واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آنروز، آن پيام، وصايت و خلافت علي (ع) پس از پيامبر بود و آيه 67 از سوره مباركه مائده نازل گشت. به اجماع مفسران و روايات اهل بيت (ع) و مورخان، اين آيه درباره امامت علي(ع) نازل شده و از دلايل عمده اثبات امامت آن حضرت است گرچه عده اي كوشيده اند با تأويل معناي آيه با ايجاد ترديد و تشكيك در مكان و زمان نزول آيه آن را از حجيت و سنديت بيندازند، اما دلايل و نقل هاي مستند آنقدر زياد است كه هر ترديدي را از بين مي برد. رسول خدا در اجراي اين فرمان الهي در غديرخم، در حضور هزاران نفر از مسلمانان كه از حجةالوداع بر مي گشتند، ضمن ايراد خطبه اي بلند، حضرت علي (ع) را به امامت مسلمين منصوب كرد و از مردم خواست به خيمه آن حضرت بروند و به او با عنوان اميرالمومنين سلام و تحيت گويند. نزول آيه 55 از سوره مباركه مائده پس از پايان مراسم غدير، بر اهميت نقش امامت در فرهنگ ديني و تداوم خط رسالت گواه آن است. ولايت كه به معناي سرپرستي، زعامت و پيشوايي است در قرآن و حديث براي حضرت علي(ع) و امامان قرار داده شده است. عنوان ولي، مولي و ولايت بارها از زبان پيامبر خدا در باره اميرالمومنين اطلاق شده و او را ولي مومنين و مولاي مسلمين قرار داده است. آنچه در غدير خم مطرح شده قرآن كريم هم در آيه ولايت ( آيه 55 از سوره مباركه مائده و 59 از سوره مباركه نساء) آن را واجب شمرده است. در حديث ولايت، كه با تعابير مختلف آمده، حضرت علي(ع) به عنوان ولي مومنين پس از پيامبر(ص) و برخوردار از اطاعت واجب و اينكه ولايت او ولايت پيامبر(ص) است و تصديق به ولايت او تصديق به ولايت رسول است و شرط درستي ايمان به خدا، پذيرش ولايت علوي است مطرح گشته است. مورد روشن آن كه مكرر نقل شده، در روز غديرخم و در بازگشت از حجة الوداع بود كه رسول خدا در جمع انبوه مسلمانان پس از ايراد خطبه اي مفصل فرمود: « هركس كه من مولاي او بودم، علي(ع) مولاي اوست، خداوندا هر كه با او دوستي كند دوستش بدار و هركه با او دشمني كند دشمنش باش.» (جلد 1 از اصول كافي) اما از نظر جغرافيايي غدير نام محلي است كه پيامبر(ص) در بازگشت از حجة الوداع در سال دهم هجرت در روز 18 ذي الحجه اميرالمومنين(ع) را به اذن پروردگار به خلافت و امامت نصب كرد. غدير به معناي بركه و آبگير و خم نام منطقه اي ميان مكه و مدينه در اطراف جحفه است كه اين واقعه در آنجا روي داد، اين حادثه سر فصلي نو در تاريخ اسلام شد و آن روز مهم بعنوان عيد شناخته شد و فرهنگ ديني ما بر اساس پيمان با مولايي كه در آن روز و آن مكان به عنوان جانشيني رسول خدا(ص) تعيين گشت شكل گرفت و ولايت اميرالمومنين(ع) به صورت روشن و بي ترديد، اعلام شد. از نظر تاريخي و اعتقادي، غديرخم يكي از برجسته ترين اعياد اسلامي و شاخص هاي فكري ماست و روزي كه آيه تبليغ ولايت اميرالمومنين(ع) نازل شد و خطبه پيامبر(ص) در آن روز كه به خطبه غديريه شهرت يافت، بيانگر ولايت علي(ع) است. اين حادثه و حديث، من كنت مولاه .... مبناي امامت و خلافت بلافصل حضرت علي(ع) است و خود آن حضرت و ائمه اطهار(ع) و علماي ما پيوسته به آن استناد كرده اند. آن روز تاريخي به نام هاي ديگري نيز شناخته مي شود همچون (يوم الغدير، يوم البلاغ، يوالتام، يوم التتويج، يوم الجحفه، يوم المناشده، يوم الحج الاكبر، يوم الشكر، يوم البرهان و يوم العهدالمعهود ) كه هركدام اشاره به آيه يا حديث يا نكته خاصي در ارتباط با اين روز است. غديرخم، در طول تاريخ مورد توجه بوده و برپايي جشن هاي مفصل در گراميداشت اين روز و اهتمام ائمه و بزرگان دين به اين روز، نشان از جايگاه والاي آن است. غدير، عيد ولايت است، روز اكمال دين و اتمام نعمت، برنامه اي الهي براي حيرت زدايي از اذهان و اعمال امت در افق هاي آينده تاريخ و تداوم خط رسالت در آيينه امامت است. امام علي(ع) برگزيده محمد(ص) نيست بلكه منتخب خداست و پيامبر(ص) فقط ابلاغ گر پيام الهي نسبت به امامت اوست و غدير كاشتن بذر ولايت در جانهاست، غدير، نشان دادن خورشيد به گرفتاران ظلمت هاست، روز تكميل دين و اتمام نعمت و عيدالله الاكبر است. عيد آل محمد(ص)، عيدهواداران حق و وفادران به پيامبر(ص)، عيد شعله افكني بر انديشه ها، عيد اميد آفريني در دلهاست و غدير، روز بشريت و روز انسان است. عيد غدير، عيد ولايت و رهبري و عيد انسانيت و كمال دين و اتمام نعمت الهي است و از اعياد اسلامي به شمار مي رود و مخصوص شيعه نيست، امام صادق(ع) عيدغدير را بزرگترين و شريف تر از جمعه و عيد فطر و قربان مي شمارد و از قول پيامبر خدا(ص) روايت مي كند كه به اميرالمومنين(ع) توصيه كرد مردم اين روز را عيد بگيرند. اين عيد، مورد عنايت خاص خدا و رسول (ص) بوده، امامان نيز پيوسته يادآور آن واقعه مهم بودند و به پيروان خود دستور مي دادند كه اين روز را عيد گرفته، دور هم جمع شوند و به يكديگر تبريك و شادباش گويند و براي اين روز، برنامه هاي عبادي، مانند زيارت، روزه و نماز خاص است تا حرمت اين روز و حقانيت آنان براي رهبري امت فراموش نشود. به فرموده امام صادق(ع) خداوند هر پيامبري را كه برانگيخت، اين روز را عيد گرفت و حرمتش را شناخت. فضيلت اين عيد بسيار است و در روايات از آن به عنوان عيدالله الاكبر، عيدآسماني، عيد ولايت و عيدميثاق و بيعت و روز روشنگري و فرج، روز اكمال دين، روز صيام و قيام و اطعام و روز شادي ياد شده است. اميرالمومنين حضرت علي(ع) در يكي از سالها كه عيد غدير با روز جمعه مصادف شده بود، در خطبه عيد، ضمن برشمردن اهميت جمعه و غدير و نقش جمعه در پاكسازي دلها از آلودگي و بيان جايگاه والاي توحيد و نبوت و قبول ولايت به امر الهي، فضيلت روز غدير را يادآور شد و در ادامه افزود: پس از پايان اين تجمع به خانه هايتان برگرديد، به خانواده خود وسعت و گشايش دهيد و به برادران خود نيكي كنيد و خداوند را بر نعمتي كه بر شما ارزاني داشته سپاس گوييد. اين امام همام فرمودند: با هم باشيد تا خداوند متحدتان سازد، به يكديگر نيكي كنيد تا خداوند هم الفت شما را پايدار كند، از نعمت الهي به يكديگر هديه دهيد، آنگونه كه خداوند بر شما منت نهاد و پاداش آن را در اين روز چند برابر عيدهاي گذشته و آينده قرار داد.ك/4 7293/ 603 / 695
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]