تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820544786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم ايران نفت را در آستانه انفجار قرار داد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تحريم ايران نفت را در آستانه انفجار قرار داد
آن گونه كه انتظار مي‌رفت بهاي نفت روز دوشنبه بلافاصله پس از توافق وزيران خارجه اتحاديه اروپا مبني بر تحريم واردات نفت ايران از اول ژوئيه بالا رفت.
بلافاصله پس از اعلام اتحاديه اروپا براي تحريم بازار نفت ايران، بهاي نفت برنت براي تحويل در ماه مارس با 49 سنت افزايش به 110 دلار و 35 سنت در هر بشكه افزايش يافت و نفت آمريكا نيز براي تحويل در ماه مارس با 60 سنت افزايش با قيمت 98 دلار و 93 سنت در هر بشكه معامله شد.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در هم‌سويي با سياست‌هاي خصمانه آمريكا عليه ايران و با هدف تشديد فشار بر تهران بر سر مساله هسته‌اي با تحريم نفت ايران موافقت كردند و راه را براي ممنوعيت فوري قراردهاي جديد وارداتي با ايران گشودند.

خبرگزاري آلمان گزارش داد: ديپلمات‌ها گفتند كه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشت بروكسل هم‌چنين توافق كردند كه قراردادهاي موجود در رابطه با واردات بايد اول ژوييه (10 تيرماه 1391) پايان يابند.

در پي اين توافق وزير امور خارجه روسيه ضمن محكوم كردن تحريم‌هاي يك جانبه عيله تهران گفت كه روسيه معتقد است براي از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 فرصت وجود دارد و اين تحريم‌ها به رفع مساله كمكي نخواهد كرد.

وي افزود: روسيه تلاش خواهد كرد تا مانع از آن شود كه ايران و غرب حركاتي غيرسازنده انجام دهند و درصدد از سرگيري مذاكرات ميان دو طرف برخواهد آمد.

كارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد ضمن هشدار اين موضوع كه تحريم‌ها "به تنهايي پاسخي به اين مساله نيست" افزود: هيچ‌كس از رويارويي يا جنگ نفعي نمي‌برد.

با اين حال، كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد كه اين اتحاديه هم‌چنان بر دنبال كردن مسير دو سويه براي اطمينان يافتن از اينكه ايران "درخواست ما را براي آمدن بر سر ميز و برگزاري نشست جدي مي گيرد" تاكيد مي‌كند.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس هم مدعي شد : مهم است فشار مشروع مسالمت‌آميز بر ايران براي وارد كردن آن به مذاكرات جدي با جامعه بين‌المللي افزايش دهيم.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان نيز گفت كه اين تحريم‌ها مي‌تواند در هر زماني در صورتي كه ايران درباره شفافيت خود و دنبال نكردن تسليحات هسته‌يي اطمينان دهد، خاتمه يابد.

به اعتقاد كارشناسان، تحريم نفت ايران تابستان تاثير خود را مي‌گذارد. همچنين تصميم اتحاديه اروپا مبني بر تحريم نفت ايران در شرايطي است كه آژانس بين‌المللي انرژي همين چند روز پيش نسبت به تاثيرات تحريم نفتي ايران بر بازارهاي جهاني هشدار داد.

آژانس بين‌المللي انرژي هم هشدار داده كه تاثير اين تحريم ها از اواسط سال جاري و در فصل تابستان با كمبود نفت در بازارهاي جهاني نمايان خواهند شد.

پيش‌تر نيز كشورهاي مختلفي نظير "چين، ژاپن، كره جنوبي، هند، تركيه، سنگاپور" با اشاره به تاثير منفي حذف ايران از بازار نفت بر اقتصاد متزلزل جهاني، با منع واردات نفت از ايران مخالفت كرده‌ بودند.

ايران سهم قابل توجهي از بازار نفت جهان را در اختيار دارد و حذف ايران از اين بازار لطمات جبران ناپذيري را به اقتصاد ناپايدار جهاني وارد خواهد كرد.

به همين دليل است كه اتحاديه اروپا به رغم توافق در مورد تحريم نفت ايران اما اجراي اين تحريم‌ها را به ماه ژوئيه (تير) موكول كرده است.

كشورهاي اروپايي به دليل ترس از تاثير منفي قطع واردات نفت از ايران برروي برخي كشورهاي بحران زده همچون ايتاليا، اسپانيا و به ويژه يونان اجراي تحريم اتحاديه اروپا عليه نفت ايران را شش ماه به تاخير انداختند.

موسسه اعتبارسنجي اقتصادي "استاندارد اند پورز" هفته گذشته رتبه اعتباري فرانسه و هشت كشور ديگر اتحاديه اروپا شامل ايتاليا و اسپانيا را تنزل داد. اين امر باعث تضعيف بيش‌تر وضعيت مالي اين منطقه و افزايش احتمالي هزينه‌هاي دولتي در برهه كنوني كه اين كشورها با بحران بدهي مواجه هستند، خواهد شد.

مقامات اين اتحاديه مي‌گويند كه اتحاديه اروپا تحريم نفتي ايران را شش ماه به تاخير مي‌اندازد تا يونان، ايتاليا و اسپانيا كه بيش از 68 درصد واردات اين اتحاديه از ايران را به خود اختصاص مي‌دهند، بتوانند جايگزيني براي تامين نفت خود بيابند.

اين در حاليست كه ايتاليا نيز خواستار معافيت بزرگترين شركت نفتي خود (اِني) از تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا و غرب عليه ايران شده و نخست‌وزير اين كشور از ديگر كشورهاي اروپايي خواسته تا شركت نفتي اِني از فهرست تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران مستثني شود.

در حال حاضر شركت‌هاي نفتي و پالايشگاه‌هاي ايتاليا، اسپانيا و يونان قراردادهاي مربوط به خريد نفت از ايران در سال 2012 ميلادي را تمديد كرده‌اند.

تشديد بحران اقتصادي اروپا

يكي از شبكه‌هاي خبري مهم آمريكايي در گزارشي در مورد تبعات تحريم نفتي ايران با اين عنوان كه تحريم نفتي ايران باعث تشديد هرچه بيشتر بحران اقتصادي اروپا خواهد شد، نوشت: اگر تحريم نفتي ايران اجرا شود، باعث افزايش شديد قيمت نفت و در نتيجه طاقت فرساتر شدن تلاش اروپا براي حل بحران اقتصادي اين اتحاديه خواهد شد.

بر اساس گزارش شبكه ان بي سي، تحليلگران و كارشناسان هشدار مي دهند كه اگرچه دولتهاي اروپايي به تازگي بر سر ممنوعيت وارد كردن نفت ايران به توافق رسيده‌اند، اما چندين كشور اروپايي به شدت نيازمند وارد كردن نفت از ايران هستند و در اين بين يونان به دليل اوضاع بسيار آشفته اقتصادي خود، اوضاع به مراتب نامساعدتري دارد. چرا كه 30 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كند.

جايگزيني عربستان، يك خيال خام

كارشناسان بر اين باورند كه عربستان نمي‌تواند جايگزيني براي نفت ايران در بازارهاي جهاني باشد. براساس آمارها و اطلاعات رسمي، هرچند اگر عربستان تمام نفت مازاد خود را به‌يكباره وارد بازار جهاني نفت كند بيش از 80 درصد كمبود حجمي نفت ايران در بازار جبران مي‌شود، ولي از يك‌سو نفت مازاد عربستان از جنس سنگين بي‌كيفيت است كه هيچ فايده‌اي براي پالايشگاه‌هاي اروپايي ندارد و از سوي ديگر، موج رواني خروج نفت ايران از بازارهاي نفتي غرب به‌تنهايي براي رشد قابل توجه قيمت طلاي سياه و ايجاد بحران جديدي اقتصادي در غرب كافي است.

اما اين پايان ماجرا نيست، زيرا امكان دارد كه ايران پيش از اتمام زمان شش ماهه و فرصت دادن به اروپا براي جايگزيني نفت ايران، اقدام به توقف صادرات نفت خود كند و از اين طريق آنان را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و برنامه‌هاي آن‌ها را نقش بر آب سازد. اتفاقي كه در صورت وقوع مي تواند غرب و اتحاديه اروپا را با معضل جدي مواجه كند.

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن