تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806944220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسيقي در سال 90


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: موسيقي در سال 90
موسيقي > محصولات - همشهري‌آنلاين - سيد ابوالحسن مختاباد:
برابر آماري كه يكي از سايت‌هاي فعال موسيقي منتشر كرده است، سال 90 نزديك به 100 آلبوم موسيقي از سوي موسسات مختلف در گونه‌هاي مختلف سنتي و كلاسيك و پاپ روانه بازار موسيقي شد

اين آمار با اندكي تفاوت، به دليل‌ آنكه نام برخي از آلبوم‌هايي كه منتشر شده اما ،روي سايت موسيقي ما نيامده است، و با ضريب خطايي بين 10 تا 20 درصد عنوان مي‌شود.

نگاهي به كليت توليدات موسيقي در سال 90 مي‌توان آخرين سال دهه هشتاد را سال انتشار رديف نوازي در موسيقي سنتي ايران به شمار آورد. سالي كه انواع و اقسام رديف را مي‌توان در آن مشاهده كرد.

در اين سال البته اعتنا به گذشته موسيقي ايران هم حضور و بروزي جدي داشت. اگر بخواهيم از پيشينه موسيقي ايران و كارهايي كه در سال 90 در اين زمينه انجام و منتشر شد، نام ببريم بايد به دو اثر مهم اشاره كنيم. اول كاري كه محمد رضا درويشي، آهنگساز و پژوهشگر موسيقي روي مجموعه آثار عبدالقادر مراغي انجام داد ،اثري با عنون شوق‌نامه كه 24 تصنيف از اين موزيسين قرون ميانه ايران را بعد از چند سال كار با گروهي به همين نام و با آواز همايون شجريان به بازار موسيقي عرضه كرد. سرمايه‌گذار اين اثر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بود كه به نوعي يادآور فعاليت‌هاي اثر گذار اين نهاد فرهنگي در زمينه موسيقي در سال‌هاي مياني دهه پنجاه بود. همراه اين آلبوم فيلمي از سخنان استاد محمد رضا شجريان منتشر شد كه به تمجيد و ستايش از آواز همايون پرداخته بود، سخناني كه بازتاب‌هاي مختلفي داشت و البته برخي نظرات و نگاه‌هاي مخالف نظر آقاي شجريان، به خصوص ‌آنجا كه صداي فرزندش را بي‌نظير مي‌خواند، كه چندان هم نظرش را علمي و دقيق نمي‌دانستند.

more

رونمايي از آلبوم شوق‌نامه با حضور محمدرضا شجريان

استاد شجريان البته در روزهاي ابتدايي سال 90 با برگزاري نمايشگاهي از سازهايي كه ايده ساختش را خودش داده است، فضاي بحث و جدل‌هاي جدي‌اي را در مورد وضعيت سازسازي و سازهاي خود در رسانه‌ها و مطبوعات سبب شد.

more

انتقاد يك مدرس سه‌تار از سازسازي شجريان

دومين اثر كتاب «موسيقي عصر صفوي»اثر حسين ميثمي است كه از سوي انتشارات فرهنگستان هنر به بازار موسيقي عرضه شد. اين اثر كه جايزه بهترين كتاب سال حوزه موسيقي در بخش كتاب جشن خانه موسيقي را از آن مولف آن كرد، با نگاهي پژوهشي و با استناد به اسناد و كتاب‌ها و منابع اطلاعات تاز‌ه‌‌اي را درباره موسيقي اين دوره در اختيار خوانندگان و به خصوص مخاطبان جدي‌تر موسيقي قرار مي‌دهد. آگاهي‌هايي كه قطعا به درك ما از تاريخ موسيقي ايران ، به خصوص موسيقي دوره صفوي عمق و غناي بيشتري خواهد بخشيد.

more برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشن خانه موسيقي معرفي شدند

نخستين رديف را استاد حسن كسايي با همكاري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به بازار موسيقي عرضه كرد. اين‌ آلبوم اگرچه در 5 سي دي و يك كتابچه و به كوشش فرزند استاد كسايي،محمدجود كسايي، در اواخر سال گذشته منتشر شد، اما در عمل مراسم رونمايي آن در پاييز سال نود و با حضور محمدرضا لطفي به عنوان منتقد و بررسي كننده اين مجموعه انجام شد. نشستي كه صراحت لطفي در بيان برخي نكات بحث و جدل‌هايي را به دنبال داشت.

more

گزارش همشهري‌آنلاين از نقد و بررسي لطفي بر رديف استاد كسايي

مسعود جاهد،‌آهنگساز و نوازنده و رديف‌دان ني هم رديف ني‌اي را از سوي شركت ايرانگام به بازار موسيقي عرضه كرد كه متاسفانه به دليل عدم توزيع مناسب و تبليغات اندك(بخوانيد هيچ) عملا كمتر كسي از اهل موسيقي از‌آن مطلع شد.

محمد منتشري، شاگرد استاد زنده‌ياد اسماعيل مهرتاش رديف‌آوازي به روايت استادش را با صداي خود و همنوازي نوازندگان تار و سه‌تار از سوي انتشارات ماهور به بازار موسيقي عرضه كرد. آلبومي در 8 سي‌دي كه انتقادات برخي از شاگردان مرحوم مهرتاش را هم به دنبال داشت. انتقاداتي كه بخشي از آن در نشستي چالشي در فرهنگسراي ارسباران طرح و بحث شد.

more

نقد رديف‌هاي آوازي استاد مهرتاش به روايت منتشري

سپس رديف آوازي ايران به روايت مرحوم سيد نورالدين رضوي سروستاني با جواب آواز(تار) داريوش طلايي،از سوي موسسه مشكات در 14 سي دي و دو مجموعه آلبوم منتشر شد. رونمايي از اين آلبوم بيش از يك سال به طول انجاميد و تاخير ناشر سبب شد تا صداي اعتراض داريوش طلايي هم بلند شود.اما در نهايت اين مجموعه منتشر شد و در نشستي از مجموعه نشست‌هاي نقد نغمه مورد نقد و ارزيابي قرار گرفت.

more

گزارش همشهري‌آنلاين از شانزدهمين نشست نقد نغمه

رديف دوره عالي به روايت علي‌اكبرخان شهنازي كه نام داريوش پيرنياكان را همراه خود دارد، از ديگر مجموعه رديف‌هايي است كه سال گذشته به بازار موسيقي عرضه شد. اگر چه رديف عالي مرحوم شهنازي پيش از اين هم توسط شاگردان او نت‌نگاري و منتشرشده بود. چنانكه رديف ابتدايي مرحوم شهنازي هم پيش از آنكه آقاي پيرنياكان به نت‌نگاري و انتشار آن اقدام كند توسط مرحوم وهداني منتشر شده بود ،اثري كه به سبب شد تا مرحوم وهداني اعتراضاتي را هم به نت‌نگاري آقاي پيرنياكان ابراز دارد.

رديف آوازي زنده‌ياد ابراهيم بوذري كه با نوشته‌اي محققانه از فرشاد توكلي در بروشور آلبوم همراه است از ديگر آثاري است كه سال 90 به بازار موسيقي عرضه شد. آقاي توكلي مقاله‌‌اي محققانه بر رديف آوازي يوسف فروتن هم منتشر كرد. اين دو آلبوم هم از سوي اننتشارات ماهور به بازار موسيقي عرضه شده است.

در زمستان امسال هم محسن نفر،آهنگساز و نوازنده چيره‌دست تار و سه‌تار به بازنوازي و اجراي رديف موسيقي به روايت موسي معروفي پرداخت، رديفي كه خود نفر هم در آن در برخي از دستگاه‌ها گام‌هاي تازه‌اي را به اصل رديف اضافه كرده است تا اين مجموعه به 20 سي دي برسد. مجموعه‌اي كه به رغم برگزاري نشست رونمايي براي آن هنوز انتشار عمومي نيافته است. آقاي نفر مقدمه‌اي مبسوط و 40 صفحه‌اي بر اين اجرا نوشته و توضيحات دقيق و كاملي در اين زمينه داده است.

در روزهاي پاياني سال 90 خبر انتشار جموعه هفت دستگاه موسيقي ايراني به كوشش آهنگساز و نوازنده سنتور و محقق دقيق و سخت‌كوش ،محمدرضا فياض ،در هفت سي‌دي از سوي انتشارات ماهور ، به گوش نگارنده رسيد كه البته بايد در عمل اين كار را جزو آلبوم‌هاي سال 91 محاسبه كرد،اما به دليل آنكه خبر انتشار آن در سال 90 به رسانه‌ها راه يافت تنها به ذكر خبر آن اكتفا مي‌كنيم.

علاوه بر مجموعه آلبوم‌هاي موسيقي سنتي در حوزه موسيقي كلاسيك هم آلبوم‌هاي مهمي منتشر شد. انتشار مجموعه آثار لوريس چكناواريان، آهنگساز و رهبر اركستر از جمله اين رخدادها بود. مجموعه‌اي كه در آخرين نشست نقد نغمه در سال 90 مورد ارزيابي دقيق و موشكافانه هوشنگ كامكار قرار گرفت.

more

گزارش همشهري‌آنلاين از نقد هوشنگ كامكار و پاسخ‌هاي چكناوريان

پيش از آن آلبوم پوئم سمفوني‌هاي خرمشهر و حلبچه هوشنگ كامكار منتشر شده و مورد نقد و بررسي قرار گرفته بود.‌آلبومي كه حسين عليزاده از آن به عنوان يكي از آثار خوب موسيقي ياد كرد.

more

عليزاده:اثر تازه كامكار نكات تازه و مهمي دارد

more يادداشت هوشنگ كامكار بر آلبوم پوئم‌سمفوني‌هاي حلبچه و خرمشهر

انتشار آلبوم‌هايي از محمدرضا لطفي با گروه همنوازان شيدا،همايون شجريان با گروه دستان و‌آهنگسازي سعيد فرجپوري، كيهان كلهر ،محمدرضا شجريان به آهنگسازي مجيد درخشاني،شهرام ناظري(اميركبير به آهنگسازي پژمان طاهري)،سايه دوست به آهنگسازي و خوانندگي سيد عبدالحسين مختاباد،سبوي تشنه به خوانندگي سالار عقيلي و‌آهنگسازي نويد دهقان،آلبوم مشترك گروه شمس با عليرضا قرباني و ... از جمله آثار قابل اعتنايي است كه در سال 90 در حوزه موسيقي سنتي و اركسترال به بازار موسيقي عرضه شد.

more

سايه دوست؛تازه‌ترين آلبوم مختاباد منتشر شد

more

تنها نخواهم ماند؛تازه‌ترين كار كيهان كلهر

در اين سال البته عمده چهره‌هاي شاخص موسيقي پاپ هم آلبوم‌هاي تازه خود را به بازار موسيقي عرضه كردند. چهره‌هايي چون محمد اصفهاني،رضا صادقي، بنيامين بهادري،محسن چاووشي، محسن يگانه،حميد عسگري،

دوشنبه|ا|7|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن