تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807022269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/افزايش توجه به بانكداري اسلامي همزمان با گسترش بحران مالي در اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/افزايش توجه به بانكداري اسلامي همزمان با گسترش بحران مالي در اروپا
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: توجه تحليلگران به اقتصاد اسلامي و نامگذاري سال 2009 به سال اقتصاد اسلامي در اروپا، افزايش حجاب در ميان زنان روسيه و مشاركت 4 ميليون مسلمان در دومين گردهمايي گسترده در بنگلادش اخبار مهم جهان اسلام طي هفته گذشته بودند.

با توجه به تأكيد نظام مالي اسلامي بر اصول اخلاقي، بسياري از تحليلگران و كارشناسان اقتصادي اروپا بر اين باورند كه سال 2009 سال اقتصاد اسلامي در اروپا خواهد بود و از آن به عنوان اهرمي براي مبارزه با فساد اقتصادي و مبارزه با بحرانهاي كنوني ياد مي‌كنند.

2009 ؛ سال اقتصاد اسلامي در اروپا

با توجه به بحرانهاي مالي كه در سراسر جهان ايجاد شد، اواخر سال گذشته نگرش كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه به اقتصاد اسلامي تغيير كرد؛ به طوري كه به توصيه كارشناسان اقتصاد جهان به سمت و سوي اقتصاد اسلامي سوق يافت. طي گردهماييها و نشستهاي متعدد كارشناسان اقتصادي و حتي سياستمداران اهتمام به اقتصاد اسلامي را مورد توجه ويژه قرار مي دهند. وزير امور خارجه سابق فرانسه ماه گذشته در دومين گردهمايي فعاليتهاي بانكهاي اسلامي در فرانسه اظهار داشت نبايد فرانسه از اين روند كناره گيري كند چون با اين كار، شاهد خسارتهاي بسياري خواهيم بود. بنابراين به منظور رفع نيازهاي فعلي و از سر گذراندن بحرانها چاره اي جز تمسك به اقتصاد اسلامي نيست و در ادامه به ضرورت ملحق شدن و بهره گيري از عمليات بانك اسلامي اشاره كرد.

اين وزير در ادامه بهره گيري از بانكداري اسلامي را به نفع اقتصاد كشورش خواند كه منجر به سرازير شدن سرمايه هاي مسلمانان مي شود. چرا كه سيستم بانكي فرانسه بر ربا تأكيد دارد و به همين دليل مسلمانان تمايلي براي سرمايه گذاري در بانكها و مؤسسات آن ندارند.

كريستين لاگارد وزير اقتصاد فرانسه نيز افزود: بسياري از تحليلگران و كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه سال 2009 سال مطالعه اقتصاد اسلامي خواهد بود و فرانسه نيز آماده استقبال از بانكهايي است كه عمليات بانكي آنها بر اساس شريعت اسلام باشد. نظام مالي اسلامي تأكيد بسياري بر اصول اخلاقي دارد و اين نظام مي تواند در برابر بحرانهاي مالي بين المللي به خوبي مقاومت كند.

تعدادي از كارشناسان اقتصادي فرانسه نيز خواستار وسعت بخشي در ساخت پلهاي ارتباطي با بانكهاي اسلامي شدند و در اين ميان احترام و اخلاق را مورد توجه قرار داده و عنوان كردند بهره گيري از سيستم مالي سنتي و سيستم مالي اسلامي به ايجاد راهي جديد براي توسعه اقتصادي و خروج از بحرانهاي كنوني منتهي مي شود كه نقش اخلاق در اين ميان بسيار پررنگ است.

اوليوير باستري استاد و كارشناس اقتصادي فرانسه نيز با اشاره به اينكه عمليات بانكي اسلامي نقش تاريخي بازي خواهد كرد و از خطرات و بحرانها مي كاهد، گفت: فرانسه تنها كشور اروپايي نيست كه طي دوره هاي اخير به اقتصاد اسلامي رجوع كرده بلكه بلژيك در اين خصوص پيشگام است.

آزادي زنان مسلمان روسيه در برخورداري از پوشش اسلامي

حجاب نمادي از احساسات ديني و حقوق زنان مسلمان است، روسيه اين روزها شاهد افزايش حجاب در ميان زناني است كه با دستيابي به اطلاعات وسيع و دقيق به اين ارزشهاي حجاب پي برده‌اند. زولفيا گوميرف كه معلم مدرسه اي در روسيه است، مي گويد از 3 سال پيش به پوشيدن لباسهاي اسلامي ترغيب شده و دانش آموزان و همكارانش در اين زمينه بسيار تأثير گذار بوده اند به طوري كه آنها او را تشويق كرده اند به حجاب اسلامي روي آورد.

با توجه به اينكه حجاب نمادي از احساسات ديني تلقي مي شود، مسلمانان اين كشور با آزادي كامل شعائر ديني خود را به جا مي آورند، به ويژه اينكه زنان مسلمان مي توانند به راحتي حجاب داشته باشند. بسياري از زنان محجبه، اطلاع رساني گسترده، وسيع و دقيق ديني درباره حجاب را عامل اشاعه اين موضوع قلمداد كردند. به طوري كه استفاده روزافزون زنان روسيه از حجاب در مراكز دولتي و غيردولتي و استفاده از انواع مدلها و طرحهاي اسلامي مؤيد اين موضوع است.

آزادي شغلي و تحصيلي مسلمانان روسيه از يك سو و تبيين جايگاه حجاب اسلامي از سوي ديگر منجر شده تا مسلمانان روسيه چون اقليتهاي مسلمان برخي كشورها در زمينه حجاب با مشكلي مواجه نشوند و حتي بتوانند براي پاسپورت خود عكس محجبه داشته باشند. زنان روسيه به صورت خودجوش و دروني و به دنبال اطلاع رساني نسبت به اين موضوع سعي در طراحي مدها و حجابهاي اسلامي دارند چرا كه آنها معتقدند مدهاي اسلامي و ارائه الگوهاي مناسب حجاب مي تواند زمينه اي براي تشويق غير مسلمانان باشد. زيرا بيشتر مردم اين كشور غير مسلمان هستند از اين رو حجاب مناسب با رنگهاي متنوع و مدلهاي زيبا در جذب زنان غير مسلمانان تأثير به سزايي دارد.

در حالي كه نهادهاي ديني اين كشور از طرحهاي حجاب اسلامي در اين كشور استقبال بسياري مي كنند و طراحان مسلمان را تشويق مي كنند تا از حجاب اسلامي به عنوان وسيله اي براي جذب ديگران و به دنبال آن بيداري نسبت به اين موضوع استفاده كنند. بي شك آزادي در اعتقادات و بيان آنها از حقوق اوليه بشري است كه از سوي نهادهاي بين المللي نيز مورد توجه قرار دارد از اين رو جامعه روسيه به حجاب كه متعلق به زنان اين كشور است با با انعطاف برخورد مي كند.

مشاركت 4 ميليون مسلمان در دومين گردهمايي گسترده در بنگلادش

امسال حدود 4 ميليون مسلمان به رسم هر سال طي سه روز (11، 12 و 13 بهمن) در كرانه رود شهر تونگي شمال داكا جمع شده و ضمن اقامه نماز، در دومين گردهمايي گسترده پس از حج مشاركت كردند. هر ساله مسلمانان طي سه روز راهي شهر تونگي در 20 كيلومتري شمال داكا پايتخت بنگلادش مي‌شوند تا در گسترده‌ترين گردهمايي مسلمانان پس از حج در نوار رود توراج شعائر معنوي خود را به جا آورند.

مراسم امسال با حضور 4 ميليون مسلمان از داخل و خارج داكا ديروز يكشنبه به پايان رسيد و نماينده 108 كشور در اين گردهمايي مشاركت داشتند. اين تجمع به "اجتماع بيشوا" معروف است كه از سال 1966 با تلاش جماعت تبليغ و دعوي با هدف تشويق مردم بر انجام آموزه‌هاي اسلامي در زندگي روزانه آغاز شد. مسلمانان طي اين سه روز علاوه بر اقامه نماز جماعت، بر مسائلي مانند ابعاد معنوي اسلام، ارائه راههايي براي اشاعه ارزشهاي دين اسلام، تحكيم صلح در جهان بدون توجه به مسائل سياسي تأكيد مي‌كنند. آنها طي اين روزها دروس ديني را از سوي استادان دانشگاه و انديشمدان فرامي‌گيرند.

ابوطاهر عضو شوراي تبليغ و دعوت اظهار داشت:40 سال است كه در اين گردهمايي شركت مي كند و از شهر بوجورا كه در 250 كيلومتري تونگي است به اين منطقه آمده است.

زاكر حسين كشاورزي در شمال بنگلادش مي‌گويد: امسال سومين سالي است كه در اين گردهمايي مشاركت مي‌كند و هر بار كه به شهر خود بازمي‌گردد، به فهم بيشتري نسبت به اسلام دست يافته است. اين گردهمايي يادآور حج براي كساني است كه نمي‌توانند به سفر معنوي روند و باعث به تزكيه نفس آنها مي‌شود.

دولت بنگلادش از چند روز پيش از اين ايام، اتوبوسها و قطارهايي را براي اين سفر در نظر گرفت تا كساني كه مي‌خواهند از نواحي مختلف بنگلادش به اين منطقه سفر كنند بتوانند اين مهم را محقق كنند. همچنين حضور 1 هزار و 100 نيروهاي امنيتي به صورت ويژه و بي‌سابقه در اين منطقه به همراه سگهاي پليس، تعبيه ايستگاههاي بازرسي، استفاده از دوربينهاي مراقبت، وجود هواپيما در اطراف منطقه براي ديدباني و حفظ امنيت منطقه از خدماتي بود كه دولت بنگال براي اين گردهمايي در نظر گرفت.

اركون و جابري؛ يك فرهنگ و دو چشم‌انداز

يك محقق لبناني ضمن بررسي رويكردهاي محمد اركون و محمد عابد الجابري مي‌گويد: آنچه را كه اركون عامل رشد و شكوفايي انديشه اسلامي مي‌داند، از منظر جابري عامل انحطاط و عقب‌ماندگي عقلي قلمداد شده است. دكتر نايله ابو نادر محقق و پژوهشگر لبناني مؤلف كتاب "ميراث و طريق ميان محمد اركون و محمد عابد الجابري" به بررسي و مقايسه انديشه‌هاي اين دو انديشمند عرب مي‌پردازد.

وي در اين كتاب مي‌آورد: محمد اركون و محمد عابد الجابري شيوه‌هاي متفاوتي را اتخاذ مي‌كنند. عابد الجابري در پي اثبات عقلانيت ابن رشد، شاهكارهاي او و بررسي آن است. اما اركون شيوه تفكيك را برمي‌گزيند. بنابراين عقل از منظر اركون و جابري تفاوت بسياري دارد. به طوريكه اختلاف اين دو از پيوستن عقل به محدوده اسلامي نزد اركون و محدوده عربي نزد جابري آغاز مي‌شود و اين موضوع مشترك با اختلافاتي ميان آن دو همراه است. چرا كه اركون معتقد است عقل از سياق تجربه اسلامي است، اما جابري آن را با تجارب عربي تعيين مي‌كند و بر اين اساس اركون به پايه ها، اصول و محورهاي معني توجه مي‌كند و جابري به نقد آن مي‌پردازد. اما سعي هر دو بر اين است كه ريشه‌هاي ميراث عربي اسلامي را بر اساس طبقات و بهره‌گيري از عقلي كه سنت در انديشه خود از آن ناشي مي‌شود، مورد بررسي قرار دهند.

درباره تصوف، جابري تصوف اسلامي را غرق در موسيقي مي‌داند به‌ويژه زماني كه صوفيها ادعا مي‌كنند كه مشاهداتشان مانند حقيقت در مقابل شريعت يا باطن در مقابل ظاهر است. اما اركون كاملاً برعكس او مي‌انديشد و تجربه صوفي و خطابه‌اي را كه از آن ناشي مي‌شود، غني‌ترين تجربه صوفي مبني بر كشف معني و وجود مي‌داند كه شوق دائم به سوي مطلق از آن تغذيه مي‌شود.

اما برخلاف جابري، اركون هيچ قطع رابطه‌اي ميان شرق و غرب يا ميان ابن رشد و ابن سينا نديد يا ميان برهان از سويي و بيان و عرفان از سوي ديگر تعارضي نديد. همچنين او معتقد است كه تحريم واقعي ميان انديشه سني و انديشه شيعه در سطح معرفتي يا در سطح استفاده از عقل وجود ندارد. زيرا مهم نزد اركون كيفيتي است كه عقل عربي اسلامي، انديشه يوناني را فرا گرفت و نتيجه آن انديشه ارزشمندي است كه به ما رسيده. اركون معتقد است كه تحريم معرفت‌شناسي ميان شكل و صورت تبلور اسلام در قرون اوليه هجرت و ميان صورتي كه خطابه‌هاي اسلامي رايج در قرن بيستم مي گيرد، نيست.

جابري نه به دين، نه به تجلي وحي توجهي ندارد؛ آنچه كه اركون در سطح وسيع‌تري به آن نگريست، چرا كه مي توان گفت جابري نسبت به تجاربي كه به اسلام در تركيه، ايران و اندونزي اختصاص يافته سهل انگاري كرده و به جدايي ميان عقل عربي و عقل عربي اسلامي و ميان فارسها و عربها و ميان مشرق و مغرب قائل است و اين تقسيمات را در تمايزات فكري و عقيده‌اي اش آورده كه عربها بهتر از فارسها بوده و معتقد است كه فارسها عامل ضربه زدن به انديشه عربي هستند.

چهره نادرست اسلام در رسانه‌هاي غيراسلامي بايد تصحيح شود

شركت‌كنندگان در هشتمين اجلاس وزيران اطلاع‌رساني كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در مراكش طي بيانيه پاياني، خواستار مبارزه با تعصب و نژادپرستي شده و بر تصحيح چهره نادرست اسلام در رسانه‌هاي گروهي غيراسلامي تأكيد كردند.

شركت‌كنندگان در هشتمين اجلاس دو روزه وزيران اطلاع‌رساني كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه هشتم و نهم بهمن‌ماه در مراكش برگزار شده بود، طي بيانيه اي با توجه به معناي احترام، تنوع در شيوه ارتباطي خواستار بازانديشي در مباني عصر معاصر و تلاش براي تبيين آزادي شده و همچنين مبارزه با تعصب و نژادپرستي را مورد توجه قرار دادند.

وزيران اطلاعات كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي طي اين اجلاس همبستگي و انسجام با كميته قدس به منظور بهتر برگزار شدن مراسم "قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009" را مورد توجه قرار دادند. فعال سازي نقش ارتباطات در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي جهت اطلاع رساني دقيق از مسائل و موضوعات مهم مرتبط با كشورهاي اسلامي و كمك به جوانان جهان اسلام در راستاي مطالعه، پژوهش و تحقيق طي اين اجلاس مورد تأكيد قرار گرفت.

درخواست تخريب اماكن تاريخي عربستان با مخالفت مواجه شد

درخواست شوراي امر به معروف و نهي از منكر عربستان مبني بر تخريب برخي از اماكن تاريخي اين كشور مخالفتهاي بسياري در پي داشت. چندي پيش شيخ احمد غامدي رئيس شوراي امر به معروف و نهي از منكر منطقه مكه در عربستان خواستار از بين بردن 6 مكان تاريخي كه جنبه بدعت دارند، شد.

يكي از اين امكان قبرستان "حوا" بود كه با تأكيد بر اينكه دفن شدن حوا در اين مكان به اثبات نرسيده است، خواستار تخريب و از بين بردن آن شد كه اين موضع با مخالفت شديد از سوي فرهيختگان آثار تاريخي همراه بود كه اين تصميم را افتضاح خواندند؛ در حاليكه تخريب آن از سوي علماي دين عامل "خير" اعلام شد.

عبدالرحمان انصاري استاد آثار تاريخي جزيرة العرب پيش از اين اظهار داشت: كتابهاي تاريخي و سفرنامه‌ها نشان مي‌دهند كه اين قبرستان به حوا منسوب است. اما كسي آن را اثبات يا نفي نكرده است و نياز به كاوش و جستجوهاي باستاني و تاريخي دارد. اين قبرستان ميليونها سال وجود دارد، اما تاكنون استخوان يا جسدي در آن براي بازرسي نيافته ايم؛ هرچند اين كار آسان نيست.
اما شيخ عبدالله بن جبرين عضو شوراي علماي بزرگ نيز با رأي شوراي امر به معروف و نهي از منكر موافقت كرد و گفت: حضرت محمد (ص) بارها وارد مكه شد، اما به اين مكان نرفت.

شيخ عبدالمحسن عبيكان مشاور قضايي وزارت دادگستري عربستان با اشاره به اينكه ميان باقي ماندن آثار و استفاده از آنها تفاوت بسياري وجود دارد، تصريح كرد: شايد در اين اماكن اعمال بدعتي و خرافي انجام گيرد، اما اين دليلي براي تخريب و از بين بردن آثار تاريخي نيست و اين كلام باطلي است كه بايد تصحيح شود. به طور مثال برخي افراد نيز كارهاي خرافي در كعبه، خانه خدا انجام مي‌دهند آيا بايد گفت كه خانه خدا بايد تخريب شود كه اگر اينگونه باشد بايد تمامي اماكن را از بين برد.

كميته‌هايي براي مبارزه با اهانت به اديان تشكيل شود

از آنجا كه دين رو به گسترش اسلام از سوي بدخواهان در معرض اهانت و تخريب قرار دارد، برخي علماي ديني خواستار تشكيل كميته‌هايي به منظور مبارزه با فعاليتهاي اهانت‌آميز افراد و گروههاي مختلف شدند. با توجه به افزايش اهانت به اسلام و تهاجم به آموزه هاي فرهنگي و انديشه اي از سوي غرب طي سالهاي اخير كه در مجلات، كتابها، نمايشنامه ها، فيلمها، اخبار و حتي شيوه درسي و مطالعات علمي يافت مي شود، انديشمندان و علماي مسلمان راهكارهايي براي مبارزه با اين پديده عنوان كرده اند.

دكتر سيف عبدالفتاح نظريه پرداز سياسي دانشگاه قاهره در مصر اظهار داشت: اهانتهاي مكرري كه از سوي نهادهاي رسمي و غير رسمي غربي به اسلام مي شود، ناشي از پديده اسلام هراسي است كه بهترين وسيله براي مبارزه با حملات و تهاجم آنها، دفاع فكري و تمدني است. اين مبارزه، مبارزه انديشه اي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي است. به طوري كه براي مبارزه با اهانتهاي مكرر نيازمند سازمانها، شوراها و رهبران مختلف نيستيم بلكه نيازمند احياي سازمانها و شوراهاي موجود هستيم تا بر اساس واقعيتها فعاليت و به تدريج بتوانند اسلام را توسعه دهند.

دكترعبدالرحمان يسري رئيس بخش اقتصاد اسلامي دانشگاه اسكندريه نيز تحريم اقتصادي را وسيله اي براي جلوگيري از اهانت به اسلام و مسلمانان خواند و افزود: سلاح مال و اقتصاد از تأثيرگذارترين وسيله ها در اين عصر است . به طوري كه استفاده از سلاح تحريم نفتي در مقابله با آمريكا و كشورهاي غربي بهترين وسيله است كه به نظر من خسارتهاي بسياري را بر دشمنان وارد مي كند كه منجر مي شود رويكرد خود را نسبت به جهان اسلام تغيير دهند.

دكتر عبدالصبور شاهين استاد دانشكده دارالعلوم دانشگاه قاهره با اشاره به اينكه جريانهاي مختلف ديني كه در شرق وجود دارد به طور كامل به غرب منتقل مي شود و اختلاف ميان مسلمانان را بسيارپررنگ مي كنند، اظهار داشت: اسلام داراي زيباييهاي بسيار زيادي است كه بايد در ارتباط با گروههاي مختلف جمال و كمال آن چون رحمت و تسامح نشان داده شود . بنابراين گفتگوي اديان مسئله اي است كه تأثير گذاري بسياري دارد و بايد از آن بهره مند شد.

پايگاه اينترنتي حضرت محمد (ص) به ده زبان راه‌اندازي مي‌شود

در پي برگزاري نخستين نشست مركز جهاني معرفي پيامبر اسلام، شركت‌كنندگان خواستار راه‌اندازي پايگاه اينترنتي معرفي حضرت محمد به ده زبان زنده دنيا در راستاي معرفي نبي اكرم شدند. عبدالله بن عبدالمحسن تركي دبيركل انجمن جهاني مسمانان و رئيس مركز جهاني معرفي حضرت محمد ديروز سه شنبه 8 بهمن ماه به مناسبت برگزاري نخستين نشست مركز جهاني معرفي پيامبر اكرم (ص) اظهار داشت: اولويت كاري اين مركز معرفي حضرت محمد در سطح داخلي، منطقه اي و بين المللي و به زبانهاي مختلف است كه بايد صندوقي به منظور اجراي برنامه هاي اين مركز راه اندازي شود.

وي افزود: اين مركز برنامه معرفي پيامبر اكرم را به ده زبان زنده دنيا دنبال مي كند و طي برنامه هاي آينده سعي دارد كه به تمامي زبانها معرفي كند. اين اقدام از طريق انتشار كتاب، نوار، برنامه هاي تلويزيوني و ديگر وسايل شرعي صورت مي‌گيرد. اين اطلاعات به زبانهاي عربي، انگليسي، فرانسه، اسپانيا، اردو، تركي، بنگال، اندونزي، چيني و هندي براي مخاطبان غير مسلمان خواهند بود.

ديگر شركت كنندگان نيز خواستار راه اندازي پايگاه اينترنتي حضرت محمد (ص) به زبانهاي اصلي جهان به ويژه ده زبان مذكور شدند تا ضمن حمايت و معرفي حضرت محمد و ادعاهاي نادرست عليه پيامبر اسلام از بين برود.

گفتگو و خشونت از منظر اسلام در ژاپن بررسي شد

شركت‌كنندگان طي برگزاري همايش " گفتگو در اسلام؛ تلاش مسلمانان در تثبيت گفتگو و افقهاي آينده" در دانشگاه دوشيشا در توكيو به بررسي گفتگو و خشونت و افراط از منظر اسلام و اديان توحيدي پرداختند و جايگاه مهم اسلام را در غلبه گفتگو بر خشونت يادآور شدند.

دانشگاه اسلامي محمد بن سعود نماينده آموزشگاه اسلامي عربستان در توكيو و دانشگاه دوشيشا در شهر توكيو ديروز همايش مشترك علمي با عنوان "گفتگو در اسلام؛ تلاش مسلمانان در تثبيت گفتگو و افقهاي آينده" را در مقر دانشگاه دوشيشا در توكيو برگزار كردند.

سليمان بن عبدالله ابا خيل مدير دانشگاه محمد بن سعود عربستان با اشاره به جايگاه اسلام درباره گفتگو اظهار داشت: مسئله گفتگو و تفاهم ميان پيروان اديان اسماني و معتقدان به مذاهب ديگر از اهميت بسياري برخوردار است، به همين منظور بايد زبان گفتگو بر خشونت و افراط غلبه كند. برگزاري اين همايش در راستاي همكاري ميان دو مركز علمي به شمار مي‌رود كه محققان، پژوهشگران بسياري در آن سهيم هستند. اين همايش از مهمترين اقدامات براي بيداري و مبارزه با خشونت محسوب مي‌شود و جايگاه اسلام را درباره پديده خشونت و افراط نشان مي‌دهد.

پروفسور كواتچي مورو رئيس مركز مطالعات اديان توحيدي دانشگاه دوشيشا در ادامه اين همايش تصريح كرد: بايد گفتگوهاي سازنده‌اي ميان پيروان اديان مختلف در شرق و غرب صورت گيرد تا زمينه‌هاي همكاري و انسجام ملتها را فراهم كند.

قوانين خانواده مصر تعديل مي‌شوند

طي برگزاري نشست ماهانه مجمع مطالعات اسلامي الازهر تعديل برخي از احكام و قوانين خانواده مصر به‌ويژه حضانت كودكان به مادران پيشنهاد شد و قرار است اين نكات مورد بررسي قرار گيرند. مجمع مطالعات اسلامي الازهر طي برگزاري نشستهاي ماهانه به رياست محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر پيشنهاد برخي از كميته‌هاي فقهي را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

پيشنهاد تعديل برخي از بندهاي قانون خانواده مصر از سوي دكتر زينب رضوان عضو شوراي ملي حقوق بشر و معاون شوراي ملي مصر ارائه شد و قرار است طي برگزاري نشستهاي مختلف تعديل قوانين به‌ويژه حضانت كودك به مادر مورد بررسي قرار گيرد. در اين نشست كه عصر پنج شنبه به رياست محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر و رئيس مجمع مطالعات اسلامي الازهر برگزار شد، محمود حمدي زقزوق وزير اوقاف مصر، علي جمعه مفتي مصر و احمد طيب رئيس دانشگاه الازهر حضور داشتند.

دو زن فلسطيني به عنوان قاضي منصوب شدند

پنج‌شنبه دهم بهمن‌ماه قاضي‌القضات فلطسين، دو وكيل زن را به عنوان قاضي شرعي منصوب كرد. شيخ تيسير تميمي رئيس شوراي عالي قاضيان شرعي و قاضي القضات فلسطين اين دو زن را به عنوان دو قاضي در فلسطين منصوب كرد و اظهار داشت: با اجماع فقهاي معاصر براي اولين بار به اين اقدام دست زده‌اند. چرا كه قضاوت از مسائل مهم در زندگي زن و خانواده به شمار مي‌رود و بسياري از زنان بهتر از مردان مي‌توانند اين سمت را انجام دهند. من در دانشكده حقوق و دانشكده شريعت درس خواندم و زنان بسياري را يافتم كه در زمينه قضاوت بسيار خوب عمل مي‌كردند؛ از اين رو طي مراحلي اين دو نفر را به عنوان قاضي در منطقه الخليل و رام الله در نوار غربي منصوب كردم.

پيش از اين، دو قاضي زن مذكور كه به عنوان وكيل فعاليت داشتند، كانديداي انتخاب قاضيان شرعي در فلسطين شدند و به منظور پيوستن به دادگاههاي فلسطين در مسابقه انتخاب قاضي شرعي شركت كردند. با نامزد شدن اين دو وكيل زن، فلسطين نيز به ديگر كشورهاي عربي و حوزه خليج فارس چون مصر، امارات، بحرين و ديگر كشورها با توجه به انتخاب زنان به عنوان قاضي پيوست.

در پايان سال 2007 براي نخستين بار دو زن وكيل در امارات به عنوان قاضي انتخاب شدند. در آغاز سال 2007 نيز به زنان مصري اجازه داده شد به عنوان قاضي فعاليت كنند و شوراي عالي قاضيان اين كشور نخستين قاضي زن را انتخاب كردند. در بحرين نيز در سال 2006 نخستين قاضي زن در دادگاه عالي مدني اين كشور منصوب شد. در سودان در سال 1965 زن قاضي در دادگاه مدني مشغول فعاليت شد. در سال 1959 نيز زن قاضي در مراكش انتخاب شد. در الجزاير تعداد قاضيان زن به 500، در سوريه به 117 و در لبنان به 56 نفر مي‌رسد.

جايزه ابن خلدون - سنگور به بهترين ترجمه اختصاص مي‌يابد

سازمان آموزشي، فرهنگي و علمي عربي (الكسو) و سازمان بين‌المللي فرانكفون اعلام كردند: كانديداتوري دريافت جايزه ترجمه ابن خلدون - سنگور در زمينه علوم انساني به بهترين ترجمه از فرانسه به عريي يا برعكس اختصاص مي‌يابد. سازمان آموزشي، فرهنگي و علمي عربي (الكسو) و سازمان بين المللي فرانكفون اعلام كردند: كانديدا شدن براي دريافت اين جايزه 31 مارس (اواسط فروردين) سال 2009 به پايان مي‌رسد.

هدف از برگزاري اين مسابقه ارتقاي سطح ترجمه از عربي به فرانسه و برعكس عنوان شده است. اين جايزه ايجاد زمينه‌اي براي تشويق و ايجاد انگيزه براي مترجمان و تعميق تنوعات فرهنگي و زباني به شمار مي‌رود. ترجمه بايد نخستين ترجمه از متن اصلي باشد و تاريخ آن از 5 سال پيش بيشتر نباشد.

نخستين دوره اين مسابقه سال گذشته برگزار شد و محمد عابد الجابري انديشمند مراكشي به خاطر ترجمه كتاب "عقل سياسي در اسلام؛ ديروز و امروز" از عربي به فرانسه آن را دريافت كرد. در پي امضاي توافقنامه همكاري ميان دو سازمان فوق در دسامبر سال 2001 اين مسابقه به ترجمه كتابهايي در زمينه‌هاي علوم انساني و ادبيات چون: فلسفه، جامعه‌شناسي، اديان، شعر، تاريخ و جغرافيا از عربي به فرانسه و از فرانسه به عربي اختصاص مي‌يابد.

مراسم پايتخت فرهنگي قيروان همزمان با ولادت پيامبر برگزار مي‌شود

با توجه به انتخاب قيروان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009، قرار است مراسم رسمي آن 10 مارس ( 20 اسفند ماه) همزمان با ولادت حضرت محمد (ص) آغاز شود. عبدالرؤوف باسطي وزير فرهنگ و ميراث تونس با اشاره به اينكه قيروان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009 معرفي شده، اظهار داشت: طي اين سال سعي مي شود علاوه بر برگزاري صدها برنامه ديني، فرهنگي و هنري، برنامه هايي براي معرفي حضرت محمد (ص) نيز برگزار و به همين دليل نيز آغاز مراسم سالروز ميلاد پيامبر خواهد بود.

در اين مراسم سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) و تعدادي از سازمانها و شوراهاي منطقه اي، بين المللي و محلي و برخي از كشورهاي اسلامي همكاري مي كنند.

حفاريهاي رژيم صهيونيستي خرابي مسجدالاقصي را در پي خواهد داشت

شيخ تيسير تميمي با اشاره به اينكه حفاريهاي رژيم اشغالگر اسرائيل زير پايه‌هاي مسجدالاقصي همچنان ادامه دارد، از خطر فروپاشي و ريزش مسجدالاقصي با كوچكترين ضربه خبر داد و گفت: اينك مسجدالاقصي معلق در هوا است.

شيخ تيسير تميمي قاضي القضات فلسطين و رئيس شوراي عالي قاضيان شرعي با اشاره به اينكه حفاريهاي مستمر زير مسجدالاقصي و همچنين گشايش زيرگذر زير پايه هاي آن زمينه هاي تخريب و فروپاشي كامل مسجدالاقصي را به دنبال دارد، گفت: پس از مجروح شدن 17 دانش آموز فلسطيني در اثر فروپاشي كف كلاسي در نزديكي مسچدالاقصي، خطر فروپاشي مسجدالاقصي بيش از پيش به چشم مي خورد.

وي با اشاره به اينكه فروپاشي بخشهاي مختلف در اطراف مسجدالاقصي ناشي از دامنه گسترده حفاريهايي است كه صهيونيستها در زير مسجدالاقصي به آن مشغول هستند، افزود: اين مدرسه كه تخريب شده كمتر از 100 متر از مسجدالاقصي فاصله دارد كه نشانه گسترش بي امان فعاليت صهيونيستها است. رژيم اشغالگر اسرائيل با استفاده از مواد شيميايي بسيار قوي صخره هاي سخت و خاكهاي زير مسجدالاقصي را از بين مي برند تا مسجدالاقصي را از بين برده و بتواند موهومات خود را جايگزين كنند، به طوري كه اينك مسجدالاقصي معلق در هوا است و خطر فروپاشي آن با تلنگر و زمين لرزه اي وجود دارد.

وي با بيان اينكه يهودي سازي قدس به سرعت پيش مي رود، تصريح كرد: فعاليتهاي گسترده يهوديان افراطي در شهر قدس، همچنين ساخت بيش از 3 هزار و 500 واحد مسكوني و اخراج شهروندان قدس از اين سرزمين نشانه يهودي سازي قدس به شمار مي رود.

چگونگي دفاع از مقدسات مسلمانان در قدس بررسي ‌شد

همايش "قدس" به منظور بررسي چگونگي دفاع از مقدسات مسلمانان و مسيحيان در قدس و مبارزه با يهودي‌سازي آن، دوشنبه 14 بهمن برگزار ‌شد. شوراي عالي اسلامي قدس همايش فوق را با سخنراني شيخ عكرمه صبري خطيب مسجدالاقصي و شيخ رائد صلاح رئيس جنبش اسلامي فلسطين برگزار كرد.

هدف از برگزاري اين همايش بررسي تعرضات رژيم اشغالگر اسرائيل به مقدسات مسلمانان و مسيحيان و تعرض به مسجدالاقصي عنوان شده است. طي اين همايش چگونگي مبارزه با يهودي سازي قدس و همچنين مبارزه با خصومتهاي صهيونيستها در نوار غزه بررسي شدند. آمادگي دفاع از قدس و مسجدالاقصي و تجديد عزم براي ياري قدس و مسجدالاقصي و مبارزه با اهانت به مقدسات اسلامي و مسيحي قدس طي اين همايش مورد بررسي قرار گرفت.

همايش "گفتگوي تمدنها" در عربستان برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي "گفتگوي تمدنها" با هدف تحكيم تفاهم و تقريب ميان ملتها و تأكيد بر ارزشهاي مشترك 10 ربيع الاول (17 اسفندماه) در عربستان برگزار مي‌شود. هدف از برگزاري اين همايش تحكيم تفاهم و تقريب ميان ملتها و دولتها، تأكيد بر ارزشهاي مشترك، اشاعه صلح، صداقت، تسامح، عدالت، همبستگي، مساوات، حفظ كرامت انساني و مكارم اخلاقي عنوان شده است.

كارشناساني از كشورهاي مختلف به ويژه فرانسه به منظور بررسي محورهايي چون صلح و آينده ، جلوگيري از خشونت و ترور و افراط و نژاد پرستي با همه اشكال، ارائه تصويري عملي به منظور خروج از واقعيتهاي اسفباري كه كرامت انساني را تهديد مي كند، مي پردازد.

فرهنگ و گفتگوي تمدنها با هدف بررسي راههاي فعال سازي تبادل فرهنگي ميان دو فرهنگ اسلام و غرب و ارائه موانع اين ارتباط و فعال سازي عناصر مهم چون ترجمه، برگزاري نمايشگاههاي ميراثي و هنري، بازگشايي راههاي تفاهم و تقريب ميان ملتها و دولتها از ديگر محورهاي اين همايش هستند .

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن