تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820569308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي نگهبان، ضامن صيانت از قانون اساسي و آراي مردم است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شوراي نگهبان، ضامن صيانت از قانون اساسي و آراي مردم است
عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: هدف از تشكيل اين شورا، نگهباني از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت بوده و شوراي نگهبان، ضامن مشروعيت نظام است و اين نهاد تاسيس شده تا پيشرفت نظام در مسير اسلام و مطابق با قانون اساسي باشد.


به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شوراي نگهبان، عضو حقوقدان شوراي نگهبان در تشريح چگونگي شكل‌گيري شوراي نگهبان و هدف از تأسيس اين شورا گفت: شوراي نگهبان نهاد مهمي است كه به موجب قانون اساسي وظيفه بررسي مصوبات و تشخيص عدم مغايرت آنها با شرع مقدس اسلام و قانون اساسي، را بر عهده دارد. در واقع هدف اين نهاد، نگهباني از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت است و هدف از تأسيس آن، پيشرفت نظام در مسير اسلام و مطابق با قانون اساسي است.

وي با اشاره به چگونگي شكل‌گيري انديشه تأسيس اين نهاد در ايران افزود: ايده تاسيس چنين نهادي از سوي آزاديخواهان و متديناني مطرح شد كه در انقلاب مشروطيت فعال بودند؛ آرمان آزاديخواهان اين بود كه نهادي تاسيس شود تا تصويب قوانين در چهارچوب شرع مقدس صورت گيرد، وقتي اين آرمان در ابتداي امر در قانون اساسي مشروطيت نيامد با اصرار آزاديخواهان و متدينان در اصل دوم متمم قانون اساسي مشروطيت تصريح شد كه بايد 5نفر از مجتهدان تراز اول بر امر تصويب قوانين نظارت كنند و در واقع خواست ملت و آزاديخواهان ايران از زماني كه نظام پارلماني در كشور پديد آمد اين بود كه مجلس بايد قوانين را براساس اسلام تصويب كنند و براي همين تاسيس نهادي مانند شوراي نگهبان را آرزو مي‌كردند.

عليزاده در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به نزديكي به اواخر عمر مجلس هشتم، تعامل اين دوره مجلس و شوراي نگهبان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، تصريح كرد: تنشي بين مجلس و شوراي نگهبان وجود نداشته است و هر دستگاهي به وظايف قانوني خود عمل مي‌كند، مجلس قوانيني را تصويب و به شورا ارسال مي‌كند شورا هم درباره آنها نظر مي‌دهد و در مواردي كه شورا ايراد و اشكالي بر مصوبات مجلس دارد مجلس سعي دارد نظر شورا را تامين كند.

وي ادامه داد: در مواردي هم كه نمايندگان بنا بر مصلحتي بر نظر خود اصرار داشته باشند و مصلحت را در آن مي‌بينند كه ايرادات مورد نظر شورا در مصوبه باقي بماند، طبق قانون اساسي مصوبه خود را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال مي‌كنند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به اينكه در آستانه انتخابات برخي از جريانات سياسي از شوراي نگهبان توقعات و انتقادهايي دارند اظهار كرد: طرح اين انتقادها هم امري طبيعي است و شورا از آنها استقبال مي‌كند، بالاخره زماني كه صلاحيت نامزد يك حزب يا جريان سياسي، احراز نمي‌شود، طبعا آنها ناراحت مي‌شوند و سعي مي‌كنند براي منزه كردن گروه، حزب و نامزد خود اظهار نظر كنند و در مواردي هم با اين اظهار نظرها و انتقادها جايگاه شوراي نگهبان را زير سوال مي‌برند.

عليزاده در پايان يادآور شد: وجود شوراي نگهبان بركت براي نظام جمهوري اسلامي و ضامن صيانت از قانون اساسي و آراي مردم است و نبايد انتقادها به تضعيف اساس اين نهاد بينجامد./س2

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن