تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814290756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي موج بيداري اسلامي بحرين در گفت‌وگو با يك تحليل‌گر برجسته مسايل خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي موج بيداري اسلامي بحرين در گفت‌وگو با يك تحليل‌گر برجسته مسايل خاورميانه


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بيداري اسلامي

يك تحليل‌گر ارشد مسايل خاورميانه با بيان اينكه مشكل بحرين امنيتي نيست كه راه حل آن نيز امنيتي باشد تاكيد كرد: مشكل بحرين در انكار و ناديده گرفتن واقعيت‌هاي اجتماعي ـ مذهبي آن جامعه است و فقط پذيرش آن در چارچوب معيارهاي دموكراسي مي‌تواند راه‌حل ماندگار براي اين كشور و مردم آن به همراه داشته باشد.

صادق ملكي در گفت‌وگو با خبرنگار «بيداري اسلامي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مقايسه تحولات بحرين با تحولات منطقه عربي شمال آفريقا خاطرنشان كرد: تحولات بحرين فراتر از تحولات منطقه عرب شمال آفريقا نيست، اما بايد توجه داشت كه بيش از 70 درصد جمعيت مردم بحرين را شيعيان تشكيل مي‌دهند و هرگونه تغيير در معادله قدرت در بحرين مي‌تواند نقطه درگيري ايران و شوراي همكاري خليج فارس و به طور مشخص ايران‌ و عربستان سعودي به شكل آشكار و پنهان شود.

وي توضيح داد: استقرار ناوگان پنجم آمريكا در بحرين تاكيد بر موقعيت حساس و استراتژيك بحرين در خليج فارس است. مجموعه غرب با وجود ادعاي حمايت از دموكراسي و حقوق بشر مواضع روشن و شفافي در قبال تحولات بحرين نداشته و در مواضع كلي بر اصلاحاتي تاكيد كرده‌اند كه ماندگاري آل خليفه را تداوم مي‌بخشد.

ملكي تاكيد كرد: ژئوپولتيك شيعي و سني يك واقعيت سياسي ـ فرهنگي در درون جغرافياي مسلمانان است كه نه تنها نبايد محل نگراني باشد، بلكه بايد با پذيرش آن، محل تعامل باشد. استكبار چه در گذشته و چه در حال سعي دارد با ايجاد تحريكات نسبت به اين واقعيت از آن ابزاري براي رقابت، چالش و درگيري ميان كشورهاي اسلامي ايجاد كند. بي‌شك شيعيان و سني‌ها در تمام زمينه‌ها بيشتر به يكديگر نزديكتر هستند تا كشورهاي غرب به هر يك از آنان. اين نكته‌اي است كه بايد هميشه روي آن تاكيد داشت و سياست‌ها را بر محور آن تنظيم كرد.

اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: در شرايط جاري اين موضوع چندان با واقعيت‌هاي حاكم بر مواضع و ديدگاه‌هاي كشورهاي منطقه همخواني ندارد. رسيدن به اين نقطه، مهم‌ترين عامل رشد و توسعه منطقه‌يي خواهد بود كه با وجود داشتن منابع سرشار، هنوز نتوانسته است به دليل اين اختلاف ديدگاه، به رشدي متوازن و فراگير و همسان اين ظرفيت دست يابد.

وي تصريح كرد: بخش مهمي از مشكلات مردم بحرين ناشي از آن است كه كشورهاي همسايه بحرين تغيير در اين كشور را به عنوان تغيير در موازنه قدرت منطقه‌يي ارزيابي مي‌كنند و با همراه شدن با تحريكات استكبار عملا مانع از تغييري مي‌شوند كه دير يا زود تحقق خواهد يافت. اين تغيير نتيجه طبيعي تحولات با توجه به قواعد دموكراسي است. چيدمان غيرمنطقي قدرت كه منطبق با واقعيت‌هاي حاكم بر شرايط اجتماعي كشورها و قابليت‌هاي آنان نباشد نمي‌تواند تا ابد ادامه يابد.

ملكي افزود: فراموش نكنيم اگر از يك سو اين واقعيت‌ها سبب تغييرات معادلات قدرت در بحرين خواهد شد، همين واقعيت‌ها در نهايت سبب تغيير معادلات قدرت در سوريه نيز خواهد شد. نگاهي كه در هر تغيير، به دنبال حفظ يا تغيير توازن قوا به نفع خود در منطقه است، نخواهد توانست در برابر موج تغييرات در بحرين و ديگر كشورها مقاومت كند.

وي در ارزيابي از مواضع كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌يي در خصوص بحران بحرين گفت: كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و به طور مشخص سعودي‌ها به علل نگراني‌هاي داخلي و نگراني از تحولات منجر به تغيير معادلات قدرت در كنار آل خليفه قرار دارند. آمريكا و مجموعه غرب نيز اگرچه از ضرورت اصلاحات در بحرين سخن گفته‌اند، اما سياست‌هاي كلي آنان در حال حاضر تغيير ساختار قدرت در بحرين نيست. مهم‌ترين حامي مردم مظلوم بحرين ايران است كه در كنار ايران بايد به عراق و لبنان نيز البته با توجه به ملاحظات داخلي آنان هم اشاره كرد. مهار قدرت ايران، هدف استراتژيك آمريكا و متحدين منطقه‌يي آن است كه اين سياست در اتخاذ مواضع و رويكرد آن در قبال تحولات بحرين مهمترين عامل تاثيرگذار بوده است.

ملكي تاكيد كرد: اين در حالي است كه حتي اگر تحولات كلي منطقه را در چارچوب طرح خاورميانه نوين آمريكا تحليل كنيم تغييرات در بحرين اجتناب‌ناپذير بوده و اقليتي كه مشروعيت اجتماعي ندارند، بايد در روند دموكراسي جاي خود را به اكثريت بدهند.

اين تحليل‌گر مسايل سياسي معتقد است: نكته مهم در تحليل تحولات بحرين و منطقه آن است كه هر يك از بازيگران منطقه با نگاه خود تحولات را تحليل مي‌كنند، در حالي كه اصل انجام تغييرات در منطقه يك ضرورت است. اگر اين تغييرات سمت و سوي ضداستكبار نيافته و مثل تحولات مصر با پذيرش كمپ ديويد به راه خود ادامه بدهد به نظر مي‌رسد اين تغييرات بايد بيشتر در جهت تغييرات طرح خاورميانه نوين تحليل شود. بر اين اساس در خاورميانه جديد تمام نظام‌هاي سياسي منطقه بايد دموكراتيك شده و ساختار قدرت بر پايه معيارهاي دموكراسي تعريف شود.

اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: خطاي استراتژيك حاكمان بحرين آن است كه بحران موجود در اين كشور را بحران امنيتي فرض كرده و با اين نگاه سعي دارند بر آن راه حل امنيتي آن هم به كمك نيروي بيگانه بيابند. مشكل بحرين امنيتي نيست كه راه حل آن نيز امنيتي باشد. مشكل بحرين در انكار و ناديده گرفتن واقعيت‌هاي اجتماعي، مذهبي آن جامعه است و فقط پذيرش آن در چارچوب معيارهاي دموكراسي مي‌تواند راه‌حلي ماندگار براي اين كشور و مردم آن به همراه داشته باشد.

وي يادآور شد، تلاش براي تغيير بافت مذهبي يا قومي با هدف استحاله يك قوم و يا يك مذهب در جوامع و كشورهاي مختلف با شكست مواجه بوده و در بحرين نيز به عاملي براي افزايش كينه تبديل شده و موفقيتي در پي نخواهد داشت. در نگاهي كلي، ادامه حكومت اقليت بر اكثريت به همان ميزان كه در بحرين امكان ندارد، در كشورهاي ديگر نيز امكان نخواهد داشت. در عين حال چگونگي مواضع جنبش‌ها و تحولات منطقه‌يي در برابر آمريكا و رژيم صهيونيستي نقطه كليدي خواهد بود كه مي‌تواند در تحليل و معرفي اين تحولات راهنما باشد.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن