تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804049885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چين - آمريكا در يك قدمي جنگ سرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: چين - آمريكا در يك قدمي جنگ سرد
جواد منصوري، سفير سابق ايران در چين در گفتاري براي ديپلماسي ايراني به موارد اختلاف ميان چين و ايالات متحده و احتمال وقع جنگ سرد ميان اين دو اشاره مي كند.


ديپلماسي ايراني : چين به عنوان بزرگترين دولت و قدرت در شرق آسيا مسلما رقيبي براي نفوذ امريكا در منطقه به حساب مي‌آيد. امريكايي ها نمي‌توانند اين رقيب را كه به دنبال حفظ سلطه خود بر منطقه و افزايش دامنه آن است، تحمل كنند. از 20 سال پيش كه نام چين اندك اندك به عنوان قدرتي اقتصادي – سياسي ، بين المللي شد پكن و واشنگتن همواره چالشي مداوم را با هم تجربه كرده اند. البته در دستگاه حاكميت امريكا گروهي نشسته اند كه به شدت طرفدار نظريه شراكت با چين براي اداره جهان هستند. بر اساس اين نظريه، امريكا و چين بايد با هم همكاري كنند چراكه مشتركات زيادي به ويژه در مسايل خاورميانه با يكديگر دارند. اين نظريه ميان جمهوري‌خواهان طرفداران زيادي دارد، آنها براي شراكت و همكاري با چين در تمامي مسايل جهاني و خاورميانه از دموكرات‌ها جدي‌تر هستند.

اما نكته ديگري كه حائز اهميت است، اين است كه امريكا ذاتا نمي‌تواند رقيب خود را تحمل كند، به ويژه آنكه مساله فقدان رقيب براي امريكا پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي فرصت طلايي شد براي تبديل امريكا به قدرت برتر در جهان تك قطبي. اما موقعيتي كه وجود دارد اين است كه چين قدرت خود را نشان داده و امريكايي‌ها مجبور شدند تا اندازه‌اي انعطاف نشان دهند. در نتيجه هدف از تمامي كارشكني‌ها و مقاومت ايجاد اختلال در قدرت گرفتن بيشتر چين و يا به تاخير انداختن اين روند است.

امريكا و چين در زمينه چگونگي برخورد با مسايل شرق آسيا و خاورميانه نيز اختلاف‌هايي دارند، امريكايي‌ها در خاورميانه به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه دوست ندارند پاي چين به اين منطقه باز شود و مايل به حفظ نفوذ بيشتر هستند. چراكه بحث ژئوپلتيكي منطقه براي غرب به گونه‌اي است كه علاقه‌اي ندارد تا قدرت ديگري وارد حوزه نفوذ آنها شود. چيني‌ها در سال‌هاي اخير سعي در پررنگ تر كردن حضور خود در منطقه خاورميانه و شرق اسيا داشتند و همين مساله به چالشي جدي ميان واشنگتن و پكن تبديل شد. البته چيني ها در مقابل به گونه‌اي رفتار كردند كه فرصت جنجال سازي را از آمريكايي ها گرفت.
بر اين اساس امريكا و چين تا دو دهه آينده به عنوان دو قدرت بزرگ در حال رقابت و چالش جدي خواهند بود و حتي احتمال مي رود اين تنش در آينده نزديك‌تر به جنگ سرد اعلام نشده‌اي تبديل شود. شواهد امر حاكي از آن است كه چيني‌ها قصد دارند اين دوران از رقابت تنگاتنگ را با آرامش سپري كنند.

امنيت انرژي منفعت مشترك چين - آمريكا

بحث امنيت انرژي يكي از مواردي است كه چيني‌ها به شدت علاقه‌مندند تا در رابطه با آن با امريكايي‌ها به تفاهم برسند. براي چيني‌ها اين مساله از اهميت زيادي برخوردار است، چراكه اگر رشد اقتصادي چين تداوم داشته باشد، تامين انرژي يكي از ضرورت‌هاي اجتناب‌ناپذير است. بر همين اساس چين سعي مي‌كند تا در اين زمينه به طور حتم زمينه همكاري و تفاهم و نزديكي با امريكا برقرار كرده و ازهرگونه چالش با واشنگتن در اين حوزه پرهيز كنند. اما در زمينه بازارها بحث متفاوت است. امروزه بحث بازار براي امريكايي‌ها بسيار جدي شده و چيني‌ها هم حرف‌هاي مهمي در بازار امريكا دارند. مساله مهم بحث بازار امريكاست، چراكه امروزه تراز بازرگاني چين و امريكا بسيار بالاست تا جايي‌كه حتي در برخي سال‌ها به حدود دويست ميليارد دلار مي‌رسد. در نتيجه براي امريكا بسيار سنگين خواهد بود كه اين قدرت به تدريج به چين منتقل شود.

از ديگر موارد اختلاف چين و امريكا بحث نفوذ در افريقاست، دولت چين با برنامه‌ريزي حساب شده‌اي از ۱۵ سال پيش به تدريج نفوذ بسيار بالايي در افريقا پيدا كرده است كه افريقايي‌ها نيز از آن استقبال مي‌كنند. چيني‌ها با حركت سازنده وارد افريقا شدند و ميزبان نيز اين حضور را پذيرفت. امريكا و اروپا در قاره سياه نيز با چشم بادامي ها رقابت دارند.
غرب به تبليغات و جوسازي عليه چين در افريقا ادامه مي دهد اما دراين زمينه موفق نيست، چرا كه چيني‌ها عملا در كشورهاي افريقايي كار كردند و دولتمردان ميزبان شاهد موفقيت چيني ها هم در اجراي برنامه‌هاي زيربنايي و هم در برخوردهاي سياسي و بين‌المللي به نفع افريقايي‌ها بوده اند.

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن