تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820392461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قديمي‌ترين درختان در دشتك بهشت گمشده ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: قديمي‌ترين درختان در دشتك بهشت گمشده ايران
جام جم آنلاين: «بهشت گمشده» ايران در منطقه كامفيروز فارس با جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز، به مانند قطعه اي از بهشت بر روي زمين مي درخشد.


بهشت گمشده يا «تنگ بستانك» از جاذبه هاي شگفت انگيز طبيعي فارس است كه در منطقه «كامفيروز» در فاصله 120 كيلومتري شمال غربي شيراز قرار دارد.

بهشت گمشده در منطقه اي به وسعت 20 هزار هكتار واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا هزار و 740 متر است.

اين منطقه در حوزه آبخيز سد «درودزن» واقع شده و ساليانه 33 ميليون مر مكعب آب از آن مي گذرد.

اين دره سرسبز از كوه هاي نسبتا مرتفعي در مرز انتهاي دهستان هاي «كامفيروز» و «بيضاء» (شهرستان هاي مرودشت و سپيدان) به طرف دشت «كامفيروز» كشيده شده است.

پوشش گياهي مناسب، آبشارهاي كم ارتفاع طبيعي و آب فراواني كه از مظهر چشمه ها از كوه در مسير دره به طرف پايين سرازير مي شود موجب شده كه اين منطقه از زيبايي شگفت انگيزي برخوردار باشد.

پوشش گياهي اين منطقه شامل بنه، پسته كوهي، بادام، بخورك، كيالك، انجير، چنار، به، گردو است.

گونه هاي جانوري اين منطقه نيز شامل قوچ، ميش، بز وحشي، خرس، سمور، كلاغ و گونه هايي از پرندگان شكاري است.

زيبايي هاي خاص و خارق العاده اي كه ناشي از طبيعت است اين منطقه را به واقع به قطعه اي از بهشت بر روي زمين تبديل كرده است.

درختان سربه فلك كشيده، چشمه هاي جاري و آب فراوان به واقع زيبايي شگفت انگيزي را در اين پهنه ايجاد كرده كه هر بيننده اي را به تماشا و لذت از اين همه زيبايي وا مي دارد.

قديمي‌ترين درختان ايران در روستاي دشتك

در همين حوالي روستايي به نام «دشتك» نيز وجود دارد كه جاذبه هاي آن هر مسافري را به خود جلب مي كند.

اين روستا در تنگه كوه «دشتك» در شمال منطقه «درودزن» قراردارد و داراي آب و هواي معتدل در بهار و تابستان و هواي سرد در پاييز و زمستان است.

روستاي ياد شده يكي از قديمي‌ترين روستاهاي استان فارس است كه بقايايي از دوران هخامنشيان نيز در آن يافت شده و شكل‌گيري اين روستا براساس يافته‌هاي تاريخي به قرن هفتم هجري قمري برمي گردد.

مردم اين روستا به زبان فارسي و لهجه دشتكي صحبت مي‌كنند و براساس سرشماري‌هاي انجام شده اين روستا افزون بر دوهزار و 300 نفر جمعيت دارد.

روستاي دشتك ‌در منطقه‌اي كوهستاني قرار دارد و بافت كالبدي آن به تبعيت از منطقه كوهستاني داراي شيب و به صورت پلكاني‌است ازاين رو مي‌تواند مورد توجه گردشگران قرار گيرد.

خانه‌هاي قديمي اين روستا ازخشت و گل ساخته شده و با چينش پلكاني جلوه‌اي زيبا به اين روستا داده است. روستاي دشتك همچنين داراي اقليم معتدل، پوشش جنگلي، باغ‌هاي وسيع، چشمه ساران فراوان، آبشارهاي زيبا و مناظر طبيعي دلنواز است.

درخت كهنسال چنار اين روستا كه ‌هسته اوليه شكل‌گيري اين روستا است پيشينه‌اي چهار هزار ساله دارد و يكي از قديمي‌ترين درختان ايران به شمار مي‌آيد.

راه پله قديمي اين روستا كه هزار و 200 پله دارد نيز از ديگر موارد ديدني در اين روستاست، اين راه پله كه «كتل» نام دارد ارتباط روستا با مناطق پايين دست را برقرار مي‌كند.

در روستاي «دشتك» همچنين شش‌آسياب قديمي وجود دارد كه در گذشته مورد استفاده مردم قرارمي‌گرفته و نشانگر بافت تاريخي اين روستا است.

چشمه‌هاي معدني خنار، نهروم، مرشدي، آبگري، ده گاه،دره وآبگرمي كه آبهاي معدني و شفا بخش دارد از ديگر ديدني هاي اين روستا مي باشد.

همچنين در اين روستا چشمه‌هاي سي چاه، باباجمال، آب چغور، بيدچنگ، پاي بيدي، دم تنگ، بيدك، عابدو، گردوك، تدك، باغك، سيبكي و چشمه گل به عنوان بخشي از جاذبه‌هاي طبيعي خودنمايي مي‌كند.

گيوه بافي، گليم بافي و قاليبافي نيز از جمله صنايع دستي در اين روستا است كه مورد توجه گردشگران قرار دارد.

موسيقي محلي مردم‌ اين روستا كه مورد توجه گردشگران است نيز با «ني» نواخته مي شود و نغمه‌هاي محلي و شوشتري، در بين اين مردم رواج دارد.

اين روستا در فاصله ‪۸۰‬ كيلومتري شمال شيراز قرار دارد و از طريق شهرستان «مرودشت» و بخش «كامفيروز» دسترسي به آن امكان پذير است.

روستاي دشتك به عنوان پايلوت روستاي هدف گردشگري انتخاب شده است.(مهر)

پنجشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن