تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820357088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحقق اهداف توسعه ترانزيت شرق كشور نيازمند توجه ويژه دولت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحقق اهداف توسعه ترانزيت شرق كشور نيازمند توجه ويژه دولت است
بيرجند - استاندار خراسان جنوبي گفت: عملياتي شدن اهداف توسعه ترانزيت محور شرق كشور به منظور رشد و توسعه استانهاي شرقي نيازمند كمك و توجه ويژه دولت است.


"قهرمان رشيد" روز سه شنبه در مراسم پاياني "همايش بين المللي خراسان جنوبي، ترانزيت و توسعه محور شرق" در بيرجند افزود: امروزه توسعه يك جريان چندبعدي و همه جانبه است كه تجديد سازمان و سمت گيري به سوي پويايي كل نظام اقتصادي اجتماعي را در پي دارد.

وي اضافه كرد: اهميت ارتباطات و حمل و نقل و نقش آن در توسعه هر منطقه اي از الزامات اساسي است كه مي تواند عامل مهمي براي ترقي و پيشرفت و رونق اقتصادي و علمي كشور و منطقه شود.

او ادامه داد: منطقه شرق ايران با داشتن مرزهاي طولاني مشترك با كشورهاي افغانستان و پاكستان و دارا بودن 10 درصد جمعيت كشور ويژگيهاي خاصي دارد كه تقريبا در همه مناطق و شرق ظهور و نمود آن به خوبي احساس و مشاهده مي شود.

وي اضافه كرد: بندر چابهار از گذشته دور به عنوان نخستين محل مهم ارتباطي در كنار آبهاي آزاد مورد توجه برنامه ريزان بوده اما در گذشته ها قبل از دهه 60 هجري شمسي توجه شايسته اي به توسعه آن نشده است.

استاندار خراسان جنوبي گفت: با توجه محروميت و توسعه نيافتگي شهرها و روستاهاي حاشيه شرقي ايران و امكان تعريف يك مسير حمل و نقلي مقرون به صرفه، دولت مكلف شد تا طرحي را براي توسعه اين منطقه تهيه كند كه نتيجه آن موجب صدور مصوبه اي با عنوان "طرح توسعه محور شرق" شد.

وي افزود: دولتهاي خدمتگذار نهم و دهم با اعتقاد جدي براي اجراي طرحهاي فراگير ملي و منطقه اي و رفع بنيادين عوامل عقب ماندگي منطقه بزرگ شرق كشور و با توجه به آثار ملي و منافع بين المللي مشترك آن با كشورهاي همسايه مصمم شد تا در اجراي اين طرح مهم تلاش كند.

رشيد گفت: تصويب اعتبارات ويژه براي احداث راه آهن، توجه به توسعه فرودگاهها، بهبود شرايط گمركي در اين مناطق و برگزاري همايشهاي منظم براي ارزيابي فعاليتهاي صورت گرفته از جمله اين تلاشها است.

وي افزايش نقش و سهم كشور در ترانزيت كالا و حمل و نقل بين المللي، افزايش سهم بندر چابهار در بازار داخلي و خارجي و ترانزيت كالا، تقويت پيوندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي با كشورهاي همجوار شرق و شمال شرقي را از جمله اهداف توسعه محور شرق كشور ذكر كرد.

استاندار خراسان جنوبي گفت: اين اهداف بسيار مهم و كليدي براي عملياتي شدن نياز به توجه و كمكهاي ويژه دولت به استانهاي شرقي دارد.

وي ادامه داد: به دليل مشكلات خاص مرزهاي شرقي كشور تاكنون اقدامات مهمي در زمينه امنيت مرزها، كنترل و انسداد مرز، مبارزه با كالاي قاچاق و مواد مخدر انجام شده و مردم اين استانها هزينه سنگيني را در اين مقوله پرداخته اند لذا براي حفظ و ماندگاري جمعيت و تقويت امنيت نياز به سرمايه گذاريهاي لازم اقتصادي است.

استاندار خراسان جنوبي گفت: اين سرمايه گذاريها و تمايل سرمايه گذاران به حضور در منطقه زماني محقق مي شود كه مهمترين زيرساختهاي مورد نياز به ويژه زيرساختهاي مرتبط با ترانزيت فراهم شود.

رشيد ادامه داد: در صورت تقويت اين زيرساختها، توسعه امكانات بندري در چابهار منطقه و محور شرق جايگاه و نقش مهم خود را در بعد بين الملل ايفا مي كند و با توجه به ظرفيتهاي بالاي حمل و نقل و كشورهاي آسياي ميانه دورنماي توسعه اقتصادي و تغيير سيماي اقتصادي آن درخشانتر خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبي دسترسي استانهاي شرقي و داخلي ايران به آبهاي آزاد و خروج اين مناطق از انزواي جغرافياي ترانزيت بين المللي، افزايش انگيزه سرمايه گذاري جديد با توجه به افزايش اطلاعات و امكانات حمل و نقل تثبيت و توسعه سرمايه گذاري موجود در استانهاي شرق و شمال شرق را از جمله موارد اهميت منطقه اي محور شرق نام برد.

وي با اشاره به ظرفيتها و پتانسيلهاي خراسان جنوبي گفت: سابقه طولاني و قدمت فرهنگي، وجود مراكز دانشگاهي متعدد و نيروي انساني متخصص و زمينه مناسب دامپروري از جمله قابليتهاي عمده اين استان هستند.

او افزود: بين المللي شدن و توسعه فرودگاه بيرجند، دوبانده كردن جاده بيرجند - خضري، ترانزيتي كردن جاده سربيشه تا مرز رسمي ميل 78، احداث و راه اندازي پايگاه شكاري خور و تصويب اتصال بيرجند به راه آهن سراسري بافق - مشهد از جمله اقدامات انجام شده، در حال انجام و يا مصوب موثر بر توسعه محور شرق در خراسان جنوبي است.

وي با اشاره به برنامه هاي پيشنهادي موثر بر تسريع در روند توسعه محور شرق گفت: اجراي سريع راه آهن شرق كشور، دو بانده شدن كامل جاده چابهار - زاهدان - بيرجند، اجراي كامل خط گاز در شرق كشور، كاهش بيكاري و مبارزه با فقر از طريق توسعه سرمايه گذاري از جمله اين پيشنهادات است.

استاندار خراسان جنوبي همچنين توسعه ساير محورهاي ارتباطي با استانهاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، كرمان، يزد، اصفهان، افزايش امكانات ترانزيتي در مسير محور شرق و سرمايه گذاري دولت در معرفي جاذبه هاي سرمايه گذاري، توريستي و طبيعي شهرهاي مسير شرق را از ديگر پيشنهادات موثر براي تسريع در روند توسعه محور شرق ذكر كرد.

665/110

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80121087

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن