تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812609987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش تقویت نفس


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روش تقویت نفسروش‎‎‎‎هاى تربیتى از دیدگاه محقق نراقى(1)
ملا احمد نراقی
از جمله مسائل تربیتى كه محقق نراقى، زیاد به آن پرداخته است، روش‎هاى تربیتى است. دلیل گسترگى این مبحث در كلام این دو متفكر این است كه تعلیم و تربیت، سراسر زندگى انسان را شامل مى‎شود و محور اساسى آن هم روش‎ها و راهكارهایى است كه اهداف تربیتى را هموار مى‎سازند. از این رو در كتاب (جامع السعادات) در زمینه پرورش فضائل و تربیت متربى به صفات و رفتار نیكو، عنوان‎هایى چون كیفیت و شیوه تحصیل، راه‎هاى اكتساب و نظایر آن و در زمینه اصلاح رفتار و تغییر صفات ضد ارزشى در متربى، كلمه علاج، ازاله و مانند آن و در پیشگیرى از صفات و رفتار ناپسند، كلمه حفاظت، اجتناب و مانند آن، بسیار زیاد به چشم مى‎خورد.این روش‎ها را مى‎توان به دو نوع عام و خاص تقسیم كرد: روش‎هاى عام، آنهایى است كه در همه یا بیشتر زمینه‎هاى آموزشى و تربیتى مفید و كار سازند. ولى روش‎هاى خاص در برخى موارد كاربرد دارند و استفاده از آنها در موارد دیگر مفید نیست.مصاحبت با افرادى كه از نفس قوى برخوردارند و هیچ ترسى و تزلزلى به خود راه نمى‎دهند و با شهامت و شجاعت به اقدامات عملى دست مى‎زنند؛ به تدریج نفسِ متربّى را قوى مى‎سازد و به وى شهامت و جرأت مى‎دهد تا به كارهاى مهم و بزرگ وارد شود و بدون تزلزل و ترس، اقدامات شجاعانه از خود بروز دهد.با توجه به گستردگیِ روش‎هاى تربیتى، از یك سو، و ضرورت رعایت اختصار از سوى دیگر، فقط به هشت روش اشاره مى‎كنیم:  روش تقویت نفسپایه و اساس صفات و رفتارهاى تربیتى قوت نفس است. محقق نراقى بر این اعتقاد است كه تقریباً همه فضیلت‎هاى روانى و رفتارى از نفس قوى صادر مى‎شود و به میزانى كه در هر جنبه‎اى، نفس تقویت بشود و توانمندى نفس بر اتصاف و انجام فعل بیشتر گردد، فرد، بیشتر به فضائل روى مى‎آورد و كمال شایسته براى خود ایجاد مى‎كند.(2) از سوى دیگر بر این حقیقت، تصریح دارد كه ضعف و زبونى نفس و احساس ناتوانى و اضطراب در خود، باعث رفتارهاى ضد اخلاقى است. به همین جهت به ضرورت و اهمیت تقویت نفس متربى تأكید مى‎كند و به معلمان و مربیان توصیه مى‎نماید تا جهت تقویت نفس متربى؛ برنامه‎ریزى كنند و اراده وى را نیرومند سازند و قدرت تحمل او را بالا ببرند تا با احساس عزّت و صلابت و قدرت بتواند در برابر محرّك‎هاى ضد اخلاقى و تربیتى، مقاومت نماید و در جهت اهداف عالى تربیتى، بدون هرگونه ضعف و سستى گام بردارد.قوت نفس كه از آن به صلابت یا كبر نفس نیز تعبیر مى‎شود همان توانمندى و تحمل فرد در برابر مشكلات، سختى‎ها، ناملایمات و مانند آن است. در مقابل، ضعف نفس ناتوانى و عدم تحمل نفس است و در اصطلاح دیگرى از آن به (صغر نفس) تعبیر مى‎شود.(3)رفتارهایى ضعف نفس را تشدید مى‎كنند. ضعف نفس و برخى از رفتارهاى درونى و بیرونى مانند كج خلقى، ترس، بدبینى، ابراز خشم، ترك اعانه (کمک) به دیگران و … تأثیر متقابل دارند. محقق نراقى لازمه قوى بودن نفس را اطمینان نفس، ثبات در عقاید، عدم تزلزل، احساس توانمندى و مقاومت در برابر شدائد و دردها، شكست ناپذیرى، شهامت ورود به موارد خطرناك، تصمیم و عزم قاطع بر تحصیل آن چه مفید تشخیص داده مى‎شود، كسب كمال و فضائل (4) و از جمله غیرت در تربیت فرزند، حفظ ناموس و پاسدارى از دین (5)، تأثیرناپذیرى و عدم تغییر حالت (6) در شرایط متضاد فقر و غنى، سلامتى و بیمارى، ستایش و سرزنش و مانند آن، احساس عزّت، حرّیت (7)، بلند همتى، و … (8) مى‎داند و در برابر، لازمه ضعف و ناتوانى نفس را، ذلت و زبونى، عدم جرأت بر اقدام به كارهاى مهم و بزرگ، مسامحه‎كارى، اضطراب در برابر كوچك‎ترین بلاها، ترس(9)، سستى و تزلزل، احساس شكست(10)، پست همتى و اكتفا به پایین‎ترین مراتب از هر چیز عالى و ارزشمند، بى‎غیرتى و بى‎تفاوتى در برابر عرض، دین و تربیت اولاد و … (11) ذكر مى‎كند. وى در مقایسه فضائل و رذایل در موارد زیادى، ریشه هر یك از فضائل را قوت نفس و ریشه هر یك از رذایل را ضعف نفس بیان مى‎كند؛ مثلاً ریشه وقار، تأمل و اطمینان نفس را قوت نفس دانسته در برابر، عجله و شتابزدگى را ناشى از ضعف نفس قلمداد كرده است. (12) به همین صورت سوء ظن را در برابر حسن ظن(13) خشمگینى افراطى را در برابر حلم و كظم غیظ (14) انتقام را در برابر عفو و بخشش و … (15) مقایسه نموده است.ریشه وقار، تأمل و اطمینان نفس را قوت نفس دانسته در برابر، عجله و شتابزدگى را ناشى از ضعف نفس قلمداد كرده است. محقق نراقى، این روش تربیتى یعنى روش تقویت نفس و تحصیل توانمندى را بسیار با اهمیت دانسته و در اكثر مباحث تربیتى به آن توجه داده است و براى به كارگیرى این روش، فنون متعددى را توصیه مى‎كند؛ از جمله:الف- به متربّى توجه داده شود كه توانمندى و قوت نفس، شرافت و عزت است (16) و ناتوانى و ضعف نفس، ذلت و خوارى است. با توجه به این كه متربّى فطرتاً عزت طلب است و در تحقق این خواست فطرى گام برمى‎دارد و در تقویت نفس و اعتماد به خود در اقدامات خویش، كوشش مى‎نماید و سستى و تزلزل و ترس را به خود راه نمى‎دهد و خود را حقیر و فرومایه نمى‎پندارد بلكه با احساس عزت براى هر چه بیشتر توانمند ساختن خود تلاش مى‎كند.ب- آثار ارزشمندِ قوت نفس از قبیل: اطمینان، ثبات، شهامت، غیرت، حریّت، بلند همتى و … به متربى معرفى شود و همچنین وى، از عوارض ضعف نفس نظیر سستى، تزلزل، دون همتى، گناه و … آگاه گردد و به او همراه با تشویق، برنامه عملى داده شود تا به اعمالى دست بزند كه آن فضایل و آثار ارزشمند را همراه داشته باشد و از اعمالى كه عوارض ضعف نفس و رذایل را داشته باشد، پرهیز نماید. (17) نظارت و مراقبت مربى، به تدریج متربّى را به لوازم قوت نفس مى‎كشاند و این به پرورش و تقویت نفس مى‎انجامد.محقق نراقى لازمه قوى بودن نفس را اطمینان نفس، ثبات در عقاید، عدم تزلزل، احساس توانمندى و مقاومت در برابر شدائد و دردها، شكست ناپذیرى، شهامت ورود به موارد خطرناك، تصمیم و عزم قاطع بر تحصیل آن چه مفید تشخیص داده مى‎شود، كسب كمال و فضائل می داند.ج- آگاه شود از این كه رفتارهایى ضعف نفس را تشدید مى‎كنند. ضعف نفس و برخى از رفتارهاى درونى و بیرونى مانند كج خلقى، ترس، بدبینى، ابراز خشم، ترك اعانه (کمک) به دیگران و … تأثیر متقابل دارند. همان طور كه ضعف نفس باعث این رفتارها مى‎شود، این رفتار هم به تدریج ضعف نفس را تشدید مى‎نماید. علاوه بر این آگاهى، زمینه عدم بروز این رفتارها فراهم شود بلكه برعكس سعى شود رفتارهاى متضادِ با این رفتار را انجام دهد. این زدودن عوامل مؤثر در ضعف نفس و انجام رفتارهاى مثبت، باعث مى‎گردد كه نفس متربّى قوى شود و صفات برجسته انسانى ناشى از قوت نفس، به صورت ملكه درآید و به راحتى رفتارهاى مطلوب تربیتى و اخلاقى از فرد صادر شود. (18)قوت نفس كه از آن به صلابت یا كبر نفس نیز تعبیر مى‎شود همان توانمندى و تحمل فرد در برابر مشكلات، سختى‎ها، ناملایمات و مانند آن است. در مقابل، ضعف نفس ناتوانى و عدم تحمل نفس است و در اصطلاح دیگرى از آن به (صغر نفس) تعبیر مى‎شود. د- مصاحبت (19) با افرادى كه از نفس قوى برخوردارند و هیچ ترسى و تزلزلى به خود راه نمى‎دهند و با شهامت و شجاعت به اقدامات عملى دست مى‎زنند؛ به تدریج نفسِ متربّى را قوى مى‎سازد و به وى شهامت و جرأت مى‎دهد تا به كارهاى مهم و بزرگ وارد شود و بدون تزلزل و ترس، اقدامات شجاعانه از خود بروز دهد.ه- فراهم ساختن موقعیت و شرایطى كه متربّى در معرض انجام كارهاى بزرگ و تا حدودى خطرناك قرار بگیرد و با ایجاد انگیزه‎ها به حركت، برخورد و اقدام به تصمیم گیرى، تشویق شود تا در عمل، توانمندى و قدرت خویش را براى انجام آن كارها، مشاهده كند.(20)  پی‎نوشت‎ها:1 . جامع السعادات، ج1، ص262.2. همان، ص15.3 . همان، ص261 / معراج السعادة، ص161.4 . همان، ص262/ معراج السعادة، ص162.5 . همان، ص274 ـ 264 / معراج السعادة، ص 164 ـ 163 .6 . همان، ص261/ معراج السعادة، ص161.7 . همان، ج2، ص103/ معراج السعادة، ص304.8 . همان، ج1، ص263/ معراج السعادة، ص162.9 . همان، ص260/ معراج السعادة، ص160.10 . همان، ص262 / معراج السعادة، ص162.11 . همان، ص265 ـ 263/ معراج السعادة، ص164 ـ 162.12 . همان، ص274 و 279 / معراج السعادة، ص170.13. همان، ص 28 و 284 / معراج السعادة، ص173.14. همان، ص292 و 294 / معراج السعادة، ص182 ـ 181.15. همان، ص299، 305، 306، 313 و ح2، ص228، 232، 233 و … و معراج السعادة، ص 188، 191.16 و 17. جامع السعادات، ج1، ص260.18. همان، ص260 و 290.19. همان، ص292.20 . همان، ص27 / معراج السعادة، ص131 ـ 130. منبع:ویژه‎‏نامه كنگره بزرگداشت فاضلین نراقى (3)، دكتر على نقى فقیهى . پیوند به:وسواس و تزلزل فکری و اعتقادیشناخت فضائل و رذائلزندگی نامه ملا احمد نراقی(ره)معرفی مثنوی طاقدیس  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن