تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820103965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي داشتن جامعه اي سالم توجه ويژه به نشاط اجتماعي اجتناب ناپذير است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: براي داشتن جامعه اي سالم توجه ويژه به نشاط اجتماعي اجتناب ناپذير است
عوامل رواني،‌ اجتماعي و معنوي از جمله مولفه هاي مهم و تاثيرگذار در سلامت فرد و اجتماع است لذا براي داشتن جامعه اي سالم توجه ويژه به نشاط اجتماعي ضروري است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، دكتر عليرضا زالي، در آستانه برگزاري همايش «نشاط اجتماعي و سلامت» گفت: عناصر و عوامل رواني، اجتماعي و معنوي در كنار عناصر اصلي جسمي و فيزيكي، از جمله مؤلفه‌هاي مهم و تأثيرگذار در سلامت فردي و اجتماعي هستند و در دو دهه اخير به ويژه مباحث مرتبط با عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت به طور جدي‌تري مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته‌اند كه يكي از اين عوامل بحث نشاط اجتماعي است كه اهميت ويژه‌اي دارد.
وي افزود: نشاط هر فرد در ميزان نشاط اجتماعي تأثيرگذار است و از سوي ديگر وضعيت اجتماع و نشاط جامعه نيز بر نشاط افراد آن جامعه اثر مي‌گذارند بنابراين در بحث نشاط اجتماعي نمي‌توان به ارتباط نشاط فردي و نشاط جامعه‌اي كه فرد در آن زندگي مي‌كند بي‌تفاوت بود.
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي، با تأكيد بر اهميت جايگاه خانواده‌ها در سلامت اجتماعي، اظهار كرد : امروزه نقش خانواده سالم و مستحكم در سلامت اجتماعي آن جامعه بر كسي پوشيده نيست و از همين رو هر قدر شور و نشاط در خانواده‌ها بيشتر باشد ميزان نشاط اجتماعي نيز افزايش مي‌يابد. وضعيت نشاط خانواده‌ها نيز خود تحت تأثير عوامل اجتماعي، اقتصادي، سبك زندگي و در نهايت سلامت جسماني و رواني تك‌تك افراد خانواده و ميزان همبستگي آنان با يكديگر است كه در نهايت مي‌تواند نشاط اجتماعي را متأثر نمايد.
وي با اشاره به توصيه‌هاي دين مبين اسلام به ايجاد نشاط در بين مومنان گفت: دين اسلام در ابعاد مختلف اجتماعي و تربيتي و در 28 مورد از آيات قرآن كريم بحث فرح بخشي را مورد تأكيد قرار داده و داشتن سيماي شاداب را از فضيلت‌هاي مومنان عنوان كرده است.
دكتر زالي ادامه داد: در فرهنگ و سبك زندگي و حتي طب سنتي ايرانيان نيز موضوع نشاط اجتماعي و اهميت آن در سلامت مورد توجه قرار گرفته است به عنوان نمونه، ابوعلي سينا، در نوشته‌هاي پزشكي خود مقوله نشاط را به ابعاد مختلفي مانند نشاط تخيلي، نشاط حسي و غيره تقسيم‌بندي كرده و متعالي‌ترين وجه جسمي توام با نشاط را نشاط تعقلي عنوان كرده است.
وي در ادامه با اشاره به عوامل مهم مؤثر در نشاط اجتماعي و ضرورت شناخت و مداخله مثبت در وضعيت اين عوامل، افزود: وضعيت سلامت جسمي و رواني افراد جامعه، يكي از عوامل مهم اثرگذار در وضعيت نشاط اجتماعي است كه با ارتقاي فرآيندهاي زندگي و توانمندسازي آحاد جامعه و همچنين با استفاده از روش‌هاي الگوهاي رفتاري مناسب در زندگي اجتماعي با نگاه سلامت محور قابل مديريت و كنترل است.
قائم مقام سازمان نظام پزشكي، ادامه داد: وضعيت اقتصادي و آينده اقتصادي جامعه نيز از عوامل مهم تأثيرگذار در نشاط فردي و اجتماعي است. مطالعات در اين حوزه نشان داده كه بهبود وضعيت اقتصادي تا حدي منجر به نشاط اجتماعي و فردي مي‌شود و از يك مرحله به بعد منحني رشد نشاط حالت كفه‌اي به خود مي‌گيرد كه نشان‌دهنده غلبه تأثير ساير عوامل اجتماعي بر عامل مادي و اقتصادي در اين مقطع است. از سوي ديگر تجربه نشان داده كه در عرصه جهاني كشورهايي كه از حيث نشاط و رفاه اجتماعي وضعيت خوبي دارند لزوماً ثروتمندترين كشورهاي دنيا نيستند.
وي گفت: پرستيژ و موقعيت اجتماعي و ميزان باورپذيري لايه‌هاي مختلف اجتماعي ارتباط تنگاتنگي با نشاط فردي و اجتماعي دارند و اين موضوع به ويژه در بين نسل جوان جامعه اهميت ويژه‌اي دارد.
دكتر زالي خاطر نشان كرد: فعاليت‌هاي ورزشي و فيزيكي مي‌تواند به دليل تحريك سيستم آندروفيني بدن نوعي شادي و سرخوشي بيولوژيك را در انسان ايجاد كند كه تجلي آن در جامعه مي‌تواند به بروز نشاط اجتماعي منجر شود. بنابراين با توجه به ارتباط مستقيم و غيرمستقيم ورزش در افزايش نشاط اجتماعي، ايجاد تسهيلات ورزشي و اختصاصي اماكن و اعتبارات كافي براي ورزش‌هاي همگاني و تيمي و در نهايت ارتقاي سرانه ورزشي مي‌تواند در افزايش نشاط اجتماعي مؤثر و مفيد باشد به طوري كه نتايج يك تحقيق جديد نشان داده كه انجام حتي 10 دقيقه پياده روي روزانه به صورت مستمر منجر به ارتقاي چشمگير مود (mood) فردي و اجتماعي در انسان مي‌شود.
وي افزود: عامل مهم ديگر در بحث نشاط اجتماعي، وضعيت همبستگي اجتماعي است. افراد منزوي و ايزوله از ميزان نشاط فردي پاييني برخوردارند و هر چه مشاركت و همبستگي افراد در سطوح مختلف جامعه بيشتر شود ميزان انتقال و هم افزايي نشاط نيز در جامعه افزايش خواهد يافت.
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي، ايجاد و توسعه زير ساخت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي در توسعه شهرها با توجه به صنعتي شدن جوامع، ارتقاي سطح سواد و آموزش و پرورش در بين افراد جامعه و كنترل و مديريت شادي‌هاي كاذب ناشي از سوء مصرف مواد مخدر، مشروبات الكلي و داروهاي شادي‌آور را از ديگر راهكارهايي عنوان كرد كه مي‌تواند با مديريت عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعي، سبب ارتقاء و بهبود آن در جامعه گردد.
وي در ادامه به نقش رسانه‌ها در ايجاد نشاط اجتماعي اشاره و اظهار كرد: رسانه‌ها ظرفيت مهمي براي ايجاد و گسترش نشاط اجتماعي به شمار مي‌روند و در برخي مطالعات ثابت شده كه در برخي موارد تماشاي يك فيلم مثبت و آموزنده تأثير بيشتري از 8 عامل مؤثر در نشاط اجتماعي در شادي‌آفريني داشته است. به همين دليل استفاده از ظرفيت‌هاي بالاي رسانه‌ها در كنار ايجاد همبستگي اجتماعي، ايجاد رفتارهاي اصيل مبتني بر ديدگاه سلامت محور و توانمندسازي مردم در حوزه‌هاي مختلف از جمله راهكارهاي مهم در تقويت نشاط اجتماعي به شمار مي‌رود.
دكتر زالي، با اشاره به ارتباط استرس‌هاي فرديي و اجتماعي در وضعيت نشاط اجتماعي گفت: استرس‌هاي اجتماعي بر خلاف استرس‌هاي فردي آثار پايدار بيولوژيك در افراد دارند و از سوي ديگر مكانيسم‌هاي حفاظتي بيولوژيك مناسب براي مقابله با آنها طراحي نشده است ضمن اينكه اين استرس‌ها باعث كاهش نشاط اجتماعي شده و آثار منفي در سلامت جسمي و رواني به جاي مي‌گذارند.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه درجات مختلفي از ميزان اضطراب و استرس پنهان در لايه‌هاي مختلف اجتماعي وجود دارد، در بسياري از موارد در صورتي كه مداخله مناسب جهت كشف و درمان آنها صورت نگيرد مي‌تواند به درجات عميق‌تري از افسردگي تبديل شده و نشاط فردي و اجتماعي را مورد تهديد قرار دهد.
معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي، در اين خصوص بر ضرورت انگ‌زدايي و تغيير نگرش اجتماعي نسبت به مراجعه كردن به روانشناس يا روانپزشك اشاره و اظهار كرد: تغيير نگرش جامعه نسبت به افرادي كه دچار اضطراب و افسردگي كمي هستند مي‌تواند آنها را تشويق به مراجعه كردن به روانشناس يا روانپزشك نمايد و در نهايت از عميق‌تر شدن افسردگي و اضطراب در بين افراد جامعه جلوگيري كند.
دكتر زالي، در پايان بر ضرورت توجه ويژه به گروه‌هاي خاصي نظير سالمندان، كودكان و بانوان در حوزه سلامت و نشاط اجتماعي تأكيد و عنوان كرد: اين افراد به دليل آسيب‌پذيري زيادي كه در حوزه‌هاي اجتماعي دارند بايد محور مداخلات مثبت قرار گيرند و با برنامه‌ريزي و تمهيدات مناسب، از افول نشاط فردي و اجتماعي در آنان جلوگيري شود.
گفتني است، همايش نشاط اجتماعي و سلامت قرار است شنبه 29 بهمن ماه با حضور مسؤولان و صاحب‌نظران دستگاه‌هاي متولي حوزه سلامت و اجتماعي توسط سازمان نظام پزشكي كشور برگزار گردد./عط

چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن