تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820412336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اينديپندنت: تغيير در روابط ايران و آمريكا تدريجي خواهد بود شكي در تمايل آمريكا به دراز كردن دستش به سوي ايران وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اينديپندنت: تغيير در روابط ايران و آمريكا تدريجي خواهد بود شكي در تمايل آمريكا به "دراز كردن دستش" به سوي ايران وجود ندارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

«اينديپندنت» در گزارشي تحليلي به رويكرد رييس‌جمهور آمريكا در قبال ايران پرداخت و با اشاره به شرايطي كه در دو كشور حاكم است تاكيد كرد كه اگرچه هنوز روند بي‌اعتمادي بين دو كشور ادامه دارد، رويكرد باراك اوباما در زمينه‌ي تعامل مستقيم با ايران امكان موفقيت را دارد و نشانه‌هاي مثبتي از جانب دولت ايران نيز مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ي انگليسي اينديپندنت در اين گزارش تحليلي نوشت: از ميان همه‌ي چالش‌هايي كه دولت باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا از زمان ورود به كاخ سفيد به جهانيان نشان داده است، جسورانه‌ترين آنها موضعش در قبال ايران است.اوباما در گفت‌وگويش با خبرگزاري العربيه نيز به طور مستقيم به ايران اشاره كرد و علاوه بر آن جوزف بايدن معاون رييس‌جمهور آمريكا نيز اخيرا به همين مساله اشاره كرد.

اين روزنامه در ادامه با بيان اين كه شكي درباره‌ي تمايل دولت آمريكا به "دراز كردن دستش" به سوي ايران وجود ندارد پرتاب اولين ماهواره‌ي خانگي ايران را نشان‌دهنده‌ي بي‌تفاوتي ايران دانست.

اين روزنامه با اين حال زمان‌بندي اين اقدام ايران را همزمان با بزرگداشت سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي ايران دانست و نوشت: هنوز براي نااميد شدن از آشتي بين "شيطان بزرگ" و كشور اصلي عضو "محور شرارت" بوش زود است. عادي‌سازي روابط با ايران همواره دشوارتر از ديگر تغييرات اساسي در سياست آمريكا يعني بهبود روابط واشنگتن و مسكو بوده است.

در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي آمده است: در زمينه‌ي ايران مسائل تاريخي سنگين‌تري وجود دارد و تضادهاي فرهنگي آشكارتر است. در 30 سال اخير هيچ‌گونه روابط ديپلماتيكي بين دو كشور وجود نداشته و علاوه بر آن كانال‌هاي ارتباطي بين دو كشور باز نبوده است. علاوه بر آن اولين ماه رياست جمهوري اوباما همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي شده است. سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مي‌تواند بدترين زمان براي روي خوش نشان دادن به آمريكا باشد. علاوه بر آن انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن نيز كمك چنداني نخواهد بود؛ چرا كه ضدآمريكايي بودن در ايران هنوز پرطرفدار است.

اين روزنامه انگليسي در ادامه نوشت: از نظر معيارهاي آمريكايي اوباما قاطعيت نادري را هم در انكار آن‌چه بوش مظهر آن بود و هم در زمينه‌ي همگام كردن اولين اقداماتش با آن‌چه در طول انتخابات بدان اشاره كرده بود، نشان داده است. تغيير روندهاي سياسي حتي پس از به روي كار آمدن يك رهبر جديد براي بسياري از كشورها دشوارتر از آمريكاست. در چنين زماني گفتار مي‌تواند با كردار تضاد پيدا كند. تغيير سياست بدون تغيير رهبري، حتي از آن نيز دشوارتر است، به‌خصوص اگر اين سياست به اعتبار ملي مربوط باشد، چيزي كه در دعواي تهران با آمريكا صدق مي‌كند. حتي اگر ايران در ماه ژوئن رييس‌جمهور جديدي را انتخاب كند انتظار يك تغيير 180 درجه‌اي سريع مي‌تواند غيرواقع‌بينانه باشد.

در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي آمده است: البته هيچ‌يك از اين موارد به اين مفهوم نيست كه تغيير نمي‌تواند اتفاق بيفتد بلكه به اين مفهوم است كه اگر قرار باشد تغييري اتفاق بيفتد تدريجي خواهد بود و در پاورقي روزنامه‌ها از آن ياد خواهد شد، نه در تيترهاي اصلي. علاوه بر آن به اين مفهوم است كه زبان قديمي تا مدتي در كنار زبان جديد زندگي خواهد كرد و به همين دليل است كه كساني كه شاهد پاسخي خصمانه از جانب ايران هستند شواهد بسياري براي اثبات مدعاي خود خواهند داشت.

اين روزنامه در ادامه نوشت: اما از طرف ديگر شواهد مثبتي نيز وجود دارد. محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور ايران همه‌ي اعتراضات ايران عليه آمريكا را كه به كودتاي 1953 برمي‌گردد يك جا جمع كرده و خواستار عذرخواهي واشنگتن شده است. وي علاوه بر آن از آمريكا خواسته است تهديدات خود عليه ايران را متوقف كند. اگر از ديد منفي به اين اظهارات نگاه كنيم آنها موانعي براي آشتي بين دو طرف هستند؛ اگر از ديد مثبت نگاه كنيم اين اظهارات مي‌توانند شروطي اجراپذير و بخشي از يك فتح باب منطقي باشند.

در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي مي‌خوانيم: نشانه‌هاي اميدبخشي نيز در سخنراني اخير علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در كنفرانس امنيتي مونيخ مشاهده شد. لاريجاني در عين تكرار اتهامات تاريخي و شك و ترديد نسبت به حسن نيت آمريكا، از روي كار آمدن رييس‌جمهور جديد اين كشور به عنوان يك "فرصت طلايي" ياد كرد. لاريجاني تاكيد كرد كه سلاح‌هاي هسته‌يي "هرگز بخشي از طرح استراتژيك ما نبوده است" و به مجموعه‌اي از درخواست‌ها از جمله پرداخت هزينه‌ي سوخت‌هاي هسته‌يي ارسال نشده اشاره كرد كه مي‌تواند به عنوان شروطي براي مذاكرات تلقي شود. وي علاوه بر آن پيشنهاد داد كه آمريكا از بوكس‌بازي دست كشيده و به جاي آن شطرنج بازي كند.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن