محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826447417
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي اسلام(8)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(8)
مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام(1)مشروعیت ولایت فقیه در دیدگاههای مختلف(2)انواع مشروعیت ولایت از دیدگاه غرب و شرق(3) دلایل نقلی نظریه مشروعیت الهی ولایت فقیه (4)دلایل عقلی مشروعیت مردمی ولایت فقیه(5)نقد نظریه مشروعیت مردمی ولایت فقیه(6)مشروعیت الهی ولی فقیه در قانون اساسی ایران(7) در بخشهای گذشته مشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام، در دیدگاههای غرب و شرق بررسی شد. همچنین دلایل نقلی و عقلی مورد بررسی قرار گرفت. نقد نظریه مشروعیت مردمی ولایت فقیه و بررسی مشروعیت الهی ولی فقیه در قانون اساسی از دیگر مباحث مطرح شده بود. در بخش پایانی معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. درباره ملاك مشروعیت حكومت، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد كه به نظریههایی مشهور اشاره میكنیم:1- نظریه قرارداد اجتماعی: این نظریه مشروعیت حكومت را از قرارداد اجتماعی میداند. بدین معنا كه بین شهروندان و دولت، قراردادی منعقد شده كه بر اساس آن، شهروندان خود را ملزم به پیروی از دستورهای حكومت میدانند، در مقابل، حكومت هم متعهد است كه امنیت، نظم و رفاه شهروندان را فراهم سازد. در این كه طرفین قرارداد اجتماعی چه كسانی هستند نظرات متفاوتی بیان شده است. یكی از آنها این است؛ یك طرف قرارداد شهروندان و طرف دیگر حاكم یا دولت هستند. اما نظریه دیگر این است كه بین خود شهروندان این قرارداد منعقد میشود.2- نظریه رضایت: رضایت شهروندان معیار مشروعیت است. یعنی وقتی افراد جامعه به حكومتی راضی باشند، این رضایت مردم باعث میشود آنان خود را به الزام سیاسی وارد كرده و حكومت، حق دستور دادن به آنان را پیدا میكند.3- نظریه آراء عمومی: اگر همه مردم یا اكثریت آراء خواهان حكومت و حاكمیت كسانی باشند، حكومت آنان مشروع میشود. معیار مشروعیت، خواست افراد جامعه است.در معیار و مشروعیت حكومت، شیعه و سنی معتقدند كه اگر خدا كسی را برای حكومت تعیین كند، حكومت او مشروعیت دارد و او دارای حق حاكمیت است. زیرا بر اساس بینش اسلامی همه جهان از آن خداست و هیچ كس حق تصرف در چیزی را ندارد مگر با اجازه خدایی كه مالك حقیقی همه است. حكومت بر انسانها هم در اصل حق خداست و از شئوون ربوبیت است هیچ كس حق حاكمیت بر دیگری را ندارد مگر آن كه از طرف خدای متعال اذن داشته باشد.4- نظریه عدالت: اگر حكومتی برای عدالت تلاش كند، مشروع است. عدالت است كه به وجود آورنده الزام سیاسی است.5- نظریه سعادت یا ارزشهای اخلاقی: مشروعیت یك حكومت در گرو آن است كه حكومت برای سعادت افراد جامعه و برقراری ارزشهای اخلاقی تلاش كند. دلیل این كه مردم ملزم به پیروی از حكومتاند؛ این است كه حكومت به دنبال سعادت آنان است.6- نظریه مرجعیت امر الهی یا حكومت الهی: معیار مشروعیت یك حكومت، حق الهی و امر اوست. حكومت دینی در واقع بر اساس همین نظریه است؛ یعنی افرادی كه در رای حكومت قرار گرفتهاند از جانب خداوند انتصاب شدهاند كه ممكن است این انتصاب آنها به دو طریق باشد یا نصب خاص مثل پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) و نصب عام مثل ولی فقیه در زمان غیبت امام زمان (عج).این شش نظریه را میتوان به سه محور اساسی برگرداند: خواست مردم، عدالت یا مطلق ارزشهای اخلاقی و حكومت دینی (الهی). خواست مردمطبق سه نظریه نخست، معیار مشروعیت، خواست مردم است. كه در این صورت لازمهاش آن است كه اگر مردم حكومتی را نخواستند آن حكومت نامشروع باشد هر چند آن حكومت در پی مصالح مردم باشد و اگر مردم خواستار حكومتی بودند آن حكومت مشروع میگردد هر چند برخلاف مصالح مردم حركت كند و ارزشهای اخلاقی را رعایت نكند. در اینجا باید ریشهیابی كرد كه پایه و اساس ارزشهای اخلاقی چیست؟در قرون اخیر گرایشی در فلسفه اخلاق پدید آمده كه پایه و اساس ارزشهای اخلاقی را خواست مردم میداند (پوزیتویسم اخلاقی). بر اساس این گرایش همیشه خواست مردم و ارزشهای اخلاقی همسان و همسویند و هیچ اختلافی با هم پیدا نمیكنند. وقتی حكومتی مورد خواست مردم بوده لزوماً آن حكومت رعایت كننده ارزشهای اخلاقی خواهد بود.ولی باید دانست گرایشهای دیگری در فلسفه اخلاق نیز هست؛ از جمله (فلسفه اخلاقی اسلام) كه معتقد است بین خواست مردم و ارزشهای اخلاقی همیشه همخوانی نیست. بر اساس این گرایش، اشكال فوق مطرح خواهد شد.اشكال دیگر این كه اگر اكثریت جامعه، حكومتی را خواستند، تكلیف اقلیّتی كه چنین حكومتی را نمیخواهند چه میشود؟ چرا این اقلیت ملزم به اطاعت از اوامر حكومت باشند؟این اشكال بسیار جدّی است و در برابر دموكراسی به معنای «حكومت اكثریت» بسیار منطقی جلوه میكند.همین طور است اگر افرادی موافقت مشروط به حكومتی داشته باشند ولی حكومت به آن شرط عمل نكند؛ آیا این حكومت مشروعیتی خواهد داشت و آن افراد التزامی به آن حكومت پیدا خواهند كرد؟ عدالت یا مطلق ارزشهای اخلاقیاگر معیار مشروعیت حكومت را عدالت یا ارزشهای اخلاقی بدانیم آن گونه كه در نظریه چهارم و پنجم بیان شد مشروعیت دستورها و اوامر حكومت توجیه شده است، ولی نسبت به دلیل اعتبار حاكم یا گروه حاكم سخنی گفته نشده است؛ یعنی اگر قانونی عادلانه و یا تامین كننده ارزشهای اخلاقی بوده اعتبار و مشروعیت مییابد، همانگونه كه در نظریه چهارم و پنجم مطرح شده است. با این سخن اعتبار قانونی تثبیت شده است ولی سخن در اعتبار و مشروعیت حاكم است؛ یعنی در بحث مشروعیت حكومت سخن در این است كه به چه معیاری حاكم یا گروه حاكم حق فرمان دادن و دستور صادر كردن دارند.از نظر شیعه به همان معیاری كه حكومت پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مشروعیت دارد، حكومت امامان معصوم و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت مشروعیت خواهد داشت، یعنی مشروعیت حكومت هیچگاه مشروط به رای انسانها نبوده بلكه امری الهی و با نصب او بوده است.به عبارت دیگر، وقتی قانون و دستوری عادلانه بود، لازم الاجراست، ولی چرا اجرای این قانون به دست شخص حاكم باشد؟ عادلانه بودن فرمان، توجیهگر حكومت به دست شخص یا گروه خاصی نیست. این ایراد در نظریه چهارم و پنجم مسكوت مانده است. حكومت دینی و الهیاگر نظریه ششم را بپذیریم اشكالات نظریات قبلی، بر این نظریه وارد نیست. چون همه كسانی كه به وجود خدا معتقد هستند، خدا را مالك و سلطان میدانند. اگر خدا آفریدگار انسانهاست چرا حق دستور دادن و حكم كردن نداشته باشد؟ از سوی دیگر كسانی كه معتقد به وجود خدا هستند بر این باورند كه احكام الهی به سود خدا نیست بلكه در جهت مصالح مردم است.همچنین این احكام، عادلانه و مطابق با ارزشهای اخلاقی است. پس اگر خدا حكم كند؛ لزوم اطاعت از آن بدون اشكال است. اگر خدا كسی را برای اجرای حكم الهی معین كند، او حق حاكمیت دارد و حكومت او با اشكالی روبه رو نخواهد شد. حكومت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم علیهمالسلام با نصب خاص الهی صورت گرفته است و حكومت ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام با نصب عام از طرف امام معصوم انجام شده است كه خود وی منصوب خداست.(1)در معیار و مشروعیت حكومت، شیعه و سنی معتقدند كه اگر خدا كسی را برای حكومت تعیین كند، حكومت او مشروعیت دارد و او دارای حق حاكمیت است. زیرا بر اساس بینش اسلامی همه جهان از آن خداست و هیچ كس حق تصرف در چیزی را ندارد مگر با اجازه خدایی كه مالك حقیقی همه است. حكومت بر انسانها هم در اصل حق خداست و از شئوون ربوبیت است هیچ كس حق حاكمیت بر دیگری را ندارد مگر آن كه از طرف خدای متعال اذن داشته باشد.یك مصداق از حكومت الهی، حكومت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) است. همه مسلمانان اتفاق نظر دارند حكومت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به دلیل نصب الهی مشروع بوده است. از نظر اهل تسنن به جز رسول خدا كس دیگری از سوی خدای متعال به حكومت نصب نشده است، ولی شیعیان معتقدند پس از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله)، امامان معصوم(علیهم السلام) نیز از سوی خدای متعال به حكومت نصب شدهاند. باید توجه داشت ولایت و حكومت معصومان پس از رسول خدا به واسطه نصب ایشان نیست بلكه اگر رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان جانشین خویش معرفی كردهاند؛ ابلاغ تعیین الهی بوده است و حضرت علی(علیه السلام) از طرف خدا برای ولایت و حكومت منصوب شده است، و پیامبر ایشان را صرفا معرفی نمودهاند. درباره دیگر امامان نیز همین گونه است.اما در اینجا سئوالی مطرح میشود كه آیا از جانب خدا كسی در زمان غیبت امام معصوم(علیه السلام) برای حكومت نصب شده است؟در كتابهای روایی شیعه آمده است كه در زمان غیبت، فقیهی كه واجد شرایط مذكور در روایات باشد، حق حاكمیت دارد و به تعبیر برخی روایات از طرف معصومان(علیهم السلام) به حكومت نصب شده است. مشروعیت حكومت فقها زاییده نصب عام آنان از سوی معصومان است كه آنان نیز منصوب خاص از جانب خدای متعال هستند.از نظر شیعه به همان معیاری كه حكومت پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مشروعیت دارد، حكومت امامان معصوم و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت مشروعیت خواهد داشت، یعنی مشروعیت حكومت هیچگاه مشروط به رای انسانها نبوده بلكه امری الهی و با نصب او بوده است.در پایان بحث بخشی از بیانات امام خمینی (رحمة الله علیه) را در زمینه ولایت فقیه بازگویی میكنیم.«به حرفهای آنهایی كه بر خلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفكر حساب میكنند و میخواهند ولایت فقیه را قبول نكنند، گوش ندهید. اگر چنانچه فقیه در كار نباشد. ولایت فقیه در كار نباشد. طاغوت است، یا خدا با طاغوت، یا خداست یا طاغوت. اگر به امر خدا نباشد. اگر رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است، وقتی غیر مشروع شد طاغوت است. اطاعت او اطاعت طاغوت است وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است.طاغوت وقتی از بین میرود كه به امر خدای تبارك و تعالی یك كسی نصب بشود. شما نترسید از این چهار نفر آدمی كه نمیفهمند اسلام چه است، نمیفهمند فقیه چه است، نمیفهمند كه ولایت فقیه یعنی چه. آنها خیال میكنند كه یك فاجعه به جامعه است. آنها اسلام را فاجعه میدانند نه ولایت فقیه را. آنها اسلام را فاجعه میدانند، ولایت فقیه فاجعه نیست، ولایت فقیه تبع اسلام است.»(2) پینوشتها:1- ولایت فقیه، آیة الله مصباح یزدی، صص 12- 14.2- صحیفه نور، ج 9، ص 251."مالك رحمتی"
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]
صفحات پیشنهادی
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام ...
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي اسلام(8)-معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی ...
معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي اسلام(8)-معیار مشروعیت از دیدگاه مكاتب مختلفمشروعیت ولایت فقیه در نظام سیاسی ...
ولايت فقيه مشروعيت الهي دارد
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید. تبلیغات ... مشروعيت نام گرفته كه در آيين اسلام جايگاه خاصي دارد. ... معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي ... اگر خدا كسی را ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید. تبلیغات ... مشروعيت نام گرفته كه در آيين اسلام جايگاه خاصي دارد. ... معيار مشروعيت از ديدگاه مكاتب مختلف( مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي ... اگر خدا كسی را ...
نقش مردم در مشروعيت حكومت
گروهها و مكاتب مختلف به ضرورت و جود حكومت براى اداره امور جامعه، ايجاد نظم و ... حسين بشيريه در “آموزش دانش سياسي” مشروعيت را به سه نوع اصلى تقسيم مىنمايد: ... اما اين دو مذهب اسلام در دو مسئله دچار اختلاف ديدگاه مىباشند كه قابل بررسى به نظر مىرسد: ... “مشروعيت ولايتفقيه، اگرچه از ناحيه خداوند و پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) ...
گروهها و مكاتب مختلف به ضرورت و جود حكومت براى اداره امور جامعه، ايجاد نظم و ... حسين بشيريه در “آموزش دانش سياسي” مشروعيت را به سه نوع اصلى تقسيم مىنمايد: ... اما اين دو مذهب اسلام در دو مسئله دچار اختلاف ديدگاه مىباشند كه قابل بررسى به نظر مىرسد: ... “مشروعيت ولايتفقيه، اگرچه از ناحيه خداوند و پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) ...
كتاب - در جستوجوي حكومت عدل
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تمامي اين مباحث از جمله مهمترين مباحث مطرح در نظام سياسي شيعي است. انديشمندان و فقها و علماي اسلامي در دورانهاي مختلف تاريخ اسلام تلاش كردهاند تا به ... سنت، تنها منبع مشروعيت حكومت ديني را نصب الهي ميداند و معيار مرزبندي حكومت، امكان انطباق ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تمامي اين مباحث از جمله مهمترين مباحث مطرح در نظام سياسي شيعي است. انديشمندان و فقها و علماي اسلامي در دورانهاي مختلف تاريخ اسلام تلاش كردهاند تا به ... سنت، تنها منبع مشروعيت حكومت ديني را نصب الهي ميداند و معيار مرزبندي حكومت، امكان انطباق ...
دين و دموكراسي
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... چكيده براي شناخت يك مكتب ويا نظام بايد به ارزيابي دقيق مباني و اصول آن ... قرار داد زيرا مشروعيت هرنظام و ساختار سياسي مبتني بر اصول پذيرفته شده آن نظام است و ... در اين نوشتار وقتي كلمه دين بكار مي رود منظور دين اسلام از ديدگاه شيعي است .
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... چكيده براي شناخت يك مكتب ويا نظام بايد به ارزيابي دقيق مباني و اصول آن ... قرار داد زيرا مشروعيت هرنظام و ساختار سياسي مبتني بر اصول پذيرفته شده آن نظام است و ... در اين نوشتار وقتي كلمه دين بكار مي رود منظور دين اسلام از ديدگاه شيعي است .
نقش مردم در مكتب سياسي امام خميني (ره)
نقش مردم در مكتب سياسي امام خميني (ره)-نقش مردم در مكتب سياسي امام ... و آراي يك انديشمند يا مجموعه انديشمندان كه يك ديدگاه نظاممند در باره عرصه سياست عرضه ميكنند. ... مختلف به عنوان دفاع از تصويب اصل ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ... تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد ...
نقش مردم در مكتب سياسي امام خميني (ره)-نقش مردم در مكتب سياسي امام ... و آراي يك انديشمند يا مجموعه انديشمندان كه يك ديدگاه نظاممند در باره عرصه سياست عرضه ميكنند. ... مختلف به عنوان دفاع از تصويب اصل ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ... تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد ...
تحرك و پويايي در نظام سياسي صدرايي
واژههاي كليدي: معرفت عقلاني، ولايت سياسي، انديشه يوتوپيايي، سياست معقول، اسانسياليسم. ... به طور قطع در نگرش سياسي اسلام، هدف از بناي دولت به عنوان نظامبخش زيست .... حداكثر شادي براي حداكثر افراد در مكتب اصالت فايده، هر يك معيار جداگانهاي براي .... در مردم سالاري مشروعيت و مقبوليت، تمليك و تملّك، و مملّك و مالك عين هماند.
واژههاي كليدي: معرفت عقلاني، ولايت سياسي، انديشه يوتوپيايي، سياست معقول، اسانسياليسم. ... به طور قطع در نگرش سياسي اسلام، هدف از بناي دولت به عنوان نظامبخش زيست .... حداكثر شادي براي حداكثر افراد در مكتب اصالت فايده، هر يك معيار جداگانهاي براي .... در مردم سالاري مشروعيت و مقبوليت، تمليك و تملّك، و مملّك و مالك عين هماند.
امام، اسلام و مشاركت مردمي
امام، اسلام و مشاركت مردمي نويسنده: محسن الهي * نظام سياسي كنوني ايران، تا حدي ... ما در مقاطع مختلف ـ مثلاً قبل و بعد از انقلاب ـ شاهد تحولات اساسي در انديشه ايشان .... [8] و در جايي ديگر:امام (ع) فقيه را در قضاوت و ولايت حاكم قرار داده است، بنابراين ... از ديد امام، همين معيار، نشانهاي بر غير استبدادي بودن و غير مطلقه بودن حكومت اسلامي است.
امام، اسلام و مشاركت مردمي نويسنده: محسن الهي * نظام سياسي كنوني ايران، تا حدي ... ما در مقاطع مختلف ـ مثلاً قبل و بعد از انقلاب ـ شاهد تحولات اساسي در انديشه ايشان .... [8] و در جايي ديگر:امام (ع) فقيه را در قضاوت و ولايت حاكم قرار داده است، بنابراين ... از ديد امام، همين معيار، نشانهاي بر غير استبدادي بودن و غير مطلقه بودن حكومت اسلامي است.
گزيده سرمقاله روزنامههاي صبح
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... پشتوانه گروهي و جناحي اشخاص را معيار انتخاب معرفي نمايد، بدون شک، دادن آدرس نادرست .... ايران بر تفكيك حوزه ولايت فقيه از قلمرو حكومت است، يعني گرچه فضاي اصلي نظام و ... مشروعيت نظارت در نظام اسلامي را برمبناي نقش مردم بايد جستوجو كرد.
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... پشتوانه گروهي و جناحي اشخاص را معيار انتخاب معرفي نمايد، بدون شک، دادن آدرس نادرست .... ايران بر تفكيك حوزه ولايت فقيه از قلمرو حكومت است، يعني گرچه فضاي اصلي نظام و ... مشروعيت نظارت در نظام اسلامي را برمبناي نقش مردم بايد جستوجو كرد.
نويسنده: عبدالله - حاجي صادقي اقتدار مردمى در نظام سياسى اسلام
نويسنده: عبدالله - حاجي صادقي اقتدار مردمى در نظام سياسى اسلام-نويسنده: عبدالله - حاجي ... واژگان كليدي :نظام سياسي اسلام، مشاركت مردمي، نظام ولايي، مالكيت ديني، اقتدار مردمي ... و متخصصان متعهد و عادل احكام الهى، هيچ حكومت و نظامى مشروعيت نمىيابد. ... و چه تهاجماتنرم و فكرى مانند غير دموكراتيك خواندن نظام ولايى و ولايت فقيه، تقابل ...
نويسنده: عبدالله - حاجي صادقي اقتدار مردمى در نظام سياسى اسلام-نويسنده: عبدالله - حاجي ... واژگان كليدي :نظام سياسي اسلام، مشاركت مردمي، نظام ولايي، مالكيت ديني، اقتدار مردمي ... و متخصصان متعهد و عادل احكام الهى، هيچ حكومت و نظامى مشروعيت نمىيابد. ... و چه تهاجماتنرم و فكرى مانند غير دموكراتيك خواندن نظام ولايى و ولايت فقيه، تقابل ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها