تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820250328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسط بانك مركزي ؛جديدترين آمار چك‌هاي برگشتي اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسط بانك مركزي ؛جديدترين آمار چك‌هاي برگشتي اعلام شد
جديدترين آمار چك‌هاي برگشتي اعلام شد
در 8 ماه اول سال 90 در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران حدود 32.8 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 4535.9 هزار ميليارد يال مبادله شد، در همين مدت حدود 4.1 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 219.0 هزار ميليارد ريال در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران برگشت داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اخبار غير رسمي مربوط به افزايش چكهاي برگشتي در حالي منتشر مي شود كه بانك مركزي آمار رسمي تعداد چكهاي برگشتي در 8 ماه ابتداي سال 90 را منتشر كرد.

بانك مركزي قصد دارد تا با ساماندهي اسناد مبادله پولي از جمله دسته چكها و ارائه آنها به افراد خاص از افزايش تعداد چكهاي برگشتي كه طي سالهاي اخير آمار آن رو به فزوني گذاشته است، جلوگيري كند.

بر اساس جديدترين گزارش بانك مركزي در 8 ماه اول سال 90 در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران حدود 32.8 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 4535.9 هزار ميليارد يال مبادله گرديد. در اين دوره متوسط شاخص هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد 72.0 و 376.0 رسيد كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل به ترتيب 2.9 درصد و 14.8 درصد افزايش داشته است.

در 8 ماه اول سال 90 حدود 4.1 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 219.0 هزار ميليارد ريال در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران برگشت داده شد. در اين دوره متوسط شاخص هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به ترتيب به اعداد 180.3 و 489.6 رسيد كه نسبت به دوره مشابه سال 89 به ترتيب 6.7 و 25.7 درصد افزايش يافته است.

در همين مدت زمان نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به 12.4 درصد و 4.8 درصد رسيد. نسبت هاي مزبور در 8 ماه اول سال 89 به ترتيب 12.0 و 4.4 درصد بوده است.

براين اساس، تدابيري كه براي افزايش امنيت چكها صورت گرفت كه از جمله آنها افزايش امكانات چاپ چك پولهاي بانك مركزي بوده، طي آن اين بانك چكها را به چند گروه دسته بندي كرد و حساب بانكي افراد در ارائه دسته چك مورد توجه قرار گرفت.

البته در مقطعي از سوي مسئولان بانك مركزي موضوع رنگ بندي دسته چك ها نيز مورد توجه قرار گرفت، ساماندهي دسته چكها حوزه هاي نرم افزاري و سخت افزاري، توليد چكها، داشتن شاخصهاي امنيتي و امكان رهگيري دنبال شد.

فعال شدن سامانه چك‌ها از ديگر اقداماتي بود كه در اين زمينه انجام شد و چك هاي برگشتي در اين سامانه مشخص مي شوند، اين سامانه به بانكها در مورد وضيت چكهاي برگشتي سرويس مي دهد و بانكها مي توانند به صورت فوري از اين سامانه در مورد چكها استعلام كنند.

رئيس كل بانك مركزي در مورد دلايل افزايش چكهاي برگشتي عنوان كرده است: بانكها بايد از ارائه دسته چك به افرادي كه چكهاي برگشتي دارند، خودداري كنند، در عين حال تمهيداتي براي طبقه بندي چكها براي جلوگيري از برگشت آنها انديشيده شده است.

همچنين عزت الله يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با بيان اينكه بانك مركزي با اعلام اينكه ستاد از بانك مركزي درخواست كرد تا پس از شناسايي افرادي كه نسبت به صدور چك هاي بلامحل اقدام مي كنند ليست آنها را در اختيار شبكه بانكي قرار دهد، اظهار داشت: از اين طريق امكان جلوگيري از تكرار صدور چك هاي بلامحل ايجاد خواهد شد.

محمود احمدي دبيركل بانك مركزي در گفتگو با مهر از توليد دسته چكها براساس يك سخت افزار خبرداد و گفت: براساس سيستم ايجاد شده از سوي بانك مركزي چكهاي برگشتي مي توانند مورد كنترل قرار گيرند.

وي با اعلام اينكه بانك مركزي امكاني را فراهم كرده است كه چكهاي برگشتي ديگر امكان گردش نداشته باشند، افزود: دريافت وجوه چك هايي كه برگشت مي خورند، فراهم شده است.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|26|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن