تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803508902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ليلة القدر در نگاه علامه طباطبايى


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایران :مهم ترين مناسبت ماه مبارك رمضان، شب قدر است كه همواره مورد توجه مؤمنين بوده و خواهد بود. آنچه در پيش روى داريد بحثى پيرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبايى رحمةالله در تفسير شريف الميزان است كه در دو سوره « قدر» و «دخان » مطرح گرديده است. * شب قدر يعنى چه؟ مراد از قدر، تقدير و اندازه گيرى است و شب قدر شب اندازه گيرى است و خداوند متعال دراين شب حوادث يك سال را تقدير مى كند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و امورى ازاين قبيل را دراين شب مقدر مى گرداند. * شب قدر كدام شب است؟ در قرآن كريم آيه اى كه به صراحت بيان كند شب قدر چه شبى است ديده نمى شود. ولى از جمع بندى چند آيه از قرآن كريم مى توان فهميد كه شب قدر يكى از شب هاى ماه مبارك رمضان است. قرآن كريم از يك سو مى فرمايد: « انا انزلناه فى ليله مباركة .»( دخان ‎/ ۳ ) اين آيه گوياى اين مطلب است كه قرآن يكپارچه در يك شب مبارك نازل شده است و از سوى ديگر مى فرمايد: «شهررمضان الذى انزل فيه القرآن .»( بقره ‎/ ۱۸۵) و گوياى اين است كه تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر مى فرمايد: «انا انزلناه فى ليلة القدر.» (قدر۱‎/) از مجموع اين آيات استفاده مى شود كه قرآن كريم در يك شب مبارك در ماه رمضان كه همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اين كه كدام يك از شب هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن كريم چيزى برآن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار مى توان آن شب را معين كرد. در بعضى از روايات منقول از ائمه اطهار عليهم السلام شب قدر مردد بين نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان است و در برخى ديگر از آنها مردد بين شب بيست و يكم و بيست و سوم و در روايات ديگرى متعين در شب بيست و سوم است.(۱) وعدم تعين يك شب به جهت تعظيم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نكنند. پس از ديدگاه روايات ائمه اهل بيت عليهم السلام شب قدر از شب هاى ماه رمضان و يكى از سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم است. اما روايات منقول از طرق اهل سنت به طورعجيبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نيستند ولى معروف بين اهل سنت اين است كه شب بيست و هفتم ماه رمضان شب قدر است(۲) و در آن شب قرآن نازل شده است. * تكرار شب قدر درهر سال شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى كه قرآن درآن نازل شد نيست بلكه با تكرار سالها، آن شب نيز تكرار مى شود. يعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است كه درآن شب امور سال آينده تقدير مى شود. دليل براين امر اين است كه: اولاً: نزول قرآن به طور يكپارچه در يكى از شب هاى قدر چهارده قرن گذشته ممكن است ولى تعيين حوادث تمامى قرون گذشته و آينده درآن شب بى معنى است. ثانياً: كلمه «يفرق » در آيه شريفه «فيها يفرق كل امر حكيم .» (دخان ‎/ ۶ ) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مى رساند و نيز كلمه «تنزل » درآيه كريمه «تنزل الملئكة والروح فيها باذن ربهم من كل امر» (قدر ‎/ ۴ ) به دليل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد. ثالثاًً: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن .»( بقره ‎/ ۱۸۵ ) چنين برمى آيد كه مادامى كه ماه رمضان تكرار مى شود آن شب نيز تكرار مى شود. پس شب قدر منحصر در يك شب نيست بلكه درهر سال در ماه رمضان تكرار مى شود. در اين خصوص در تفسير برهان از شيخ طوسى از ابوذر روايت شده كه گفت: به رسول خدا (ص) عرض كردم يا رسول الله آيا شب قدر شبى است كه درعهد انبيا بوده و امر به آنان نازل مى شده و چون از دنيا مى رفتند نزول امر درآن شب تعطيل مى شده است؟ فرمود: « نه بلكه شب قدر تا قيامت هست. » (۳) * عظمت شب قدر در سوره قدر مى خوانيم: «انا انزلناه فى ليلة القدر وما ادريك ما ليله القدر ليلة القدر خير من الف شهر.» خداوند متعال براى بيان عظمت شب قدر با اين كه ممكن بود بفرمايد: «وما ادريك ما هى هى خير من الف شهر» يعنى با اين كه مى توانست در آيه دوم و سوم به جاى كلمه «ليلة القدر» ضمير بياورد، خود كلمه را آورد تا بر عظمت اين شب دلالت كند. و با آيه « ليلة القدر خير من الف شهر» عظمت اين شب را بيان كرد به اين كه اين شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن اين شب از هزار ماه، بهتر بودن از حيث فضيلت عبادت است. چه اين كه مناسب با غرض قرآن نيز چنين است. چون همه عنايت قرآن دراين است كه مردم را به خدا نزديك و به وسيله عبادت زنده كند. و احيا يا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است. از امام صادق عليه السلام سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ ( با اين كه در آن هزار ماه درهر دوازده ماهش يك شب قدر است). حضرت فرمود: « عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت درهزار ماهى كه در آن شب قدر نباشد.»(۴) وقايع شب قدر الف- نزول قرآن. ظاهر آيه شريفه « انا انزلناه فى ليلة القدر» اين است كه همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبير به انزال كرده كه ظهور در يكپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزيل، كه ظاهر در نزول تدريجى است. قرآن كريم به دو گونه نازل شده است: ۱- نزول يكباره در يك شب معين. ۲- نزول تدريجى در طول بيست و سه سال نبوت پيامبر اكرم (ص). آياتى چون «قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مكث ونزلناه تنزيلا.» (اسراء ‎/ ۱۰۶ ) نزول تدريجى قرآن را بيان مى كند. در نزول دفعى (و يكپارچه)، قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آيات است يك دفعه نازل نشده است بلكه به صورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آياتى كه درباره وقايع شخصى و حوادث جزيى نازل شده ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مكان نازل شده و معلوم است كه چنين آياتى درست در نمى آيد مگر اين كه زمان و مكانش و واقعه اى كه درباره اش نازل شده رخ دهد به طورى كه اگر از آن زمان ها و مكان ها و وقايع خاصه صرف نظر شود و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده، قهرا موارد آن آيات حذف مى شود و ديگر بر آنها تطبيق نمى كنند، پس قرآن به همين هيأت كه هست دوبار نازل نشده بلكه بين دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصيل است. همان اجمال و تفصيلى كه درآيه شريفه «كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير.»( هود ‎/ ۱) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن كريم به صورت اجمال و يكپارچه بر پيامبر اكرم (ص) نازل شد و در طول بيست و سه سال به تفصيل و به تدريج و آيه به آيه نازل گرديد. ب- تقدير امور. خداوند متعال در شب قدر حوادث يك سال آينده را از قبيل مرگ و زندگى، وسعت يا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خير و شر، طاعت و معصيت و... تقدير مى كند. در آيه شريفه «انا انزلناه فى ليلة القدر»( قدر ‎/ ۱ ) كلمه «قدر» دلالت بر تقدير و اندازه گيرى دارد و آيه شريفه «فيها يفرق كل امر حكيم. » (دخان ‎/ ۶ ) كه در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدير دلالت مى كند. چون كلمه «فرق » به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است. و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند. امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله اند، يكى اجمال و ابهام و ديگرى تفصيل. و شب قدر به طورى كه از آيه «فيها يفرق كل امر حكيم. » برمى آيد شبى است كه امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصيل بيرون مى آيند. ج- نزول ملائكة و روح. بر اساس آيه شريفه « تنزل الملئكه والروح فيها باذن ربهم من كل امر.»(قدر ‎/ ۴) ملائكه و روح در اين شب به اذن پروردگارشان نازل مى شوند. مراد از روح، آن روحى است كه از عالم امر است و خداى متعال درباره اش فرموده است « قل الروح من امر ربى .» (اسراء ‎/ ۸۵ ) دراين كه مراد از امر چيست؟ بحث هاى مفصلى در تفسير شريف الميزان آمده است كه به جهت اختصار مبحث به دو روايت در مورد نزول ملائكه و اين كه روح چيست بسنده مى شود. ۱- پيامبر اكرم (ص) فرمود: وقتى شب قدر مى شود ملائكه اى كه ساكن در «سدرة المنتهى » هستند و جبرئيل يكى از ايشان است نازل مى شوند در حالى كه جبرئيل به اتفاق سايرين پرچم هايى را به همراه دارند. يك پرچم بالاى قبر من، و يكى بر بالاى بيت المقدس و پرچمى در مسجد الحرام و پرچمى بر طورسينا نصب مى كنند و هيچ مؤمن و مؤمنه اى دراين نقاط نمى ماند مگر آن كه جبرئيل به او سلام مى كند، مگر كسى كه دائم الخمر و يا معتاد به خوردن گوشت خوك و يا زعفران ماليدن به بدن خود باشد.(۵) ۲- از امام صادق عليه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئيل بزرگتر است و جبرئيل از سنخ ملائكه است و روح ازآن سنخ نيست. مگر نمى بينى خداى تعالى فرموده: «تنزل الملئكة والروح » پس معلوم مى شود روح غير از ملائكه است.(۶) د- سلام و امنيت. قرآن كريم در بيان اين ويژگى شب قدر مى فرمايد: «سلام هى حتى مطلع الفجر.»( قدر ‎/ ۵ ) كلمه سلام و سلامت به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله «سلام هى » اشاره به اين مطلب دارد كه عنايت الهى تعلق گرفته است به اين كه رحمتش شامل همه آن بندگان بشود كه به سوى او روى مى آورند و نيز به اين كه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به اين معنا كه عذابى جديد نفرستد. و لازمه اين معنا اين است كه دراين شب كيد شيطان ها هم مؤثر واقع نشود چنانكه در بعضى از روايات نيز به اين معنا اشاره شده است. البته بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه «سلام » اين است كه در شب قدر ملائكه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام مى دهند. پى نوشت ها: ۱- مجمع البيان، ج ،۱۰ ص ۵۱۹. ۲- تفسير الدرالمنثور، ج ۶. ۳- تفسير البرهان، ج ،۴ ص ،۴۸۸ ح ۲۶. ۴- فروع كافى، ج ،۴ ص ،۱۵۷ ح ۴. ۵- مجمع البيان، ج ،۱۰ ص ۵۲۰. ۶- تفسير برهان، ج ،۴ ص ،۴۸۱ ح ۱.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن