تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820568309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هدف شوراي نگهبان پاسداري از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هدف شوراي نگهبان پاسداري از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت است
تهران- عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اينكه آرمان آزاديخواهان از زمان مشروطيت، تاسيس نهادي مانند شوراي نگهبان، بوده است. گفت:هدف شوراي نگهبان در واقع پاسداري از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت است.


به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان؛"محمدرضا عليزاده"ضمن تبيين منزلت اين نهاد در نظام سياسي ايران و نقش آن در حفظ آراي مردم،افزود:شوراي نگهبان نهاد مهمي است كه به موجب قانون اساسي وظيفه بررسي مصوبات و تشخيص عدم مغايرت آنها با شرع مقدس اسلام و قانون اساسي، را بر عهده دارد. در واقع هدف اين نهاد، نگهباني از تداوم حركت نظام در مسير اسلاميت بوده بنابراين ضامن مشروعيت نظام است. وي افزود :اين نهاد تاسيس شده است تا پيشرفت نظام در مسير اسلام و مطابق با قانون اساسي باشد. بنابراين نهاد بسيار مهمي است و منزلت بالايي دارد. به گونه‌اي كه در قانون اساسي تصريح شده است كه مجلس شوراي اسلامي بدون شوراي نگهبان اعتبار ندارد. در حالي كه مجلس در ميان قواي سه‌گانه جايگاه رفيعي دارد و استقلال آن مورد تاكيد قانون اساسي است بدون وجود شوراي نگهبان اعتباري ندارد.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان درخصوص چگونگي شكل گيري اين نهاد در ايران گفت:ايده تاسيس چنين نهادي از سوي آزاديخواهان و متديناني مطرح شد كه در انقلاب مشروطيت فعال بودند آرمان آزاديخواهان اين بود كه نهادي تاسيس شود تا تصويب قوانين در چهارچوب شرع مقدس صورت گيرد.

عليزاده افزود: وقتي اين آرمان در ابتداي امر در قانون اساسي مشروطيت نيامد با اصرار آزاديخواهان و متدينان در اصل دوم متمم قانون اساسي مشروطيت تصريح شد كه بايد 5نفر از مجتهدان تراز اول بر امر تصويب قوانين نظارت كنند.

"در واقع خواست ملت و آزاديخواهان ايران از زماني كه نظام پارلماني در كشور پديد آمد اين بود كه مجلس بايد قوانين را براساس اسلام تصويب كنند و براي همين تاسيس نهادي مانند شوراي نگهبان را آرزو مي‌كردند."

وي با اشاره به بهره گيري از تجربه تاسيس چنين نهادي در نظام‌هاي سياسي ديگر كشورها

اظهار داشت :در اغلب كشورها نهادي كه معمولا «دادگاه قانون اساسي» ناميده مي‌شود وظايفي مشابه شوراي نگهبان دارند. البته ممكن است وظايف آنان اندك تفاوتهايي با شوراي نگهبان داشته باشند اما هدف تاسيس چنين نهادهايي حفظ قانون اساسي است.

به گفته عضو حقوقدان شوراي نگهبان ،در برخي كشورها اگر يكي از مقامات مملكتي نسبت به تصويب قانوني شكايت داشته باشد و آن را مغاير با قانون اساسي تشخيص دهد به دادگاه قانون اساسي شكايت مي‌كند يعني دادگاه قانون اساسي بايد منتظر طرح شكايتي باشد تا بتواند اعلام نظر بكند. از اين رو در اين كشورها اين نهاد در مقام رسيدگي به دعاوي و مانند محاكم قضائي عمل مي‌كنند و صدور حكم مي‌كنند و قانوني را كه مغاير با قانون اساسي تشخيص داده‌اند لغو مي‌كنند.

عليزاده افزود:دادگاههاي قانون اساسي در برخي از كشورها بر امر انتخابات نيز نظارت دارند و درباره صلاحيت نامزدهاي رياست‌جمهوري و احزابي كه در انتخابات فعاليت مي‌كنند، اظهار نظر مي كنند و همچنين پاسخگوي شكاياتي هستند كه ممكن است درباره روند برگزاري انتخابات طرح شود.

وي در خصوص تعامل مجلس با شوراي نگهبان گفت :تعامل اين دوره مجلس، با شوراي نگهبان خوب است و به آن معنا تنشي بين مجلس و شوراي نگهبان وجود نداشته است و هر دستگاهي به وظايف قانوني خود عمل مي‌كند.

وي اظهار داشت :مجلس قوانيني را تصويب مي‌كند و به شورا ارسال مي‌كند شورا هم درباره آنها نظر مي‌دهد و در مواردي كه شورا ايراد و اشكالي بر مصوبات مجلس دارد مجلس سعي دارد نظر شورا را تامين كند. در مواردي هم كه نمايندگان بنا بر مصلحتي بر نظر خود اصرار داشته باشند و مصلحت را در آن مي‌بينند كه ايرادات مورد نظر شورا در مصوبه باقي بماند، طبق قانون اساسي مصوبه خود را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال مي‌كنند.

البته نمايندگان در مواردي هم نظرات و انتقاداتي دارند كه ابراز آنها امري طبيعي است.

عليزاده در ادامه به توقعات و انتقادات برخي جريان هاي سياسي ازشوراي نگهبان اشاره كرد و گفت :به نظر من طرح اين انتقادها هم امري طبيعي است و شورا از آنها استقبال مي‌كند. بالاخره وقتي صلاحيت نامزد يك حزب يا جريان سياسي، احراز نمي‌شود، طبعا آنها ناراحت مي‌شوند و سعي مي‌كنند براي منزه كردن گروه، حزب و نامزد خود اظهار نظر كنند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان افزود:در مواردي هم با اين اظهار نظرها و انتقادها جايگاه شوراي نگهبان را زير سوال مي‌برند. بالاخره وجود شوراي نگهبان بركت براي نظام جمهوري اسلامي و ضامن صيانت از قانون اساسي و آراي مردم است و نبايد انتقادها به تضعيف اساس اين نهاد بينجامد.

وي به شاخص ترين اقدام اين نهاد در طول خدمت كاري خود اشاره كرد و گفت :درباره شاخص‌ترين اقدام تامل نكرده‌ام از آن گذشته فعاليت شورا يك روند مداوم است بنده نسبت به ساير حقوقدانان عضو شورا سابقه بيشتري دارم و براي ارائه نظر مشورتي گاه در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس حضور مي‌يابم؛ يا درجلسات مجمع تشخيص مصلحت شركت مي‌كنم.

عليزاده افزود:بارها ديده‌ام كه صاحب نظران و كارشناسان نظرات شورا و عمق و كيفيت ارزيابي هاي شورا را تحسين كرده‌اند. البته اينها اغلب ناظر بر مسائلي است كه جنبه‌هاي سياسي كمتري دارد. بالاخره در موارد سياسي ممكن است نظر شورا مطابق فكر و نظر برخي گروهها و اشخاص نباشد. اما در مسائلي كه كمتر سياسي هستند اظهارنظر‌هاي تحسين‌آميز بسياري بيان مي‌شود.

وي اظهار داشت :فعاليت شورا هم به دليل نوع كار كه كار بررسي قوانين جديد و ناظر بر رفع مسائل و مشكلات روز جامعه را شامل مي‌شود، در عين كارشناسي بودن و علمي بودن بسيارنشاط آور است.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در خصوص ارتقاي كيفيت شورا نيز گفت:بنيان شوراي نگهبان در قانون اساسي و براساس ديدگاههاي حضرت‌امام(ره) به گونه‌اي بنا شده است كه ركني استوار است و از ابتدا اظهارنظرهاي آن اصولي و بر مبناي نظرات عميق فقهي و حقوقي بوده است.

عليزاده افزود:البته هر دستگاهي با گذشت زمان مي‌تواند تعالي بيابد. يا اينكه اموري حادث شود كه لازم باشد شوراي نگهبان براي پاسخگويي با آن امور فعاليت خود را گسترش بخشد به همين دليل بود كه با تاسيس مركز تحقيقات در تهران و مركز مشورتي فقهي در قم و نيز امكانات بيشتر براي نظارت بر انتخابات سعي شد شوراي نگهبان توانمندي‌هاي ‌خود را براي ايفاي وظايف خود در شرايط جديد بالا ببرد.در ابتدا اين دستگاهها پايه‌ريزي نشده بود ولي به مرور نياز آن احساس شد.

سيام**7378**1580

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30769931

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن