تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819867660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستان و خطر ابتلا به وبا !


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تابستان و خطر ابتلا به وبا !
كرمانشاه - اندك اندك فصل تابستان از راه مي رسد و شيوع برخي از بيماري ها مانند وبا در جامعه به اوج خود مي رسد.


وبا يك بيماري ميكروبي واگير دار با منشاء مدفوعي و قابليت ايجاد همه گيري براي انسان است كه با علامت اسهال كم و بتدريج زياد در افراد بروز مي كند.

75 درصد از افراد آلوده به عفونت، هيچ علامتي از اين بيماري ندارند و فقط تعداد كمي از افراد (دو تا پنج درصد) دچار اسهال آبكي شديد مي شوند كه بدون اقدامات درماني ، بسيار خطرناك است و مي تواند كشنده باشد.

اسهال گاهي همراه با استفراغ بدون حالت تهوع قبلي است كه در بيماران وبايي شبيه برنج است كه بي بو يا بويي شبيه ماهي دارد و معمولا دل درد، دل پيچه و تب به همراه ندارد.

كارشناس بيماري هاي منتقله از طريق آب و غذا مركز بهداشت استان كرمانشاه در خصوص مهم ترين راه هاي انتقال بيماري وبا گفت: استفاده از آب، ميوه، سبزي و غذاي آلوده مهم ترين راه انتقال اين بيماري است.

سيد " ايرج حسيني " روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: همچنين اين بيماري از طريق غذاهاي پخته شده كه در دماي اتاق و خارج از يخچال براي چند ساعت نگهداري مي شوند و يا از طريق دست آلوده در بين افراد قابليت انتقال دارد.

وي با بيان اين كه عامل ايجاد بيماري ميكروبي به نام " ويبريوكلرا " است گفت: اين ميكروب همراه اسهال و استفراغ افراد مبتلا به وبا دفع شده و در اثر دفع غيربهداشتي فضولات انساني در محيط ، پراكنده و موجب آلودگي آب هاي سطحي مي شود و بر اين اساس آلودگي انواع سبزي و ميوه ها در هنگام آبياري با آب فاضلاب بسيار شايع است.

حسيني ادامه داد: عامل بيماري وبا در محيط مرطوب و آبي براي سال ها زنده مي ماند، اما در محيط خشك زود از بين مي رود.

وي با اشاره به اين كه اسيد معده سد دفاعي خوبي براي مقابله با بيماري است، اظهار داشت: اما در صورت مصرف داروهاي ضد اسيد يا مايعات فراوان، اسيد معده رقيق مي شود و ميكروب از سد معده مي گذرد و در داخل روده كوچك تجمع و تكثير مي كند و در نهايت سمي توليد مي شود كه باعث ترشح و دفع آب و املاح زياد از رود كوچك مي گردد كه خطر بيماري وبا را افزايش مي دهد.

حسيني گفت: در يك جامعه غير آماده، وبا قادر است 50 درصد مرگ و مير ايجاد نمايد اما با اقدامات درماني مناسب، مرگ و مير به كمتر از يك درصد كاهش مي يابد.

وي كاهش شديد آب و املاح بدن، نارسايي كليه، كاهش پتاسيم، سقط در مادران باردار ، شيوع بيشتر بيماري ها در زمان هاي بعدي و ايجاد تنش روحي و رواني را از جمله عوارض ابتلا به وبا در افراد عنوان كرد.

حسيني اظهار داشت: خطر وبا بيشتر به دليل از دست دادن آب و املاح بدن است كه با مراجعه بموقع و اقدامات درماني مناسب، قابل درمان است.

وي درخصوص راه هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري نيز گفت: اطمينان از سالم بودن آب در تمامي شرايط ، شستشوي دست ها با آب و صابون قبل از تهيه و مصرف مواد غذايي ، خودداري از مصرف مواد غذايي غيرمطمئن و آب ناسالم در هنگام سفر، نگهداري مواد غذايي در يخچال، دفع بهداشتي زباله و مدفوع انساني و ممانعت از ورود آنها به رودخانه و معابر، جلوگيري از ورود حشرات به محيط مسكوني و كاري و جوشاندن آب آلوده حداقل به مدت يك دقيقه از ابتلا به بيماري وبا در افراد پيشگيري مي كند.

كارشناس بيماري هاي منتقله از آب و غذا مركز بهداشت استان كرمانشاه تاكيد كرد: انواع ميوه و سبزي ها بايد حتما شستشو، انگل زدايي و ضد عفوني شوند و سپس در يخچال نگهداري شوند.

وي در ادامه افزود: هدف اصلي درمان وبا، جايگزيني مايعات و الكتروليت هاي از دست رفته مي باشد.

حسيني گفت: آب و الكتروليت 80 تا 90 درصد بيماران وبايي را تنها با محلول خوراكي او.آر.اس مي توان جبران كرد و استفاده از آب ميوه طبيعي بخصوص آب سيب رقيق شده با آب سالم نيز بسيار مفيد است.

وي اظهار داشت: در موارد اسهال شديد، آب و الكتروليت را مي بايست با سرعت از طريق محلول هاي تزريقي جبران كرد و به محض اين كه بيمار بتواند بنوشد، بايد از محلول او.آر.اس استفاده كند.

وي با تاكيد بر اين كه هيچ گونه داروي ضد اسهال، ضد استفراغ و ضد اسپاسم را نبايد بدون نظر پزشك استفاده كرد، گفت: تجويز آنتي بيوتيك مناسب توسط پزشك بر كاهش حجم و طول مدت اسهال اثر مطلوب دارد و دوره عفونت زايي را كوتاه مي كند.

وي در پايان به همگان توصيه كرد خطر ابتلا به بيماري وبا را در فصل تابستان جدي بگيرند.ك/4

7450/567/ 1645

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80189299

سه|ا|شنبه|ا|30|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن