكي سايه بيندازد
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه نبايد جسارت و تحرك از نظام بانكي گرفته شود، از سلامت نظام بانكي به عنوان محور سلامت اقتصادي كشور ياد كرد.
به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در اين جلسه كه در سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد،‌ با اشاره به ضرورت برگزاري چنين نشستي گفت: بعد از حوادث اخيري كه در حوزه بانكي اتفاق افتاد اين نشست از دو جهت بايد برگزار مي‌شد، ‌يكي اينكه نظام بانكي به خاطر شرايط تحميل شده آسيب‌هايي ديده و اين به مصلحت كشور نيست و دوم اينكه، اين فضا بر نوع خدمات سيستم بانكي سايه انداخته است. وي تصريح كرد: بخشي از اين آسيب‌ها شايد ناشي از نوع تلقي و نگاه و برداشت از نظارت‌ها و بازرسي‌ها و رفتار دستگاه نظارتي نسبت به سيستم بانكي باشد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: سازمان بازرسي اين نشست و گفت و گو را براي تصحيح ابهامات و فضاهاي مشكوكي كه بر سيستم مالي و بانكي كشور سايه انداخته و همچنين طرح مسايل، صحبت‌ها،‌‌‌ نقد‌ها و ارائه پيشنهادهاي لازم برگزار كرد تا به يك قضاوت روشن برسد.

پورمحمدي گفت: رئيس قوه قضائيه نيز همين دغدغه‌ها را دارند و تاكيدشان بر اين است كه از اين جهت نيازمند اين گفت و گو هستيم. پس از برگزاري اين نشست و مسايل و مباحثي كه مطرح مي‌شود اگر نياز باشد در حضور رئيس قوه قضائيه جلسه اي گذاشته مي‌شود.

تشكيل كارگروه مشترك براي آسيب شناسي مشكلات نظام بانكي

وي با بيان اينكه بيشتر آماده شنيدن نكات و مشكلات مديران عامل بانك‌ها هستيم گفت: سازمان بازرسي كل كشور قصد دارد بيشتر با دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مديران بانك‌ها از هر جنسي كه هست آشنا شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين پس از آن كه مديران بانك‌ها مشكلات و مباحث خود را مطرح كردند با اشاره به پيشنهادي مبني بر تشكيل يك كارگروه مشترك براي آسيب شناسي و ارائه راهكارها، گفت: سازمان بازرسي كل كشور بخش متمركزي در اين حوزه دارد و براي تشكيل اين كارگروه آماده است. چنانچه مديران بانكي بتوانند تيمي را براي اين موضوع اختصاص دهند سازمان بازرسي كل كشور نيز آماده است تا موضوعات به صورت دقيق‌تر،‌حرفه اي تر و كارشناسي‌تر تعقيب شود و به راهكار مشخصي برسد.

وي در خصوص ابراز علاقه مديران بانكي براي تكرار اين جلسات گفت: سازمان بازرسي كل كشور آماده است تا جلسات مشترك با مديران بانكي داشته باشد. مشكلات پيچيده نظام بانكي و نظارت بر عمليات بانكي مباحث قابل توجهي است و طبعاً نيازمند نشست‌هاي مشترك بيشتري بين مديران بانكي و سازمان بازرسي است. در اين نشست‌ها پيشنهادها و تجربه‌هاي بهتري قابل ارائه است و فكر مي‌كنيم به كارآمدي بيشتر مي‌انجامد. بايد در اين نشست‌ها نگاه مديران بانكي به بازرسي و توقعات ما از مديران بانك‌ها و مرزهاي نظارت و اجرا مطرح شود.

نظارتي كه به افزايش كارايي و رضايت شهروندان نينجامد فايده اي ندارد

پورمحمدي با طرح اين موضوع كه هدف از نظارت چيست گفت: اگر نظارت به افزايش راندمان و كارايي و مطلوبيت فعاليت جاري كشور كه در نهايت تحصيل رضايت شهروندان نينجامد از نظر ما بي‌فايده، بي‌مفهوم و تهي است. اينكه ساز و برگ نظارتي زيادي راه بيافتد، رفت و آمدها،‌گزارش دهي و گزارش گيري، ‌اظهارنظر، برخورد و ساير مسايل نظارت و بازرسي انجام شود ولي در نهايت منجر به بهبود و بهره‌وري و راندمان بيشتر و تسهيل امور در خدمت مردم و رضايت شهروندان نشود چه فايده اي دارد؟

مسايل اخير حوزه نظام بانكي به يك آوار روي بانك‌ها تبديل شد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: نيازمند تعامل و اشتراك ديدگاه هستيم. بنابراين اين موضوع خود مي‌تواند يك موضوع اصلي براي نشست ما باشد كه داستان سلامت نظام بانكي كه محور سلامت اقتصادي كشور است بررسي شود.

وي با بيان اينكه اگر نظام بانكي سالم و قوي عمل كند سيستم اقتصادي كشور را مي‌تواند كنترل كرده و سالم نگه دارد، تصريح كرد: بحث سلامت نظام بانكي و پرونده‌ها و مسايلي كه اخيراً اتفاق افتاد متأسفانه به يك آوار روي بانك‌ها تبديل شد و اين يك آسيب جدي است.

پورمحمدي با اشاره به اهميت فعاليت و خدمات بانكي گفت: اگر خدمات بانكي به هر دليلي يك ساعت در كشور مختل شود آن زمان مشخص مي‌شود كه چه اتفاقي در كشور مي‌افتد. اما گاهي از اين اهميت غافل بوده و برخي مشكلات اين حوزه را با بزرگنمايي به حوزه‌هاي ديگر تعميم داده و در افكار عمومي فضاهاي سخت و تند ايجاد مي‌كنند. وي ادامه داد: از ابتداي امسال تا كنون با گروههاي مختلف از جمله اتاق بازرگاني استانها حداقل 60 جلسه عمومي داشتم. قضاوت عمومي و قضاوت بخش‌هاي تخصصي و نخبگان جامعه نسبت به رفتار بانكي در حوزه صنعت و اقتصاد، شنيدني است و نياز است دو طرف حرف‌هاي همديگر را بشنوند. سازمان بازرسي تلاش دارد اين دوگانگي و دو نوع ديدگاه را مقداري تنظيم كند.

ميزان تناسب توسعه سيستم بانكي با سيستم اقتصادي

وي گفت: در جلساتي كه با اكثر فعالان اقتصادي و اغلب اتاق‌هاي بازرگاني استان‌هاي مختلف كشور داشتم عنوان مي‌كردند كه به جاي توسعه واحدهاي توليدي، مؤسسات بانكي توسعه پيدا مي‌كند. همچنين عنوان مي‌كردند كه از رونق بانك‌ها و مؤسسات بانكي ناراحت نيستيم ولي اين رونق بايد با توسعه بنگاه‌هاي اقتصادي و رشد اقتصادي كشور متناسب باشد.

پورمحمدي با تاكيد بر اينكه بايد بين توسعه نظام اقتصادي و نظام بانكي تناسبي وجود داشته باشد، گفت: در اين زمينه ديدگاه‌هاي متعددي وجود دارد. عده اي به تكثير بانك‌ها و توسعه آن‌ها به شدت اعتقاد دارند و برخي به ديدگاه مقابل. صاحب نظران بگويند تناسب سيستم بانكي و مؤسسات مالي با سيستم اقتصادي و توسعه اقتصادي در كشور چقدر بايد باشد؟ اين حرف به صورت جدي مطرح است.

توليد، مركز ثقل حوزه اقتصاد و توسعه است

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اهميت توليد در كشور گفت: مركز ثقل حوزه اقتصاد و توسعه كشور بحث توليد است و يكي از موضوعاتي كه مي‌تواند محور نشست‌هاي مشترك سازمان بازرسي با بانك‌ها باشد اين است كه بانك‌ها براي افزايش توليد چه كاري مي‌توانند بكنند.

وي ادامه داد: بايد سهم هر واحد در ميزان توليد مشخص شود. مثلاً مشخص شود كه بانك‌ها يا سازمان بازرسي در ميزان توليد چقدر نقش دارد و بعد در راستاي حل مشكلات آن گام برداريم.

نظارت درون سيستمي بانك‌ها تقويت شود

وي با تاكيد بر شكل گيري نظارت درون بانكي گفت: تقويت ساختار نظارت درون سيستمي در نظام بانكي ضروري است. سازمان بازرسي كل كشور طي چند سال اخير بارها گزارش داد تا زماني كه نظارت درون سيستمي بانك‌ها و بانك مركزي به سامان نرسد نمي‌توان كاملاً جلوي فساد را گرفت و با وضعيت فعلي نظارت بر نظام بانكي سخت است.

رئيس سازمان بازرسي در پايان گفت: از پرونده فساد بانكي اخير با جسارت عبور كنيد و از نظر رواني مسلط شويد تا در فرصت مناسب عيب‌هاي آن را رفع كنيم. هر چه زودتر موضوع توليد را جلو انداخته و در حين عمليات مثبت توليد، ضعف‌هاي سيستمي و ساختاري را حل كنيم.

اين نشست با هدف تقويت همكاري بين سازمان بازرسي و بانك‌ها، تشويق بانك‌ها به تحرك و ارائه خدمات بيشتر به فعالان اقتصادي و مردم براي كمك به توليد برگزار شد. در اين نشست، مديران بانك‌ها نيز مشكلات و مباحث خود را مطرح كردند.

/ش3

چهارشنبه|ا|14|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن