تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820627028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبارزه بيولوژيك؛ جايگزين سموم شيميايي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مبارزه بيولوژيك؛ جايگزين سموم شيميايي


بندرعباس ـ خبرنگار اطلاعات: با پيدايش روش مبارزه بيولوژيكي و به كار گيري روش‌هاي تلفيقي در مبارزه با آفات نباتي اعم از كنترل زراعي مكانيكي، شيميايي و بيولوژيكي، ميزان مصرف سموم شيميايي كاهش يافته و روش‌هاي غير شيميايي مبارزه با آفات آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي هرمزگان، در كشورهاي مختلف جهان، رشد روز افزون جمعيت موجب نياز غذايي شديد شده كه سبب شده انسان در راستاي توليد بيشتر محصولات كشاورزي اقدام كند.انسان همواره از ديرباز با مشكل آفات و بيماري‌هاي گياهي براي توليد محصولات كشاورزي مواجه بوده و براي حفظ محصول توليدي خود به روش‌هاي مختلف با آفات نباتي مبارزه كرده است.

با پيدايش روش مبارزه بيولوژيكي و به كارگيري روش‌هاي تلفيقي در مبارزه با آفات نباتي اعم از كنترل زراعي مكانيكي، شيميايي و بيولوژيكي، ميزان مصرف سموم شيميايي كاهش يافته و روش‌هاي غيرشيميايي مبارزه با آفات آغاز شده است.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان در اين باره گفت: در سال زراعي 88ـ89 به عنوان اولين سال مبارزه بيولوژيك در استان هرمزگان محسوب شد كه با توجه به توليد خارج از فصل حدود 15 هزار هكتار گوجه‌فرنگي در استان، وجود رويكردهاي مهم به اين كشت از جمله كشت داربستي، توليد نشاء مكانيزه و مصرف بالاي سم در اين محصول بوده است.

پرويز ترابي افزود: با توجه به وجود كشاورزان پيشرو و علاقه‌مند در استان و لزوم توجه به توليد محصول سالم و پذيرش اين موضوع توسط بهره‌برداران، برنامه توليد و رهاسازي، عوامل بيولوژيك آغاز شده است.

وي ادامه داد: عمليات مبارزه بيولوژيك عليه آفات برگخوار و ميوه‌خوار گوجه فرنگي به وسيله دو نوع زنبور براكون و تريكوگراما در سطح بيش از 1200 هكتار از مزارع گوجه فرنگي استان آغاز شده و با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، قرار است تا پايان طرح، اين ميزان به 3000 هكتار برسد.

وي اضافه كرد: از اين ميزان سطح، 600 هكتار مربوط به پارسيان،‌600 هكتار بندر خمير، هزار هكتار بندر عباس، 300 هكتار رودان، 400 هكتار ميناب، 50 هكتار بستك و 30 هكتار ديگر نيز در شهرستان حاجي‌آباد اجرايي شده است.

وي هدف از اجراي اين طرح را كاهش مصرف سموم نباتي، دفع آفات با استفاده از دشمن طبيعي آنها، جلوگيري از مقاوم شدن آفات به سموم و همچنين توليد محصول سالم اعلام كرد.ترابي گفت: كنترل بيولوژيكي كرم گوجه فرنگي با دو عامل بيولوژيك زنبور تريكوگراما و زنبور براكون انجام مي‌گيرد و در مزارعي كه براي اين منظور انتخاب مي‌شوند پس از رها سازي زنبور‌ها استفاده از سموم آفت كش ممنوع است.

به گفته وي، مبارزه بيولوژيك با آفات، مناسب‌ترين جايگزين براي استفاده از سموم شيميايي در سطح باغ‌ها و مزارع است و استفاده بيش از حد و خارج از استاندارد اين سموم و آفت‌كش‌ها موجب آثار منفي براي مصرف كنندگان و آلودگي‌ محيط زيست مي‌شود.





چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن