تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820707680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهمندامين با مهرعنوان كرد:رشد 110 درصدي اعضاي كتابخانه‌‌هاي اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرهمندامين با مهرعنوان كرد:رشد 110 درصدي اعضاي كتابخانه‌‌هاي اردبيل
رشد 110 درصدي اعضاي كتابخانه‌‌هاي اردبيل
اردبيل – خبرگزاري مهر: مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل با بيان اينكه عضويت در كتابخانه ها شاخص مهم توسعه فرهنگي است، گفت: اين شاخص در اردبيل سال گذشته 110 درصد رشد داشته است.

صادق فرهمندامين در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با اين افزايش تعداد اعضاي فعال در كتابخانه هاي عمومي اين استان از 34 هزار نفر سال 89 به بيش از 67 هزار نفر در پايان سال 90 رسيد.

وي با بيان اينكه هم اكنون اين رقم از 70 هزار عضو فراتر رفته است، يادآور شد: با ارتقاي سطح ارائه خدمات مطلوب و كيفي و همچنين افزايش فضاهاي فيزيكي كتابخانه اي، استقبال شهروندان اين استان بويژه جوانان و نوجوانان به مطالعه و كتابخواني به صورت چشمگير افزايش يافته است.

فرهمندامين با اشاره به برنامه ريزيها، چشم انداز 20 ساله و تصميمات كشوري و استاني براي حفظ اين روند تصريح كرد: مصمم هستيم پايه عضويت در كتابخانه هاي عمومي اردبيل را طي سالهاي آينده به 10 درصد كل جمعيت استان ارتقا دهيم و براي دستيابي به اين هدف تلاش مي كنيم.

وي توسعه فضاهاي فيزيكي كتابخانه ها را از ديگر شاخصهاي اين نهاد فرهنگي دانست و افزود: هم اكنون 66 باب كتابخانه عمومي و مشاركتي در سطح مراكز شهرستان، بخش و بعضي روستاها فعال است و اعتقاد داريم با رشد فضاهاي كتابخانه اي مي توان به توسعه فرهنگ مطالعه در استان دست يافت.

سرانه فضاي مطالعه در اردبيل پايين است/ 27 هزار مترمربع فضاي فيزيكي فعلي

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان با اشاره به پروژه هاي نيمه تمام كتابخانه اي، از احداث سه باب كتابخانه مركزي در شهرستانهاي خلخال، پارس آباد، نمين با پيشرفت فيزيكي 35 درصد و هفت باب كتابخانه روستايي از اعتبارات توسعه شاخصهاي فرهنگي روستايي در روستاهاي اراللو، انجيرلو اردبيل، ايران آباد پارس اباد، لمبر خلخال، موران گرمي، فخر آباد مشكين و نيارق نمين خبر داد.

وي همچنين به ساخت كتابخانه روستايي شايق از محل اعتبارات استان با 35 درصد رشد فيزيكي اشاره كرد و متذكر شد: فضاهاي فيزيكي كتابخانه هاي عمومي و مشاركتي استان در حال حاضر 27 هزار و 570 متر مربع است كه كافي نبوده و بايد با تخصيص اعتبارات ويژه توسعه يابد.

فرهمندامين فعاليتهاي فرهنگي را جزو كارنامه درخشان كتابخانه هاي عمومي اين استان در سال گذشته برشمرد و تصريح كرد: نهاد كتابخانه هاي استان در سال 90 با برگزاري 11 جشنواره و همايش به منظور ارتقاي شاخصهاي فرهنگي در كتابخانه هاي عمومي رتبه اول را در بين كتابخانه هاي عمومي كشور كسب كرده است.

وي همچنين با اشاره به شركت بيش از 11 هزار نفر از اعضاي كتابخانه هاي استان در مسابقات علمي و فرهنگي اين نهاد در سال گذشته ابراز اميدواري كرد تعداد شركت كنندگان در اين مسابقات امسال به دو برابر افزايش يابد.

اين مسئول تاكيد كرد: 54 نفر از مجموع شركت كنندگان در مسابقات فرهنگي و آنلاين كشور موفق به اخذ جايزه شده اند و كتابخانه عمومي شهداي آبي بيگلو از بخشهاي شهرستان نمين به عنوان كتابخانه برگزيده فرهنگي كشوري انتخاب شده است.

وي اجراي برنامه ها و مسابقات فرهنگي و افزايش اعضاي شبكه كتابخوانان حرفه اي و مسابقات آنلاين و مكتوب را از مهمترين برنامه هاي فرهنگي اين نهاد در سال جاري عنوان كرد و گفت: تلاش براي ارتقا فرهنگي و توسعه مطالعه مفيد از ديگر برنامه هاي اولويت دار اين نهاد است.

فرهمندامين همچنين با اشاره به بيانات مقام معظم رهبي در پيام نوروزي امسال عنوان كرد: فرهنگ سازي در جهت تحقق شعار امسال مبتني بر توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني و فرمايشات مقام معظم رهبري در پيام نورزي سال 91 از رسالتهاي كتابخانه هاي عمومي استان است.

نقش كتابخانه ها در بسترسازي براي حمايت از توليد ملي

به گفته وي فرهنگ سازي و ايجاد بستر لازم براي تحقق منويات مقام معظم رهبري نيازمند توجه و تلاش تمامي دستگا هاي مرتبط فرهنگي است و كتابخانه هاي عمومي كه يكي از مكانهاي مورد مراجعه اكثر اقشار تحصيل كرده و متخصص جامعه محسوب مي شود، تلاش خواهد كرد با تامين منابع مكتوب مورد نياز زمينه هاي لازم را براي حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني فراهم سازد.

دبير كميته دائمي نهضت مطالعه مفيد استان تاكيد كرد: زمينه سازي و ايجاد بسترهاي لازم براي براي تحقق منويات مقام معظم رهبري نيازمند فرهنگ سازي توسط دستگاههاي مرتبط فرهنگي است و در اين راستا كتابخانه هاي عمومي مي توانند با نقش آفريني مثبت زمينه هاي شكوفايي نظام اسلامي را فراهم سازند.

وي همچنين از پيگيري براي اجراي طرح مطالعه ياوران در سطح استان طي سال جاري خبر داد و افزود: نمونه آزمايشي اين طرح براي اولين بار در كشور سال گذشته در استان اردبيل با موفقيت انجام شد و امسال نيز اين طرح به صورت گسترده به منظور جذب اعضاي بيشتر براي كتابخانه ها وارتقاي سطح مطالعه مفيد و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در بين اعضاي خانواده، كسبه، اصناف و اتحاديه هاي مختلف اجرا خواهد شد.

تجهيز تمام كتابخانه هاي اردبيل به اينترنت پرسرعت امسال

فرهمندامين با اشاره به رشد چشمگير استفاده از فناوريهاي رايانه اي در كتابخانه ها در سالهاي اخير يادآور شد: بطور كلي توجه به اداره سنتي كتابخانه ها در سالهاي اخير منسوخ شده و استفاده از نمايه نشريات و مقالات و نرم افزارهاي اينترنتي و كتابهاي مجازي و چند رسانه اي مورد توجه قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه هم اكنون تمامي كتابخانه هاي عمومي استان مجهز به رايانه بوده و اينترنت پرسرعت در كتابخانه هايي كه زير ساختهاي مخابراتي اجازه راه اندازي اين خط پرسرعت را داشته باشند، تجهيز شده است، از راه اندازي ايستگاههاي مطالعه در مراكز شهرستان به عنوان يكي از طرحهاي سال 91 خبر داد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اضافه كرد: نحوه اجراي اين طرح به صورت متمركز در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در حال بررسي است و به صورت آزمايشي در چند استان كشور اجرا شده و در صورت تصويب نهايي در استان اردبيل نيز اجرا خواهد شد.

ساخت اولين كتابخانه عمومي خيران در اردبيل

وي استفاده از ظرفيت خيران استان را در توسعه كتابخانه ها از برنامه هاي امسال اين نهاد عنوان كرد و گفت: در سالهاي گذشته خيران در اهداي زمين براي ساخت كتابخانه و همچنين تامين بعضي تجهيزات مورد نياز كتابخانه ها مساعدت مي كردند، اما تلاش مي كنيم از اين ظرفيت بيش از پيش بهره گيريم.

فرهمندامين با بيان اينكه در سال گذشته براي اولين بار مجمع خيرين كتابخانه ساز در استان راه اندازي شد، تصريح كرد: انجمن كتابخانه ساز استان نيز در سال 90 تاسيس شد و در حال حاضر اقدامات لازم براي ساخت اولين كتابخانه خيران در اردبيل به نام مرحوم عليپور خير بزرگ مدرسه ساز در حال پيگيري است.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|28|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن