واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وقتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در چهارم مرداد ماه سال 1384 در راستاي ترويج و گسترش فرهنگ عفاف در جامعه، چارچوب اصول و مباني اجرايي گسترش اين فرهنگ را با عنوان راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف در 47 بند تصويب کرد،روزنه هاي اميد براي کاهش مدهاي عجيب و غريب غربي در جامعه ايراني ديده شد. ولي از آنجا که الگوهاي مناسبي براي جايگزيني اين مدل ها و الگوها به وجود نيامد هنوز هم شاهد شلوارهاي فاق کوتاه، موهاي سيخ سيخ ژل زده، تي شرتهاي تنگ و بسياري ديگر از مدل هاي فشني هستيم که به جامعه ايراني – اسلامي ما نمي آيد. جواناني که خود را به شکل و شمايل فشن در مي آورند اين الگوهاي لباس، مو، زينت آلات حتي مدل ابرو، ناخن و حرف زدن خود را از مدل هاي ماهواره اي، هنرپيشه ها و بازيکنان ورزشي وطني و غير وطني کپي برداري کرده اند که در اين ميان بازيگران سينما و فوتباليست ها رتبه اول الگوبرداري را دارند. نمونه آن هم ديويد بکام است که مدت ها مدل موهاي وي هنگامي که بازيکن منچستر يونايتد بود، مدل موهاي اکثر جوانان شد. درستي يا نادرستي الگوبرداري از شخصيت هاي محبوب خود جاي بحث دارد اما سوال اينجاست که آيا نبايد هر چه زودتر براي الگوبرداري ناصحيح از مدل ها چاره انديشي کاربردي کرد؟ مريم اسدي که همراه دختر 16 ساله خود براي خريد لباس به بازار آمده معتقد است: تنوع مدل هاي پوشيده لباس که در بازار عرضه شده بسيار محدود است و اين خود عاملي است براي اينکه خريدار براي رفع نياز خود آنچه که موجود است را خريداري کند. وي مي گويد: پيراهن هاي مجلسي که در عين زيبايي داراي آستين بلند و يقه پوشيده باشد در بازار وجود ندارد. روسري ها يا بسيار نازک است يا از زير چادر سر مي خورد. روسري هايي که مي شود زير چادر به سر کرد زيبايي خاصي ندارد . اين محدوديت ها باعث مي شود خريدار بعد از چند بار سر زدن به مغازه ها از خير لباس مناسب بگذرد و هر چيز که سازگاري بيشتري با معيارهايش دارد را انتخاب کند. وي به دخترش که در حال خريد مانتو است اشاره کرد و گفت: مدلي که او براي مانتو و روسري اش انتخاب کرده را در اينترنت ديدم دخترم آن را به من نشان داد و گفت اين مدل تابستانه مانتو است و بايد بخرم حتي در يکي از سايت ها مدل بستن روسري را هم نشان داده بود. عرضه انواع و اقسام تي شرت، شلوارهاي جين، روسري هاي کوچک سر که طالب آن بيشتر پسرها هستند جزء جدانشدني بوتيک هاست اما دختران غير از بوتيک هاي رنگارنگ، پوشيدن لباس هاي فشن را به خياط خانه ها هم برده اند. احترام الف خياط بانوان است. او که هر روز با عده زيادي از خانم ها و دختران براي دوخت لباس سر و کار دارد معتقد است: بازار پوشاک آنچه را که مورد توجه دختران جوان و بانوان است را در اختيارشان قرار نمي دهد و آن ها خواسته يا ناخواسته تحت تاثير ژورنال هاي متنوع، مدل هاي اينترنتي يا برنامه هاي ماهواره اي قرار مي گيرند. وي مشتري را به ياد دارد که با يک لوح فشرده از برنامه تلويزيوني مورد علاقه اش پيش او آمده و خواسته لباسي نظير هنرپيشه نقش اول فيلم داشته باشد. او گفت: من خيلي تعجب کردم آن هنرپيشه لاغر اندام بود و مشتري من چاق، آن هنرپيشه سبزه بود و مشتري من سفيد. من هر چه براي مشتري ام اين موارد را توضيح دادم به خرجش نرفت و فقط مي گفت اين مدل لباس و اين رنگ، الان مد است. نسيم ذاکريان که طراح لباس است نيز در مورد توجه جوانان به مد و مدل هاي غربي مي گويد: بايد قبول کرد که در زمان کنوني ديگر نمي توان لباس هاي سنگين 10 لايه پوشيد به لحاظ اقتصادي هم خريد 30 متر پارچه براي دوخت يک دست لباس مقرون به صرفه نيست اما نبايد اصل پوشش را در لباس هاي جديد فراموش کرد ما بايد بفهميم که جوان چه مي خواهد و طبع و سيلقه او براي لباس مناسب چيست. وي افزود: گرايش جوانان به مدل هاي لباس غربي يعني ما مدل مناسب و در خور توجه او که بتواند با آن ارتباط حسي برقرار کند طراحي نکرديم. من فکر مي کنم که ما لباس خود را نمي شناسيم . ما طرح هاي زيباي فولکلوري داريم که اگر در طراحي هاي مانتو ، روسري و تي شرت هايمان استفاده شود هم زيباتر از مدل هاي ارائه شده در ژورنال هاي خارجي است هم احياي لباس هاي محلي خواهد بود. ذاکريان با بيان اينکه در طراحي لباس بايد توجه ويژه اي به بانوان شود گفت: کت و شلوار مردانه يک لباس رسمي است که هر از چندگاهي تغييرات جزئي در آن بوجود مي آيد البته در مورد پيراهن و تي شرت هاي مردانه جاي کار وجود دارد اما در لباس بانوان کار بسيار است و همان قدر که بايد به طرح و رنگ زيباي آن توجه داشت بايد به پوشيدگي آن هم توجه کرد. ذاکري با يادآوري فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي زنان در جامعه مي افزايد: زنان طالب دو نوع لباس هستند يکي آنچه در زندگي شخصي و خانوادگي خود بر تن کنند و دوم آنچه محل کار و فعاليت خود بپوشند که اين دومي چه در قالب چادر و چه مانتو بايد ساده و انعطاف پذير باشد. در کنار همه اين موارد ابوالقاسم صميمي جامعه شناس معتقد است: هر چه بيشتر در جامعه براي اصلاح مدهاي رنگارنگ تلاش شود اگر تبليغاتي براي آن نباشد اين تلاش مثمر ثمر نخواهد بود. وي براي تشريح بهتر اين مطلب طرح بستن کمربندهاي ايمني را مثال مي زند و مي گويد: درست است براي اصلاح فرهنگ بستن کمربند ايمني در خودرو از ابزارهاي قانوني هم استفاده شد اما بيشترين تاثيرگذاري را تيزرهاي تبليغاتي در رسانه و سطح جامعه داشت که خانواده ها را نسبت به اين موضوع حساس کرد اما در مورد مدل هاي لباس و مو و ... ما فقط شاهد تبليغات چشم نواز غرب در اين باره هستيم . وي افزود: براي معرفي يک الگوي جديد بعنوان مد در جامعه و جلب نظر افراد براي استفاده از آن، تبليغات بعنوان يک ابزار مؤثر و کارآمد بکارگرفته مي شود. معرفي الگوها و قالبهاي جديد پوشش از طريق رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي، همچنين ارائه مدلهاي جديد لباس در مجلات و نشريات بويژه زنانه، تبليغ از طريق پوسترها و تراکتهاي تبليغاتي، عرضه عمده الگوهاي جديد در فروشگاههاي بزرگ همراه با تبليغ و عرضه در ويترين و بهره مندي از محبوبيت افراد سرشناس براي معرفي مدل ها در جامعه مي تواند از روش هاي تبليغي پوشش ها و مدل هاي مناسب ايراني – اسلامي در جامعه باشيم. اين جامعه شناس همچنين با تاکيد بر لزوم حمايت از طراحان داخلي و اختصاص بودجه اي براي تبليغات الگوهاي ايراني – اسلامي پوشش گفت: هنگامي که از عفاف در ذهن ، گفتار، نگاه و تعاملات اجتماعي سخن مي گوييم بايد توجه کنيم که در دنياي امروز که کشورهاي غربي سعي دارند حجاب در پوشش را به يک امر زيبايي شناختي محدود و فلسفه پوشيدگي لباس را از حجاب بگيرند بايد براي طراحي و اجراي روش هاي مقابله به مثل آماده شويم . معصومه خرم کارشناس مذهبي نيز با بيان اينکه آموزه هاي اسلام درباره حجاب اساسا به از بين بردن زمينه هاي بصري گناه از جامعه توجه دارد تاکيد کرد: در سال هاي اخير برنامه تازه اي در برخي شبکه هاي ماهواره اي و سايت هاي اينترنتي براي زير سوال بردن فلسفه حجاب اجرا مي شود و آن رويکرد مد محور به حجاب است اما بايد دانست اين رويکرد در تناقض با آموزه هاي اجتماعي اسلام است . زيرا حجاب براي از بين بردن گناه نگاه واجب شده و مي توان گفت اکثر مد ها و مدل هايي که در جامعه مشاهده مي شود مصداق لباس شهرتي است که در اسلام نهي شده است. به هر حال نسل جوان، نوجوان و حتي ميانسال امروز نيازمند مدل هاي جايگزين براي آنچه امروز مشاهده مي شود است اما بايد توجه داشت اين مدل ها بايد آنقدر پشتوانه محکم مذهبي، ملي، محلي، اقتصادي و تبليغاتي داشته باشد به سرنوشت عروسک هاي دارا و سارا دچار نشود و پس از مدتي استفاده از آن از مد نيفتد!ک/4 7340/599/608
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 758]