تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819876000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد آلودگي هوا در ايسنا مطرح شد؛ توليد مازوت با استاندارد يورو 4 سهم نيروگاه‌ها را در آلودگي هوا كاهش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد" آلودگي هوا" در ايسنا مطرح شد؛ توليد مازوت با استاندارد يورو 4 سهم نيروگاه‌ها را در آلودگي هوا كاهش مي‌دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: استان‌ها

بانك جهاني در سال 2004 خسارت ناشي از آلودگي هوا در ايران را حدود هفت ميليارد دلار اعلام كرده ‌بود، اين آمار جديد نشانگر افزايش بي‌سابقه ميزان اين خسارات به اقتصاد ايران است.

آلودگي هوا يكي از چالش‌هايي است كه در سال‌هاي اخير بيشتر از گذشته دامنگير كلانشهرهاي كشور از جمله تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز و تبريز شده است در اين ميان اصفهان رتبه دوم شهرهاي آلوده كشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه اصفهان، با وجود آگاهي مسئولان از شرايط اقليمي استان متاسفانه عدم اجراي طرح آمايش سرزمين، جانمايي غير اصولي صنايع بزرگ و شهرك‌هاي صنعتي در محدوده اين كلانشهر در گذشته و رشد بي‌رويه خودروهاي تك سرنشين، بر آلودگي هواي اين شهر افزوده است.

در اين سال‌ها با وجود تلاش و اقدامات انجام شده هنوز گام موثر و اميدوار كننده‌اي براي كاهش آلودگي اين شهر در بلندمدت برداشته نشده است و افزايش روزهاي آلوده و بحراني در اصفهان زنگ خطري براي سلامت شهروندان است.

گرچه هيچ يك از مسؤولان نظام سلامت به روشني رابطه ميان افزايش برخي از بيماري‌ها و آلودگي هوا را بيان نمي‌كنند، اما تاثير آلاينده‌ها و مواد سمي همچون سرب و آلاينده‌هاي شيميايي كه از طريق تنفس و حتي پوست جذب بدن مي‌شود، انكارناپذير است.

در همين رابطه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه اصفهان، اقدام به برگزاري ميزگردي با حضور "كمال حيدري، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان"، "احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل اداره حفاظت از محيط زيست استان اصفهان"، "جمشيد جمشيديان، رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان"، "فلاحتيان، مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان" و "اسدي، كارشناس محيط زيست" كرده است تا مشكلات موجود در برنامه‌هاي كنوني و بلندمدت و عدم اجرايي شدن برخي قوانين در اين رابطه را برررسي كند.

معاينه فني خودروها ارزانترين روش كاهش آلودگي هوا است

احمدرضا لاهيجان‌زاده با بيان اينكه طرح زوج و فرد خودروها در شرايط كنوني اصفهان كوتاهترين و موثرترين راه براي كاهش آلودگي هوا است، افزود: در كنار طرح مذكور معاينه فني خودروها به عنوان ارزان‌ترين روش موجب 10 تا 17 درصد كاهش آلودگي هوا و مصرف سوخت مي‌شود كه براي رسيدن به اين ميزان كاهش آلايندگي بايد خودروها هر ساله و ترجيحا هر شش ماه يك بار معاينه فني را انجام دهند.

وي با اشاره به اينكه خودروهايي با استاندارد يورو4 هم اكنون در كشور توليد شده و قرار است توليد خودرو از سال 91 با اين استاندارد انجام شود، ادامه داد: در راستاي كاهش آلودگي براي بلندمدت استاندارد سازي سوخت و استاندارد كردن خودروهاي توليدي مورد توجه مسؤولان قرار دارد.

از فروردين سال آينده سوخت با استاندارهاي يورو4 عرضه مي‌شود

مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان اضافه كرد: توليد خودرو و سوخت مطابق استاندارد يورو4 قدم بزرگي در كنترل آلودگي هواي ناشي از حمل و نقل به شمار مي‌آيد، البته بايد توجه داشت كه اين استاندارد تنها در خودروهاي جديد رعايت مي‌شود و كماكان ميليون‌ها خودرو بدون استاندارد يا با استاندارد يورو 2 در سيستم حمل و نقل كشور تردد مي‌كنند و معضل آلايندگي آنها همچنان پابرجاست.

لاهيجان‌زاده با بيان اينكه در شرايط كنوني توليد سوخت استاندارد مي‌تواند در كاهش آلودگي ناشي از خودروها بسيار موثر واقع شود، گفت: خوشبختانه اين سوخت در هفته هواي پاك به صورت نمادين در برخي از جايگاه‌هاي سوخت در تهران عرضه شد و از فروردين سال 91 در تمام كلان شهرها سوخت مطابق با استانداردهاي يورو4 در جايگاه‌هاي سوخت عرضه مي‌شود.

وي ادامه داد: آنچه مسلم است اصلاح فرهنگ استفاده از خودرو شخصي است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد و اين نكته به اندازه استفاده از سوخت استاندارد توسط خودروها موثر و با اهميت است.

شعاع 50 كيلومتري شهر اصفهان در55 درصد از سال جابه جايي هوا ندارد

مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان با اشاره به اينكه عوامل متعددي در آلودگي هوا نقش دارد، بيان كرد: نمي‌توان محور خاصي را به طور مستقيم در كاهش يا افزايش آلودگي هوا دخيل دانست و در طرح جامع آلودگي هوا 16 وزارتخانه و دستگاه دولتي براي كاهش آلودگي هوا مسؤوليت پيدا كرده‌اند.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به نتايج به دست آمده از ايستگاه‌هاي هواشناسي شعاع 50 كيلومتري شهر اصفهان در 55 درصد از سال جابه‌جايي هوا صورت نمي‌گيرد و سرعت باد كمتر از يك متر بر ثانيه است كه اين ميزان سرعت باد بر جابه‌جايي هوا تاثير نخواهد داشت و خود پالايندگي طبيعي در اين شهر اتفاق نمي‌افتد.

مديركل اداره حفاظت از محيط زيست استان اصفهان با اشاره به اينكه در آذر و دي ماه در شهر اصفهان 65 درصد از اوقات روز هوا كاملا ساكن است و اين پديده با سرماي هوا و پديده اينورژن همراه مي‌شود، گفت: با ورود توده هواي سرد سيبري به كشور پديده اينورژن در تمام مناطق مركزي ايران اتفاق مي‌افتد، اما در اصفهان شرايط كمي متفاوت‌تر است و پديده اينورژن با آلودگي موجود در هوا همراه بوده و موجب تشديد آن مي‌شود.

لاهيجان‌زاده يكي از دلايل مهم افزايش روزهاي سالم در سال جاري نسبت به سال گذشته را عدم تكرار پديده اينورژن مشابه سال 89 كه موجب سكون هوا براي 28 روز متوالي شد، دانست و گفت: طبق گزارش اداره كل هواشناسي استان اصفهان پديده اينورژن سال 89 در سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است كه خوشبختانه امسال تكرار نشد.

وي با بيان اينكه در كنار شرايط مطلوب‌تر جوي اصفهان در سال جاري اقدامات موثري نيز براي كاهش آلودگي هواي استان صورت گرفته است، ادامه داد: براي مثال بسياري از كوره‌هاي آجرپزي به عنوان يكي از مهم‌ترين آلاينده‌هاي هوا شهر اصفهان در سال جاري به دليل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تعطيل يا نيمه تعطيل هستند.

طرحهاي آمايش سرزمين و طرحهاي توسعه‌اي مورد توجه قرار گيرد

مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان اضافه كرد: در كنار 190 كوره آجرپزي نيمه فعال يا غير فعال چهار معدن گچ به وسعت بين 9 تا 11 هزار هكتار در حوزه اصفهان كه از كانون‌هاي آلودگي به شمار مي‌آمدند، تعطيل شده‌ و تنها يكي از آنها تا اردبيهشت ماه سال آينده به صورت محدود به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه آمايش سرزمين تاكنون در هيچ استاني مصوب و اجرايي نشده است، بيان كرد: عدم اجراي طرح‌هاي آمايش سرزمين يكي از دلايل جانمايي نادرست صنايع است.

مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان با بيان اينكه اقليم خاص استان، شهر اصفهان را از ساير كلان شهرهاي كشور متمايز مي‌كند، خاطر نشان كرد: با وجود اينكه اغلب صنايع مجاور شهر به استانداردهاي محيط زيستي دست يافته‌اند، اما سال‌هاي اخير در مقايسه با 10 سال پيش از آن كه اين صنايع بدون استانداردهاي زيست محيطي فعال بودند، ميزان آلودگي هوا افزايش يافته است، به همين منظور طرحهاي آمايش سرزمين و طرحهاي توسعه‌اي در اين كلان شهر بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه خودپالايي در ساير كلانشهرهاي كشور شرايط آلودگي را با وجود تعداد بيشتر خودرو نسبت به اصفهان مطلوب‌تر كرده است، اضافه كرد: در شهر تهران بيش از چهار ميليون خودرو تردد مي‌كند و شاخصهاي كيفيت هواي آن مشابه شهر اصفهان با تردد 800 هزار خودرو است.

نگراني از عدم تحقق وعده‌هاي مسؤولان در عرضه سوخت استاندارد

در ادامه اين نشست اسديان، كارشناس محيط زيست در خصوص افزايش آلودگي هواي اصفهان در سال هاي اخير گفت: ميزان كاهش پالاينده‌ها در سال جاري در شهر اصفهان بيشتر به دليل ناپايداري جوي بوده و برنامه ريزي مديريتي خاصي در سطح استان در اين زمينه انجام نگرفته است.

وي با بيان اينكه شاخص‌هاي كيفيت هواي شهر اصفهان نشان دهنده عدم توفيق پالايندگي خودروها است، افزود: شرايط اقليمي و تجمع جمعيتي در اصفهان سالها به همين شكل بوده است و به نظر مي‌رسد كه افزايش ميزان آلاينده‌ها در نتيجه عدم مديريت صحيح اتفاق افتاده است.

اين كارشناس محيط زيست با اشاره به اينكه پايداري جو و اينورژن همواره در شهر اصفهان وجود داشته است، بيان كرد: دلايل افزايش آلودگي هواي شهر اصفهان را بايد در موارد ديگري جستجو كرد.

اسديان با اشاره به اينكه عدم رعايت استانداردهاي لازم در ساخت خودروها موجب شده تا مقدار زيادي دي اكسيد كربن در اثر سوختهاي فسيلي توسط اين خودروها توليد شود، گفت: علاوه بر آن تركيباتي با وزن ملكولي و سرب در سوخت خودروها موجود است كه در شاخصهاي كيفيت هوا مشاهده نمي‌شود و در ميزان سلامتي شهروندان موثر است.

وي تصريح كرد: در حال حاضر تنها 50 درصد نيروگاه‌هاي اصفهان از سوخت گاز استفاده مي‌كنند، در حالي كه در آخرين سفر رييس جمهور به استان اصفهان تامين سوخت گاز نيروگاه‌هاي اصفهان و عدم استفاده از سوخت مازوت در اين نيروگاه‌ها به تصويب رسيده است.

اين كارشناس محيط زيست ادامه داد: با وجود عدم اجراي اين مصوبه اين نگراني در خصوص عدم تحقق وعده‌هاي مسؤولان در عرضه سوخت استاندارد نيز ايجاد مي‌شود.

عدم توانايي براي تامين گاز، نيروگاه‌ها را مجبور به استفاده از سوخت مازوت كرده است

مدير عامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان گفت: اگرچه ايران داراي منابع وسيع و گسترده گاز است، اما سرعت افزايش مصرف گاز در كشور بيشتر از ميزان توسعه‌هايي است كه در حال انجام است .

"هوشنگ فلاحتيان" در اين نشست اظهار كرد: در حال حاضر توليد گاز در استان در روز حدود500 ميليون متر مكعب است، در حالي كه قراردادهاي فروش گاز با مشتركين حدود 850 ميليون متر مكعب در روز است.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان با بيان اينكه در نيمه اول سال صنايع و نيروگاه‌ها مشكل چنداني در زمينه تامين گاز ندارند، خاطر نشان كرد: در مقاطع زماني كه پالايشگاه براي تعميرات دوره‌اي دستگاه‌ها را از توليد خارج مي‌كنند، توليد و انتقال گاز با مشكل مواجه مي‌شود كه امري طبيعي است.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اينكه چگونه با كمبود گاز مواجه هستيم، در حالي كه گاز را به كشورهاي همسايه صادر مي‌كنيم، اضافه كرد: صادرات گاز همواره در قالب پروتكل‌هاي همكاري با كشورهاي پيراموني انجام مي‌گيرد كه معمولا در نيمه اول سال انجام مي‌شود و در فصلي كه هوا سرد است، صادرات كمتر مي‌شود.

وي با بيان اينكه صادرات برق در زمستان بيشتر از تابستان است، گفت: در زمستان مصرف برق كمتر از تابستان است و به همين دليل مازاد توليد داريم، ولي در زمستان كه مصرف گاز بيشتر است، گاز كمتر صادر مي‌شود و اولويت با مصارف خانگي است.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان درخصوص مصرف مازوت در نيروگاه‌هاي اصفهان اظهار كرد: اگر وزارت نفت يا نماينده آن شركت گاز بتواند براي هشت هزار و 760 ساعت يعني دوازده ماه سال گاز تحويل نيروگاه دهد، ما هيچ مشكلي براي استفاده از گاز نداريم.

وي ادامه داد: عدم توانايي شبكه سراسري گاز براي تامين گاز مورد نياز براي ايام سال و همچنين اختلاف در توليد و مصرف گاز شرايطي را براي نيروگاه‌ها ايجاد مي‌كند كه از سوخت مازوت استفاده كنند.

امسال نيروگاه‌ها بيشتر از سوخت مازوت استفاده كرده‌اند

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان با بيان اينكه امسال قابليت توليد گاز براي نيروگاه‌ها چند درصد نسبت به سال قبل كمتر بوده است، گفت: در نيروگاه‌ها امسال بيشتر از سوخت مازوت استفاده شده است. امسال حدود 50 درصد نياز نيروگاه‌هاي اصفهان و شهيد منتظري از محل گاز تامين شده است، ولي در سال‌هاي گذشته اين عدد تا 57 درصد نيز مي‌رسيد كه حدود هفت درصد، گاز كمتري به نيروگاه داده شده كه طبيعي است جايگزين سوخت گاز سوخت مازوت است.

فلاحتيان با بيان اينكه حدود 15درصد از آلودگي‌هاي هوا از منشاء نيروگاه‌ها است، اضافه كرد: عملكرد نيروگاه مانند خودرو است و تبديل انرژي مي‌كند. وقتي قرار است گازوئيل يا بنزين با يورو 4 به خودروها تحويل دهيم بايد همين موضوع براي سوخت مازوت مورد مصرف نيروگاه‌ها نيز انجام شود.

وي با بيان اينكه در حال حاضر گوگرد مازوت مصرفي نيروگاه‌ها بيش از سه درصد است، تصريح كرد: اگر مازوتي كه تحويل نيروگاه داده مي‌شود، داراي استاندارد يورو 4 باشد، گوگرد آن به نيم درصد كاهش مي‌يابد و به همين دليل حتي اگر نيروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده كنند آن چنان تاثير زيست محيطي نخواهد داشت.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان ادامه داد: بايد سرمايه‌گذاري‌هاي بسيار سنگيني در بخش گوگرد‌زدايي و توليد مازوت بر اساس استاندارد يورو 4 انجام شود.

وي با بيان اينكه وزارت نفت 15 ميليارد دلار براي توليد پلنت‌هاي توليد بنزين و ساير فرآورده‌هاي يوروي 4 هزينه كرده است، اظهار كرد: بايد اعتباري نيز براي توليد مازوت براي نيروگاه‌ها بر اساس يورو4 و گوگرد نيم درصد اختصاص يابد.

فلاحتيان گفت: اگر مازوتي با گوگرد زير يك درصد تحويل نيروگاه‌ها دهند، نقش نيروگاه‌ها در توليد آلودگي به هشت درصد كاهش مي‌يابد.

برق مناطق جنوبي اصفهان از طريق نيروگاه كارون4 تامين مي‌شود

وي افزود: با توجه به افزايش ظرفيت توليد در نيمه دوم سال از دو ماه پيش از نيروگاه كاشان و زواره و اردستان در جهت جبران كمبود توليد نيروگاه شهيد منتظري و اصفهان استفاده مي‌كنيم.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان اظهار كرد: خوشبختانه در سال گذشته نيروگاه كارون4 در مرز اصفهان، چهار محال و بختياري و خوزستان ايجاد شد كه چهار هزار مگاوات ظرفيت دارد كه در محدوده عملياتي شركت برق منطقه‌اي اصفهان است.

وي با بيان اينكه برق مناطق جنوبي اصفهان از طريق نيروگاه كارون 4 تامين مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر از نيروگاه‌هاي پيراموني به جاي نيروگاه اصفهان و شهيد منتظري استفاده مي‌كنيم و همچنين بخشي از توليد را براي تعميرات اساسي در زمستان كه آلودگي‌ها به دليل وارونگي هوا پيش مي‌آيد از مدار خارج مي‌كنيم.

فلاحتيان گفت: يكي از استراتژي‌هاي اصلي شركت برق استان، استفاده بيشتر از نيروگاه‌هاي برق آبي است.

وي در خصوص مصوبه هيئت دولت در سفر به اصفهان مبني بر جايگزيني سوخت مصرفي نيروگاه‌هاي شهيد منتظري و اصفهان از مازوت به گاز ادامه داد: در سفر رياست جمهوري به استان اصفهان طبق مصوبه‌اي وزارت نفت ملزم شد گاز مورد نياز نيروگاه‌هاي اصفهان و شهيد منتظري را به صورت كامل تامين كند.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي اصفهان يادآور شد: پس از اينكه اين مصوبه به وزات نفت رفت. اين وزارتخانه با توجه به وضعيت ساختار شبكه توزيع گاز كشور، توليد و چالش افزايش مصرف گاز در زمستان اعلام كرد از نظر فني اين مصوبه قابل اجرا نيست.

فلاحتيان اظهار كرد: وزارت نفت دلايلي را براي عدم انجام اين كار بيان كرد و به همين دليل در ويرايش بعدي مصوبه هيئت دولت كلمه "حتي‌الامكان" به اين مصوبه اضافه شد. در مصوبه اول، وزارت نفت ملزم بود گاز مورد نياز نيروگاه‌هاي اصفهان را صد درصد تامين كند، ولي در ويرايش بعدي كه با پيگيري وزارت نفت انجام شد، وزارت نفت در صورت امكان گاز نيروگاه‌ها را تامين مي‌كند.

فلاحتيان اضافه كرد: مترو برخي از كشورها حدود يك قرن پيش ساخته شده است و به صورت يك شبكه كامل كل شهر را پوشش مي‌دهد، ولي در استان اين شرايط را نداريم و شاهد آلودگي خودروها هستيم.

وي تصريح كرد: مديريت موضوعات، طرح‌هاي آمايش سرزميني، جمعيت شهرها و عدم كوچ روستاييان به كلانشهر بايد مورد توجه قرار گيرد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با اشاره به تاثير انكارناپذيري هر نوع آلودگي بر بدن انسان گفت: تركيبات شيميايي موجود در آلاينده‌ها موجب ايجاد راديكال‌هاي آزاد در بدن شده كه تاثيرات آن مي‌تواند با بيماري‌هايي همچون انواع سرطان‌ها بروز پيدا كند.

"كمال حيدري" نيز در اين نشست با بيان اينكه آخرين آمار ارايه شده توسط وزارت بهداشت حاكي از كاهش 10 ساله متوسط سن ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي عروقي در كشور است، افزود: بررسي ارتباط بين "آلودگي هوا و ميزان مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي و تنفسي در شهر اصفهان" عنوان طرحي است كه در سال جاري با همكاري ستاد مديريت بحران استان، اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان و مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در حال پيگيري است كه شاهد نتايج آن در سال‌هاي آينده خواهيم بود.

اطلاع رساني در رسانه‌ها گاهي تنها به زيرنويس‌هاي تكراري خلاصه مي‌شود

وي با اشاره به اينكه منبع اطلاع رساني مسؤولان به عموم جامعه رسانه‌ها هستند، بيان كرد: مسؤولان موظفند تمام نكته‌هاي لازم را به رسانه‌ها انتقال دهند و اين رسانه‌ها هستند كه بايد با شگردهاي خود در فرهنگ سازي و اطلاع رساني به جامعه مسؤولان را ياري رسانند، اما گاهي در شرايط بحراني اطلاع رساني از طريق رسانه‌ها به صورت مطلوب ميسر نمي‌شود و رسانه همكاري لازم را با مسؤولان انجام نمي‌دهد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: چاپ بروشور براي تمام مردم امكانپذير نيست و اطلاع رساني از طريق رسانه‌ها در شرايط كنوني موثرتر است، اما گاهي در رسانه‌ها تنها به زيرنويس‌هاي تكراري اكتفا مي‌كنند.

حيدري افزود: تمام تلاش خود را براي اطلاع رساني به جامعه از طريق رسانه‌ها انجام داده‌ايم اما آن چنان كه بايد اين ارتباط شكل نگرفته و از آن راضي نيستيم.

وي با اشاره به اينكه برنامه جامع براي كاهش آلودگي استان اصفهان تدوين شده است، تصريح كرد: مشكلات موجود در حمل و نقل عمومي، كم تحركي، آلودگي هوا، بروز بيماري‌ها و عدم معاينه فني خودروها مسايلي است كه با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و بررسي آنها جدا از هم ممكن نيست.

رييس مركز بهداشت استان اصفهان با بيان اينكه دوچرخه سواري تنها با ايجاد پايگاه‌هاي دوچرخه و بدون فراهم آوردن مسيرهاي مناسب نهادينه نمي‌شود، ادامه داد: موتور، جايگزين دوچرخه شده است و بيشترين صنايع ساخت موتور نيز در اصفهان وجود دارند و تبديل به بيشترين وسيله حمل و نقل در استان اصفهان شده كه ميزان آلايندگي آن هشت برابر بيشتر از يك خودرو سواري است.

حيدري با اشاره به اينكه تعامل بين بخشي در اصفهان بسيار مطلوب است، تصريح كرد: متاسفانه اين تعامل استمرار ندارد و به شرايط بحران ختم مي‌شود.

وي با بيان اينكه اطلاع رساني وظيفه رسانه است، گفت: مواردي پيش آمده كه مسؤولان نظام سلامت استان بايد براي اطلاع رساني به مردم از رسانه درخواست كنند تا در ميان برنامه‌هاي خود وقت اندكي را به مسوولان اختصاص دهند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: در اينجا اين سوال پيش مي‌آيد كه اگر در بحراني‌ترين شرايط زماني براي صحبت مسؤولان و اطلاع رساني به مردم در رسانه وجود ندارد، پس چه زماني را بايد به آن اختصاص داد؟!

500 هزار خودرو در شهر اصفهان با واژه معاينه فني بيگانه است

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان با بيان اينكه 500 هزار خودرو در شهر اصفهان با واژه معاينه فني بيگانه است، گفت: معاينه فني خودرو در برخي از كشورها حدود 80 سال است كه در حال اجراست.

"جمشيد جمشيديان" نيز در اين نشست با بيان اينكه معاينه فني خودرو روشي ساده، كم هزينه، سريع و موثر در كاهش آلودگي هوا است، اظهار كرد: در تحقيقاتي كه در دو ماه پاياني سال 87 انجام گرفت و با توجه به شدت عمل نيروي انتظامي در انجام معاينه فني خودروها در كشور حدود 22 درصد با كاهش آلودگي هوا مواجه شديم.

وي با اشاره به اينكه خودروها سهم عمده‌اي از آلودگي هوا را به خود اختصاص مي‌دهد، افزود: آنچه موجب موفقيت طرح معاينه فني خودرو مي‌شود، غير از وجود قانون، اجراي قانون است.

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان با بيان اينكه تا سال 85 تنها ستاد معاينه فني خودرو تهران مجهز به مراكز مكانيزه بود، تصريح كرد: از سال 85به بعد ايجاد ايستگاه‌هاي مكانيزه معاينه فني خودرو گسترش پيدا كرد و اصفهان به عنوان دومين شهر به دستگاه معاينه مكانيزه فني خودروها تجهيز شد.

جمشيديان ادامه داد: هم زمان با الزامات قانوني مبني بر اينكه نيروي انتظامي و پليس راهور بايد خودروها را به سمت معاينه فني هدايت كنند، بايد اعمال قانون شود، ولي متاسفانه اين اتفاق به دليل برخي از ملاحظات نمي‌افتد.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر ظرفيت مكانيزه مراكز معاينه فني خودرو در اصفهان بالغ بر 700 هزار دستگاه خودرو است، در حالي كه 500 هزار دستگاه خودرو مشمول معاينه فني است.

عوامل اجرايي براي هدايت خودروها به مراكز مكانيزه معاينه فني نقش كليدي دارند

جمشيديان يادآور شد: با وجود ظرفيت كافي و آمادگي براي سه شيفت كاري در مراكز معاينه فني خودرو متاسفانه به واسطه تدوين قانون معاينه فني پنج ساله خودروهاي نو و برداشت اشتباه جامعه از اين موضوع كه اين پنج سال به قبل از سال 90 نيز تسري پيدا كرده است، مراجعاتي از سوي مردم صورت نمي‌گيرد.

وي با بيان اينكه قانون جديد راهنمايي و رانندگي دست نيروي انتظامي را بسته است، افزود: در ماده 9 اين قانون، نيروي انتظامي براي برخورد با خودروهاي فاقد كارت معاينه فني ملزم به اين شده است كه راننده خودرو در صورتي كه مرتكب تخلف ديگري شد، نيروي انتظامي مي‌تواند جلوي آن خودرو را بگيرد و در موارد ديگر امكان جلوگيري از تردد خودرو را ندارد.

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان گفت: نقش عوامل اجرايي براي هدايت خودروها به مراكز مكانيزه معاينه فني با توجه به اينكه ظرفيت كافي در اين خصوص ايجاد شده، نقش كليدي و حياتي است.

وي بيان كرد: بخشي از جامعه، خود را مقيد مي‌دانند كه به مراكز مراجعه كنند، ولي بخش عمده‌اي از رانندگان به قانون احترام نمي‌گذارند و حق افرادي كه احترام مي‌گذارند را رعايت نمي‌كنند و به همين دليل نياز است كه قانون به نحو صحيح اجرا شده و الزامات باعث مراجعه مردم شود.

وقتي سوخت استاندارد نيست نبايد انتظار خودرو استاندارد داشته باشيم

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان تصريح كرد:830 هزار دستگاه سواري و وانت، بالغ بر 450 هزار دستگاه موتور سيكلت و حدود 17 هزار دستگاه سنگين و نيمه سنگين ديزلي در سطح شهر اصفهان تردد مي‌كنند.

جمشيديان خاطرنشان كرد: معاينات فني موتورسيكلتها و خودروهاي سبك به عهده شهرداري و معاينه خودروهاي سنگين حتي اتوبوس واحد و خودروهاي سنگين شهري بر عهده سازمان راهداري است كه در اين زمينه نقص قانون وجود دارد.

وي با اشاره به ارتباط اين مركز با مسؤولان فني شركت واحد گفت: در صورتي كه امكانات در اختيار ما قرار گيرد، اين آمادگي را داريم كه معاينه فني اتوبوس‌هاي واحد را نيز انجام دهيم.

جمشيديان با بيان اينكه بخش عمده‌اي از آلودگي هوا مربوط به موتورسيكلت‌ها و خودروهاي سبك است، گفت: آلودگي خودروهاي ديزل به واسطه جنس و تكنولوژي سوخت و موتورها به اندازه خودروهاي سبك و موتورسيكلت‌ها نيست.

وي بيان كرد: از 17 هزار و 500 دستگاه خودروي سنگين ديزل كه در سطح شهر اصفهان تردد مي‌كند، يك هزار و 300 دستگاه اتوبوس واحد است.

جمشيديان ادامه داد: از ابتداي سال 90 سوخت معمولي با گوگرد حدود هفت هزار پي پي‌ ام در اختيار شركت اتوبوسراني قرار گرفت و نمي‌توان انتظار داشت وقتي سوخت استاندارد نيست خودرو استاندارد باشد، اما از حدود دو ماه پيش با تاكيد استانداري و اداره محيط زيست اتوبوس‌ها از گازوئيل 500 پي‌پي‌ام به عنوان سوخت كم گوگرد در سطح شهر استفاده مي‌كنند.

وي خاطر نشان كرد: با تمهيداتي كه صورت گرفته قرار است سوخت ديزلي در حدود 50 پي‌پي‌ام در اختيار اتوبوس‌ها قرار گيرد و در حال حاضر در سطح شهر تهران توزيع شده است كه اميدواريم در سطح شهر اصفهان نيز به زودي توزيع شود.

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان با بيان اينكه اين اقدام مشكل را كم ولي رفع نمي‌كند، بيان كرد: اصفهان جايگاه ترانزيتي دارد و در چهار راه كشور قرار گرفته است، بنابراين خودروهايي كه در جاده‌هاي خارج از شهر گازوئيل 700 پي پي ام استفاده كرده، وقتي از شهر اصفهان عبور مي‌كنند همچنان سوخت آلوده را به هوا تزريق مي‌كنند.

بيان نادرست قانون تبعات بسياري دارد

جمشيديان با بيان اينكه اين باور در مردم ايجاد شده است كه بايد به سمت معاينه فني دوره‌اي خودورها حركت كنند، اظهار كرد: بايد قانون به نحو مطلوب و شفاف تدوين شده، سپس براي مردم بيان شود، چراكه بيان نادرست قانون مي‌تواند تبعات بسياري داشته باشد.

وي تصريح كرد: اگر حتي در اجراي معاينه فني خودروها نقصاني در عملكرد داريم، نبايد قوانين به صورتي تدوين شود كه تبعات آن در درازمدت بيشتر شود.

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان خاطر نشان كرد: نبايد قانون معاينه فني دو ساله به صورت ناگهاني به پنج سال افزايش پيدا كند و شفاف هم به مردم گفته نشود. در متن قانون به صراحت ذكر نشده كه عطف به ماسبق مي‌شود، ولي در حال حاضر در سازمانهايي كه بايد خدمات به خودروها ارايه دهند، عطف به ماسبق مي‌شود.

معاينه فروشي در شهرهاي كوچك استان باب شده است

جمشيديان اضافه كرد: بخش نظارتي در دفتر فني استانداري بايد بر تعداد مراكز معاينه فني خودروها با توجه به پيشرفت و فرهنگ سازي و الزاماتي كه وجود دارد، نظارت كند.

وي مدعي شد: در حال حاضر 18مركز معاينه مكانيزه فني در شهرهاي كوچك استان ايجاد شده است، ولي چون ظرفيت كافي براي مراجعه خودرو ندارند و با توجه به اينكه قانون جديد نيز اين موضوع را تشديد كرده است، به خلاف روآورده و معاينه فروشي باب شده است.

رييس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري اصفهان با بيان اينكه در شهرهاي كوچك اطراف اصفهان خودروها به راحتي حتي تلفني معاينه فني خود را مي‌گيرند و به اصفهان بر مي‌گردند، گفت: حدود يك ميليون و 200 هزار دستگاه در استان تردد مي‌كند كه حدود 800 هزار دستگاه در شهر اصفهان است و با توجه به اينكه 30 درصد ترافيك روان اصفهان مربوط به اين خودورهاست، اين درست نيست كه طرح تنها در اصفهان انجام شود و خودروهاي ديگر از اطراف وارد اصفهان شوند، چراكه بار آلودگي را بر شهر تحميل مي‌كنند.

انتهاي پيام

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 932]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن