تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820107790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم شهر برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: نشست داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم شهر برگزار شد
خبرگزاري آريا- نشست رسانه اي داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم شهر با حضور فليپ ژالادو ، دنيس دكوسترد، كونتر گينسلر ، رنه هايزيگ ، كنستانتس ديلي ، فليپ چه ، رخشان بني اعتماد و فرشته طائرپور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ستاد خبري سومين جشنواره بين المللي فيلم شهر ،در اين نشست "فليپ ژالادو" ،

" دنيس دكوسترد" ، " فليپ چه " و "رخشان بني اعتماد " از داوران بخش مسابقه آثار مستند و كوتاه بين الملل و " كونتر گينسلر"، " كنستانس ديلي" ، " رنه هايزيگ " و " فرشته طائر پور" از داوران بخش مسابقه سينماي كودك بين الملل حضور داشتند و در ابتداي نشست توضيحاتي در خصوص حضور خود در تهران و سومين جشنواره بين المللي فيلم شهر ارائه دادند.

سيد احد ميكائيل زاده معاون فرهنگي و اطلاع رساني جشنواره فيلم شهر نيز در ابتداي اين نشست نيز ضمن خوش آمد گويي به داوران بين الملل و اهالي رسانه توضيحاتي در خصوص روند برگزاري جشنواره فيلم شهر ارائه كرد.

"فليپ ژالادو" بنيانگذار، جشنواره سه قاره نانت در ابتداي اين نشست گفت : من قبلا هم سفر به ايران و ديگر جشنواره هاي ايراني را تجربه كرده ام اما آنچه در اين سفر برايم جالب است را مي توانم جذابيت و كيفيت فيلم هاي كوتاه و مستند ايراني بدانم كه به برخي از آن ها جايزه داديم و در خوب بودن اين آثار جاي هيچ شك و شبهه اي نيست.

وي خاطر نشان كرد : جشنواره فيلم شهر ، رويداد نوپايي است اما اين تجربه نشان مي دهد كه به سمت تخصصي شدن گام بر مي دارد و سعي دارد هويت مستقلي داشته باشد . اين جشنواره اگر به همين شكل برگزار شود مي تواند در سال هاي آتي زمينه حمايت بيشتر از كارگردان ها و فيلمسازان را فراهم كند و به نوعي آن ها را براي حضور بيشتر جذب كند.

مسئول توسعه فيلمنامه نويسي در آمريكاي لاتين ادامه داد : معتقدم مضمون در برگزاري يك جشنواره چندان اولويت ندارد يك رويداد سينمايي بايد بتواند استانداردهاي هنري خود را حفظ كند و آثاري شاخص را جهت نمايش در بخش هاي مختلف انتخاب كند توجه به اين مقوله نقش بيشتري در شكوفايي يك رويداد سينمايي دارد كه به يقين جشنواره فيلم شهر هم در اين راستا گام برداشته است .

"دنيس دكوسترد" عضو مركز ارتباطات عمومي شهر لوزان سوئيس ديگر داور بخش بين الملل جشنواره در اين نشست افزود: اينكه شما قصد داشته باشيد تنها با يك فيلم و حتي تنها با يك سينما هويت شهري مثل تهران را معرفي كنيد كافي نيست براي امر نياز به برنامه هاي جداگانه تبليغاتي و اطلاع رساني دارد كه جشنواره بين المللي فيلم شهر نيز در اين بخش قرار مي گيرد.

همچنين در سينما نقش تبليغات غير قابل كتمان است اثري مي تواند معرف يك فرهنگ باشد كه زمينه حضور و پخش آن در بازارهاي جهاني فراهم شود پس اين دلايل يعني تبليغات ، بازاريابي و پخش را نبايد ناديده گرفت.

وي يادآور شد : من بيشتر از سينما در امور شهري تخصص دارم در خصوص توليد يك فيلم برجسته شهري در تهران يا هر شهر ديگري بايد بگويم كه در مرحله نخست بايد زمينه شناخت ابعاد مختلف شهر را فراهم كرد.

دكوسترد با اشاره به اينكه هم اكنون با گسترش شهرنشيني مسائل مبتلا به شهرها به نوعي يكسان شده است , افزود : تهران مسائل مشترك زيادي با كلان شهرهاي بزرگ جهان دارد و از طرفي ديگر برخي از مسائل ممكن است بار نمايشي يا تصويري نداشته باشند . به همين دليل در ساخت يك فيلم شهر محور بايد ابتدا مسائل را به نوعي دراماتيك كنيم و ضمن دراماتيك كردن ، زمينه فكر كردن مسئولين و يا مخاطبين را به اين مسائل فراهم كنيم . خوشبختانه در فيلم هاي ايراني كه در طول اين چند روز در جشنواره فيلم شهر بودم اين تعادل به خوبي حفظ شده بود يعني ما فيلم هاي جذاب در خصوص مسائل شهري ديديم كه حتي ما را به تفكر وا مي داشتند.

"رنه هايزيگ" فيلمساز آلماني نيز در اين نشست يادآور شد: سختي ها و مشكلات زندگي در شهرهاي مدرن هم اكنون يك معضل جهاني است از طرفي ديگر ما شاهد مهاجرت مردمان شهرهاي كوچك تر و حتي روستاها به شهرهاي بزرگ هستيم كه خوشبختي خود را در اين شهر ها مي جويند و اين مساله يعني نرخ روز افزون مهاجرت نيز مشكلات زيادي براي ساكنان شهرهاي بزرگ و خود مهاجرين ايجاد مي كند.

وي خاطر نشان كرد : هم اكنون مسائل و مشكلات كلان شهرها تقريبا مشابه است يعني تهران همان مشكلاتي را دارد كه در مكزيكوسيتي هم ديده مي شود به همين دليل آنچه باعث تمايز اين شهر با ديگر شهرها مي شود وجوه انساني اين شهر است و فيلمسازي موفق مي تواند باشد كه به اين مساله توجه كند. اصلا مي توان قضيه را از سمت انسان به شهر خواند يعني انسان به عنوان يك پديده نيازمند به رفاه آسايش و مال و منال است و به دليل اين نيازها شهر شكل مي گيرد پس هويت شهر از هويت انسان شهري جدا نيست و سينماگر بايد به اين مساله توجه كند.

وي در خصوص جشنواره بين المللي فيلم شهر گفت : اين جشنواره با روندي كه در پيش گرفته مي تواند زمينه معرفي مناسب جنبه هاي مختلف شهر تهران و مسائل و مشكلات اين شهر را فراهم كند البته هنوز هم بايد روي حضور و مشاركت متخصصان مختلف مرتبط با شهر و سينما كار كند.

كونتر گينسلر مشاور سينماي كودكان و نوجوانان آلمان نيز در اين نشست گفت : شهر جداي از نقش بازيگر در يك فيلم ، در پس زمينه هر آنچه كه مي خواهيد تصوير كنيد وجود دارد پس بايد به اين پس زمينه جدي در آثار سينمايي توجه كنيد. جشنواره بين المللي فيلم شهر نيز توجه خوبي به اين عنصر موجود در تمامي آثار سينمايي داشته است .

كنستانس ديلي عضو سابق سيفژ نيز در اين نشست يادآور شد : در ساخت يك فيلم شهري نبايد تنها به خواست مخاطب توجه داشت چون ممكن است نيازهاي مخاطب شما را از مسائل و مشكلات ضروري دور كند.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود اظهار داشت: يكي از نكات شاخص در برگزاري جشنواره فيلم شهر اين است كه مي تواند زمينه ساز حضور و فعاليت فيلمسازان در حوزه مسائل شهري باشد و در آن ها انگيزه توليد ايجاد كند در واقع فيلمسازي مي تواند يك فيلم شهري خوب بسازد كه مسائل زندگي شهري جزئي از دغدغه هايش باشد.

مدير اجرايي سابق سيفژ در ادامه افزود : فيلم ميليونر زاغه نشين يكي از فيلم هايي است كه توانسته شهر محل روايت خود را به خوبي به جهانيان معرفي كند اكنون ميليون ها نفر در سطح جهان شهر بمبئي را مي شناسند و شايد براي تماشاي اين شهر دغدغه پيدا كرده اند .

وي ادامه داد : شهر تهران نيز شهر پيچيده اي است و به زعم من موضوعات جذابي در اين شهر براي معرفي دارد و توليد يك فيلم عظيم با موضوع اين شهر مي تواند به نوعي باعث معرفي شايسته آن به جهانيان باشد و جشنواره فيلم شهر مي تواند در اين راستا بستر سازي كند.

فليپ چه مدير جشنواره بين المللي فيلم سنگاپور نيز در اين نشست گفت : بخشي از ويترين جشنواره فيلم شهر از طريق معرفي آثار پيشگامان سينماي شهر شكل مي گيرد كه البته اين رويداد در اين راستا گام مناسبي برداشته است و دو شهر وين و اتريش را معرفي و فيلمسازان مرتبط را معرفي كرده است .

رخشان بني اعتماد داور ايراني بخش بين الملل جشنواره فيلم شهر نيز در ادامه افزود: سينماي مستند ايران چه در داخل و چه در خارج نقش مهمي در معرفي مسائل اجتماعي و شهري ايفا كرده است .

وي خاطر نشان كرد: من قبل از برگزاري اين جشنواره موضوعي نسبت به برخي مسائل شهري فكر كرده بود و در ادامه ديدم كه نتايج بررسي من با اهداف جشنواره فيلم شهر مطابقت دارد. جشنواره فيلم شهر يك رويداد كاربردي است و مي تواند توجه مسئولين و مخاطبان را به موضوعاتي جلب كند و يا بخشي از تاريخ ناگفته را روايت كند.

بني اعتماد از تجربه حضور خود به همراه 10 فيلمساز مستند در جشنواره فيلم شهر به نيكي ياد كرد و ادامه داد: در اين كارگاه من از دوستانم چيزهاي زيادي ياد گرفتم و قرار بود تمامي فيلم ها را به جشنواره فيلم شهر برسانيم كه برخي محقق نشد اما تجربه بسيار خوبي براي من بود.

اين فيلمساز سينماي ايران گفت : به عنوان كسي كه در فيلم هاي خود دغدغه طرح مسائل اجتماعي را دارم معتقدم فيلم شهري تقاوتي با فيلم اجتماعي ندارد و دايره رسيدن به حقوق شهروندي منطبق با حقوق انساني است.

فرشته طائرپور ديگر داور ايراني بخش بين الملل جشنواره نيز در پايان افزود : در سينماي ايران فارغ از حوزه مستند ، چندان به جغرافيا توجه نمي شود و شهرهاي آثار سينمايي چندان در اثر ديده نمي شوند. نمي دانم چرا فيلمسازان ايراني از اينكه جغرافياي محل روايت اثر خود را به صورت علني معرفي كنند ابا دارند؟

اين تهيه كننده خاطر نشان كرد : اما اين مساله در سينماي جهان و هاليوود ديده نمي شود يعني هم اكنون حتي نوجوانان ايراني هم مي توانند تشخيص دهند كه يك فيلم آمريكايي مثلا در تكزاس ساخته شده و يك فيلم اروپايي در شهري مثل پاريس ، يعني به عبارتي ديگر در فيلم هاي خارجي هويت جغرافيا از طريق نشانه هاي آشنا به مخاطب ارايه مي شود كه سينماي ما فاقد آن است. امروز اطلاعات ما از شهر هاي مهم جهان از طريق سينما فراهم شده است و حتي سينما توانسته در مخاطبان دغدغه سفر به برخي از شهر ها را ايجاد كند و به نوعي به صنعت توريسم كمك كرده است ما نيز بايد به اين مسائل توجه كنيم

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن