تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805542110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرايي و چگونگي عزاداري محرم-1عزاداريهاي محرم؛ عامل گسترش و توسعه تشيع


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چرايي و چگونگي عزاداري محرم-1عزاداريهاي محرم؛ عامل گسترش و توسعه تشيع
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: عزاداريهايي كه عموم مردم در ايام محرم به ويژه در روز عاشورا دارند از جمله عوامل گسترش و توسعه تشيع در طول تاريخ بوده است، سنت عزادارى زمينه پاسدارى از انديشه شيعه را فراهم ساخت، بي‌ترديد در سايه عزاداريها مى‏توان عترت و اهداف سالار شهيدان را به درستي تبيين كرد.

فلسفه و چيستي عزاداري براي امام حسين(ع)

عزا در لغت به معناي صبر و شكيبايي كردن بر هر چيزي كه انسان از دست مي دهد و نيز به معناي خوب صبر كردن، صبر كردن در مصيبت و سوگ و مصيبت است.

بر اين اساس "عزاداري" مراسمي است كه براي آرامش بخشيدن به فرد يا افراد داغديده برگزار مي شود. براي اين منظور روشهاي متعددي كاربرد دارد:

همدردي كردن زباني با فرد داغ ديده، گريه كردن همراه با فرد داغديده، شنيدن غم و غصه هاي فرد داغديده، يادآوري داغهاي ديگران به ويژه داغهاي بزرگان ديني و تاريخي در جوامع مختلف...

اما عزاداري براي سالار شهيدان... شخصيت امام حسين(ع) چنان عظيم و حوادث قيام او چنان مصيبت بار است كه عزاداري وي به هيچ وجه با مراسم معمول در يادبود و بزرگداشت افراد كه غالبا خشك و بي هيجان است، همانندي ندارد. پس از گذشت بيش از چهارده قرن از حادثه عاشورا، شركت كنندگان در عزاداري امام حسين در واقع، خويشتن را مصيبت زده و داغدار آن حادثه بزرگ مي يابند و با شركت در مراسم عملا به يكديگر و نيز به صاحبان اصلي مصيبت اهل بيت تسلي مي دهند .

برگزاري مراسم عزاداري امام حسين(ع) افزون بر تسلي بخشيدن به شركت كنندگان در آن مراسم، به طور كاملا طبيعي، سبب مي شود نام و ياد آن حضرت و حماسه عظيم او همواره زنده و تازه نگاه داشته شود، به ويژه آن كه عزاداري براي سالار شهيدان در قالب يكي از مردمي ترين رسمهاي اجتماعي ميان مسلمانان انجام مي شود و همگي در هر سن و از هر صنف با حضور در آن، پيامها و درسهاي حماسه حسيني را با عمق جان دريافت مي كنند.

آيات و روايات

از امام صادق نقل شده: امام حسين به سوي پيامبر (ص) مي آمد كه حضرت به استقبالش شتافت واو را در دامان خويش نشاند و فرمود: همانا كشته شدن حسين در دلهاي مؤمنين حرارتي ايجاد كرده كه هرگز سرد نخواهد شد.
سپس امام صادق (ع) فرمود: پدرم فداي كسي كه كشته اشكهاي جاري است . گفتند: اي فرزند رسول الله! كشته هر اشك روان يعني چه؟ فرمود: هيچ مؤمني او را ياد نمي كند مگر اين كه اشك او جاري خواهد شد.

امام صادق مي فرمايند: اي عبدالله بن صنان! با فضيلت ترين عملي كه در اين روز (عاشورا) به جا آورده مي شود، اين است كه لباس تميزي را به تن كني، آستين هايش را بالا بزني و سر و پا برهنه باشي مانند كساني كه مصيبت زده اند.

در همين رابطه امام صادق فرمود: كاملترين مؤمن از جهت ايمان كسي است كه خلق او نيكوتر و رقت قلب او و گريه او بر ما اهل بيت بيشتر و شديدتر باشد، دوستي او با ما اهل بيت زيادتر، حزن و اندوه و سوزش دل او در مصيبت ما و مودت و دوستي او براي ما بيشتر باشد.

روايت شده زماني كه نبي اكرم به دخترش فاطمه از شهادت فرزندش حسين و رنجهايي كه بر او جاري مي شود خبر داد، فاطمه به شدت گريست و عرض كرد: اي پدر ! اين (حادثه) چه زماني رخ مي دهد؟ فرمود: در زماني كه من و تو و علي نيستيم. پس گريه او (حضرت زهرا) شدت گرفت و عرض كرد: اي پدر ! پس چه كسي بر او گريه خواهد كرد؟ و چه كسي عهده دار اقامه عزاي او خواهد شد؟

پيامبر (ص) فرمود: اي فاطمه ! به درستي كه زنان امت من بر زنان اهل بيت من و مردانشان بر مردان اهل بيت من گريه خواهند كرد و هر سال، نسل اندر نسل عزاي او را تجديد كرده و آن را زنده نگه مي دارند.

پس در قيامت تو زنان آنان و من مردانشان را شفاعت مي كنم و دست هر كس را كه بر مصيبتهاي حسين گريه كند، مي گيريم و او را وارد بهشت مي كنيم. اي فاطمه ! هر چشمي روز قيامت گريان است، مگر چشمي كه بر مصيبتهاي امام حسين گريان بوده است پس صاحب اين چشم در آن روز خندان است و به نعمتهاي بهشتي بشارت داده مي شود.

امام خميني(ره): ملت ما قدر اين مجالس را بدانند، مجالسي كه زنده نگه مي دارد ملتها را، در ايام عاشورا زياد و زيادتر و در ساير ايام هم غير اين ايام متبركه، هفته هاست و جنبشهاي اين طوري هست. اگر بعد سياسي اينها را بفهمند، همان غربزده ها هم مجلس به پا مي كنند و عزاداري مي كنند اگر چنانچه ملت را بخواهند و كشور خودشان را بخواهند. من اميدوارم كه هر چه بيشتر و هر چه بهتر اين مجالس برپا باشد و از خطباي بزرگ تا آن نوحه خوان در اين تأثير دارد؛ از آن كه ايستاده پاي منبر، چند شعر مي گويد و چند شعر مي خواند، تا آن كه در منبر است و خطيب است، اينها هر دو در اين مسئله تاثير دارند، تاثير طبيعي دارند؛ گر چه خود بعضي اشخاص هم ندانند دارند چه مي كنند؛ من حيث لا يشعر

رهبر معظم انقلاب: امام حسين (ع) با عده كم، همه چيزش را فداي اسلام كرد؛ مقابل يك امپراطوري بزرگ ايستاد و " نه " گفت. هر روز بايد در هر جا اين "نه" محفوظ بماند و اين مجالسي كه هست، مجالسي است كه دنبال همين است كه اين " نه " را محفوظ بدارد..

رهبر معظم انقلاب: من واقعا مي ترسم از اينكه خداي ناكرده، در اين دوران كه دوران ظهور اسلام، بروز اسلام، تجلي اسلام و تجلي فكر اهل بيت (ع) است، نتوانيم وظيفه مان را انجام دهيم. برخي كارهاست كه پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دين نزديك مي كند. يكي از آن كارها، همين عزاداريهاي سنتي است كه باعث تقرب بيشتر مردم به دين مي شود. اين كه امام فرمودند "عزاداري سنتي بكنيد" به خاطر همين تقريب است. در مجالس عزاداري نشستن، روضه خواندن، گريه كردن، به سر و سينه زدن و مواكب عزا و دسته هاي عزداري به راه انداختن، از اموري است كه عواطف عمومي را نسبت به خاندان پيغمبر، پرجوش مي كند و بسيار خوب است.

ادامه دارد ...

دوشنبه|ا|28|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن