تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820411975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش توليد ملي در كشور با ايجاد اشتغال و افزايش ظرفيت هاي كار در مناطق آزاد و ويژه


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: افزايش توليد ملي در كشور با ايجاد اشتغال و افزايش ظرفيت هاي كار در مناطق آزاد و ويژه


خبرگزاري آريا- توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، اين شعار سال 1391 است كه از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا به نقل از روابط عمومي دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به بهانه اين نامگذاري و نيز تاثير مستقيم اين شعار در فعاليت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور به سراغ حميد بقايي معاون اجرايي رييس جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويزه اقتصادي رفته ايم و پرسش هايمان را درباره ابعاد مختلف اين شعار مطرح كرده ايم.

مناطق آزاد كشور در سال 90 در بحث سرمايه گذاري داخلي و خارجي چه روندي را طي كرده اند؟

مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اين دوره از مديريت دولت براي توسعه اقتصادي و تجاري فعاليت هاي بي شماري را آغاز كرده اند. رشد صنعت، تجارت و گردشگري در گرو جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي از اولويت هاي كاري اين مناطق در سال 90 به شمار مي آيند.
نفوذ در بازارهاي هدف بين المللي تنها از طريق معرفي موثر فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ميسر است كه در اين راستا اقدامات بسياري صورت گرفته است. تاسيس شركت گسترش سرمايه گذاري مناطق آزاد با هدف پيشبرد امور سرمايه گذاري و تسهيل فرآيند توسعه مناطق، ايجاد دفاتر سرمايه گذاري در هر يك از مناطق آزاد و تسريع در معرفي و پذيرش سرمايه گذار، تهيه پكيج هاي واحد و استاندارد از ظرفيت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري و حضور در همايش هاي و گردهمايي هاي بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري از جمله اين موارد است كه در طول سال به طور جدي پيگيري شده است.

با توجه به شعار امسال چه برنامه اي در اين راستا در سال 91 داريد؟

مناطق آزاد و ويژه را پل اقتصاد ملي به اقتصاد جهاني مي دانند. فعاليت آن ها در جهان سابقه طولاني دارد و در كشور ما مي توانند ظرفيت هاي كشور را براي پيوستن به گردونه توسعه تقويت كنند.
مناطقي مثل چابهار و قشم و اروند و حتي كيش قبل از تبديل شدن به منطقه آزاد، ظرفيت هاي بالقوه و بكري داشتند كه با وضع قوانين خاص و تسهيل كننده براي جذب سرمايه گذار، ايجاد اشتغال، جذب تكنولوژي پيشرفته و صادرات و احداث زير ساخت ها بالفعل شدند.
توليد و تجارت دو جزء جدايي ناپذير فعاليت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در سال جديد است. چرا كه اگر يكي از اين بخش ها با مشكل مواجه شود بر روند بخش هاي ديگر لطمه وارد خواهد كرد. اگر توليدات شما بازاري براي ارائه نداشته باشد طبيعتا توليد كننده رغبتي براي ادامه توليد ندارد و بالعكس اگر بازار و به اصطلاح مشتري وجود داشته باشد و چيزي براي ارائه به آن نباشد نتيجه اي غير از شكست نخواهد داشت. بنابراين تمركز بر فعاليت هاي توليدي در كنار ايجاد صادرات قدرتمند كالاهاي توليد داخل از اهم برنامه هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در كشور است.
هم چنين براي حمايت از سرمايه نيز تمامي پروژه هاي سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف و بر اساس سياست هاي تعريف شده در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از جمله ماموريت هاي اصلي اين مناطق در سال جديد خواهد بود. اين ماموريت ها كه به نوعي در اهداف شكل گيري مناطق آزاد كشور گنجانده شده با راهكارها و اشكال گوناگوني همچون جذب سرمايه هاي خارجي، ايجاد اشتغال و فرصتهاي شغلي، ايجاد و كسب درآمد ارزي، انتقال تكنولوژي و اخذ مهارت هاي مديريتي، ايجاد پيوندهاي صنعتي ميان صنايع داخل مناطق آزاد و ويژه با اقتصاد داخلي و پردازش صادرات و نفوذ در بازارهاي هدف بين المللي انجام مي شود.
از طرفي بايد در نظر داشت كه با تكميل زيرساخت هاي عمراني بويژه پروژه هاي ملي نظير پل خليج فارس و اتصال راه آهن چابهار به راه آهن سراسري علاوه بر ايجاد اشتغال و بالابردن ظرفيت هاي كار در مناطق آزاد به افزايش توليد ملي در كشور كمك فراواني خواهند كرد؛ آنچنان كه بر طبق تاكيد رياست محترم جمهوري در سفر استاني به هرمزگان و در جمع مردم قشم، با تكميل پل خليج فارس تا پايان دولت دهم ظرفيت هاي بسياري در بخش هاي مختلف كار، توليد و سرمايه ايراني افزوده خواهد شد.

به زير ساخت هاي جاده اي و ريلي اشاره كرديد، آيا به زير ساخت هاي بندري و دريايي نيز توجه شده است؟

بندر كاسپين به عنوان يكي از بزرگترين بنادر كشور در منطقه آزاد انزلي در حال احداث است. بنادري هم كه در مناطق ويژه اقتصادي چه در شمال كشور و چه در جنوب فعاليت دارند هر سال با بالا بردن ظرفيت هاي تناژي و ترانزيتي، امكان رشد سرمايه گذاري، تجارت و صادرات را بيش از پيش فراهم مي كنند. همچنين با ساخت يك شهرك دريايي در منطقه آزاد قشم امكان ارائه كليه خدمات دريايي از قبيل تامين سوخت كشتي هاي عبوري از خليج فارس و تنگه هرمز فراهم مي شود كه صرفه اقتصادي بسيار مطلوبي را در اين زمينه عايد كشور خواهد كرد.

با توجه به پراكندگي مناطق آزاد در كشور، چه كشورهايي در سطح منطقه با اين مناطق ارتباط دارند؟

سرمايه گذاران از كشورهاي متعددي در مناطق آزاد فعاليت دارند. اين موضوع بسته به هر منطقه تعريف خاصي پيدا مي كند. در منطقه آزاد ارس بيشتر تجار و صنعتگران تركيه و كشورهاي آسياي ميانه فعال اند كه با اضافه شدن منطقه آزاد تازه تاسيس ماكو ظرفيت هاي بازرگاني، تجاري و صنعتي با كشور تركيه افزايش چشمگيري خواهد داشت. همانطور كه مي دانيد اين منطقه با توجه به نزديكي با گمرك بازرگان يكي از مراكز مهم ترانزيت و حمل و نقل كالا در كشور است.
در منطقه آزاد اروند فعاليت براي بازرگانان عراقي و كويتي فراهم است. در منطقه آزاد انزلي بازرگانان چيني و ايتاليايي فعاليت خود را آغاز كرده اند. چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور فرصت خوبي براي سرمايه گذاراني از كشورهاي آسياي ميانه، هند، افغانستان و پاكستان فراهم كرده است. هم اكنون در مناطق آزاد كيش و قشم از كشورهاي مختلف اروپائي، و آسيايي تاجر و توليد كننده فعاليت دارند ضمن اينكه كارگران شاغل و ساكن در كشورهاي حاشيه خليج فارس براي تغيير ويزا مرتب در اين مناطق اقامت دارند و رفت و آمد مي كنند.
هم چنين كيش به عنوان قطب گردشگري كشور به خوبي اين صنعت را پرورانده و پتانسيل بسيار بالايي در اين زمينه دارد. قشم نيز علاوه بر تقويت صنايع نفت و گاز و انرژي در كنار كيش طي ساليان اخير فعاليت هاي گسترده اي در جذب گردشگر داشته است.

شنبه|ا|9|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن