تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851404073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کلیدهای تفسیر قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کلیدهای تفسیر قرآن(1)
قرآن
براى رسیدن به تفسیر به اصولى نیازمندیم. كسى كه مى خواهد خود به تفسیر برسد باید كلیدهایى داشته باشد. این كلیدها خیلى كوچك هستند، اما همین كلیدهاى كوچك هستند كه درهاى بزرگ را می گشایند. در قسمت ترجمه و درك مفهوم و درك مفهوم آیه، به چیزى بیش از درك زبان نیاز نیست، كه قرآن به زبان مردم است و آنها می توانند مفهومش را درك كنند و در این قسمت حرفى نیست، اما در قسمت تفسیر وتوضیح مصداق ها و نمونه ها، نمى توان قرآن را جز با خودش توضیح داد و نمى توان آن را با حرف ها واستحسان ها و رأ یها، تفسیر كرد.قرآن كه خود تبیان و روشنگر همه چیزهاست، 1با دیگر چیزها روشن نمى شود، كه : انَّ الْقُرآنَ یفَسرُ بعضُه وبعضَاً. 2 اگر به روایات و كلام معصوم مراجعه مى كنیم فقط به خاطر این است كه آنها با این روش آشناترند وبر قرآن آگاه ترند و به استناد آیه ها مى گویند نه از روى هوس و استحسان.این همه دستور به قرائت قرآن و حتى براى كسانى كه سواد ندارند، دستور به نگاه كردن قرآن، ما را به این فكر مى اندازد كه این نگاه، مقدمه ى قرائت و این قرائت، مقدمه ى تسلط و این تسلط، مقدمه ى دستیابى به معنى و تفسیر و مقدمه ى دست یابى به روح قرآن و مقدمه ى رسیدن و بهر ه بردارى از نور قرآن است . در هر حال براى رسیدن به تفسیر،کلیدهایی خواهیم:1- تسلط،2- طرح سؤال،3- حلم در برابر سؤال ها،4- تفكر در قرآن : در سوره ها، در زمینه ى آیه ها، در رابطه ى آیه ها با هم، در ارتباط یك آیه،5- سیر فكرىالف) تسلطقرآن كتابى پراكنده است. آیه هایش تحت عنوان هاى مشخص و در یك جا دسته بندى نشده. قرآن كتاب حادثه هاست. در كنار هر حادثه و به مناسبت هر رویداد آیه هایى نازل مى شد و دل ها را مى گرفت و سرها را راه مى برد. و این پیداست كه حادثه ها هماهنگى ندارند و منظم نیستند و در نتیجه این چنین تنزیلى منظم نخواهد بود.و از این گذشته حتى آیه ها به ترتیب نزول هم جمع آورى نمى شدند، كه رسول دستور مى داد، آیه را دراینجا یا آنجا بگذارند. و این تقدیم و تأخیر باعث پراكندگى بیشتر مى گردید، خلاصه عوامل سه گانه:1- نبود دسته بندى،2- وابستگى به حادثه ها،3- و دستور و تنظیم رسول،قرآن رابه گونه اى در آورده كه به ابهام و گنگى كشیده شده تا حدى كه آن جوانك مى گوید:بله من قرآن راخوانده ام، چیزى براى ساختمان انسان و جامعه و شكوفایى و رهبرى این دو ندارد، فقط به تصویرهایى مى پردازد كه براى انسان امروز چندان جالب هم نیست، تا جایى كه مى گوید: أَولَم یرَوا إلى الطَّیرِ فَوقَهم صافَّات ویقْبِضْنَ3پرنده ها بال گسترده و بال می بندند و چیزهایى از این قبیل.او خیال می كرد كه قرآن باید یك فصل درباره ى هستى و یك فصل درباره ى جامعه ى انسان و فرهنگ وحكومت و طاغوت و مبارزه داشته باشد، با زیر بناها و هدف ها و راه هاى عملیش، در حالى كه هر كجاى قرآن ر ا باز مى كرد، نامى از این فصل ها و نشانه اى از این عنوان ها نمی  یافت و احیانا به آن آیه برمى خورد وبه ترجمه اش كه نگاه مى كرد به همان مى رسید كه گفته بود، پرنده ها در حالى بال گسترده و بال مى بندند.همین این كه چرا قرآن این گونه پراكنده است و چرا مثل الف با آیه ها را كنار هم گذاشته اند؟ سؤال درستى است كه به آن جواب می دهیم:1- تمام ژرفایى و تمام وسعت معانى قرآن، به خاطر این است كه به اصطلاح مانند حروف الفباست، می توان هر آیه را با آیه دیگر جمع كرد و از آن یك معنا و یك كلمه دیگر ساخت . خوبى قرآن در این است كه راسخون در علم مى توانند از آن كلمه هایى تازه تهیه كنند، همانطور كه راسخ در زبان و آگاه از زبان مى تواند با تلفیق الفبا كلمه هایى تازه بیافریند.همان طور كه اگر قرآن به صورتى منظم درآمده بود، فقط همان یك كلمه بود و دیگر نمى توانست تمام رویدادها را در بر بگیرد. مى بینیم كه على از تلفیق و هماهنگ كردن دو آیه ى جدا از هم، حتى كمترین مدت باردارى را شرح مى دهد :والوالدات یرْضعنَ أَولادهنَّ حولَینِ كا ملَین. 4 حملُه وفصالُه ثَلثُون شَهراً. 5این آیه ها با این كه به هم نظرى ندارند و از هم جدا هستند، اما هنگامى كه در دست راسخها مى افتد، مى بینیم چه بارهایى كه مى آورند. و اگر در قرآن خوانیم: لا رطْبٍ و لایابِسٍ الاَّ فى كتابٍ مبین، 6نباید تعجب كرد. هنگامى كه از سى و دو حرف الفبا، این همه كلمه بوجود می آید، از تركیب آیه ها و تلفیق آنها قطعاً كلمه هایى و مطالب زیادترى مى توان بدست آورد كه حتى وسعت هستى را دربر بگیرد و تمام هستى را توضیح بدهد و هیچ خشك و ترى را فرو نگذارد.2- و بر این جواب می توان این را هم اضافه كرد، قرآن بدین گونه نامرتب جمع آورى شد تا نیاز به عدل دیگر و ثقل اصغر داشته باشد و مشتى بر دهان كسانى باشد كه مى گفتند قرآن به تنهایى براى ما كافیست، چگونگى قرآن راسخون در علم را ثابت می كند.3- وقُرْآناً فَرَقْناه لتَقْرَأه علَى النَّاسِ على مکثْ . 7 و این جواب سومى است كه خداوند مى دهد كه ما قرآن را پراكنده و جدا كردیم تا نه یك مرتبه كه به آرامى و به تدریج بر مردم بخوانى و هنگام بروز حادثه ها از آن استفاده كنى.وقالَ الَّذینَ كَفَرُوا لَولا نُزِّلَ علَیه الْقُرْآنُ جملَةً واحدةً كَذالک لنُثبت بِه فُؤادك ورتَّلْناه تَرْتیلا. 8هنگامى كه قرآن به خاطر آن سه عاملِ نبود دسته بندى، وابستگى به حادثه ها و تنظیم رسول و به خاطر این سه جهت، به این پراكندگى می رسد، ناچار كسانى كه می خواهند آن را از سرچشمه بنوشند و به تفسیر قرآن دست یابند و از آن بهره مند شوند، باید بر تمام قرآن مسلط باشند تا در سایه این تسلط آیه هایى كه به یكدیگر نظر دارند در كنار هم جمع شوند و بارور گردند.1- تمام ژرفایى و تمام وسعت معانى قرآن، به خاطر این است كه به اصطلاح مانند حروف الفباست، می توان هر آیه را با آیه دیگر جمع كرد و از آن یك معنا و یك كلمه دیگر ساخت . خوبى قرآن در این است كه راسخون در علم مى توانند از آن كلمه هایى تازه تهیه كنند، همانطور كه راسخ در زبان و آگاه از زبان مى تواند با تلفیق الفبا كلمه هایى تازه بیافریند.تسلط دارویى است كه آیه هاى پراكنده و عقیم را بارور مى كند. و براى رسیدن به این تسلط و در نتیجه براى رسیدن به این تفسیر صحیح، قرائت قرآن مطرح مى شود.این همه دستور به قرائت قرآن و حتى براى كسانى كه سواد ندارند، دستور به نگاه كردن قرآن، ما را به این فكر مى اندازد كه این نگاه، مقدمه ى قرائت و این قرائت، مقدمه ى تسلط و این تسلط، مقدمه ى دستیابى به معنى و تفسیر و مقدمه ى دست یابى به روح قرآن و مقدمه ى رسیدن و بهر ه بردارى از نور قرآن است . بوده اند كسانى كه در شبانه روز یك قرآن ختم مى كردند و یا در سه روز و یا بیشتر و كمتر به قرائت تمام قرآن موفق مى شدند. این قرائت براى كسانى كه چنین هدفى دارند، دیگر یك امر خسته كننده و تكرارى نخواهد بود، چون با هر مرتبه تكرار به یك نوع تسلط وسیع تر دست مى یابند. نتیجه ى این قرائت هاى مداوم این است كه كلمه هاى قرآن و سپس ترجمه ى قرآن براى آنها آشكار مى شود و آنگاه مى توانند مصداق هاى مجهول را در یك جا بنویسند تا با آیه هاى دیگر آن را تفسیر كنند و آیه هاى مشكل را همین طور بررسى نمایند.ادامه دارد...پی نوشت ها:1- تبیانٌ لكُلِّ شَیء. نحل/892- بحارالانوار، ج 29 ، ص 3523- ملك/ 194- بقره/ 2335- احقاف/ 156-انعام/597- اسرا/1-68- فرقان/32منبع:صفایی حایری، علی،  روشهای برداشت از قرآن، صص30-29  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 474]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن