تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833757256
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روش شناسي تربيت ديني (1)
روش تدريس خدا! اشاره:در حوزه تربيت ديني ما، تعليم آموزه هاي وحياني چگونه صورت مي گيرد؟ رهيافت صحيح در انتقال پيام وحياني به مخاطبان كلام الهي چگونه است؟ چه نسبتي ميان مساله دين گريزي جوانان و شيوه هاي ارائه آموزه هاي ديني وجود دارد؟ آيا نمي توان با حذف روشهاي نامحرم! و اخذ روي آوردهاي كارا و اثربخش، تصوير زيباتري از دين در منظر انظار جوانان نشاند؟سلسله مقالات "روش شناسي تربيت ديني" مي كوشد تا با حذف روشهاي آفت زده ي تربيت ديني و ارائه روشها و رهيافتهاي موثرتر، ما را به تماشاي چشم اندازهاي بديع و بشكوه از دين فرا خواند. درس اول: روش تدريس خدادر غار حرا در خواب به سر ميبردم که جبرئيل بر من وارد شد و برايم پارهاي از ديبا که کتابي و نبشتهاي در آن بود آورد و گفت: بخوان. گفتم: خواندن نميدانم. جبرائيل مرا فشرد و رها کرد و گفت: بخوان... تا سه بار اين وضع تکرار شد و در آخرين بار به من گفت: بخوان. گفتم چه چيزي بخوانم. گفت: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (1)پس از آن جبرائيل از کنارم دور شد و من بيدار شدم چنان که گويي کتابي در قلبم نوشته شد، از غار بيرون آمدم و به نيمه راه کوه رسيدم، در اين اثنا ندايي به گوشم رسيد که ميگفت: «اي محمد تو رسول خدايي و من جبرئيل». به راه خود ادامه دادم و هر گامي که بر ميداشتم با ترس و بيم آميخته بود تا به خانه رسيدم(2)اين نخستين درس خدا به پيامبر است.خدا معلم است، پيامبر دانش آموز و درس "وحي"!کلاس درس: همه جا، گاه کوه، گاه دشت، گاه دره، گاهي خانه و گاه ميدان نبرد.زمان: همه گاه؛ شب، روز، سپيده دم، شامگاه.موقعيت تدريس: خلوت و تنهايي، گرما گرم نبرد، هنگام پرسش، حتي گاه در لحظه ي خواب!آيا شيوه ي آموزش و تدريس پروردگار الگويي ممتاز و متعالي براي تدريس ما نيست؟ همين نخستين درس را يک بار ديگر مرور ميکنيم؛ آموزش با واسطه است؛ با واسطه ي رسول وحي؛ جبرئيل. خود پيامبر ميگفت: هر گاه جبرئيل نازل ميشد ديدن او آرامش بخش بود و هرگاه جبرئيل ديده نميشد کار سخت و دشوار بود. اين شيوه ي نزول وحي همان است که خداوند آن را "قول ثقيل" ناميده است؛إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا (3).آيا در آموزشهاي ما شيوههاي تدريس به گونهاي هست که در آنها ارتباطهاي قلبي در هيئت يک راهبرد مورد نظر باشد؟ حتي در دروس غيرنظري و تجربي محض نيز بي چاشني ارتباطهاي قلبي نميتوان به تأثير ژرف، پايداري آموختهها و تحول در رفتار علمي دانش آموختگان اميد داشت. منظور از ارتباط قلبي صرفاً ارتباط دروني و عاطفي ميان فرستنده و گيرنده – معلم و فراگيرنده – نيست، بلکه خود پيام نيز بايد بتواند با درون و جان مخاطب پيوند و ارتباط بيابد.نکته ي دوم نخستين درس آن است که تکرار، ضرورت تثبيت و استقرار آموخته هاست. آموزش سه بار تکرار ميشود و در اين سه بار، حالات بياني و ارتباطي قابل تأمل است؛ جبرئيل پيامبر را ميفشرد و او را به خواندن دعوت ميکند.نکته ي سوم آن که پيام کوتاه است؛ پنج آيه، همه ي درس آغازين است و شگفتا که اين ويژگي در تمام درسهاي آغازين ديده ميشود. اگر سورههاي مکي را که همان سالهاي نخستين بعثت نازل شدهاند مرور کنيم، در ويژگي کوتاهي جملات (آيات) و کوتاهي مجموعه ي پيام (سوره) را احساس ميکنيم. آيا اين درس لطيف و ظريفي نيست که بدانيم در آغاز آموزش نه تنها مجموعه ي درس کوتاه باشد که ساختار اجزاي درس نيز کوتاه و با ضرباهنگ قوي و تأثير گذار عرضه شود؟نکته ي چهارم، آهنگين بودن پيام است. وجود موسيقي در سخن و بهره وري از آهنگ مناسب، نه تنها سبب التذاذ روح که افزون سرعت دريافت و از همه مهم تر، طنين آن در ذهن و ضمير مخاطب ميشود. مجموعه ي سورههاي مکي که درسهاي سالهاي آغاز بعثتاند نيز کوتاه و آهنگيناند و اين گوياي اين نکته است که کوتاهي، ضرباهنگ قوي، موسيقي متناسب با مضمون، آموزش را عميق، سريع و تأثير گذار خواهد کرد به ويژه آن که مخاطبها کودک باشند يا در انديشه و باور، کودک مانده باشند!شيوههاي آموزشآنچه از آيات قرآن بر ميآيد آن است که سه شيوه در نزول وحي و در تحليلي گسترده تر، ارتباط ميان خدا و پيامبر وجود دارد. هر يک از اين شيوهها تناسبي با موضوع و محتواي پيام يا شرايط ويژه ي گيرنده ي پيام (پيامبر) دارد. شيوههاي سه گانه را از اين آيه ميتوان استنباط کرد: «وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاء إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ»(4).1. القاي پيام و موضوع بر قلب پيامبر بي هيچ واسطه و رابط حتي فرشته ي وحي.در اين شيوه که کيفيت و کنه آن بر ما روشن نيست، خداوند پيام هايي ويژه را بر قلب پيامبر القا ميکرد. همين جا طرح اين نکته ي عميق و دقيق لازم است که "گيرنده ي" پيام "قلب" پيامبر است و ارتباط و اتصال و خطاب در همه ي اشکال وحي، "قلب" پيامبر است:قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ(5)نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ علي قلبِک(6)آيا در آموزشهاي ما شيوههاي تدريس به گونهاي هست که در آنها ارتباطهاي قلبي در هيئت يک راهبرد مورد نظر باشد؟ حتي در دروس غيرنظري و تجربي محض نيز بي چاشني ارتباطهاي قلبي نميتوان به تأثير ژرف، پايداري آموختهها و تحول در رفتار علمي دانش آموختگان اميد داشت. منظور از ارتباط قلبي صرفاً ارتباط دروني و عاطفي ميان فرستنده و گيرنده – معلم و فراگيرنده – نيست، بلکه خود پيام نيز بايد بتواند با درون و جان مخاطب پيوند و ارتباط بيابد.دشواري کار بسياري از آموزشهاي امروز، فقدان اين ويژگي است يا رنگ باختگي اين عنصر مهم و تعيين کننده درگير و دار پررنگ شدن ابزار و تکنيکهاي ويژه آموزشي است.از لطايف پيام رساني و آموزش پروردگار به انبيا اين است که خداوند از پيامبران ميثاق و پيمان ميگيرد که در دريافت، دقيق و در انتقال پيام با ديد "امانت" بنگرند. امام علي(عليهالسلام) در اين زمينه ميفرمايد: «واصطفي سبحانه من ولده انبياء اخذ علي الوحي ميثاقهم و علي تبليغ الرّساله امانتهم»(7)خداوند از ميان فرزندان آدم پيامبراني برگزيد و از آنان بر وحي و تبليغ رسالت عهد و پيمان گرفت.2. شيوه دوم نزول وحي و گفت و گوي خداوند با پيامبران از وراي حجاب (پس پرده) است. در اين شيوه، همه ي پديدهاي عالم، پرده و حجاباند و هر کدام ميتوانند واسطه و رابطي براي ارسال پيام باشند. بارزترين نمونه ي اين نوع وحي، گفت و گوي خداوند با موسي(عليهالسلام) از وراء شجر و پاسخ اوست. هر چند خداوند بي ميانجي نيز با موسي(عليهالسلام) سخن گفته است: «و کلّم الله موسي تکليماً»(8)بهره گيري از ابزار در پيام رساني و تدريس نه تنها در جريان وحي ديده ميشود که در رفتار پيامبر و آموزشهاي ائمه نيز جايگاه والا و قابل تأملي دارد. پيامبر، گاه با سادهترين ابزار ممکن، نکتههاي عميق را به صحابه ميآموخت و مسائل نظري ژرف را ملموس و عيني و قابل دريافت ميساخت. نمونهاي از اين شيوه را عبدالله بن الوان در کتاب تعليم و تربيت کودکان در اسلام آورده است.در حوزه تربيت ديني، تعليم آموزه هاي وحياني چگونه صورت مي گيرد؟ رهيافت صحيح در انتقال پيام وحياني به مخاطبان كلام الهي چگونه است؟ چه نسبتي ميان مساله دين گريزي جوانان و شيوه هاي ارائه آموزه هاي ديني در جوامع اسلامي وجود دارد؟ آيا نمي توان با حذف روشهاي نامحرم! و اخذ روي آوردهاي موثرتر، تصويري زيباتري از دين در منظر انظار جوانان نشاند؟جابر، يکي از صحابه ي پيامبر(صلياللهعليهوآله) در حديثي نقل ميکند روزي در محضر پيامبر نشسته بوديم، ايشان خطي روي شنها رسم کرد و فرمود، اين راه خداست. سپس خطوطي مورب به آن خط وصل کرد و گفت: اين راه شيطان است. آن گاه دست هايش را روي خط مستقيم گذاشت و اين آيه را تلاوت کرد وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. و (بدانيد) اين است راه راست من، پس از آن پيروي کنيد و از راههاي ديگر که شما را از راه وي پراکنده ميسازد پيروي مکنيد. اين هاست که خدا شما را به آن سفارش کرده است باشد که به تقوا گراييد.(9)3. سومين شيوه ي نزول وحي، ابلاغ پيام با واسطه ي فرشته ي وحي است. در اين شيوه، فرشته ي وحي در هيئتي انساني يا مشابه آن ظاهر ميشد و آيات را عرضه ميکرد که ديدن جبرئيل براي پيامبر آرام بخش بود و همان گونه که پيشتر گفته شد اين شيوه ي ديداري، سنگيني و گراني شيوه ي غيرديداري را نداشت. در آموزشهاي امروزين، آهنگ حرکت به سمت آموزشهاي غيرحضوري است. اين شيوه ي آموزش غيرزنده، گذشته آن که طراوت، جذابيت و تأثير گذاري آموزش چهره به چهره و مستقيم را ندارد، جريان آموزش را از برخي ابعاد تأثير گذار تدريس رويارو، بي بهره ميکند و پيوندهاي ژرف عاطفي را که لازمه ي آموزش بهتر و اثرگذارتر است خدشه دار ميسازد. پي نوشت ها:1.سوره مباركه علق، آيات شريفه 4-1؛( بخوان به نام پروردگارت كه(جهان را ) آفريد*(همان كسي كه) انسان را از خون بسته اي خلق كرد*بخوان كه پروردگارت(از همه) بزرگوارتر است*همان كسي كه بوسيله قلم تعليم نمود.)2. پژوهشي درباره ي قرآن و تاريخ آن، دکتر سيد محمد حجتي، جلد اول، نهضت زنان مسلمان، بي تا، صص 25- 263. سوره ي مبارکه ي مزمل، آيه ي شريفه ي6(همانا ما بر تو سخني گران مايه فرود آورديم)4. سوره ي مبارکه ي شوري، آيه ي شريفه ي 51(و شايسته هيچ انسانى نيست كه خدا با او سخن گويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجاب، يا رسولى مىفرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحى مىكند؛ چرا كه او بلندمقام و حكيم است!) 5. سوره ي مبارکه ي شعراء، آيه ي شريفه ي 193(بگو: (كسى كه دشمن جبرئيل باشد [در حقيقت دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مىكند؛ و هدايت و بشارت است براى مؤمنان.) 6. سوره ي مبارکه ي بقره، آيه ي شريفه ي 97(روح الامين قرآن را بر قلبت نازل كرده است... )7. نهج البلاغه، فيض الاسلام، انتشارات فقيه، چاپ سوم 1377، ص 338. سوره ي مبارکه ي بقره، آيه ي شريفه ي 79. مجله ي رشد معلم، سال نوزدهم، آبان 79، صص 52-53 به نقل از کتاب: Muslim Education Quarterly Vol. 16, No. 2, 1999.The Islamic academy, Cambridge U.K. منبع:سنگري، محمد رضا، در آفاق تربيت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3128]
صفحات پیشنهادی
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني)
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني). روش شناسي تربيت ديني (1) قرآن روش تدريس خدا! اشاره:در حوزه تربيت ديني ما، تعليم آموزه هاي وحياني چگونه صورت مي ...
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني). روش شناسي تربيت ديني (1) قرآن روش تدريس خدا! اشاره:در حوزه تربيت ديني ما، تعليم آموزه هاي وحياني چگونه صورت مي ...
كنكاوي بر روششناسي تربيت ديني
سلسله مقالات «روششناسي تربيت ديني» ميكوشد تا با حذف روشهاي آفتزده تربيت ديني و ارائه روشها و رهيافتهاي مؤثرتر، ما را به تماشاي ... اول: روش تدريس خدا ...
سلسله مقالات «روششناسي تربيت ديني» ميكوشد تا با حذف روشهاي آفتزده تربيت ديني و ارائه روشها و رهيافتهاي مؤثرتر، ما را به تماشاي ... اول: روش تدريس خدا ...
کودکان دین زده یا تربیت دینی؟
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني) چه نسبتي ميان مساله دين گريزي جوانان و شيوه هاي ارائه آموزه هاي ديني وجود دارد؟ ... سلسله مقالات "روش شناسي تربيت ديني" ...
روش تدريس خدا(روش شناسي تربيت ديني) چه نسبتي ميان مساله دين گريزي جوانان و شيوه هاي ارائه آموزه هاي ديني وجود دارد؟ ... سلسله مقالات "روش شناسي تربيت ديني" ...
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (1)
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (1)-روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ... مقدمه ملعم و شاگرد، دو عنصر اساسي نظام تعليم و تربيت به شمار مي روند، روش هاي ... (2) شناخت نسبت به «روش هاي کلي تدريس»، «روش هاي اختصاصي در هر درس»، «روان شناسي .... (12) به نظر اينگلهارت «اعتقاد به خدا» و «تعهد مذهبي» به ميزان اهميت خداوند نزد ...
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (1)-روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ... مقدمه ملعم و شاگرد، دو عنصر اساسي نظام تعليم و تربيت به شمار مي روند، روش هاي ... (2) شناخت نسبت به «روش هاي کلي تدريس»، «روش هاي اختصاصي در هر درس»، «روان شناسي .... (12) به نظر اينگلهارت «اعتقاد به خدا» و «تعهد مذهبي» به ميزان اهميت خداوند نزد ...
راهكارهاي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانش آموزان و ...
روش تحقيق توصيفي- تحليلي است و نگارنده سعي كرده است با استفاده از آيات و ... در عرصه فرهنگ جهاني بسياري از نگرش ها و روش هاي رايج تربيت ديني ما را تغيير ... (بقره /207) در ميان مردم كساني هستند كه درجستجوي خشنودي خدا ازجان خويش مي گذرند. ... 3- ارتباط نهادهاي آموزشي با فرهنگ عمومي » آموزش « و » تدريس« در اصلاح به معناي ...
روش تحقيق توصيفي- تحليلي است و نگارنده سعي كرده است با استفاده از آيات و ... در عرصه فرهنگ جهاني بسياري از نگرش ها و روش هاي رايج تربيت ديني ما را تغيير ... (بقره /207) در ميان مردم كساني هستند كه درجستجوي خشنودي خدا ازجان خويش مي گذرند. ... 3- ارتباط نهادهاي آموزشي با فرهنگ عمومي » آموزش « و » تدريس« در اصلاح به معناي ...
بررسي راهبردهاي توسعه عاطفه مثبت ديني براساس آموزه هاي ...
2ـدر محور توجه به خدا بنابرنص صريح قرآن کريم مولفه هايي چون؛ ناظر دانستن خدا در همه امور، ... در اين راستا، تربيت ديني ناظر به کيفيتي است که براي فهم دقيق آن بايد ... روش در اينجا روش انجام پژوهش به بحث گذارده خواهد شد: روش پژوهش روش پژوهش .... از چهره هايشان مي شناسي؛ و هرگز با اصرار چيزي از مردم نمي خواهند(اين است مشخصات آنها!) ...
2ـدر محور توجه به خدا بنابرنص صريح قرآن کريم مولفه هايي چون؛ ناظر دانستن خدا در همه امور، ... در اين راستا، تربيت ديني ناظر به کيفيتي است که براي فهم دقيق آن بايد ... روش در اينجا روش انجام پژوهش به بحث گذارده خواهد شد: روش پژوهش روش پژوهش .... از چهره هايشان مي شناسي؛ و هرگز با اصرار چيزي از مردم نمي خواهند(اين است مشخصات آنها!) ...
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (6)
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (6)-روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (6) نتايج توزيع فراواني نگرش ديني دانش آموزان بر اساس جدول شماره ي 2 و نمودار ...
روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (6)-روش هاي تدريس و ارزشيابي معلمان ديني (6) نتايج توزيع فراواني نگرش ديني دانش آموزان بر اساس جدول شماره ي 2 و نمودار ...
نگرش قرآني بانو امين به روش خوشبختي در نهاد خانه و خانواده
نگرش قرآني بانو امين به روش خوشبختي در نهاد خانه و خانواده-نگرش قرآني بانو امين به روش ... خداوند پس از سه فرزند پسر، اين دختر را به ايشان عطا مي دارد. ... ايشان همچنين در کانون تبليغات و تعليمات ديني بانوان اصفهان به تدريس معارف و تفسير .... فصل سوم: نهاد خانواده و تربيت اولاد در پنج بخش 1- شامل وظائف مادر نسبت به فرزند و ...
نگرش قرآني بانو امين به روش خوشبختي در نهاد خانه و خانواده-نگرش قرآني بانو امين به روش ... خداوند پس از سه فرزند پسر، اين دختر را به ايشان عطا مي دارد. ... ايشان همچنين در کانون تبليغات و تعليمات ديني بانوان اصفهان به تدريس معارف و تفسير .... فصل سوم: نهاد خانواده و تربيت اولاد در پنج بخش 1- شامل وظائف مادر نسبت به فرزند و ...
تربيت چه چيز نيست!
4-سازمان دهي و روش هاي ياددهي و يادگيري بايد چگونه باشد؟5-از چه وسايل و رسانه هاي آموزشي و ... واقعيات علمي و کشف روابط بين پديده ها است به گونه اي تدريس گردد که منجر به ... اما فراتر از آن تربيت ديني پديدار شدن نيروي عشق و محبت و ستايش خداوند در .... از نظر مفهوم شناسي و به ويژه پيامدهاي روش شناسي، دشوارو حساس به نظر مي رسد.
4-سازمان دهي و روش هاي ياددهي و يادگيري بايد چگونه باشد؟5-از چه وسايل و رسانه هاي آموزشي و ... واقعيات علمي و کشف روابط بين پديده ها است به گونه اي تدريس گردد که منجر به ... اما فراتر از آن تربيت ديني پديدار شدن نيروي عشق و محبت و ستايش خداوند در .... از نظر مفهوم شناسي و به ويژه پيامدهاي روش شناسي، دشوارو حساس به نظر مي رسد.
کتاب شناسی توصیفی «انسان شناسی»
از سویی دیگر، انسان به واسطه وجود چند بعدی و ذومراتب خویش، می تواند با روش های ... از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار می دهد و از این رو، روش آن، روش انسان شناسی دینی است. ... در ابتدای این نوشتار آمده است: این کتاب حاصل دو جلسه تدریس آیة الله جوادی آملی در ... اللهی، خلیفة اللهی، قطب زمان بودن انسان کامل، معدن کلمات خداوند بودن انسان کامل.
از سویی دیگر، انسان به واسطه وجود چند بعدی و ذومراتب خویش، می تواند با روش های ... از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار می دهد و از این رو، روش آن، روش انسان شناسی دینی است. ... در ابتدای این نوشتار آمده است: این کتاب حاصل دو جلسه تدریس آیة الله جوادی آملی در ... اللهی، خلیفة اللهی، قطب زمان بودن انسان کامل، معدن کلمات خداوند بودن انسان کامل.
-
گوناگون
پربازدیدترینها