واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وقتی قرآن زبان باز كند
جوانان و انس با قرآن از آن جا كه مسئله ایجاد رابطه تنگاتنگ با قرآن كریم، وظیفه فرد فرد مسلمین است، معصومین (علیهم السلام) بر این مسئله تكیه فراوانی كردهاند و از تمام طبقات مردم، بخصوص جوانان خواستهاند تا با قرآن كریم انس بیشتری داشته باشند و از معارف ناب و انسان ساز كتاب آسمانی بهره بیشتری ببرند؛ چرا كه جوانان هر چه به قرآن نزدیك شوند صفا و معنویت خاصی در آنها جلوه گر خواهد شد و به همان نسبت از انحرافات و فساد اخلاق به دور خواهند بود. تعجب این جا است با این كه خداوند قرآن را مایه هدایت مومنان، شفای سینهها و بیان هر چیز میداند، اما برخی آنقدر با قرآن بیگانهاند كه حتی از عهده روخوانی آن نیز برنمیآیند: در حالی كه یكی از سفارشهای امیرمومنان (علیه السلام) به فرزندانش كه بیشتر آنها در هنگام شهادت آن حضرت، از طبقه جوان بودند عمل به قرآن بود حضرت در ضمن سفارشهای خود فرمود: «خدا را به یاد شما میآورم؛ خدا را به یاد شما میآورم، در خصوص قرآن! مبادا اجازه دهید كه دشمن در عمل به آن بر شما پیشی گیرد»(1) و امام زین العابدین (علیه السلام) درباره این بهترین مونس جوانان فرمود: «اگر تمام اهل مشرق و مغرب از دنیا بروند هرگز از تنهایی وحشت نمیكنم هنگامی كه قرآن همراه من باشد».(2) راستی كه قرآن سرمایهای جاودانه است كه هرگز از بین رفتنی نیست و بنا به گفته امامان (علیه السلام) كسی كه از رهنمودهای قرآن استفاده میكند، زیبنده نیست دیگری را از خود داراتر بداند اگر چه مالك تمام دنیا باشد.(3) این جاست كه جوان باید با توجه به تذكرات و رهنمودهای معصومین (علیهم السلام) اهمیت بیشتری به قرآن دهد و برای خود برنامه ریزی كند تا هر چه بهتر از این كتاب الهی بهره گیرد. قرآن در روز قیامت میآید و جوانی را كه تلاوت قرآن كرده، با خود میآورد و عرضه میدارد: بارالها این جوان در راه تلاوت من، خود را به زحمت انداخت حال پاداش او را مرحمت فرمااینك برای آگاهی بیشتر از میزان تاثیر عمل به قرآن كریم در دنیا و آخرت، به چند نكته از چند حدیث بسنده میكنیم: 1. پیش گیری از عذاب گاهی بشر آن قدر گناه میكند كه بدون استثنا مستوجب عذاب خدا میشود اما در درون همان جامعه و انسانهای عصیانگر، معصومانی پیدا میشوند كه به وسیله فراگیری قرآن مجید باعث رفع عذاب میشوند. امیرمومنان (علیه السلام) فرموده است: «هنگامی كه مردم گناه میكنند خداوند تصمیم میگیرد تمام اهل زمین را بدون استثنا عذاب كند، اما هرگاه ببیند جوانان به سوی مساجد گام بر میدارند و نونهالان به سوی تعلیم قرآن میشتابند رحمت خدا بر خشم او پیشی گرفته، عذاب را به تاخیر میاندازد».(4)
2. اثر خواندن قرآن در جوانی امام صادق (علیه السلام ) فرمود: «هر كه در حال جوانی قرآن بخواند و با ایمان هم باشد، قرآن با گوشت و خونش بیامیزد، و خدای بلند مرتبه، او را با فرشتگان پیغام برنده و نیك رفتارش رفیق كند و قرآن برای او در روز قیامت، پرده و مانعی از آتش باشد و گوید: پروردگارا، هر كارگری به مزد خویشتن رسیده، جز كارگر من؛ پس گرامیترین عطای خود را به او برسان و آنگاه است كه خدای عزیز و جبار دو جامه از جامههای بهشتی به او بپوشاند و بر سرش تاج كرامت نهاده شود سپس به قرآن گفته شود: آیا ما تو را درباره این شخص خشنود كردیم؟ قرآن گوید: بار پروردگار من برتر از این را درباره او میل داشتم پس امان نامه از دوزخ را به دست راستش دهند و فرمان جاویدان ماندن در بهشت را در دست چپش گذارند و وارد بهشت گردد پس به او گفته شود: قرآن را بخوان و یك درجه بالا برو آن گاه به قرآن گویند: آیا آن چه تو خواستی به او رسانیدیم و تو را خشنود كردیم؟ گوید آری» اگر تمام اهل مشرق و مغرب از دنیا بروند هرگز از تنهایی وحشت نمیكنم هنگامی كه قرآن همراه من باشدحضرت فرمود: «هر كس قرآن را بسیار بخواند و با این كه حفظ آن بر او دشوار است، آن را به ذهن خویش بسپارد، خدای بلند مرتبه دوبار پاداش آن را به او میدهد».(5) 3. بشارتی بزرگ امام حسن عسكری (علیه السلام ) در ذیل آیه: “و بشری للمومنین “ میفرماید: «قرآن در روز قیامت میآید و جوانی را كه تلاوت قرآن كرده، با خود میآورد و عرضه میدارد: بارالها این جوان در راه تلاوت من، خود را به زحمت انداخت حال پاداش او را مرحمت فرما خداوند میفرماید: رحمت و بهشت جاویدان را بی دریغ در اختیار او میگذارم و با همسران بهشتی خواهد بود و بر اندام والدین او، جامههای بهشتی بپوشانند و تاج كرامت نیز بر سر نهند كه خود از آن همه فضل الهی تعجب كنان میگویند: خداوندا این همه پاداش از چیست؟ خطاب میرسد برای آن است كه شما قرآن را به فرزندانتان تعلیم نمودید و اسلام را به او شناساندید و دوستی خاندان رسالت را در قلب او كاشتید».(6)1- نهج البلاغه تحقیق دكتر صبحی صالح، ص 421، شماره 47 2- كافی، ج 2 ص 440. 3- بحارالانوار، ج 92، ص 192. 4- قرآن در احادیث اسلامی، ص 35 5- اصول كافی، ترجمه ی مصطفوی، ج 1، ص 405: بحارالانوار، ج 7 ص 305 6- مستدرك الوسائل، ج 1، ص 290.جوان از منظر معصومان-محمد جواد مروجی طبسی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]