واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: مراد از قدر، تقدير و اندازه گيري است و شب قدر شب اندازه گيري است و خداوند متعال در اين شب حوادث يك سال را تقدير مي كند و زندگي، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموري از اين قبيل را در اين شب مقدّر مي گرداند. مهم ترين مناسبت ماه مبارك رمضان، شب قدر است كه هماره مورد توجه مؤمنين بوده و خواهد بود. آنچه در پيش روي داريد بحثي پيرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علاّمه طباطبايي رحمه الله در تفسير شريف الميزان است كه در دو سوره «قدر» و «دخان» مطرح گرديده است. اميد كه مورد توجه مبلّغان ارجمند واقع شده و راهنماي خوبي براي معرفي اين شب در شب هاي احياء باشد. شب قدر كدام شب است؟ در قرآن كريم آيه اي كه به صراحت بيان كند شب قدر چه شبي است ديده نمي شود. ولي از جمع بندي چند آيه از قرآن كريم مي توان فهميد كه شب قدر يكي از شب هاي ماه مبارك رمضان است. قرآن كريم از يك سو مي فرمايد: «انّا انزلناه في ليلة مباركة»(1). اين آيه گوياي اين مطلب است كه قرآن يكپارچه در يك شب مبارك نازل شده است و از سوي ديگر مي فرمايد: «شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن»(2). و گوياي اين است كه تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر مي فرمايد: «انا انزلناه في ليلة القدر»(3). از مجموع اين آيات استفاده مي شود كه قرآن كريم در يك شب مبارك در ماه رمضان كه همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اينكه كدام يك از شب هاي ماه رمضان شب قدر است، در قرآن كريم چيزي بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار مي توان آن شب را معيّن كرد. در بعضي از روايات منقول از ائمه اطهار عليهم السلام شب قدر مردد بين نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم ماه رمضان است و در برخي ديگر از آنها مردد بين شب بيست و يكم و بيست و سوّم و در روايات ديگري متعيّن در شب بيست و سوّم است(4). و عدم تعيّن يك شب به جهت تعظيم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نكنند. پس از ديدگاه روايات ائمه اهل بيت عليهم السلام شب قدر از شب هاي ماه رمضان و يكي از سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم است. اما روايات منقول از طرق اهل سنت به طور عجيبي با هم اختلاف داشته و قابل جمع نيستند ولي معروف بين اهل سنت اين است كه شب بيست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است(5) و در آن شب قرآن نازل شده است. تكرار شب قدر در هر سال: شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالي كه قرآن در آن نازل شد نيست بلكه با تكرار سالها، آن شب نيز تكرار مي شود. يعني در هر ماه رمضان شب قدري است كه در آن شب امور سال آينده تقدير مي شود. دليل بر اين امر اين است كه: اوّلاً: نزول قرآن بطور يكپارچه در يكي از شب هاي قدر چهارده قرن گذشته ممكن است ولي تعيين حوادث تمامي قرون گذشته و آينده در آن شب بي معني است. ثانيا: كلمه «يُفْرق» در آيه شريفه «فيها يفرق كل امر حكيم»(6). در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مي رساند و نيز كلمه «تنزّل» در كريمه «تنزل الملئكه والروح فيها باذن ربّهم من كلّ امر»(7) به دليل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد. ثالثا: از ظاهر جمله «شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن»(8) چنين برمي آيد كه مادامي كه ماه رمضان تكرار مي شود آن شب نيز تكرار مي شود. پس شب قدر منحصر در يك شب نيست بلكه در هر سال در ماه رمضان تكرار مي شود. در اين خصوص در تفسير برهان از شيخ طوسي از ابوذر روايت شده كه گفت: به رسول خدا(ص) عرض كردم يا رسول اللّه آيا شب قدر شبي است كه در عهد انبياء بوده و امر به آنان نازل مي شده و چون از دنيا مي رفتند نزول امر در آن شب تعطيل مي شده است؟ فرمود: «نه بلكه شب قدر تا قيامت هست»(9). نويسنده: حسين ملانوري تبیان پایگاه اینترنتی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]