تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805694076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سياسي دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها اعلام كرد در افق 20 ساله بايد 150 هزار دانشجوي خارجي جذب كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: معاون سياسي دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها اعلام كرد در افق 20 ساله بايد 150 هزار دانشجوي خارجي جذب كنيم
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: دكتر شفيعي تصريح كرد: بر اساس مصوبات دبيرخانه مركز مذكور بايد در افق بيست ساله به 150 هزار دانشجوي خارجي در كشور برسيم .
به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"معاون سياسي دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در گفت و گو با مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (مأوا) درباره چالش هاي جذب دانشجويان خارجي ، سواستفاده هاي استعمار از اين سياست فرهنگي و آغاز به فعاليت مركزي مستقل در كشور براي ساماندهي به وضعيت دانشجويان خارجي سخن گفته است.
دكتر شفيعي در اين گفت وگو تصريح كرد بر اساس مصوبات دبيرخانه مركز مذكور بايد در افق بيست سا له به 150 هزار دانشجوي خارجي در كشور برسيم .
دكتر شفيعي : روند جذب دانشجويان خارجي در حال حاضر چگونه است؟ تحليل تان از جذب دانشجوي خارجي چيست؟
بحث جذب دانشجويان خارجي در هر كشور در دو محور انجام مي‌گيرد؛ محور اول مربوط به ارزش‌گذاري علمي و آكادميكي است بدين معني كه جذب بيشتر دانشجويان خارجي ارزش و اعتبار علمي دانشگاه‌ و در قياسي بالاتر كشورها را نشان مي دهد بنابراين يكي از فاكتورهاي ارزشيابي علمي هر دانشگاه ميزان جذب دانشجويان خارجي است.
محور دوم در جذب دانشجويان خارجي تبادل فرهنگي ميان ملت و كشورماست كه محوري بسيار مهم و حساس است چرا كه باعث ايجاد فهم مشترك فرهنگي مي‌شود. از آنجا كه انقلاب اسلامي انقلابي فرهنگي با انديشه دفاع از محرومين و مستضعفان و با هويت اسلامي است رويكرد تبادل و ارتباط فرهنگي مستمر با ملت‌ها را مدنظر قرار داده است.
طبيعي است اگر ما نتوانيم با رويكردي مناسب با ملت‌ها و تمدن ‌هاي مختلف، ارتباط فرهنگي مناسب برقرار كنيم، در صحنه بين‌المللي نيز، حضوري فعال نخواهيم داشت بنابراين جذب دانشجوي خارجي يكي از ابزارهاي حضور پررنگ در صحنه‌هاي بين‌الملي است.
متأسفانه ما شاهديم كشورهاي استثمارگر از اين حربه عليه كشور ما استفاده مي‌كنند ، آن ها به خاطر تأثيرگذاري دانشجويان خارجي، برروي اين قشر از دانشجويان سرمايه‌گذاري زيادي كرده‌اند. بطوري كه هم اكنون يكي از فعاليت‌هاي جدي و برنامه‌ريزي شده استعمار عليه انقلاب اسلامي، جذب دانشجويان ايراني است كه به نظر مي‌رسد تاكنون هم موفقيت‌هاي زيادي را بدست آورده‌اند.آنان اعتقاد دارند بهترين حربه براي رويارويي و مواجهه با انقلاب اسلامي جذب دانشجويان ايراني است.
البته سياست ديگري هم به موازات آن در دنيا دنبال مي‌شود ؛ جذب مغزهاي متفكر و خلاق و سرمايه‌گذاري روي نخبگان ما امروز در جهان سوم شاهد اين پديده ناخوشايند هستيم و بديهي است بايد بستري براي جذب مغزهاي مبتكر دنيا فراهم كنيم.
در حال حاضر وضعيت كشور ما در سه محور ياد شده چگونه است؟
بعد از انقلاب اسلامي كساني كه به ايران وارد شده‌اند انگيزه‌هاي گوناگوني داشته اند، عده‌اي به عشق امام و جاذبه‌هاي شخصيتي امام وارد ايران شده‌اند ؛ عده‌اي هم با اين نگاه كه ايران كشوري با درجه علمي مناسب و بالا است از كشور هاي همسايه به ايران مهاجرت كردند.
متاسفانه ما بعد از انقلاب در جذب دانشجو با چالش‌هاي اساسي مواجه شده‌ايم. در اين زمينه فعاليت هاي پژوهشي خوبي از سوي نهاد و جهاد دانشگاهي با عنوان آسيب‌شناسي جذب دانشجويان خارجي انجام گرفته شده است.
معاونت پژوهشي نهاد از اين بعد به آسيب‌شناسي بحث دانشجويان خارجي پرداخته است كه چه عواملي باعث بروز مشكلات و مسائل جانبي و نارضايتي دانشجويان خارجي مي شود.
نتايج بررسي اين چالش ها چه بوده است؟آيا اقدام مناسب و درخوري صورت گرفته است؟
شوراي عالي انقلاب فرهنگي پس از بررسي گزارش ها به اين نتيجه رسيد كه فرآيند جذب دانشجو بايد بهسازي و به صورت جدي بازبيني شود.
به همين منظور اين شورا دبيرخانه‌اي را تأسيس كرد اين دبيرخانه در معاونت سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها مستقر شد تا بر اساس دستورالعمل هاي شوراي سياستگذاري متشكل از نهاد و وزارتخانه هاي علوم ، بهداشت درمان و امور خارجه ،مسئولان امنيتي و ارگان هاي مربوطه به ساماندهي اين مسئله بپردازند.
بر اين اساس، جلسات متعددي با حضور كارشناسان ذيربط با بيش از 100 ساعت كاركارشناسي صورت پذيرفت و مقرر شد نظام بايد براي جذب دانشجويان خارجي يك رويكرد جديد را انتخاب كند.
رويكرد جديد در خصوص جذب دانشجويان خارجي چيست؟
در اين رويكرد جديد دو موضوع ساختار جذب دانشجويان خارجي و مباحث و فعاليت‌هاي فرهنگي جهت جذب دانشجو تصويب و بر سياست‌هاي جذب دانشجو، اعطاي بورسيه و ايجاد تسهيلات نرم افزاري و سخت‌افزاري مناسب، سرمايه گذاري روي زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي براي پذيرش دانشجويان در جامعه و تعريف الگوي مناسب از آن تاكيد شده است.
بايد عرض كنم در زمينه ساختاري ايجاد مركزي مستقل براي جذب دانشجويان خارجي به تصويب شوراي سياست گذاري رسيد.
همچنين براساس تصميمات اين دبيرخانه براساس چشم‌انداز جذب دانشجويان خارجي بايد در افق بيست ساله بتوانيم حداقل 150 هزار دانشجوي خارجي را جذب مراكز علمي و دانشگاهي كنيم در حالي كه امروزه حدود 5-4 هزار دانشجويي خارجي در كشور به تحصيل مشغول هستند كه با ايجاد راهكارهاي مناسب بايد به آن هدف برسيم.
من معتقدم با وجود تلاش بسيار خوب وزارتخانه هاي علوم و بهداشت درباره جذب دانشجويان خارجي، ساختار كنوني قابل دفاع و كارآمد نيست. اميدواريم با ايجاد ساختار مستقل مشكلات موجود، مرتفع شود و با شروع فعاليت ساختار مستقل يكي از قطب‌ها و مراكز جذب دانشجو در منطقه و جهان باشيم.
يكي از رويكرد هاي جديد اين است كه از اين به بعد دانشگاه‌هايي كه از امكانات و شرايط لازم برخوردار باشند مي توانند به جذب دانشجويان خارجي بپردازند.
چه مشكلاتي فرا روي اجرايي شدن اين ساختار مستقل وجود دارد؟
بايد عرض كنم اختلاف نظرهايي ميان كارشناسان درباره نحوه شكل‌گيري و آغاز فعاليت مركز مستقل دانشجويان خارجي وجود دارد كه اميدواريم به يك جمع‌بندي مناسب و درست برسيم تا شاهد ثمرات مثبت جذب دانشجويان خارجي باشيم.
اختلاف نظر ما بيشتر در حوزه فعاليت، جايگاه، ارتباط متقابل وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي ذيربط و بودجه است. به هر حال براي رسيدن به اين مركز مستقل به نظر مي‌رسد بايد اقدامات عاجل و متناسب در دو بخش فرهنگي و اجرايي صورت پذيرد .حضور رسانه ها به ويژه صدا و سيما براي بسترسازي فرهنگي در جامعه ضروري است ، بستر سازي از اين جهت است كه افراد در برخورد با اين دانشجويان متوجه شوند كه پذيرش دانشجويي خارجي با منافع ملي ما در تعارض نيست. مسأله بعدي اين است كه در حال حاضر دو وزارتخانه دانشجوي خارجي جذب مي‌كنند. اگر اين جذب فقط از طريق يك مركز انجام پذيرد شكل فعاليت متفاوت خواهد بود ، در آن صورت دو وزارتخانه بايد به يك فرآيند مشترك برسند.

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن