تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820651521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تصويري - تشريحي/سفر به فرهنگ غني لرستان/ آواي موسيقي لري تو را فرا مي خواند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصويري - تشريحي/سفر به فرهنگ غني لرستان/ آواي موسيقي لري تو را فرا مي خواند
سفر به فرهنگ غني لرستان/ آواي موسيقي لري تو را فرا مي خواند
خرم آباد - خبرگزاري مهر: موزه مردم شناسي لرستان محلي براي آشنايي با فرهنگ كهن مردمان اين سرزمين به عنوان مهد فرهنگ، تاريخ و تمدن است كه همواره در ايام تعطيلات نوروزي با استقبال بي نظير مردم مواجه مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله از ابتداي تعطيلات نوروزي قلعه فلك الافلاك مملو از حضور مسافران و گردشگراني از جاي جاي ايران اسلامي است كه براي بازديد از اين اثر ملي و شاهكار معماري ايراني و همچنين موزه باستان شناسي و مردم شناسي اين قلعه شگرف در خرم آباد حضور پيدا مي كنند.

موزه مردم شناسي استان لرستان به عنوان يكي از غني ترين موزه هاي مردم شناسي كشور در ارديبهشت سال 1381 در قلعه فلك الافلاك افتتاح شد. اين موزه با 12 سالن و راهرو هايي مرتبط به آن صحنه هايي بسيار بديع و چشم نوازي را از زندگي بومي مردم لرستان به نمايش گذاشته است.

سفر به فرهنگ و باورهاي مردمان لر

موضوعات به نمايش گذارده شده در اين موزه شامل باورها و اعتقادات مردم اين ديار درباره چشم زخم ها و تولد، ابزار و وسايل روشنايي سنتي، كتابت و لوازم مربوط به آن، پوشاك سنتي مردان و زنان ، ابزار و صنايع كشاورزي بومي، موسيقي محلي، آهنگر محلي، گالري عكس از مناظر طبيعي و زندگي مردم، صحنه هايي از مراسم عروسي، گالري عكس هايي از دوره قاجار، مشاغل سنتي خراطي، سراجي، گيوه دوزي، ورشو سازي، ويترين هايي از ظروف و وسايل مهمانوازي، مراسم سوگواري و گورنگاره هاي حجاري شده، سالن مخصوص نمايش فيلم و اسلايد، مرد موتاب، زنان در حين بافت سياه چادر، قالي، گليم، جاجيم، ويترين نمونه هايي از بافته هاي لري، ماكتي از سياه چادر، صحنه هايي از فعاليت زنان عشاير و روستايي، سالن موسيقي و نمايش انواع سازهايي لري و چهره هاي برجسته موسيقي لرستان، صحنه اي از شكار، آسياب آبي و سالن ابزار و وسايل پخت نان و ... است.

موزه مردم شناسي فلك الافلاك؛ منظره خاطره انگيز فرهنگ اين ديار

اين مجموعه كه با بهره گيري از ابزار و وسايل گرد آوري شده از صحنه هاي واقعي زندگي روزمره مردم و چيدمان مناسب آنها در ويترين ها و صحنه هاي ايجاد شده گذاشته شده منظره هاي خاطره انگيزي را در ذهن هر بيننده اي بر جاي گذارد.

در سالن اول موزه با اشياء مربوط به تولد آغاز مي شود كه شامل اشيايي با باورها كهن نظير طلسم ها، خر مهره ها (كژك)، آويزه هاي اسپند ( ديي ديي )، قاب قران، ريش كل، پر هاي خروس، سر كبك و مهره هاي رنگين و ... است.

ابزار و وسايل روشنايي نظير پي سوزها، چراغ لامپا، چراغ موشي و وسايل كتابت مانند كتب قديمي، قلمدان، جوهر دان،عينك ها و قباله هاي قديمي و همچنين اشياء مربوط به ايام سوگواري محرم و تعزيه گرداني و پوشاك مردان و زنان همراه با زيور آلاتي كه زنان ايل به هنگام شادي به خود مي آرايند از جمله اشياعي است كه در ويترين اين سالن به نمايش گذارده شده است.

در ادامه آن مجموعه اي از اشياء و صحنه هاي مربوط به كشاورزي ديده مي شود كه در يك سوي آن مرد كشاورزي را در حين سوار بر خرمن كوب چوبي و خواندن آواهاي محلي براي رفع خستگي نشان مي دهد كه گويي خود در كنار "خرمن جا"، به نظاره نشسته است و در سوي ديگر مردي در پي پاشيدن بذري نو زمين را با گاو آهن شخم مي زند.

در همان نزديكي سيماي مردي آهنگر و يا صنعتگران محلي كه در حال تهيه ابزار آلات كشاورزي هستند نمايي ديگر از زندگي بومي لرستان را تداعي مي كند.

سالن عروسي؛ نواي شور انگيز ساز و دهل

گالري عكس: در اين گالري مجموعه اي از تصاوير طبيعت و مردم به نمايش گذارده شده كه با نگاهي به آنها مي توان به تنوع زيباييهاي طبيعي ، چهره هاي بومي و چگونگي زندگي در دامن طبيعت دل انگيز لرستان پي برد.

سالن عروسي: در سالن عروسي همراه با نواي شور انگيز ساز و دهل آوردن عروس با ماديان سفيد تزيين شده، مردان و زنان رقصنده گرداگرد نوازندگان بومي و عروس و داماد و... همه اينها صحنه هايي هستند كه شما را به اين عروسي دعوت مي كنند.

عكس هاي قاجار: در راهرويي كه به سالن مشاغل بومي مرتبط مي گردد عكس هايي از دوره قاجار ديده مي شود اين عكس ها مربوط به سران عشاير و طوايف لر در دوره قاجار است كه توسط عكاسخانه دارالخلافه تهران در سالهاي 1218- 1219 عكسبرداري شده است و هم اكنون اصل اين عكس ها در آلبوم خانه سلطنتي كاخ گلستان نگهداري مي شود.

سالن سوگواري، طنين غمگنانه آواي سوگ

سالن مشاغل و ظروف: در زير طاق نماهاي اين سالن مجموعه اي از پيكره استادان مشاغل سنتي نظير پير مرد خراط، ورشو ساز، سراج، گيوه دوز و اشياء مربوط به سوار كاري و شكار و ظروف مهمانوازي چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي كند و آنها را با دنيايي از رموز و فنون سنتي كه روزگاري پيشتاز صنعت ايران زمين بوده اند آشنا مي كند.

سالن سوگواري: در طنين غمگنانه آواي سوگ و نواي مويه كه در اين سالن بخش مي شود صحنه هايي از مراسم چهره، كتل كردن اسب مردان پلاس پوش و زنان سوگوار با گيس بريده و گونه اهي خراشيده تصاويري از سوگنامه هاي شاهنامه را براي شما تداعي مي كند. نقوش حجاري شده سنگ گورهاي كه در كنار اين صحنه قرار گرفته اند بخشهايي ديگر از آيين سوگ را به تصوير كشيده اند.

سالن نمايش: با ايجاد سالن نمايش براي بازديد كنندگان فرصتي فراهم شده كه دمي با نشستن ناظر جلوه هايي از فرهنگ و تاريخ لرستان از طريق سيستم صوتي و تصويري موزه باشيم.

سالن بافته هاي بومي: مرد موتاب در حال موتابي، زنان عشاير در حين بافت سياه چادر، گليم ، قالي و جاجيم سه سالن را به خود اختصاص داده اند به طوريكه جزيي ترين فنون و زيبايها آن قابل مشاهده است.

سياه چادرهاي عشايري ميزبان قدوم مهمانان نوروزي

سالن عشاير: در اين سالن سياه چادر (داوار) به نمايش گذارده شده كه حدودا پنج برابر كوچكتر از يك سياه چادر واقعي است. اين سياه چادر نمونه اي است از يك سكونتگاه عشايري منطقه هوميان كوهدشت است كه به همراه متعلقات آن در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

از ديگر موضوعاتي كه در اين سالن قابل مشاهده است، فعاليت روزمره زنان عشاير بوده كه نقش عمده زندگي ايلياتي را به عهده دارند. زني در حال آوردن مشك آب، زني در حال نخ ريسي،زني در حال سبد بافي، زني در حال مشك زني، زني در حال تهيه خوراك و خوابانيدن كودك خود در گهواره اي بومي و زني در حال آوردن هيزم و صحنه هايي كه به طور روزمره در زندگي ايلي و روستايي براي زنان تكرار مي شود.

موسيقي لري همزاد مردمان ديار بلوط و مفرغ

سالن موسيقي: موسيقي لري بخش جدايي ناپذير زندگي است كه از بدو پيدايش اين قوم با او همزاد بوده است. كهن ترين اين آواها را مي توان در مويه ها و هوره ها و نواهاي شادي و سرودهاي دلدادگي هاي عاشقانه جستجو كرد.

سالن موسيقي موزه مردم شناسي لرستان با مجموعه اي از انواع ساز هاي بادي نظير سرنا، كرنا، دوزله ، بلور، و ساز هاي كوبه اي نظير انواع دهل و همچنين ساز هاي زهي انواع تنبور و كمانچه به ويژه كمانچه زنده ياد "استاد عليرضا حسين خاني" كه در دستان پيكره اش در ويترين به نمايش گزارده شده است توجه هر علاقه مندي را به خود جلب مي كند.

پيكره "استاد شاميرزا مرادي" سرنا نواز شهير لرستاني و زنده ياد "امام قلي امامي" تنبور نواز كوهدشتي در آينده اي نزديك به اين مجموعه افزوده خواهد شد.

سالن نان و شكار

سالن شكار: در گذشته اي نه چندان دور شكار يكي از شيوه هاي معيشت مردم لر بوده است. شكار كبك در فصل زمستان همرا با ديجومه (پرده اي رنگين براي فريب كبك ها در زمستان) از جمله صحنه هايي است كه دراين سالن قابل مشاهده است.

سالن نان: نان اصلي ترين غذاي بشري بوده كه از گذشته اي دور تا امروز براي تهيه آن فن آوريهاي گوناگون را ابداع كرده است. در اين سالن بخشي از اين فن آوريها شامل آسياب آبي در اندازه اي سه برابر كوچكتر از اندازه واقعي، آسياب دستي نظير "دس ير" يا "دس هر" و "بردگلو" كه براي خرد كردن دانه غلات به كار برده مي شود و همچنين زناني در حال تهيه نان محلي تاوه اي و تيري هستند به همراه تصاويري از موضوعات مرتبط با نان به نمايش گزارده شده است.

براي بازديد از نمونه هايي از فرهنگ، تمدن و پيشينه مردم لرستان به موزه مردم شناسي قلعه فلك الافلاك بايد سر زد تا اوج هنرمندي و خلاقيت مردمان لر را مشاهده كرد.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|2|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن