تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820674339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجادلات سياسي داخلي و سايه هاي سنگين فشار در عرصه سياست خارجي پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مجادلات سياسي داخلي و سايه هاي سنگين فشار در عرصه سياست خارجي پاكستان
اسلام آباد - احمد فراهاني:پاكستان بعد از حملات بمئبي در عرصه سياست داخلي و خارجي با مشكلات زيادي مواجه است بطوريكه بسياري از ناظران مسايل اين كشور تاكيد دارند كه اين شرايط ،شكنندگي موقعيت حزب حاكم ( حزب مردم ) را به شدت افزايش داده است .


در واقع اين شكنندگي هم اكنون در نماي بيروني و آشكار عرصه سياست پاكستان خود را نشان داده است.
تاكيد وكلا براي برگزاري راهپيمايي در خصوص ازبازگشت افتخار محمد رييس معزول ديوان عالي پاكستان و همچنين لغو متمم هفدهم قانون اساسي اين كشور با هدف كاهش اختيارات رييس جمهوري همگي نمونه هاي آشكاري از افزايش مجادلات سياسي و فشار به حزب مردم مي باشد.
اعلام حمايت محمد نواز شريف رهبر شاخه نواز مسلم ليگ براي شركت در اين راهپمايي بزرگ كه در 21 مارس سال جاري ميلادي انجام خواهد شد از تشديد اختلاف اتئلاف احزاب نواز و زرداري حكايت دارد .
نواز شريف روز چهارشنبه در نشستي با خبرنگاران تاكيد كرده بود كه اين راهپمايي براي ريشه كن كردن ديكتاتوري انجام مي شود .
در مقابل حزب مردم تلاش مي كند ضمن گفت و گو با رهبران شاخه نواز مسلم ليگ و توافق بر سر موضوعات مورد اختلاف فشارهاي خود عليه اين حزب را از طرق مختلف از جمله طرح شايستگي برادران نواز شريف براي شركت در انتخابات مجلس سنا تشديد كند.
در مقابل فشار حزب مردم ، نواز شريف تاكيد كرده قضات ديوان عالي پاكستان منصوب دولت مشرف هستند ما مبارزه مي كنيم و در صورت احيا نشدن قضات مخلوع كشور هيچ آينده اي ندارد.
البته شاخه نواز مسلم ليگ سعي دارد تا از حداكثر ظرفيت حزبي و سياسي خود براي اعمال ديدگاههاي خود استفاده كند.
در همين راستا اين حزب قصد دارد چنانچه نواز شريف و برادرش شهباز از از سوي ديوان عالي رد صلاحيت شوند ، ممكن است كليه اعضاي پارلماني مسلم ليگ نواز از نمايندگي استعفا دهند.
به نظر مي رسد اين استعفا براي حزب حاكم داراي هزينه هاي زيادي باشد و لذا زرداري طي هفته گذشته با مشاوران خود و شوراي مركزي حزب مردم به رايزني پرداخت تا بتواند براي برون رفت از اين مشكلات راهي مفيد و مطلوب برگزيند.
تحركات يك ماه اخير حزب مردم براي دادن امتياز به ساير احزاب كوچك تر مانند جنبش متحد قومي ورود يك عضو اين حزب به دولت فدرال نشان داد كه حزب مردم خود را براي شرايط متفاوت از وضعيت فعلي آماده كرده است.
درعرصه سياست خارجي نيز فشار زيادي به حزب مردم وارد شده و در كنار مشكلات اقتصادي، اين حزب از تحولات پيرامون خود نيز به شدت نگران است.
تغيير راهبرد احتمالي آمريكا در افغانستان،ادامه حملات موشكي آمريكا به مناطق قبايلي ،
تغييرات احتمالي در دولت كابل و در نهايت فقدان كاهش كمك هاي مالي آمريكا پاكستان
از جمله مسايلي است كه دولت اسلام آباد را نگران كرده است.
به نظر مي رسد تحولات آتي در افغانستان بيش از گذشته پاكستان را با چالش هاي جديد مواجه كند.
افغانستان با راهبرد جديدي از سوي باراك اوباما رو به رو است ، راهبردي كه در آن ديگر حامد كرزاى جايگاهي نخواهد داشت و اين نكته اي است كه مي تواند بر پاكستان تاثير گذار باشد.
آمريكا براى مهار طالبان و القاعده به فردي جديد نياز دارند كه بين پشتون ها در جنوب و جنوب شرق يعنى پايگاه اصلى طالبان، وجهه مناسب ترى داشته باشد و قادر به همراه كردن قبايل پشتون با آمريكا باشد.
كاخ سفيد در چارچوب طرح جديد پترائوس - كه به تازگي به پاكستان سفر كرده بود- قصد دارد تغييراتي در افغانستان ايجاد كند كه به پاكستان بسيار مرتبط است و مي تواند مناطق قبايلي اين كشور را با تغييرات ويژه اي مواجه كند، تغييراتي كه مطلوب دولت اسلام آباد نيست هرچند
در ظاهر از سياست جديد آمريكا در منطقه بطور تلويحي استقبال كرده است .
انتخاب احتمالي يك رييس جمهور ي با نفوذ بين پشتون ها در افغانستان بخشي از راهبرد چند بعدى پترايوس است كه ابعاد ديگر ان ديپلماسى و رايزنى فعال با كشورهاى با نفوذ منطقه و همراه كردن انها با طرح آمريكا، تلاش براى وادار كردن اعضاى ناتو به اعزم نيروى رزمى بيشتر و تجهيزات مورد نياز به افغانستان است .
اين تغييرات ممكن است در نگاه اول براي پاكستاني ها مطلوب باشد اما به نظر مي رسد در ميان مدت بر خلاف سياست هاي اعمالي دولت اسلام آباد و مجموعه حاكميتي اين كشور محسوب شود .
پاكستاني ها هنوز از ابعاد سياست آمريكا اطلاعي ندارند اما مي دانند كه تحولات آتي در افغانستان بر كشورشان تاثير گذار خواهد بود.
آساق ××235

جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن