تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819966011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سردرگمي اروپاي بحران‌زده


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سردرگمي اروپاي بحران‌زده
تهران-تصويب تحريم خريد نفت ايران از طرف اتحاديه اروپا در نشست اخير وزيران خارجه اين اتحاديه كه با اجماع ضعيف و مخالفت‌هاي گسترده بخش‌هاي اقتصادي اروپا صورت گرفت،نشانگر سردرگمي اين اتحاديه در برخورد با واقعيتي به نام «ايران اسلامي مقتدر و پيشرفته»است .


اين تصميم عجولانه و فاقد منطق اقتصادي در شرايطي اتخاذ شده كه اولاً نظام مقدس اسلامي به رغم تمامي فشارهاي خارجي در وضعيت باثبات اقتصادي و سياسي قرار دارد و ثانيا،اتحاديه اروپا آنچنان درگير معضلات سخت اقتصادي است كه اين اتحاديه و واحد پولي مشترك آن يعني يورو را در بدترين شرايط در دو دهه اخير قرار داده است.

كافي است مروري بر نماگرهاي اقتصادي اروپا،وضعيت بازار نفت و واقعيت‌هاي اقتصاد ايران داشته باشيم تا مشخص شود كه اقدام سياسي اتحاديه اروپا تا چه حدي بر‌خلاف واقعيت‌هاي ملموس و مخالف با منافع اين اتحاديه است.

واقعيت آن است كه اروپاي به ظاهر واحد،هم‌اكنون درگير يكي از جدي‌ترين بحران‌هاي اقتصادي خود است كه اثرات فشارهاي اقتصادي بر اين اتحاديه بر رفتارهاي سياسي و اجتماعي دولتمردان و مردم اين اتحاديه به‌خوبي نمايان است، به‌طوري كه اعتراضات گسترده سياسي و اجتماعي در مناطق مختلف از اسپانيا و يونان گرفته تا فرانسه و انگلستان،معضلات جدي اقتصادي و همچنين سياستگزاري‌هاي غلط سران اين اتحاديه عرصه را بر مردم اين منطقه تنگ كرده است.

آمارهاي رسمي صندوق بين‌المللي پول و مؤسسه آمار اروپا (Eurostat) نشان مي‌دهد درحالي كه اقتصاد آلمان به عنوان بزرگترين اقتصاد اروپا در سال 2011 رشدي حدود 3 درصد داشته،اين رشد در سال 2012 به كمتر از نيم درصد خواهد رسيد. فرانسه هم به‌عنوان دومين اقتصاد بزرگ اروپا نيز در سال 2011 رشد صفر درصدي را تجربه كرد و در سال 2012 نيز قطعاً رشد منفي يعني ركود اقتصادي را درپيش دارد.

وضعيت مناطق ديگر اروپا نيز مشابه اين دو كشور است به طوري كه نرخ بيكاري 23 درصدي اسپانيا و كسري‌هاي گسترده تجاري در يونان، انگلستان، ايتاليا و كشورهاي كوچك ديگر عضو اين اتحاديه،اتحاديه اروپا را در بدترين وضعيت اقتصادي خود در دو دهه اخير قرار داده است.

اين واقعيت‌هاي آماري درشرايطي است كه براساس جديدترين گزارش بانك جهاني،اقتصاد ايران به رغم تمام تحريم‌هاي صورت گرفته درسال 2011 رشد 5/2 درصدي را تجربه كرده كه اين رشد در سال 2012 به 7/2 درصد و در سال 2013 به 1/3 درصد خواهد رسيد.

اين آمارها در كنار مبادلات تجاري 150 ميليارد دلاري ايران در سال 2011، صادرات غيرنفتي 40 ميليارد دلاري در اين سال و همچنين ساختارهاي توسعه يافته اقتصادي به خوبي نشان مي‌دهد كه تحريم جديد اروپا تا چه حدي منافع اين اتحاديه را تأمين خواهد كرد.

مسئله بسيار مهم ديگر آن است كه حتي اگر تحريم خريد نفت ايران از طرف اتحاديه اروپا اتفاق بيفتد (اروپا يك فرصت 6 ماهه را براي اجراي اين تصميم در صورت صلاحديد خود تعيين كرده است) قطعاً خلل جدي بر فروش نفت ايران وارد نخواهد شد. چرا كه سهم 18 درصدي اروپا در سبد صادرات نفت ايران به راحتي با خريداران بالقوه ديگر قابل جبران است و ثانياً اثرات رواني و واقعي اجراي اين تصميم عجولانه از طريق افزايش قيمت نفت كشورهاي اروپايي درگير در بحران اقتصادي را بيش از پيش تحت فشار قرار خواهد داد. علاوه بر اين بازار نفت هم‌اكنون در شرايطي قرار دارد كه به دليل تقاضاي روبه‌رشد خصوصاً از طرف كشورهاي در حال توسعه‌اي مانند چين، هند و برزيل، محدوديت افزايش عرضه نفت اوپك و غيراوپك و مازاد عرضه بسيار محدودي كه كشورهاي توليد‌كننده براي جبران كمبودهاي احتمالي برخوردارند،در شرايط شكننده‌اي قرار دارد و قطعاً هرگونه كاهش واقعي عرضه نفت ايران در بازار مي‌تواند به رشد سرسام‌آور قيمت نفت و به تبع آن فشارهاي گسترده بر اقتصادهاي اروپايي بينجامد.

در چنين شرايطي به درستي مي‌توان ادعا كرد كه اروپاي درگير در بحران‌هاي عميق اقتصادي، سياسي و اجتماعي كه با خطر فروپاشي پول واحد خود نيز مواجه است با تصميم اخير خود زمينه فشارهاي عميق‌تر اقتصادي را بر خود فراهم كرده و بالطبع در اين وضعيت بخش‌هاي اقتصادي اين منطقه بيش از پيش خود را در برابر مسئوليت‌ناپذيري سران سياسي احساس خواهند كرد.

نظام مقدس اسلامي در طول حيات پربركت خود بارها با تحريم‌هايي حتي سخت‌تر از اين مواجه بوده كه هر بار با خلاقيت توانسته تهديدها را به فرصت تبديل كند كه اين بار نيز فرصت‌هاي بسياري فراروي نظام مقتدر اسلامي قرار خواهد گرفت.

نظام اسلامي در اوج اقتدار سياسي، اقتصادي و نظامي قرار دارد و با مديريت توانمند توانسته برمشكلات فائق آيد و لذا مي‌توان پيشنهاد داد كه اتحاديه اروپا به جاي احاله تحريم‌ها به 6 ماه آينده، هم‌اكنون تهديد تحريم خود را عملي كند تا مشخص شود كه توانمندي نظام در چه حدي است

اصغر بالسيني

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30779426

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن