واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: برگرفته از سایت مقام معظم رهبری1- لطفاً مسأله غنا و موسيقى و آلات آن را به طور ساده و قابل فهم براى بنده شرح دهيد. ج: غنا عبارت است از: خوانندگىهاى مخصوص و متناسب با مجالس عيش و لهو و خوش گذرانى اين نوع خوانندگى حرام است هم خواندن و هم شنيدنش، سازها و آلات موسيقى نيز اگر به نحوى به كار رود كه معمولاً در آنگونه مجالس از آن استفاده مىشود هم بكار بردن و هم شنيدنش حرام است. بنابراين موسيقى اگر از نوع غنا (خوانندگى مخصوص آن مجالس) يا از نوع آنچنان صداهاى آلات موسيقى باشد حرام محسوب مىشود و اگر از اين قبيل نباشد حلال است. 2 - رقص زن در ميان زنان يا محارم و همچنين مرد در ميان مردان يا محارم در عروسىها چه حكمى دارد؟ ج: رقص اگر موجب تهييج شهوت يا مستلزم مفسده يا حرام باشد جايز نيست مگر رقص زن براى شوهر و بالعكس در خلوت. 3 - نظر حضرت عالى درباره احضار ارواح چيست؟ ج: احضار ارواح فى نفسه منعى ندارد مگر اينكه همراه حرام يا به قصد حرامى انجام گيرد. 4 - هيپنوتيزم از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ ج: با رضايت طرف مقابل براى غرض عقلايىِ، حلال فى نفسه اشكال ندارد. 5 - نگاه به زن نامحرم چه حكمى دارد؟ ج: نگاه به صورت نامحرم و دستها تا مچ اگر با احساس شهوانى همراه نباشد حرام نيست. 6 - اگر نطفه مرد ناشناس را در رحم زنى قرار بدهند آيا از نظر شرعى درست است يا نه؟ ج: عمل مذكور فى نفسه منع شرعى ندارد لكن از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود. 7 - اگر جنين تشكيل شده از يك زوج را در رحم زن نامحرم بكارند حكم شرعى آن چه خواهد بود؟ لطفاً احكام وضعى مسأله را هم بيان فرماييد. ج: اين عمل فى نفسه اشكال ندارد هر چند بايد از لمس و نظر حرام اجتناب شود و فرزند ملحق به مرد و زن صاحب نطفه است و نسبت به آنان و اقارب آنان محرميت ثابت مىشود و نسبت به زن صاحب رحم هم بايد احتياط شود. 8 - بستن لوله در زنان و مردان به صورت موقت يا دائم چه حكمى دارد؟ اگر بستن لوله منجر به عقيم شدن شود چه حكمى دارد؟ ج: بطور كلى بستن لوله اگر براى غرض عقلايى و مصون از ضرر معتنىبه و در زوجه با اذن شوهر باشد فى نفسه منعى ندارد و فرقى ميان دائم و موقت و يا ميان موجب عقيم شدن و نشدن نيست. 9 - دختر بچه يكسالهاى را به فرزندى قبول كردم حال به دنبال راه حلى هستم كه آن را محرم نمايم. ج: مىتوانيد آن دختر را با وجود مصلحت و اذن حاكم شرع به عقد موقت پدر خود در آوريد. 10 - آيا در قسامه يك فرد مىتواند پنجاه قسم بخورد؟ ج: در موارد قسامه هر جا كه عدد سوگند خورندگان كمتر از پنجاه نفر باشد (در طرف مدعى) اجراى حكم به استناد اين قسامه محل اشكال جدى است. 11 - اگر در قتل عمد، همه اولياء دم مقتول، صغير يا مجنون باشند، آيا ولى قهرى (پدر يا جدّ پدرى) يا قيّم انتخابى دادگاه، حق درخواست قصاص يا مطالبه ديه را دارند؟ ج: از مجموع ادله ولايت اولياى صغير و مجنون چنين استفاده مىشود كه جعل ولايت براى آنان از طرف شارع مقدس بخاطر حفظ مصلحت مولّى عليه است. بنابراين در مسئله مورد بحث كه اولياى دم، صغير و مجنون مىباشند ولىّ شرعى آنان بايد با ملاحظه غبطه و مصلحت آنان اقدام كند و انتخاب او نسبت به قصاص يا ديه يا عفو معالعوض يا بلاعوض نافذ است. بديهى است كه تشخيص مصلحت صغير و مجنون بايد با ملاحظه همه جوانب و از جمله نزديك يا دور بودن او از سنّ بلوغ صورت گيرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3697]