واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «فراهاني» آخرين بازمانده نقاشان قهوهخانهاي كارگاه آموزشي برپا كرد
خبرگزاري فارس: كارگاه نقاشي قهوهخانهاي با حضور محمد فراهاني آخرين بازمانده از نسل اين نقاشان در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برپا شد.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، در مراسم افتتاحيه نمايشگاه نقاشي پشت شيشه و برپايي كارگاه آموزشي نقاشي قهوهخانهاي، نعمتالله كيكاووسي؛ مدير سابق موزه هنرهاي زيبا كاخ موزه سعدآباد، رحمان احمدي ملكي؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه و مهدي توكليان؛ رئيس موزه هنر امام علي(ع) حضور داشتند.
اين مراسم با تقدير از محمد فراهاني آخرين بازمانده از نسل نقاشان قهوهخانهاي آغاز شد.
مهدي توكليان رئيس موزه هنر امام علي(ع) در اين مراسم هدف از برپايي اين نمايشگاه و كارگاه هنري را معرفي و ارائه اصيلترين اسناد و مصداقهاي خلاقه فرهنگي و تجسمي با هويت ايراني شيعي اعلام كرد و گفت: كارگاههاي نقاشي قهوهخانهاي و نمايشگاه نقاشي پشت شيشه كه مروري بر نقاشيهاي پشت شيشه از دوره زنديه تا به معاصر است، در ادامه برنامهها و رويكرد تخصصي موزه هنر امام علي(ع) در ماههاي محرم و صفر، با هدف پژوهش و آموزش هنر ايراني اسلامي و تاكيد بر مضامين مذهبي با هدف آشنايي، ترويج و گسترش بيشتر اين هنر در بين هنرمندان جوان و علاقهمندان با موضوعات مذهبي است.
احمدي ملكي پژوهشگر و استاد دانشگاه نيز نقاشي پشتشيشه را از نمونههاي با ارزش هنر ايران دانست كه در بطن فرهنگ و هنر مردمي از دوران صفوي آغاز شده و در عصر قاجار به اوج اعتلاي خود رسيده است.
وي افزود: اين هنر در زمره هنرهاي در حال فراموشي است و بيشترين مضامين آثار هنرمندان آن ريشه در باورها و عشق و ارادت به اهل بيت دارد و نقطه عطف آن نيز واقعه عاشورا است.
نعمتالله كيكاووسي نيز در سخناني، قديميترين آثار نقاشي پشتشيشه را متعلق به قرن سوم و چهارم پيش از ميلاد مسيح ذكر كرد و گفت: تاريخ ساخت و كاربرد شيشههاي رنگي در ايران به دوره ايلاميان ميرسد، بر اساس شواهد، هنر نقاشي پشتشيشه در ايران يك هنر وارداتي بوده و در ابتدا در اندازه هاي كوچك و بيشتر به صورت تزئينات معماري استفاده ميشده است و معتقدم كه نقاشي پشت شيشه به صورت مستقل از دوران صفوي در ايران رايج شده است.
وي افزود: در دوران زنديه اين هنر رونق يافت و از نيمه نخست قرن 13 ه.ق با شروع سلطنت فتحعلي شاه قاجار، شيوه نقاشي صورت يا شبيهكشي در ايران رواج مييابد. در اواخر قرن 13ه.ق و اوايل قرن 14 ه.ق در شيراز، اصفهان، كاشان، قزوين و تهران از نقاشي پشتشيشه در گچبريها و آينهكاريهاي منازل اعيان استفاده ميشدهاست و همزمان با تزئين در ساختمانها اين هنر به صورت مستقل هم اجرا ميشده است.
در بخش ديگري از اين مراسم محمد فراهاني آخرين بازمانده از نسل نقاشان قهوهخانهاي نيز درسخنان كوتاهي از آرزوي داشتن مكاني براي آموزش اين هنر به علاقهمندانش گفت.
وي با ابراز ارادت به استادش حسين قوللرآغاسي او را استادي بسيار ساده و بي ريا معرفي كرد كه هر چه آموخته بود همراه با عشق و به دور از حسادتهاي امروزي به شاگردانش ياد ميداد.
كارگاه نقاشي قهوهخانهاي با حضور محمد فراهاني تنها بازمانده شاخص نقاشي قهوهخانهاي، مشهور به محمد درويش از شاگردان حسين قوللر آقاسي با موضوع عاشورا از امروز به مدت سه روز در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برپاست.
در نمايشگاه آثار نقاشي پشت شيشه، آثار هنرمنداني چون عبدالحسين، محمود، آقا صادق، محمود، عبدالله، اسماعيل گيلاني، علي اكبر گيلاني، قربان علي قرباني، بيوك احمري، عبدالله و امير رحيمي و شقايق جزايري با همكاري مجموعهداران خصوصي به نمايش درآمده است.
همچنين كارگاه نقاشي پشت شيشه نيز با حضور عبدالله و امير رحيمي از 29 دي ماه به مدت 3 روز از صبح تا عصر در موزه امام علي(ع) برپا ميشود.
انتهاي پيام/
دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]