تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814237643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلماسيرئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه: توافقنامه استراتژيك واشنگتن و كابل تهديدي براي افغانستان و منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ديپلماسيرئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه: توافقنامه استراتژيك واشنگتن و كابل تهديدي براي افغانستان و منطقه است
رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در واكنش به توافقنامه استراتژيك افغانستان و آمريكا كه سه شنبه شب توسط روساي جمهور آمريكا و افغانستان در كابل به امضا رسيد گفت: اين پيمان خطراتي نه تنها براي كشورهاي منطقه بلكه براي خود افغان ها نيز دربردارد. محسن پاك آيين ، رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در گفتگو با مهر، ضمن بررسي ابعاد پيمان استراتژيك آمريكا و افغانستان، با اشاره به اينكه پيش‌نويس اين پيمان از طريق رسانه‌ها پخش‌شده و غربي‌ها نيز اعلام مي‌كنند كه اين پيش‌نويس كامل نيست و نواقصي دارد ، بيان كرد: ولي واقعيت اين است پيش‌نويسي كه در رسانه‌ها منتشر شده، مفاد خطرناكي را نه تنها براي كشورهاي منطقه بلكه براي خود افغان‌ها نيز در بردارد. پاك آيين بزرگترين نقص اين پيمان را مشخص نشدن تكليف ايجاد و ابقاي پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در افغانستان دانست و افزود: اين امر نگراني كشورهاي منطقه را برانگيخته است. مجموعه‌اي از كشورها، از جمله همسايگان و كمي دورتر روسيه و بخشي از كشورهاي آسياي‌مركزي نگران اين موافقتنامه هستند.امضاي اين پيمان مي تواند يادآور تجربه‌اي باشد كه آمريكا پس از جنگ جهاني دوم در هر منطقه‌اي كه نفوذ كرده، ديگر خارج نشده است. وي ادامه داد: در صورت تحقق اين توافقنامه، از يك سو افغانستان به عرصه رقابت كشورهاي ديگر چون روسيه و چين تبديل خواهد شد و از سوي ديگر آمريكا به جاي دستيابي به اهداف استراتژيك خود در منطقه با بحران‌هاي جديد مواجه مي شود و مهار آنها براي واشنگتن بسيار دشوار خواهد بود. رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بيان اين مطلب كه اگر آمريكا تبديل به يك قدرت نظامي در افغانستان شود به طور طبيعي روسيه و چين هم در عرصه رقابت هاي امنيتي وارد مي شوند، تصريح كرد:اين مساله منطقه را ملتهب خواهد كرد. افغان‌ها هم در آن حد از توانايي نيستند كه بتوانند با آمريكا مقابله كنند. وي با اشاره به گفته يكي از مقامات افغان مبني بر اينكه آمريكايي‌ها را ما نياورديم كه ما بيرون كنيم، اظهار داشت:آنها حتي در مورد جابجايي يك سرباز نمي توانند به آمريكا دستور بدهند. پاك آيين ادامه داد: آمريكايي‌ها امروز به جهت مصوبه شوراي امنيت در افغانستان هستند، بنابراين بعد از خروج نيروها بايد آنجا را ترك كنند. وي افزود: با اجراي اين پيمان دسترسي به فضاي افغانستان منحصرا در اختيار آمريكا خواهد بود و آنان مجوز هرگونه تردد هوايي را در اين كشور خواهند داشت. رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با اشاره به يكي از مفاد پيمان بر اين اساس كه تمام دارايي‌ها و اموالي كه در حال ‌حاضر در اختيار نيروهاي آمريكايي است، براي درازمدت در اختيار آمريكايي‌ها خواهد ماند، خاطرنشان كرد: با امضا شدن اين پيمان تمام دارايي‌ها، اموال و املاكي كه در اختيار آمريكايي‌ها قرار گرفته پس از سال 2014 نيز در اختيارشان خواهد بود و از سوي ديگر تمام كاركنان، چه نظامي و چه غيرنظامي، حتي آشپزها نيز چنانچه مرتكب جرمي از جمله هتك حرمت به مقدسات مسلمانان يا قتل عام آنان شوند، بايد طبق قوانين آمريكا و نه طبق قانون افغانستان محاكمه شوند. پاك آيين با اشاره به سه شرطي كه در خصوص امضاي اين پيمان مطرح شده است، بيان كرد: اول اينكه اين پيمان در روند صلح باشد، يعني موجب استقرار صلح در كشور شود. دوم مجلس نمايندگان افغانستان آن را تصويب كند و سوم اينكه موجب نگراني همسايه‌ها نباشد و تاكنون هيچ كدام از اين شرط‌ها محقق نشده است.

وي خاطرنشان كرد: امضاي اين پيمان موجب رشد افراط‌گرايي در افغانستان و منطقه خواهد شد.به عبارتي حضور درازمدت آمريكا در افغانستان خود مجوزي براي سربازگيري و تجهيز جريان افراط و نا امن سازي افغانستان است. وي با تأكيد بر اين امر كه اراده‌اي در ناتو و آمريكا براي انجام تعهدات‌شان در خصوص آموزش نيروهاي افغان وجود نداشته است، گفت: اكنون 10‌سال از حضور نيروهاي آمريكا در افغانستان مي‌گذرد و آنها هنوز نيروهاي افغان را آموزش نداده‌اند يا در حد خيلي كم اين كار را كرده‌اند. پس از پايان جنگ داخلي در اين كشور و سقوط طالبان، مسووليت آموزش نيروهاي امنيتي و انتظامي افغان تقسيم شد. آموزش پليس به آلماني‌ها، قوه قضاييه به ايتاليايي‌ها و مسووليت مبارزه با موادمخدر به انگليسي‌ها واگذار شد كه آنها تاكنون به وظايف خود عمل نكرده‌اند.

ملازهي: نوعي كاپيتولاسيون در توافقنامه براي آمريكايي ها در نظر گرفته شده است

پيرمحمد ملازهي كارشناس امور افغانستان در گفت وگو با خراسان ضمن استراتژيك خواندن اين توافقنامه تاكيد كرد.

اين توافقنامه با داشتن ابهاماتي به امضاي دو طرف رسيده است. در حقيقت اين قرارداد زماني امضا شده كه اختلاف نظرها در درون جامعه افغانستان به ويژه بين دولت كرزاي با جبهه ائتلاف ملي و جبهه ملي كه عمدتا نيروهاي شمال هستند بسيار زياد است.

وي افزود: مهم ترين اختلاف نظر در نوع محاكمه سربازان آمريكايي است كه در خاك افغانستان مرتكب جرمي مي شوند.گفته مي شود آمريكايي ها در اين قرارداد ماده اي را كه بر صلاحيت قوه قضائيه افغانستان در محاكمه سربازان مجرم آمريكايي تاكيد داشت حذف و نوعي كاپيتولاسيون را تحميل كرده اند. ملازهي اظهار داشت: مشكل ديگري كه دولت كرزاي بر آن تاكيد دارد تامين هزينه هاي مالي ارتش و نيروهاي امنيتي افغانستان است كه به اين موضوع در توافقنامه اخير به صورت مبهم اشاره شده است.

در ماه هاي آينده قرارداد ديگري براي احداث پايگاه هاي نظامي منعقد مي شود

اين كارشناس افزود: نكته ديگري كه از اهميت ويژه اي برخوردار است ايجاد پايگاه هاي نظامي در افغانستان است آمريكا قصد دارد ۵ تا ۷ پايگاه نظامي در اين كشور احداث كند. اگرچه گفته مي شود اين مسئله در اين قرارداد نيامده اما بنابر اخبار منتشر شده در ماه هاي آينده قرارداد ديگري براي احداث اين پايگاه بين آمريكا و افغانستان امضا خواهد شد.

ملازهي تاكيد كرد: درست است كه كرزاي سعي كرد به همسايگانش اطمينان بدهد كه اين قرارداد عليه كشور ثاني نيست با وجود اين كشورهاي همسايه اين قرارداد را به زيان خود مي دانند . وي افزود: با امضاي اين قرارداد جمهوري اسلامي ايران احساس مي كند توسط آمريكايي ها در محاصره قرار مي گيرد هم چنين پاكستان منافع استراتژيك خود را در خطر مي بيند. از سوي ديگر چيني ها معتقدند كه آ مريكايي ها به دنبال مهار چين هستند. روس ها نيز احساس مشابهي درباره اين قرارداد دارند.

به عبارت ديگر مي توان گفت همه همسايگان افغانستان با اين قرارداد مخالف هستند اگرچه اين قرارداد امضا شده و شرايط جديدي را در منطقه ايجاد خواهد كرد.

پنجشنبه|ا|14|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن