تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820395867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير جهاد كشاورزي در گفت‌وگوي مستقيم با كشاورزان: امسال 260‌هزار هكتار زير چتر آبياري تحت فشار مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: معاون وزير جهاد كشاورزي در گفت‌وگوي مستقيم با كشاورزان: امسال 260‌هزار هكتار زير چتر آبياري تحت فشار مي‌رود
زهره افشار

معاون آب، خاك و صنايع تبديلي وزارت جهاد كشاورزي هفته گذشته مهمان روزنامه بود تا با كشاورزان به صورت مستقيم گفت‌وگو كند.مهندس سيدرحيم سجادي در اين گفت‌وگوي صميمانه كه بيش از 2 ساعت به‌طول انجاميد با صبر و حوصله مثال‌زدني پاي صحبت‌هاي كشاورزاني نشست كه بسياري از آنها تصور نمي‌كردند كه مي‌توانند مشكلات خود را با يكي از مسئولان رده بالاي كشاورزي كشور به اين شكل مطرح كنند.كشاورزان كه هميشه مظهر صفا و سادگي هستند به او مي‌گفتند كه حتي اگر مشكلشان هم حل نشود باز دلخوش هستند كه معاون وزير جهاد كشاورزي پاي صحبت آنها نشسته اما مهندس سجادي چنان با بردباري به حل و فصل مشكل كشاورزان مي‌پرداخت كه حتي كشاورزاني كه مشكلشان در حيطه وظايف معاونت آب، خاك و صنايع تبديلي كشاورزي نبود نيز اين قول را از او گرفتند كه مشكلشان به معاونت‌هاي ديگر ارجاع و پيگيري شود.
بخشي از گفت‌وگوي كشاورزان با معاون وزير جهاد كشاورزي در پي مي‌آيد:
ë مروتي روستاي كاكارضا ـ خرم‌آباد: حدود 20 هكتار باغ در روستاي كاكارضا واقع در 20 كيلومتري خرم‌آباد دارم، به دليل خشك شدن چشمه‌هايي كه قبلاً روان بود تصميم گرفتم آب رودخانه را به وسيله لوله به باغم منتقل كنم، الان حدود سه سال است كه براي گرفتن يكهزار و 100 متر لوله 6 اينچي در نوبت هستم، هرگاه مراجعه مي‌كنم مي‌گويند در نوبت هستي منتظر باش. اگر مي‌توانيد اين مشكل را حل كنيد باغم در حال خشك شدن است.
- نبايد مشكل خاصي وجود داشته باشد. شما نام و شماره تلفن‌تان را بدهيد پيگيري مي‌كنيم. ان‌شاءالله مشكل حل مي‌شود.
ë ابراهيمي از دماوند: كشاورز نمونه‌اي از منطقه دماوند هستم، با توجه به كمبود آب علاوه بر باغ، زميني را كنار رودخانه جهت ايجاد استخر و ذخيره‌سازي خريداري كردم.
براي انتقال حقابه خودم از استخر به مزرعه درخواست لوله‌گذاري كردم، بعد از موافقت شوراي محل به سازمان جهاد كشاورزي و آب منطقه‌اي دماوند مراجعه كردم هر كدام مرا به ديگري حواله مي‌دهند و مي‌گويند اين مسئله مربوط به ما نيست.
- سال گذشته اعتباري در اين خصوص نداشتيم ولي خوشبختانه امسال اعتبار خوبي را گرفتيم. با سازمان جهاد كشاورزي استان تهران هماهنگ مي‌كنيم شما يكبار ديگر پيگيري كنيد تا در نوبت قرار بگيرد، البته متقاضي زياد است و بايد كمي صبر كنيد اگر باز مشكلي بود با شماره ...0261 دفتر من تماس بگيريد.
ë حسين‌پور از بابل: از اهالي يكي از روستاهاي بابل هستم. در منطقه ما آب خوبي وجود دارد ولي براي كنترل آب در اين منطقه كاري نمي‌شود و اين در حالي است كه اگر براي اين رودخانه‌ها دهانه‌سازي ولايروبي شود كشاورزان مشكلي نخواهند داشت.
- خوشبختانه در سال‌جاري درخصوص آب‌بندها اعتبارات استاني تخصيص داده‌شد، شما و ديگر اهالي مي‌توانيد تقاضايتان را به استان دهيد ما هم پيگيري مي‌كنيم مشكل حل شود.
ë احمدي از تهران: همسر من فارغ‌التحصيل مهندسي كشاورزي گرايش طيور است. متأسفانه هر جا مي‌رود نمي‌تواند كار پيدا كند و اين در حالي است كه ما زندگي‌مان را تازه شروع كرده‌ايم و اگر همسرم كار پيدا نكند بر زندگي‌مان اثر مي‌گذارد، براي گرفتن تسهيلات هم كه مراجعه مي‌كند بانك‌ها مي‌گويند بودجه ندارند
- متأسفانه در بحث استخدام نمي‌توانم براي همسرتان كاري انجام دهم ولي همسرتان مي‌توانند از تسهيلات بخش طيور كه اتفاقاً تا يكي دو ماه ديگر خبرهاي خوشي از آن به گوش خواهد رسيد استفاده كنند در صورت تصويب نهايي قرار است تسهيلاتي با نرخ سود مناسب براي بخش‌هاي دام و طيور اختصاص يابد، همسرتان طرحي را آماده كند، كارهاي اوليه‌اش را انجام دهد و منتظر اعطاي اين تسهيلات در آينده نزديك باشد.
ë كاظمي از معصوميه اراك: براي آبياري مزرعه خود از حدود 15 سال پيش از يك چاه آب استفاده مي‌كردم ولي آن موقع احتياجي به اخذ مجوز نبود. موتور پمپ ديگر نمي‌تواند آبي را از اين چاه به ما بدهد آيا مي‌توانم براي اين چاه مجوز بگيرم؟
- چاه‌هايي كه قبل از سال 85 زده شده و فعال بوده‌اند صاحبان آن مي‌توانند با پيگيري از طريق پيشخوان‌هاي دولت و سازمان آب منطقه‌اي نسبت به اخذ مجوز اقدام كنند. شما از پيشخوان يك كد رهگيري بگيريد و كارتان را دنبال كنيد در عين حال مي‌توانيد به جهاد كشاورزي استان مركزي هم مراجعه كنيد تا شما را براي طي اين مسير راهنمايي كنند.
ë لشكر بلوكي از درگز: من كشاورزي از يكي از روستاهاي درگز هستم، سه هكتار زمين دارم كه با تبليغاتي كه شما كرديد چاه آبم را برقي كردم و مي‌توانم بگويم واقعاً به دردسر افتاده‌ام. براي كشيدن 600 متر شبكه فشار قوي 20 ميليون تومان هزينه شده قرار شد تسهيلاتي را كه به من دادند چهار ساله پس بدهم، هر سال 4 ميليون تومان ولي الآن مي‌گويند بايد سالي 9 ميليون تومان قسط بدهيد شما واقعاً فكر مي‌كنيد كه يك كشاورز با سه هكتار زمين از عهده پرداخت سالي 9 ميليون تومان قسط برمي‌آيد؟ شما را به خدا كمكم كنيد.
- اگر قبلاً با من مشورت كرده بوديد مي‌گفتم اين كار را نكنيد چون ما برقي كردن چاه را براي اراضي كوچك، اقتصادي نمي‌دانيم و آن را توصيه نمي‌كنيم چون مصرف گازوئيل به صرف شما بود ولي به هر جهت كاري است كه انجام داده‌ايد هر چند كار شما با وزارت نيرو است ولي با استان هماهنگ مي‌كنم كه بازپرداخت اقساط شما را طولاني‌تر كنند تا مشكل شما حل شود. شما طي دو روز آينده به دفتر رئيس سازمان آقاي مهندس(...) مراجعه كنيد تا آن موقع همكاران من مشكل شما را با ايشان مطرح مي‌كنند تا مساعدت شود.
ë شيخي از همدان: كشاورزي از اهالي يكي از روستاهاي همدان هستم. مي‌دانم كه بايد فقط مسائل آب و خاك را با شما در ميان بگذارم ولي از آنجا كه ما كشاورزان معمولاً نمي‌توانيم با مسئولان به صورت مستقيم صحبت كنيم چاره‌اي جز مطرح كردن مشكل خود و بيشتر اهالي اين روستا با شما نديدم. زندگي اكثر اهالي روستا از كشت سير مي‌گذرد و اين در حالي است كه ورود سير چيني ما را به خاك سياه نشانده بالاخره دولت نمي‌خواهد براي جلوگيري از ورود سير چيني كاري انجام دهد.
- براساس سياست‌‌هاي وزارت جهاد كشاورزي درخصوص واردات محصولات كشاورزي، ورود سير به كشور ممنوع است و آقاي وزير نيز طي نامه‌اي كه خردادماه سال گذشته در قالب اختياراتي بنا به ماده 16 قانون بهره‌وري به وزارت جهاد كشاورزي داده شده به صراحت اعلام كرده‌اند كه ورود هر گونه محصول كشاورزي به جز موز تا اطلاع ثانوي ممنوع است كه اين ممنوعيت شامل سير نيز مي‌شود.
ë گودرزي از بروجرد: از اهالي روستاي قلعه شمسي بروجرد هستم مقداري زمين زراعي دارم خواستم ببينم دولت چه تسهيلاتي براي تجهيز اراضي‌مان به سيستم آبياري تحت فشار مي‌دهد و ما هم مي‌توانيم از اين تسهيلات استفاده كنيم؟
- دولت 85 درصد هزينه تجهيز اراضي به آبياري تحت فشار را به صورت كمك بلاعوض مي‌دهد. براي مابقي نيز تا سقف 5/3 ميليون تومان براي هر هكتار تسهيلات با نرخ سود 14 درصد داده مي‌شود كه خوشبختانه با استقبالي كه از سوي شما كشاورزان در اين خصوص شده انتظار داريم در سال‌جاري بالغ بر 260 هزار هكتار از اراضي را زير چتر آبياري تحت فشار ببريم.
ë خداورديان از كاشان: براي مكاني كه قبلاً گاوداري بود تغيير كاربري گرفتم مي‌خواهم كارگاه اسانس و گلابگيري راه بيندازم. براي خريد ادوات روي كمك دولت حساب كنم؟
- البته كه مي‌توانيد چون فعاليت شما زيرمجموعه صنايع تبديلي است و طبعاً مي‌توانيد از تسهيلات كم بهره براي راه‌اندازي آن استفاده كنيد.
ë عزيززاده و مصباح از تهران: دوچرخه‌سواران دوستدار محيط زيست و كشاورزي هستيم كه با دوچرخه دور اروپا را ركاب زده‌ايم. مي‌خواستيم از حمايت شما براي دور جديد سفرمان به امريكاي جنوبي استفاده كنيم. چنين امكاني براي شما وجود دارد؟
- شما شماره تلفن‌تان را بدهيد همكاران من در روابط عمومي با شما تماس مي‌گيرند و هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند.
ë بيات از فرج‌آباد خمين: فارغ‌التحصيل كشاورزي هستم. از آنجا كه قطعه زميني را هم در فرج‌آباد داشتم پس از كلي دوندگي توانستم مجوز مرغداري بگيرم. كل هزينه طرح 500 ميليون تومان برآورد مي‌شود كه 200 ميليون تومان آن را خودم تأمين كردم. براي تأمين مابقي هزينه براي گرفتن تسهيلات اقدام كردم بانك آن را منوط به تأمين بودجه كرده است نمي‌دانم چه بايد بكنم؟
- البته مشكل شما در حيطه وظايف من نيست ولي آن را به معاونت امور دام ارسال مي‌كنم. شما مي‌توانيد مشكلتان را از طريق فاكس به شماره ...0261 به دفتر من بفرستيد.
ë دنيوي از ساوه: 3 هكتار زمين در اطراف ساوه دارم مي‌خواهم آن را به باغ تبديل كنم مي‌توانم از تسهيلات براي تجهيز باغ به آبياري قطره‌اي استفاده كنم؟
- دولت براي تجهيز اراضي به سيستم آبياري قطره‌اي تسهيلات مي‌دهد ولي من انجام اين كار را به شما توصيه نمي‌كنم چون اين سيستم براي 3 هكتار زمين مقرون به صرفه نيست. تنها ايجاد ايستگاه كنترل مركزي آن براي شما 10 ميليون تومان هزينه دارد لذا توصيه مي‌كنم براي استفاده از اين سيستم با دو تا سه نفر ديگر از كشاورزان تجميع كنيد، تا مقرون به صرفه شود.
ë جانگداز از تبريز: 40 هكتار زمين دارم. براي برقي كردن چاه‌هاي آن 40 ميليون تومان وام لازم دارد بانك زمينم را به عنوان وثيقه قبول نمي‌كند من هم سند ديگري ندارم چه بايد بكنم؟
- به هر جهت شما براي گرفتن تسهيلات بايد وثيقه بگذاريد. امسال در مجلس قانوني به تصويب رسيده كه بانك‌ها را ملزم مي‌كند كه زمين‌هاي كشاورزي را به عنوان وثيقه قبول كند. بانك مركزي هم آن را ابلاغ كرده است ان‌شاءالله بزودي حل مي‌شود.
ë موسي‌زاده از رودسر: دو هكتار كيوي كاري در اطراف رودسر دارم، مي‌توانم براي ضايعات آن مجوز فراوري الكل صنعتي بگيرم؟
- بله مشكلي نيست. به سازمان جهاد كشاورزي استان مراجعه كنيد شما را راهنمايي مي‌كنند.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن