تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820378476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كردشت،‌ روستايي زيبا در ساحل رود ارس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كردشت،‌ روستايي زيبا در ساحل رود ارس
جام جم آنلاين: روستاي كردشت در ساحل رود ارس و در 80 كيلومتري شرق جلفا بعد از‌ پايانه مرزي نودوز و روستاي‌ دوزال ‌استان آذربايجان شرقي قرار گرفته و يكي از زيباترين مجموعه‌هاي معماري ايران را در خود جاي داده است.


اين مجموعه در دوره قاجار و در زمان نايب‌السلطنه عباس‌ميرزا و جنگ‌هاي سي‌ساله ايران و روس ساخته شده ‌و حمام بزرگ، عمارت، حمام كوچك، مسجد غريب، ديوانخانه، يخچال، قلعه كردشت و ‌پادگان نظامي‌ را شامل مي‌شود كه قديمي‌ترين آن‌ها مسجد غريب دوره زنديه است.

حمام بزرگ كردشت تمام عناصر معماري حمام‌هاي ايراني را داراست و‌ شامل هشتي ورودي، سربينه، ميان در، گرمخانه، خزينه و شاه‌نشين مي‌شود.

حمام داراي دو ورودي جداگانه است كه ورودي جنوبي متعلق به عموم و ورودي شمالي مختص شخص عباس‌ميرزا بوده و به وسيله تونلي كه به تونل عباس‌ميرزا معروف است‌ مستقيما به عمارت و اتاق شخصي وي متصل مي‌شود.

آهك‌بري‌هاي بسيار باشكوهي با نقوش اسليمي به همراه ستون‌هاي سنگي مقرنس‌كاري‌‌شده و كفش‌كن‌هاي سنگي حجاري‌شده فضاهاي داخلي حمام را زينت داده است.

حمام داراي حياطي بزرگ در ضلع جنوبي عمارت است كه قاب‌بندي‌هاي اطراف آن زيبايي حياط را دو چندان كرده و رواق الحاقي در شمال حياط ورودي حمام را با معماري خاصي تعريف كرده است.

اين مجموعه از جمله بناهايي است كه زير نظر اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي مرمت و بازسازي شده و بازديد از آن براي عموم آزاد است.

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن