تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح نشست هفتگي مهمان‌پرست با خبرنگاران:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح نشست هفتگي مهمان‌پرست با خبرنگاران:
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه برخي از مقامات تركيه در مورد سوريه دچار اشتباه در محاسبات شدند، به مقامات اين كشور توصيه كرد كه با شناخت دقيق‌تري از مسئله سوريه، فضايي را ايجاد كنند كه بتواند به حل مسئله كمك جدي كرده و فضاي مناسبي را براي حل مسائل داخلي سوريه ايجاد كند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران در خصوص وتوي قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه توسط روسيه و چين كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، اظهار داشت: اقدامي كه توسط برخي كشورها در رابطه با سوريه و در شوراي امنيت دنبال مي‌شد با احساس مسئوليتي كه كشورهايي مثل روسيه و چين در قبال برخوردهاي يكجانبه و اقدامات سياسي كشورهاي غربي داشتند نشانگر آن است كه در دنياي امروز تصور تحميل نقطه نظرات يكجانبه توسط برخي كشورهاي غربي به همه كشورها، تصوري است كه نشان دهنده اشتباهات آنها در محاسباتشان است.

وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم دنياي بهتري داشته باشيم به جاي به كارگيري ادبيات زياده طلبانه و تحميل نقطه نظرات يكجانبه به ساير كشورها، بايد تلاش كنيم تا در مديريت جهان امروز مشاركت ساير كشورها را نيز در نظر بگيريم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اقدامي كه كشورهاي روسيه و چين انجام دادند اقدام درستي در جهت جلوگيري از مداخلات ساير كشورها در امور داخلي سوريه است.

وي با اشاره به كشورهايي كه به دنبال زمينه سازي براي دخالت‌هاي سياسي، نظامي و امنيتي در يك كشور (سوريه) هستند، خاطرنشان كرد: پشت صحنه اين اقدامات در هم شكستن جريان مقاومت در منطقه و دفاع از امنيت رژيم صهيونيستي است.

مهمان‌پرست گفت: همانطور كه قبلا اعلام كرديم بهترين راهكار را انجام اصلاحات مطلوب در سوريه توسط دولت و ايجاد فضاي مناسب براي گفت‌وگوهاي داخلي در داخل اين كشور مي‌دانيم. بهتر است جرياناتي كه به شكلي در مسائل داخلي سوريه دخالت دارند اجازه ندهند با اقدامات آنها و مسلح شدن برخي گروه‌ها و درگيري‌هاي داخلي، سوريه با مشكلات جدي‌تر رو به رو شود.

به گفته سخنگوي دستگاه ديپلماسي اگر اين كشورها واقعا خواهان ثبات، صلح و امنيت در داخل سوريه هستند، بهتر است از مداخلات خود جلوگيري كنند.

وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه و اقدامات انجام شده براي آزادي آنان سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد كه مهمان‌پرست در اين باره گفت: ربايش برخي زائران توسط گروه‌هاي ناشناس در سوريه نمي‌تواند تلاش براي نشان دادن حقانيت برخي از اين افراد و گروه‌ها باشد.

وي ادامه داد: اين اقدام بيشتر در جهت برهم زدن ثبات و امنيت داخلي سوريه تلقي مي‌شود. اينكه زائراني كه براي زيارت عتبات وارد سوريه مي‌شوند مورد حمله قرار گيرند، اقدام درستي نيست و خلاف اصول انساني و اخلاقي و تعهدات بين‌المللي است.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه تلاش‌هاي زيادي براي آزادي اين افراد صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: در اولين بخش اين تلاش‌ها تعداد ۱۱ نفر از زائران ما با كمك كشورهاي دوست و كشورهايي كه در منطقه مي‌توانند تأثيرگذار باشند، آزاد شده‌اند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس كه موضع جمهوري اسلامي ايران را در قبال توافق دوحه جويا شده بود، عنوان كرد: مواضع كشور ما در مورد بحث فلسطين كاملا روشن است. فكر مي‌كنيم بايد به سمتي حركت كرد كه تمام مردم فلسطين بتوانند در تمامي سرزمين اصلي خود مستقر شوند و در يك فضاي كاملا آزاد با انتخابات سراسري بتوانند دولتي كه نمايندگي اين ملت بزرگ را بر عهده داشته باشد انتخاب كنند و اين هدف مطلوبي است كه همه بايد به دنبال آن باشند.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: هر اقدامي كه بخواهد به صورت مقدماتي انجام شود تا وحدت فلسطيني‌ها، نزديكي و آشتي گروه‌ها را به دنبال داشته باشد حتما مورد استقبال ما خواهد بود. براي رسيدن به هدف نهايي بايد مردم فلسطين و گروه‌هاي مختلف در كنار هم باشند و وحدت و آشتي بين خود را دنبال كنند.

خبرنگار فارس همچنين درباره خبر منتشر شده مبني بر آمادگي قطر براي گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اي ايران سؤال كرد كه وي در اين باره گفت: فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشور ما چارچوبي كاملا روشن و مشخص دارد و بر اساس حقوق تعريف شده ملت ما و رعايت معاهده NPT صورت مي‌گيرد. اگر دوستاني مايل باشند از توانايي‌هاي كشور ما در بخش دانش هسته‌اي براي پيشرفتشان استفاده كنند حتما آماده گفت‌و‌گو و همكاري براي توسعه فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز در كشورهاي دوست خواهيم بود.

وي با بيان اينكه اين توانايي در كشور ما وجود دارد، گفت: هميشه نيز اعلام كرده‌ايم هركسي مايل به استفاده از اين توانايي‌ها براي پيشرفت و توسعه كشور خود باشد، مي‌تواند روي همكاري كشور ما حساب كند.

مهمان‌پرست درباره روابط تهران و لندن و وضعيت باغ قلهك كه سؤال يكي از خبرنگاران بود نيز اظهار داشت: كاهش سطح روابط سياسي بين ايران و انگلستان مصوبه قانوني مجلس شوراي اسلامي بود. بنابراين اقدامي كه از طرف كشور ما صورت گرفت كاهش روابط در سطح كاردار بود. ا

سخنگوي وزارت خارجه افزود: اقدامي كه مقامات انگلستان دنبال كردند و تعطيلي سفارتخانه‌هاي دو كشور را به دنبال داشت موضوعي است كه توسط آنها دنبال شده است.

مهمان‌پرست با بيان اينكه البته فكر مي‌كنم مردم ما نيز خيلي از اين مسئله ناراحت نيستند، گفت: روابطي كه بر اساس احترام به حقوق ملت‌ها بنا نشود حتما نمي‌تواند پايدار و با قوت دنبال شود.

وي در عين حال يادآور شد: ما در اصول سياست خارجي كشور به دنبال توسعه روابط با همه كشورها هستيم مگر كشورهايي كه خصومت آنها در حق ملت ما اثبات شده و ادامه داشته باشد و هيچ آثاري از برطرف‌شدن آن خصومت‌ها مشاهده نشود.

سخنگوي وزارت خارجه به اقدامات صورت گرفته در زمينه فراهم كردن تسهيلات كنسولي براي اتباع دو كشور اشاره كرد و گفت: با اقدامات بسيار خوبي كه توسط مسئولان كنسولي كشور ما در وزارت خارجه طراحي و اجرا شد خيلي از مسائلي كه ايرانيان مقيم انگلستان به دنبال آن بودند برطرف شده و با ادامه روش‌هايي كه براي كمك به انجام مسائل كنسولي آنها دنبال مي‌شود هيچ جاي نگراني وجود ندارد. با كمترين تأخير و مشكل كار ايرانيان دنبال خواهد شد و اجازه نمي‌دهيم اين مسائل منافع مردم ما و كساني كه به خاطر اين حوادث ممكن است دچار مشكلي شده باشند را تحت تأثير قراردهد.

مهمان‌پرست عنوان كرد: سعي مي كنيم به بهترين شكل ممكن مسائل را حل كنيم، البته به دنبال اين هستيم كه اگر توافقي صورت گيرد تا تسهيلات كنسولي با توافق طرفين به شكل مناسب‌تري دنبال شود، حتما آن را انجام دهيم.

وي ادامه داد: تسهيلات كنسولي و حفاظت از اماكن ديپلماتيك جزو تعهداتي است كه براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بر عهده همه كشورهاست.

سخنگوي وزارت خارجه درباره وضعيت باغ قلهك نيز گفت: اين موضوع را از قوه قضاييه جويا شويد.

خبرنگاري درباره مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ سؤال كرد كه وي در اين باره اظهار داشت: در رابطه با گفت‌وگوهاي جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي ۱+۵ صحبت‌ها قبلا صورت گرفته و نقطه نظرات طرفين روشن است. ما اقدامات زيادي را تا الان براي به نتيجه رسيدن اين گفت‌وگوها دنبال كرده‌ايم. يكي از موضوعاتي كه در پرونده مذاكرات ما و كشورهاي ۱+۵ وجود دارد طرح مداليته‌اي است كه قبلا صورت گرفته و قرار بر اين بود كه همه ابهامات و سؤالات آژانس مطرح شود و بعداز رايزني‌ها و اقداماتي كه صورت مي‌گيرد و ابهامات آژانس برطرف شود، پرونده رويه طبيعي و عادي خود را در آژانس دنبال كند.

مهمان‌پرست با بيان اينكه اين اقدام انجام شد و به تمامي سؤالات آژانس پاسخ داده شد، گفت: بنابراين ما يك نقطه بسيار درخشاني را در سابقه همكاري‌ها در بحث مداليته قبلي داريم.بحث دوم ما بيانيه تهران بود كه با اين اقدام نشان داديم آماده همكاري و تفاهم هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: ما از مذاكراتي كه بتواند ثمربخش و همه جانبه باشد و حول نقاط مشترك مورد توافق طرفين با روحيه همكاري صورت گيرد، استقبال مي‌كنيم. اين را بارها تكرار كرده‌ايم هر مسئله‌اي كه بخواهد ملت ما را از حقوق مسلم خود محروم كند به هيچ وجه پذيرفتني نيست و اصلا قابل ذكر نمي‌باشد.

وي در مورد تحريم كشورمان نيز اظهار داشت: اين مباحث نمي‌تواند در اراده ملت ما براي دسترسي به حقوقش تآثير گذار باشد. ما ايام سالگرد پيروزي انقلاب را جشن مي‌گيريم. اين انقلاب براساس شعارهاي اساسي ملت كه مهمترين آنها استقلال كشور ما بوده شكل گرفته و معناي اين كار اين است كه ملت ما حق دارد به حقوق خود دسترسي داشته باشد و حق دارد براي پيشرفت و توسعه خود از دانش پيشرفته استفاده كند و هيچ قدرت و كشوري اين توانايي را ندارد كه حق يك ملت بزرگ مثل ملت ايران را ناديده بگيرد و اين ملت را از حقوق خود محروم كند.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: اين تحريم‌ها هيچ تأثيري نخواهد داشت ضمن اينكه دست طرف مقابل ما را كه دائما مردم ما را تهديد به اقدامات شديد مي‌كرد خالي مي‌كند. تا زماني كه شما يك اقدامي را انجام نداديد مي‌توانيد يك ملت را بترسانيد كه اقدامات سنگين‌تري را انجام خواهيد داد، ولي زماني كه بالاترين سطح توان خود را در تحريم يك ملت به كار مي‌گيريد و باز مردم با عزم و اراده جدي‌تر مسير خود را دنبال مي‌كنند نشانگر آن است كه شما توانايي و قدرت كافي را براي متوقف كردن حركت يك ملت را نداريد.

وي ادامه داد: اينها اقدامات اشتباهي است كه صورت مي‌گيرد. با رويكرد و محاسبات اشتباه در رابطه با يك ملت، اين اقدامات نتيجه‌اي براي مقامات غربي و آمريكايي نخواهد داشت و به نظر مي‌آيد يك مقدار فضاي انتخابات و رقابت‌هاي انتخاباتي در داخل آمريكا به اين مسائل دامن زده و برخي شخصيت‌ها فكر مي‌كنند با اين اقداماتي كه دنبال مي‌كنند، شايد مي‌توانند رأي بيشتري را جمع كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما فكر نمي كنيم اين اقدامات براي آنها توفيقي به همراه داشته باشد. انتخاب رويكرد صحيح و منطقي و محترم شمردن حقوق ملت‌ها حتما به آنها كمك بيشتري خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، رامين مهمان‌پرست در ادامه اين نشست در خصوص سفر هيئتي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به كشورمان به سرپرستي هرمن ناكارتس معاون مديركل آژانس، اظهار داشت: اين سفر را در چارچوب همكاري‌هاي معمولي كه با آژانس داريم امري طبيعي مي‌دانيم.

وي با بيان اينكه همكاري‌ها بين كشور ما و آژانس به صورت كاملا شفاف ادامه دارد، گفت: اين همكاري‌ها مي‌تواند هم به شناخت بهتر آژانس از فعاليت‌هاي صلح‌آميز ما كمك كند و هم زمينه ساز تامين حقوق ملت ما در اين بخش باشد.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه اين سفر در فضايي مثبت انجام شد، اظهار داشت: گفت‌وگوهاي خوبي صورت گرفت و توافق شد تا اين مذاكرات ادامه يابد. در روزهاي دوم و سوم اسفند ماه با سفر مجدد اين هيئت، بحث‌ها دنبال خواهد شد.

گفت‌وگوهاي ايران و گروه ۱+۵ سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در پاسخ تصريح كرد: ما از انجام مذاكرات همه جانبه، مذاكراتي كه حول نقاط مشترك صورت گيرد و فضاي مثبت براي ايجاد تعامل و همكاري را دنبال ‌كند، استقبال مي‌كنيم.

وي ادامه داد: همواره آماده انجام اين مذاكرات هستيم، البته آقاي جليلي به زودي نامه‌اي را در پاسخ به نامه خانم اشتون ارسال خواهد كرد. با اقدامي كه توسط اشتون بايد صورت بگيرد مي‌توانيم به سمت تعيين تاريخ و محل اجلاس بعدي برويم.

خبرنگاري به امضاي تشديد تحريم‌ها عليه كشورمان و مسدود كردن دارايي‌هاي ايران در آمريكا توسط اوباما اشاره كرد و نظر مهمان‌پرست را جويا شد كه وي در اين باره گفت: بحث تحريم‌هايي كه كشورهاي غربي و مقامات آمريكايي دنبال مي‌كنند، موضوع جديدي نيست. اين مسئله سابقه بيش از 30 سال را در رابطه با ملت ما دارد. اقدامي خصمانه تلقي مي‌شود و نشانگر اين است كه هنوز مقامات غربي به ويژه آمريكايي ملت بزرگ ما را نشناختند و با ويژگي‌هاي شخصيتي، تاريخي و تمدني آنها به خوبي آشنا نيستند.

سخنگوي وزارت خارجه اضافه كرد: اگر قرار باشد براي توقف پيشرفت يك كشور و جلوگيري از دسترسي آنها به حقوقشان فشارهاي غيرمنطقي و روش‌هاي ضد انساني به كار گرفته شود، حتما پاسخ مطلوب آنها از طرف ملت ما داده نخواهد شد. آن چه نتيجه عملي اين اقدامات است عزم و اراده جدي‌تري ملت ما براي دسترسي به اهداف بزرگش در چارچوب منافع ملي و حقوقش خواهد بود.

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره همراهي قطر و امارات با تحريم‌ها عليه ايران گفت: اينكه كشورهاي ديگري با اين فشارها همراهي كنند، بايد بدانند منافع ملي خود را قرباني اهداف سياسي نامشروع غربي‌ها و آمريكايي‌ها خواهند كرد و آنها خودشان متضرر مي‌شوند.

مهمان‌پرست بار ديگر تصريح كرد: از هيچ تحريمي استقبال نمي‌كنيم ولي تحريمي كه پايه و اساس منطقي ندارد و براي پيگيري اهداف سياسي كشورهايي كه خصومت آنها براي ملت‌ ما روشن است دنبال مي‌شود نتيجه ‌آن حركت سريع‌تر ملت ما در مسير پيشرفت و تعالي خواهد بود.

اقدام مجلس براي قطع صادرات نفت به اروپا و واكنش وزارت خارجه در اين زمينه سؤال ديگري بود كه از سخنگوي دستگاه ديپلماسي پرسيده شد و وي در اين باره گفت: بيشتر از هر كسي مردم كشورهاي اروپايي دچار زيان خواهند بود و اين جاي تاسف و تعجب دارد كه چطور مسئولان كشورهاي اروپايي بدون در نظر گرفتن مردم كشورهاي خودشان وارد مسيري مي‌شوند كه مردم را دچار فشار كنند و زماني كه آنها با بحران‌هاي جدي اقتصادي و اجتماعي روبرو هستند، مسئله وارد كردن اين مردم به مشكلات جديدي كه ناشي از اقدامات آنهاست را در دستور كار گذاشتند.

وي تصريح كرد: اين كشورها بايد پاسخگوي افكار عمومي مردم خودشان باشند. وارد شدن به بازي‌هاي سياسي و تسليم فشارهاي آمريكا شدن، كشورهاي اروپايي را وارد مسيري مي‌كند كه امنيت و رفاه مردمشان را به خطر مي‌اندازد.

مهمان‌پرست ادامه داد: پاسخ اين سؤالات را مسئولان كشورهاي اروپايي بايد بدهند كه شروع كننده اين اقدامات هستند و امنيت اقتصادي و اجتماعي مردم خودشان را با اقدامات نسنجيده به خطر مي‌اندازند.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: نمايندگان ملت ما اقداماتي را در دستور كار دارند و اين يك مسئله طبيعي است كه اگر كشورهايي به دنبال خصومت ورزي با ملت ما باشند، عكس‌العمل‌هايي را در پي خواهد داشت.

خبرنگاري درباره اموال و دارايي‌هاي ايران در آمريكا سؤال كرد و پرسيد اگر چنين دارايي‌هايي هست چه اقداماتي را براي بازپس گيري آن در دستور كار داريد؟ كه وي گفت: خيلي از اقداماتي كه الان صورت مي‌گيرد در فضاي جنگ رواني و اقدامات تبليغاتي است كه دنبال مي‌شود. خيلي از موضوعات اساسا نمي‌تواند تاثيري در روند همكاري‌هاي ما با كشورهاي مختلف داشته باشد. وقتي بانك مركزي ما را در كشورهايي تحريم مي‌كنند كه ما اصلا مبادلات بانكي با آنها نداشتيم، نشانگر اين است كه مي‌خواهند فضاي سنگيني به لحاظ جنگ رواني و تبليغاتي ايجاد كنند.

وي گفت: فكر مي‌كنند با اين اقدامات مي‌‌توانند بر مردم ما فشار وارد كرده، نگراني و نارضايتي‌ اجتماعي ايجاد كنند تا برخي اهدافي كه سا‌ل‌ها دنبال آن بودند محقق شود.

مهمان‌پرست تصريح كرد: پاسخ اين گونه اقدامات را مقامات كشورهاي غربي در روز 22 بهمن توسط ملت بزرگ ما دريافت مي‌كنند.

وي در توصيه‌اي به مقامات اين كشورها گفت: اگر هر كاري داريد كارهايتان را كنار بگذاريد با تمام امكانات حضور مردم ما را در نقاط مختلف كشور به دقت تماشا كنيد.

به گفته سخنگوي وزارت خارجه ديدن حضور يكپارچه مردم در دفاع از نظام و استقلالشان شايد براي آنها پيام‌هايي را داشته باشد تا در اقداماتشان تجديدنظر كنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگي با خبرنگاران در خصوص خبر بازداشت هيئت جوانان مصري شركت كننده در همايش جوانان و بيداري اسلامي، اظهار داشت: فكر نمي‌كنم خبري كه شما اعلام كرديد، درست باشد. طبق اطلاعات ما هيچ دستگيري و بازداشتي از هيئت مصري صورت نگرفته است. اقدامي در گمرك براي بازديد وسايل مسافران صورت مي‌گيرد كه مسئله‌اي عادي است.

وي ادامه داد: ما اطلاعاتي مبني بر اينكه مشكل و مزاحمتي ايجاد شده باشد، دريافت نكرديم. فكر مي‌كنيم رفت و آمد قشرهاي مختلف مردم در كشورهاي منطقه و ارتباط آنها با هم مي‌تواند مفيد باشد و مي‌تواند مردم را به هم نزديكتر كند. در فضايي كه منطقه ما در آن قرار گرفته و موج بيداري اسلامي كشورها را به سمت استقلال و قدرتمند‌تر شدن آنها و اتكا به ملت‌هاي خودشان هدايت مي‌كند اين همكاري‌ها و رفت و ‌آمدها حتما آثار مثبتي خواهد داشت كه انشاءالله با توسعه اين همكاري‌ها شاهد آن خواهيم بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره اخبار منتشره مبني بر مذاكره آمريكايي‌ها با طالبان در قطر، اظهار داشت: بحث‌هايي كه مربوط به افغانستان مي‌شود و تلاش‌هايي كه آمريكايي‌ها صورت مي‌دهند، نشانگر آن است كه همچنان به دنبال مداخله در امور داخلي كشورهاي مختلف از جمله افغانستان هستند. نتيجه ۹ سال حضور در افغانستان به اينجا منجر مي‌شود كه شعارهايي كه قبلا مقامات آمريكايي‌ براي مقابله با افراط‌گري و يا بحث‌هايي كه به آن بهانه وارد افغانستان شدند، سر مي‌دادند تنها بهانه‌اي براي مداخلات نظامي آنها بوده است.

وي ادامه داد: آن چيزي كه مطلوب امنيت منطقه است و به نفع مردم افغانستان و كشورهاي منطقه خواهد بود اين است كه كشورهايي كه متعلق به اين منطقه نيستند بهتر است به كشورهاي خود برگردند و دست از مداخلاتشان در امور داخلي كشورها بردارند. حتما ملت بزرگ افغانستان و مسئولان آنها از ظرفيت لازم براي اداره كشورشان به شكل مطلوب برخوردارند و به بهترين شكل مي‌توانند مشكلات را در فضاي داخلي و گفت‌وگوهاي افغاني - افغاني دنبال كنند و نيازي به اين مداخلات توسط كشورهاي ديگر وجود ندارد.

ادعاي اخوان المسلمين كه ايران را به همدستي مستقيم در سوريه با دولت اين كشور متهم كرده سؤال خبرنگار خبرگزاري فرانسه از مهمان‌پرست بود كه وي در اين باره گفت: ما به هيچ وجه هيچ دخالتي در مسائل داخلي سوريه نداريم و مداخله ساير كشورها را در اين مسئله نادرست مي‌دانيم كه مي‌تواند ثبات و امنيت را در آنجا به خطر بيندازد. اظهارات مختلفي كه صورت مي‌گيرد براي اين است كه صورت مسئله وضعيت فلسطين به دقت و روشني براي همه بيان نشود.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: در داخل سوريه بخشي از مردم ممكن است خواسته‌ها و مطالباتي داشته باشند كه انجام اصلاحات توسط دولت سوريه امري پسنديده است و اقدامات بسيار خوبي دنبال شده است.

وي تصريح كرد: بايد با ايجاد فضاي مناسب اجازه دهيم اين اقدامات به نتيجه برسد. به نظر مي‌رسد برخي از كشورها و يا جريانات خاص در منطقه مايل به حل مسائل داخلي سوريه نيستند و هر زمان بحث اصلاحات و انجام اصلاحات جدي مطرح مي‌شود سعي مي‌كنند فضا را بر هم بزنند. اتهاماتي كه به كشور ما زده مي‌شود براي اين است كه فضاي داخل سوريه را به سمت درگيري و عدم رسيدن به نتيجه هدايت كنند. ما اين اظهارات را درست نمي‌دانيم. ما براي سوريه بهترين آرزوها را براي ثبات، امنيت و پيشرفت اين كشور داريم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: فكر مي‌‌كنيم گناه اصلي آنها (سوريه) كه اين همه مورد هجمه قرار مي‌گيرند اين است كه در كنار جريان مقاومت و در مقابله با رژيم صهيونيستي ايستادگي كردند و اين عصبانيت آمريكايي‌ها، رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم را به دنبال داشته است.

به گفته وي دارند از مردم سوريه به خاطر حضور قدرتمندانه آنها در كنار جريان مقاومت و مقابله با رژيم صهيونيستي انتقام مي‌گيرند.

مهمان‌پرست درباره اظهارات معاون نخست‌وزير تركيه درباره كشورمان، خاطرنشان كرد: در مورد اظهاراتي كه توسط افراد مختلف صورت مي‌گيرد از جمله اظهارات معاون نخست وزير تركيه، فكر مي‌‌كنيم برخي از مقامات تركيه در مورد سوريه دچار اشتباه در محاسبات شدند.

وي به مقامات تركيه توصيه كرد با شناخت دقيق‌تري از مسئله سوريه فضايي را ايجاد كنند كه بتواند به حل مسئله كمك جدي كند و فضاي مناسبي را براي حل مسائل داخلي سوريه ايجاد كند.

سخنگوي وزارت خارجه بهترين راه‌حل را ايجاد فضاي مناسب براي گفت‌وگوها، انجام اصلاحات و كنار گذاشتن خشونت عنوان كرد و گفت: عدم مداخله كشورهاي خارجي مسئله ضروري است براي اينكه اين مسئله هر چه زودتر به نتيجه برسد.

بازداشت برخي افراد مرتبط با بي‌بي‌سي و پاسخ تهران به حملات رسانه‌هاي غرب سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد كه وي در اين باره گفت: در مورد رسانه‌هاي غربي به خصوص بي‌بي‌سي كه سابقه بسيار بدي را در عملكرد خود در رابطه با ملت ما دارد طبيعي است كه اگر قصد ايجاد فضاي خصمانه عليه ملت ايران داشته باشند نبايد انتظار داشته باشند همه تسهيلات براي اقداماتشان فراهم شود.

وي گفت: رسانه وظيفه خطيري به عهده دارد. بزرگترين مسئوليت رسانه‌ها اين است كه حقايق را به خوبي منعكس و منتشر كنند. نبايد رسانه‌ ابزار دست قدرت‌هاي سياسي باشد. اگر رسانه‌اي وظيفه اصلي خود را كنار بگذارد و تبديل به يك اهرم سياسي براي قدرت‌ها و زير پا گذاشتن حقوق ديگر ملت‌ها شود، شأن خود را از دست مي‌دهد.

سخنگوي وزارت خارجه اضافه كرد: توصيه مي‌كنيم رسانه‌هاي غربي به ويژه بي‌بي‌سي به مسئوليت اصلي خود برگرد و رفتارهاي ضد اخلاقي و ضد انساني و برخورد با حقوق ملت‌ها را كنار بگذارد.

مهمان‌پرست ادامه داد: طبيعي است مسئولان امنيتي در هر كشوري براي حفظ ثبات و امنيت در كشور با هر اقدام خصمانه‌اي مقابله كنند و اين هيچ ارتباطي با آزادي فعاليت رسانه‌‌ها ندارد. رسانه‌ها آزاد هستند و فعاليت مي‌كنند. رسانه‌هاي مختلف خارجي در كشور ما حضور دارند و در مناسبت‌هاي مختلف شركت مي‌كنند و مي‌توانند واقعيات كشور ما را منعكس كنند.

تصميم جمهوري آذربايجان براي ايجاد برج در درياي خزر و تعيين رژيم حقوقي درياي خزر سؤال ديگري بود كه مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره اظهار داشت: در چارچوب نشست‌هايي كه بين نمايندگان رسمي كشورها صورت مي‌گيرد، موضوعات رژيم حقوقي مطرح و بحث مي‌شود. اين نشست‌ها ادامه دارد و با تشكيل جلساتي در بين وزراي خارجه و رؤساي كشورها زمينه براي تصميمات مهم‌تر و حل مسائل باقيمانده خزر فراهم مي‌شود. اميدواريم اين نشست‌ها با سرعت بيشتر دنبال شود و هر چه سريعتر شاهد تدوين رژيم حقوقي درياي خزر باشيم.

وي ادامه داد: در رابطه با بحث‌هايي كه مربوط به محيط زيست خزر مي‌شود، كميسيوني براي همين موضوع بين ۵ كشور ساحلي ايجاد شده و همه مسائل مربوط به محيط زيست خزر را دنبال مي‌كند. با فعاليت اين كميسيون و علاقه ۵ كشور ساحلي نسبت به مسائل مربوط به محيط زيست خزر، حتما همه اين مسائل مي‌تواند در اين جلسات مطرح شود و با تدابير مناسب همه همكاري كنند تا محيط زيست خزر دچار مشكل نشود، چون منافع ۵ كشور حتما به هر چه بهتر بودن وضعيت زيست محيطي خزر ارتباط پيدا مي‌كند.

خبرنگاري درباره اقدامات وزارت خارجه براي تقريب مذاهب سؤال كرد كه مهمان‌پرست در اين باره گفت: تقريب بين مذاهب از جمله اصولي بود كه با پيروزي انقلاب و تأكيد امام (ره) در دستور كار ايران قرار گرفت و همچنان به عنوان يكي از مهمترين اهداف انقلاب ما دنبال مي‌شود. وحدت بين جهان اسلام بايد در اولويت قرار گيرد و همه مشتركات بين جريانات مذهبي در جهان اسلام توسعه يابد و بحث‌هاي اختلافي كنار گذاشته شود.

وي ادامه داد: آنچه مي‌تواند به نفع كشورهاي اسلامي باشد و منافع همه كشورهاي اسلامي را دنبال كند، وحدت بين آنهاست. مسلما كساني اختلافات مذهبي بين مسلمانان را دامن مي‌زنند كه مستقيم يا غيرمستقيم منافع دشمنان اسلام را تعقيب مي‌كنند.

سخنگوي وزارت خارجه عنوان كرد: هيچ رژيمي در رابطه با اختلافات مذهبي مسلمانان خوشحال‌تر از رژيم صهيونيستي نخواهد بود. موقعي كه جهان اسلام در كنار هم باشند، وحدت داشته باشند و اختلافات را كنار بگذارند مي‌توانند از حقوقشان مقتدرانه دفاع و اجازه تعدي به دشمنان جهان اسلام را ندهند و جلوي تجاوزارت و اشغالگري را از رژيم صهيونيستي بگيرند.

مهمان‌پرست اضافه كرد: به عنوان يك اصل كلي ما در دستگاه سياست خارجي از همه امكانات براي تقريب مذاهب و وحدت جهان اسلام استفاده مي‌كنيم. همه سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌هايي كه در اين زمينه فعاليت داشته باشند مي‌توانند بر حمايت و همكاري دستگاه سياست خارجي به شكل گسترده و نامحدود حساب كنند و مسير خود را دنبال كنند تا اين هدف بزرگ به نتيجه مطلوب برسد.

وي گفت: همواره در رايزني‌ها با ساير مقامات كشورها تأكيد داشتيم كه اختلاف بين مذاهب مختلف در جهان اسلام به هيچ وجه تأمين كننده ملت‌هاي ما نخواهد بود. هر كسي به اين موضوع دامن بزند به ضربه زدن به منافع جهان اسلام كمك مي‌كند و دشمنان مسلمان دنيا را خوشحال خواهد كرد.

مهمان‌پرست در خصوص گسترش اقدامات ضد شيعي در عربستان نيز خاطرنشان كرد: توصيه ما اين است كه از رويكردهاي نامناسب براي فشار به جريانات مذهبي و اسلامي خوداري شود. نمونه‌اي كه شاهد آن هستيم برخوردهايي است كه متأسفانه توسط مقامات امنيتي در آمريكا عليه شيعيان صورت مي‌گيرد. اين مسئله نقض كامل حقوق بشر است.

وي ادامه داد: آزادي مذهب طبق اصول اصلي حقوق بشر شناخته مي‌شود. به بهانه پيشگيري از اقدامات تروريستي فشار آ‌وردن به شيعيان در آمريكا نشان دهنده آن است كه آنها تصميم گرفتند حقوق بخشي از مردم آن كشور را نقض كنند و اين اقدام خلاف مقررات، تعهدات و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي است. معتقديم در بين جهان اسلام اختلافي بين گروه‌هاي مختلف نيست. اگر اختلافات سليقه‌اي باشد بايد در فضاي مناسب توسط علماي مذاهب اين مسائل مطرح و با هم بحث و گفت‌وگو كنند.

به گفته سخنگوي دستگاه ديپلماسي مشتركات فراواني كه بين جريانات اسلامي وجود دارد بايد زمينه‌اي براي وحدت آنها باشد و شاهد وحدت و تقويت وحدت هر چه بيشتر جريانات اسلامي باشيم.

مهمان‌پرست در پايان گفت وعده ما ۲۲ بهمن و حضور يكپارچه ملت بزرگ ايران براي جشن پيروزي انقلاب.

به گزارش خبرنگار فارس مهمان‌پرست در ابتداي اين نشست هم ايام ميلاد پيامبر اعظم (ص)، هفته وحدت و دهه فجر و سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي داشت و روز نيروي هوايي را تبريك گفت.

انتهاي پيام/ش

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن