واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، حسن رحيم پور ازغدي يكشنبه شب در جمع دانشجويان دانشگاههاي كاشان، يكي از چالش هاي مهم قرن اخير را نحوه نگرش به ارزش هاي اخلاقي عنوان كرد. اين استاد دانشگاه با يادآوري اين كه در گفتمان سكولارارزش هاي اخلاقي ثابت و قطعي نيستند و هر جامعه اي ارزش هاي مورد احترام خود را دارد، ادامه داد: چنين تفكري مبناي تعليم و تربيت را نابود مي كند و با نسبي كردن اخلاق راه شناسايي خوب و بد را مسدود مي كند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افزود: روشن شدن تكليف اخلاق با تمام مباحث مربوط به حقوق بشر و مسووليت انسان ها رابطه مستقيم دارد و ما اگر نتوانيم در مورد گزاره هاي اخلاقي استدلال كنيم، نمي توانيم درستي يا غلط بودن يك نظام را نتيجه بگيريم و به يك مبناي استواري در حقوق انسان ها برسيم. ازغدي به انديشه هاي شهيد مطهري اشاره كرد و گفت: اخلاق سكولار سعي دارد تمام ديدگاهها را صحيح بداند و با همه به تساهل رفتار كند. اين استاد دانشگاه، نتيجه چنين تفكري را اخلاق حداقلي دانست كه انسان مطلوب آن كسي است كه با خودش و ديگران چالشي نداشته باشد. پور ازغدي توضيح داد: در اين ديدگاه مبناي اخلاق به رضايت افراد تقليل پيدا مي كند و كمال و پيشرفتي براي بشر در نظر گرفته نمي شود، زيرا انسان به هر شكلي كه هست مطلوب است و خود، محور اخلاق محسوب مي شود. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با يادآوري اينكه اين ديدگاه نه تنها به همزيستي انسان ها نمي انجامد،گفت: اگر بخواهيم رضايت افراد را مبناي اخلاق قرار دهيم بين آنها تضاد پيش مي آيد زيرا هر كس به نفع خود مي انديشد. ازغدي همچنين به ديدگاه شهيد مطهري در زمينه موضوع يادشده اشاره كرد و گفت: گاهي عدالت به نفع ما راي نمي دهد و ما را راضي نمي كند پس پذيرفتن اين ديدگاه مساوي است با نابود كردن اخلاق و پشتوانه هاي حقوق بشري است. به گفته استاد دانشگاه، اخلاق سكولار هرگز نمي تواند اخلاقي جهاني باشد زيرا حقوق همه انسان ها را در نظر نمي گيرد. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با بيان ديدگاه مطهري درباره آزادي معنوي، گفت: آزادي حقيقي انسان، آزادي از دست ديكتاتور درون است. ازغدي، علت مشكلات روحي مردم حتي در جوامع مرفهي مثل سوئد يا ژاپن را نداشتن آزادي و فراغت معنوي روح آنها دانست و گفت: در تفكر ديني انسان زماني به آزادي حقيقي مي رسد كه عقل را از اسارت ديگر قواي درونش درآورد و قواي حيواني را تحت فرمان آن قرار دهد. وي، تعاليم انبيا را وراي زمان خاص، طبقه يا جنسيت خاصي دانست و افزود: سكوت و تاييد همه تفكرها ظلم به حقيقت است. ازغدي، اومانيسم -انسان محوري- و نسبي گرايي كه برگرفته از تفكرات غالب اخلاق در جهان هستند را شايسته تعريف ارزش هاي اخلاقي و به تبع آن حقوق بشر ندانست. فراهنگ**ژ.ج/1724
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]