تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820167048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمدي به مهر اعلام كرد:80 بناي تاريخي آذربايجان شرقي تا پايان سال مرمت مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدي به مهر اعلام كرد:80 بناي تاريخي آذربايجان شرقي تا پايان سال مرمت مي شوند
80 بناي تاريخي آذربايجان شرقي تا پايان سال مرمت مي شوند
تبريز - خبرگزاري مهر : رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي اظهار داشت: مرمت 80 بناي تاريخي آذربايجان شرقي تا پايان سال 91 به اتمام مي رسد.

تراب محمدي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به تاكيدات فراوان در خصوص اتمام پروژه هاي نيمه تمام، پايان مرمت دست كم 80 اثر و بناي تاريخي استان در سال جاري در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

محمدي تصريح كرد: آذربايجان شرقي از تعداد زيادي مسجد تاريخي برخوردار است كه تا كنون بخش قابل توجهي از آنها ثبت ملي و مرمت شده اند.

وي با اشاره به بهره برداري از برخي مساجد تاريخي استان تا پايان سال 90 همچون مسجد جامع سبزه ميدان اسكو و مسجد ميدان مقصوديه تبريز، افزود: طبق اين برنامه مرمت و بازسازي مساجد تاريخي باقي مانده نيز در اولويت كاري قرار گرفته و ادامه عمليات مرمتي اين آثار سرعت بيشتري به خود مي گيرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گفت: مرمت 23 بقعه و تعدادي از كليساهاي تاريخي و مدارس تاريخي علوم ديني نيز در اين پروژه گنجانده شده كه مبين گستردگي فعاليت‌هاي اين سازمان در برنامه‌هاي حوزه ميراث فرهنگي به ويژه در مورد اماكن مذهبي است.

محمدي تصريح كرد: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي سرعت بخشيدن به نهضت مرمت و بازسازي آثار تاريخي، سال 91 را بايد سال پايان پروژه‌هاي مرمتي نيمه‌تمام ناميد.

بازديد كنندگان از موزه هاي آذربايجان شرقي بيش از دو برابرافزايش يافت

دبير ستاد دائمي تسهيلات سفر آذربايجان شرقي همچنين گفت: طبق آمارهاي به دست آمده، تعداد بازديدكنندگان از موزه هاي آذربايجان شرقي بيش از دو برابر افزايش يافت.

تراب محمدي افزود: آمار بازديد از موزه هاي استان در نوروز سال جاي نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد و افزايش قابل توجهي برخوردار بوده است.

وي استقبال از موزه ها را نسبت به ساير اماكن تاريخي استان نيز در تعطيلات نوروزي بيشتر عنوان كرد و گفت: با مقايسه آمار بازديدكنندگان نوروزي امسال نسبت به سال گذشته، بازديد از موزه ها بيشتر از ديگر جاذبه ها ي گردشگري و محوطه هاي تاريخي مورد بازديد قرار گرفته است.

محمدي افزايش تعداد و تنوع موزه هاي استان را در اين افزايش بازديدها موثر خواند و گفت: آذربايجان شرقي در سال 90 توانست رتبه رتبه نخست موزه داري كشور را بر اساس افتتاح تعداد موزه‌ها، همكاري در طرح‌هاي اجرايي، ساماندهي و مرمت اشيا، تعداد بازديدكننده و ارتقا سطح حفاظت كسب كند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تصريح كرد: علاوه بر تبريز تقريبا در تمامي شهرستان هاي آذربايجان شرقي موزه هايي دائر هستند كه مي توان از موزه ادب و عرفان اهر، ايلخاني مراغه، صفوي بناب، مردم شناسي جنوب سهند بناب و عشاير آذربايجان سراب به عنوان شاخص ترين اين موزه ها نام برد.

محمدي موزه هاي استان را با توجه به به دارا بودن ويژگي ها و اشياي منحصر به فرد نگهداري شده در آنها داراي جاذبه هاي فراوان گردشگران تاريخي و مردم شناسي عنوان كرد و گفت: آذربايجان شرقي با ساخت دو موزه ملي و منطقه اي و همچنين تجهيز و ارتقاي موزه هاي موجود در امر موزه داري در كشور پيشتاز است.

وي با اشاره به بازديدهاي نورزوي از موزه هاي استان ابراز داشت: موزه آذربايجان كه اخيرا ساختمان آن نيز در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، يكي از مهمترين و قديمي ترين موزه هاي كشور است كه در نوروز سال 91 نيز مانند اغلب موارد بيشترين آمار بازديد كننده را به خود اختصاص داده است.

محمدي يادآور شد: پس از موزه آذربايجان، موزه هايي مانند سنجش، قاجار، موزه محرم، قرآن و كتابت، موه مشروطه، سايت موزه عصر آهن در تبريز در رتبه هاي بعدي استقبال گردشگران و حضور علاقه مندان در نوروز سال جاري قرار مي گيرند.

هنر بافت تابلو فرش سردرود ثبت ملي مي شود

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي اظهار داشت: پرونده هنر بافت تابلو فرش شهر سردرود براي ثبت در فهرست آثار معنوي كشورمان در مرحله تكميل و آماده سازي قرار دارد.

وي افزود: سردرود با سابقه طولاني و حجم عمده توليدات اين هنر، سالهاست كه در بسياري از جوامع با عنوان پايتخت تابلو فرش ايران و جهان شناخته مي شود.

محمدي تصريح كرد: تابلو فرش هاي دست بافت سردرود به دليل وفور طيف رنگ و ظرافت به كار رفته در آنها از ارزش و مقبوليت بسياري در سطح جهاني برخوردار است.

وي با بيان اينكه اين تابلو فرش ها اغلب در قالب پرتره بافته مي شوند، گفت: نقش هاي هنري، نقاشي، منظره و آيات قرآن ديگر طرح هاي مرسوم به كار رفته در اين تابلو فرش ها هستند كه در واقع با ابتكار و به روز شدن هنرمندان قالي باف، اين صنايع بومي نيز با شرايط زندگي روز و سلايق خريداران انطباق پيدا كرده است.

رئيس شوراي فني صنايع دستي استان يادآور شد: هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سردرود قدمت ۷۰ ساله دارد به طوري كه ۵۰ درصد از مردم اين شهرستان به طور مستقيم يا غيرمستقيم از اين هنر كسب درآمد مي كنند.

محمدي با بيان اين كه رنگرزي پشم به كار گرفته شده در بافت نيز از سوي شخص بافنده صورت مي‌گيرد،‌ اظهار داشت: وفور طيف هر رنگ در اين تابلوها موجب نزديك شدن اين تصاوير به واقعيت مي‌شود، براي مثال، براي رنگ صورت بيش از 150 رج رنگي توليد مي‌شود.

وي در خصوص مراحل ثبت اين هنر، گفت: مطالبي درباره تاريخچه و شيوه توليد و نيز تصاويري از آثار خلق شده به شوراي ثبت آثار ارسال‌ مي‌شود كه در شورا بررسي‌ شده مورد دفاع قرار مي‌گيرد و پس از تصويب نيز داراي شماره ثبت مي‌شود.‌

محمدي با اشاره به محبوبيت اين تابلو فرش ها از سوي هنردوستان و علاقه مندان به صنعت فرش، اضافه كرد: تابلوفرش‌هاي سردرود به اغلب كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي عربي‌‍‌زبان صادر مي‌شود.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|18|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن