تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810388609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين المپياد زبان فارسي در هند برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين المپياد زبان فارسي در هند برگزار شد
دهلي نو - آيين اختتاميه نخستين المپياد سه روزه زبان فارسي دانشجويان دوره دكترا و قبل از اين مقطع دانشجويان زبان و ادبيات فارسي هند با حضور شخصيت هاي فرهنگي ايران و هند عصر روزجمعه در خانه فرهنگ كشورمان در دهلي نو برگزار شد .


به گزارش ايرنا سفير ايران در هند در آيين اختتاميه اين المپياد با قدرداني از تلاش رايزني فرهنگي و مسئولان خانه فرهنگ ايران براي برگزاري اين المپياد اظهار داشت: به تحقيق، از ميان اكثر زبان هاي عالم، برتري زبان فارسي نزد ميليون ها مسلمان جهان در آن است كه پيامبر اسلام (ص) بشارت داده بود كه فارسي زبانان، حاملان نيرومندي براي اشاعه دين و تمدن اسلامي خواهند بود.

سيد مهدي نبي زاده افزود: ديديم دين اسلام در يك كشور عربي ظهور كرد، اما زبان فارسي نسبت به زبان عربي سهم بيشتري در اشاعه، ترويج و گسترش آن در جهان ايفا نمود.

وي گفت : زبان شيرين فارسي با داشتن ظرفيت هاي علمي و فرهنگي باستاني به سرعت در بخش هاي خاوري جامعه اسلامي، از آناتولي تا هند به زبان ميانجي مبدل شد و در حدود شش سده، ادب فارسي در منطقه اي كه امروزه در برگيرنده تركيه تا بنگال است به كار گرفته شد.

وي ادامه داد: فارسي در عصر پادشاهي اكبر (امپراتور مغول)، به زبان رسمي دولتي تبديل شد و شعر فارسي نيز همراه با قالب، تصورات، موضوع و نقش مايه هايش به سرمشقي درخشنده براي شعر تركي و شاعران هندي كه به فارسي شعر مي سرودند، تبديل شد.

وي گفت : زبان فارسي در طول تاريخ به مثابه زبان حوزه تمدني بخشي از آسيا و زبان دوم جهان اسلام از موقعيت فرهنگي ويژه اي برخوردار بود و اكنون در رديف زبان هاي انگليسي، اسپانيايي، فرانسوي، روسي، عربي، آلماني، وغيره؛ قرار دارد و از لحاظ همسنگي علمي ـ فرهنگي ـ اقتصادي و سياسي مقام شامخي دارد.

وي گفت : اكنون عظمت فرهنگي زبان فارسي در حوزۀ تمدني قارۀ آسيا بزرگي مي كند و به كمك وسايل مدرن اطلاعاتي از سر حد قاره ها عبور كرده است. چنانچه هم اكنون مثنوي مولوي عقول و قلوب جهان غرب را تسخيركرده، قدمهاي استواري بسوي جهاني شدن برمي دارد. و اكنون مردم با فرهنگ و با هوش جهان، به مقام شايسته سالاري و ظرفيت فرهنگي، علمي و ادبي مثنوي مولوي پي برده و محترمانه آنرا درك و ستايش مي كنند و به آن ارج و حرمت فراوان قائل اند.

سفير ايران در هند گفت : زبان فارسي در افغانستان به دري، در ايران به فارسي و در تاجيكستان به تاجيكي موسوم است و آن زبانيست كه در دل تاريخ پر افتخار چند هزار ساله خود خوابيده است، در طول تاريخ بعضي از گروه ها كوشيده اند تا آنرا در تحت شعارهاي گوناگون از پا در آورند، اما اين خود آنها بودند كه از پا در آمدند.

وي تاكيد كرد: هر زبان بر برداشته هاي خود استوار است كه اين داشته ها مي توانند شامل متكلمين متمدن، داشته هاي ذاتي و بانيان فرهيخته باشد كه زبان فارسي داراي همه اين داشته ها و سجاياي عالي است و اين زبان ريشه دار توانسته تاكنون از همه تهاجمات نا سالم رهايي يابد.

نبي زاده در ادامه گفت : گستره زبان فارسي با قدرتمندي و غنامندي كه دارد تنها به هندوستان و جغرافياي آناتولي محدوده نمانده، بلكه در اندك زماني بدليل پذيرش، زيبايي كلام، خوش آوازي، شيريني و اقبال عمومي زبان درباري، زبان ديواني، زبان اداري و رسمي چندين كشور فرهنگ پذير جهان گرديده است و به قولي سرزمين هايي كه زبان فارسي در آنها رايج بوده و يا هم اكنون رايج مي باشد، شامل ايران، افغانستان، تاجيكستان، مناطقي از پاكستان، جوامع فارسي زبان در هندوستان، نواحي اوستيا و تالش در قفقاز، آذربايجان، كردستان، و مناطقي همچون آسياي مركزي، مقدونيه و غيره را مي توان نام برد.

وي گفت : زبان فارسي از قديمي ترين زبانها و از گروه زبان هاي هندو اروپايي است. اين گروه زباني مجموعه اي از چندين زبان را شامل است كه بزرگترين جمعيت جهان به اين گروه زبانها سخن مي گويند و صد ها واژه مشترك و تك ريشه ميان ساير زبان هاي هندو اروپايي و فارسي وجود دارد و ريشه بسياري از كلمات اساسي زبان هاي اروپايي مانند پدر - برادر - خواهر - مردن و غيره، يكي است.

از زبان فارسي امروزه دهها واژه بين المللي مانند بازار - كاروان - كيميا - شيمي - الكل - بانك - بلبل - شال - شكـر - ليمون - تايگر - كليد - لب - تو - من – و غيره را مي توان تا 700 كلمه كه تا حال شناخـته شده اند، نام برد كه در بيشـتر زبانهاي جهـان راه پيـــدا كرده اند و هم اكنون به كمك زبانشـناسان جديد بيش از 20 هزار كلمه فارسي در ادبيات اردو و هندي استعمال مي شود.

وي يادآور شد: بيشـتر از 200 واژۀ فارسي را مي توانيم در زبانهاي - قرقيزي، قزاقي، اويغوري بيابيم كه به مرور در بين آنان متداول و جزء زبان شان شده است.

نبي زاده ادامه داد: هم اكنون، دامنه گسترش آموزش زبان فارسي در نهادهاي دانشگاهي جهان به مثابه يك زبان علمي و فرهنگي از اهميت بالايي برخوردار است و امروزه آموزش زبان فارسي در دهكده جهاني تقريبا در همه كشورها صورت مي پذيرد و اشاره به اين آمار خالي از لطف نيست.

وي گفت : اينكه تنها در امريكا به كمك بيش از 500 پروفسور ايراني تبار در بيش از صد دانشگاه و دانشكده، زبان فارسي را آموزش مي دهند كه مي توان دانشگاه هاي جورج واشنگتن، هاروارد، اييل، پرنستون، ستن فورد، بركلي، اوهايو و غيره را نام برد.

وي ادامه داد همچنين آموزش زبان فارسي در تعدادي از دانشگاه هاي ر بريتانيا؛ فرانسه؛ آلمان فدرال، اسپانيا؛ ايتاليا و نيز در بيش از سي دانشگاه در هند؛ پاكستان؛ تركيه؛ روسيه ساير دانشگاه هاي معتبر دنيا تدريس مي شود.

وي گفت : اهميت و ارزش فرهنگي فرا قاره اي زبان فارسي تا به آن حد رسيده است كه به منظور انسجام و تدوين اسلوب قواعد گويشي يكسان و رشد متعادل ادبي و فرهنگي آن، ميان فارسي زبانان جهان و منطقه، هر چند سال يكبار همايش هاي بين المللي استادان و محققان زبان و ادبيات فارسي در ايران، هند، تاجيكستان و افغانستان داير مي شود و در آن پژوهشگران، دانشمندان و استادان زبان فارسي از كشورهاي مختلف جهان جمع شده و در باره واژه هاي تازه و پژوهش هاي جديد زبان فارسي و ادبيات غني آن تبادل نظر و گفتگو هاي جامع و سودمندي مي نمايند.

وي ادامه داد: انتظارات ما در مجموع اين است كه بتوانيم از اين المپياد ها و همايش هاي مربوطه چه در حوزه ايران، هندوستان، افغانستان، تاجيكستان و ساير كشورها كه درگذشته با ادبيات فارسي آشنا بودند، از هند تا تركيه و تا چين بتوانند چنين گردهمايي هايي را برگزار كنند و ضمن پژوهش پيرامون فرهنگ ها و قاموس هاي هم آهنگ زبان فارسي در ساير كشورها، در جهت توسـعه و اشاعه دانش و فن واژه سازي و واژه گزيني حركت كنند و از قلمرو كوچك زبان فارسي به دنياي پهناور ادبيات فارسي ارتقاء يابند، سپس براي استمرار بخشيدن به پويايي زبان فارسي همت گمارده و براي جهاني سازي زبان اصيل و شيرين فارسي بكوشند.

رييس خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو نيز گفت : بر اساس برنامه ريزي و هماهنگي با گروه هاي زبان فارسي دانشگاههاي سراسر هند ،از هر دانشگاه دو تا سه نفر از دانشجويان در اين المپياد حضور يافتند

علي دهگاهي اظهار داشت: اين المپياد به منظور كشف استعدادها و توانايي هاي دانشجويان مقاطع دكترا و پيش دكترا زبان فارسي برگزار شد و نفرات برتر آن براي شركت در دوره دانش افزايي به مدت يك ماه به ايران اعزام خواهند شد.

وي افزود: در هماهنگي با گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد و معاونت آموزشي اين دانشگاه مقرر شد يك دوره دانش افزايي ويژه دانشجويان زبان و ادبيات فارسي هند توسط اين دانشگاه برگزار شود.

وي همچنين گفت: 50 نفر از دانشجويان شهرهاي مختلف هند در اين مسابقات شركت كردند.

رييس خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو همچنين در حاشيه گشايش اين المپياد به ايرنا گفت: علاوه بر المپياد زبان فارسي كه ويژه دانشجويان دكترا است يك نشست تخصصي در باره وضعيت زبان فارسي در هند و چشم اندازهاي پيش رو با حضور روساي گروه ها و اساتيد زبان فارسي سراسر اين كشور در اين مدت برگزار شد.

وي ادامه داد: در اين نشست روساي گروه هاي زبان فارسي از ايالت‌هاي مختلف گزارشي از وضعيت زبان فارسي در دانشگاه و منطقه خود ارائه و راهكارها و چشم اندازهاي پيش روي زبان فارسي را در هند بررسي كردند.

آساق ** 589**2047**

آساق ** 589**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30774733

جمعه|ا|30|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن