تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805527997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد
خبرگزاري فارس: پيشكسوت حرفه پرچم‌دوزي با تأكيد بر اينكه تاكنون بدون وضو پشت چرخ خياطي ننشسته‌ است، مي‌گويد: سود پرچم‌دوزي فقط 5 درصد است؛ اما باور كنيد همين سود كم آنقدر بابركت است كه به جرأت مي‌توانم ادعا كنم انگار 50 درصد است!


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، پيامبراعظم (ص) مي‌فرمايند: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556)
با فرا رسيدن ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) حال و هوايي خاص تمامي شهرها، خيابان ها و محله ها را فرا مي گيرد و هر فردي به نوبه خود مي خواهد در برپايي هر چه باشكوهتر اين ايام نقشي ايفا كند.
اما در اين ميان شايد يكي از برجسته‌ترين كارها در ايام سوگواري امام حسين و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام نصب پرچم هاي مختلفي است كه هر ساله بر در و ديوار مساجد،تكايا و هييات مذهبي متبلور مي شود و شور و حال خاصي به مراسم سوگواري مي بخشد.
به بيان ديگر مي‌توان گفت كه اگر همين پرچم ها در ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان در كوچه و خيابان ها و در ميان دستجات عزاداري وجود نداشته باشد چه بسا بخش مهمي از شور و حال مراسم از بين مي‌رود.
به عنوان مثال فرض كنيد در حسينيه اي هستيد كه مي خواهند مراسم سينه‌زني يا زنجير زني براي امام حسين(ع) برگزار كنند ولي از پرچم هاي سياه و سبز رنگ خبري نيست و در و ديوارهاي آن مكان بدون پرچم است، راستي در چنين شرايطي آن مراسم با چه شور و حالي برگزار مي شود؟ و اينجاست كه اهميت وجود پرچم هاي عزاداري مشخص مي شود.
در اين گزارش به سراغ پرچم دوزان امام حسين(ع) رفته ايم تا از حال و هواي اين حرفه برايمان بگويند.

17 سال است كه پرچم‌دوز امام حسين‌ام

به بازار تهران و ابتداي خيابان ناصر خسرو مي رويم تا با پرچم دوزان بازار تهران به گفت‌وگو بنشينيم.
اين مكان يكي از قديمي‌ترين مراكز دوخت و دوز و فروش پرچم هاي مختلف و متعدد مراسم سوگواري امام حسين(ع) و ائمه اطهار عليهم السلام است.
"سيد عليرضا مير مهدي" يكي از پرچم دوزان در ابتداي خيابان ناصر خسرو است كه مخاطب سئوالم قرار مي گيرد.
وي مي گويد: 17 سال است كه با جان و دل و با عشق و علاقه تمام در خدمت دوخت و دوز پرچم براي ايام محرم و صفر و ايام فاطميه هستم.
وي از ابتداي ورودش به اين حرفه چنين مي گويد:رشته تحصيلي ام گرافيك است و به خط و نقاشي هم علاقمند بودم و چون خانواده ام مذهبي و هياتي بودند همين امر سبب شد تا وارد اين حرفه شوم و با دلبستگي عميقي كار پرچم دوزي را ادامه دادم.
مير مهدي معتقد است كه پرچم دوزي براي امام حسين(ع) يك حرفه خاصي است و نبايد فقط به آن به عنوان يك شغل نگريست بلكه يك كار معنوي و روحاني است.
او ادامه مي دهد: هيچ‌گاه نشده كه بدون وضو پشت چرخ خياطي بنشينم و حتي برخي اوقات در حين كار، آرام آرام براي خودم روضه يا نوحه مي خوانم و حقيقتا وقتي كه پشت ميز كار و در حال دوختن پرچم و در آوردن نام مبارك امام حسين و ساير ائمه اطهار(ع) كه هستم به عالمي ديگر سير مي كنم و حتي با نوشتن و دوختن نام آقا امام حسين گريه مي كنم.
وي مي گويد: وقتي كه بر روي نام امام حسين، حضرت ابوالفضل يا حضرت علي اكبر تمركز مي كنم و طرح نام مباركشان را بر روي پارچه مي زنم واقعا خودم را در صحراي كربلا احساس مي كنم و حال عرفاني عجيبي به من دست مي هد.

عنايات و كرامات سالار شهيدان

يكي از سؤالاتي كه از سيدعليرضا مير مهدي پرچم دوز امام حسين(ع) مي پرسم درباره عنايات خاصي ست كه شامل حال ايشان يا خانواده اش شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تا كنون در توسل به امام حسين(ع) و اهل بيت عنايات خاصي ديده است، مي‌گويد: بله، به نظر من مگر مي شود براي امام حسين كار كنيد و مورد عنايت و الطاف ايشان قرار نگيريد؟
وي تصريح مي كند: يك روز پارچه اي را از كربلا آوردند و مي خواستند براي داخل حرم امام حسين آن را مورد استفاده قرار دهند، از من خواستند كه بر روي آن پارچه طرح بكشم و نام مبارك امام حسين و برخي ديگر از ائمه و چند حديث و روايات درباره واقعه عاشورا بر روي آن بدوزم. قبل از شروع كار به من گفتند كه دستمزد اين كار چقدر مي شود؟ من هم گفتم من براي اين كار چون قرار است در حرم مطهر آقا امام حسين كار شود دستمزدي نمي گيرم و دستمزدم را از خود امام حسين(ع) مي‌گيرم. آنها هم تشكر كردند و پارچه را به من دادند تا مشغول به كار شوم. هنگامي كه پارچه را باز كرديم در كمال تعجب ديديم كه مقداري پول داخل پارچه قرار گرفته بود كه با باز كردن پارچه، پول‌ها به زمين افتادند! خود صاحبان پارچه كه از كربلا آمده بودند كلي گريه كردند و گفتند ما هيچ‌گونه پولي داخل اين پارچه نگذاشته بوديم!
وي تاكنون چندين پرچم و پارچه براي حرم حضرت امير المومنين (ع) و حرم امام حسين(ع) دوخته است كه اين كارها را جزء توفيقات خود مي داند.

عاشق امام حسين بايد يك شعيه واقعي باشد

محمدرضا رضواني‌نيا، يكي ديگر از پرچم دوزان امام حسين است كه سابقه 23 ساله در اين كار دارد.
وي مي گويد: متاسفانه بدعت غلطي كه در بين هيات هاي مذهبي رايج شده اين است كه ده روز ايام سوگواري محرم كه تمام مي شود انگار همه چيز تمام مي شود و ديگر مردم كاري با امام حسين ندارند، در حالي كه بايد روح معنوي عاشورا و قيام حسيني هميشه و در همه حال در روح و روان ما به عنوان شيعه بيدار باشد و در پيچ و خم هاي زندگي نبايد خودمان را طوري غرق كنيم كه انگار ديگر كاري با امام حسين نداريم.
اين پرچم دوز امام حسين تاكيد مي كند: يك بچه هيئتي كه در طول 10 روز سوگواري محرم هر شب براي امام حسين عزاداري كرده بايد به معناي واقعي امام حسيني باشد و مثلا بتواند قرآن را به خوبي تلاوت كند و نمازش را حتما بخواند، يعني عاشق و محب اهل بيت نمي تواند عاشق و عزادار امام حسين باشد اما نماز نخواند يا نماز اول وقت نخواند، يا در رو خواني قرآن اشكال داشته بياشد.
رضواني نيا به نقش رسانه ها و مبلغان ديني در فرهنگسازي درس عاشورا به مردم اشاره مي كند و تصريح مي كند: بايد از طريق رسانه ها خصوصا راديو و تلويزيون در اين زمينه فرهنگسازي كرد. گرچه بحمدالله كارهاي خوبي انجام شده ولي بايد اين فرهنگسازي طوري باشد كه بتواند روح معنوي حماسه عاشورا و درس مكتب كربلا را در تمامي اركان زندگي فردي و اجتماعي مردم ساري و جاري نمايد و مثلا يك بچه هياتي در وهله اول بايد بداند كه امام حسين براي احياء دين اسلام قيام كرد و در آن ظهر عاشورا با توجه به اينكه در محاصر كامل دشمنان بود اما نماز اول وقت را ترك نكرد.

بركات خدمت به مراسم عزاداري حسيني

بدون شك تلاش و كوشش براي زنده نگهداشتن ايام سوگواري امام حسين در ماه محرم و حرمت نهادن به روزهاي شهادت ائمه اطهار عليهم السلام در پيشگاه آن بزرگان بي عجر و مزد نخواهد بود.
همچنان كه موسي فكوري، يكي از باسابقه‌هاي پرچمن دوزي امام حسين(ع) تصريح مي‌كند و مي‌گويد: اين مغازه ما حدود 60 سال است كه پرچم دوز امام حسين و ائمه اطهار(ع) است و تقريبا سودي كه از بابت كارمان دريافت مي كنيم حدود 5 درصد است، شايد بگوييد 5 درصد خيلي ناچيز است اما باور كنيد همين سود كم آنقدر با بركت است كه به جرآت مي توانم ادعا كنم كه همين 5 درصد انگار 50 درصد است!
وي تاكيد مي كند: به مدد امام حسين و ساير ائمه معصومين و به لطف خداوند مهربان هيچگاه در زندگي لنگ نشده‌ايم و «كاسه چه كنم؟ چه كنم؟» دستمان نگرفته ايم و همه اين بركات را از عنايات همين شغل و حرفه مي دانيم و خود آقا واقعا به ما توجه دارند و هر بار هم كه بابت كاري يا موضوع خاصي متوسل شده ايم بدون درنگ پاسخ لازم را دريافت كرده ايم.
فكوري كه به حرفه پرچم دوزي امام حسين عشق مي ورزد، مي گويد: تا عميقا به امام حسين و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام عشق نورزيد نمي توانيد يك پرچم دوز حرفه اي و موفق باشد.
وي به نكته جالبي اشاره مي كند و مي گويد: باور كنيد اگر در اين كار دغدغه اولتان سود مادي و پول باشد قطعا موفق نخواهيد شد ولي اگر به قصد غربت و خدمت به مكتب گرانسنگ اهل بيت (ع) كار كنيد آنچنان بركات و عناياتي شامل حالتان مي شود كه به وضوح در مي يابيد كه اين الطاف و موفقيت ها به بركت شغليست كه داريد.

هيچ‌گاه لنگ زندگي نبوديم

پرچم دوزان و پارچه فروشان امام حسين (ع) از عنايات فراواني حكايت مي كنند كه شامل حال خود و خانواده هايشان شده است.
امير مهدي فراهاني كه سابقه 40 ساله در حرفه پرچم دوزي براي اهل بيت(ع) دارد مي گويد: يكي از بركات ارزشمندي كه هميشه شامل حال من و خانواده ام شده اين بوده كه هيچ‌گاه لنگ نبوده ايم و هيچگاه با در بسته روبه‌رو نشده ايم، حال شايد گاهي اوقات بر سر دوراهي مانده باشيم اما طولي نكشيده كه راه اصلي را پيدا كرده ايم و همه اينها را از عنايات همين خدمت ناچيزي مي دانيم كه براي اهل بيت انجام مي دهيم.
وي تصريح مي كند: هنگامي كه پشت چرخ خياطي قرار مي گيرم و مثلا قرار است طرح نام مبارك امام حسين(ع) يا حضرت اباالفضل(ع) يا بي بي فاطمه زهرا(س) را بزنم در حالت عرفاني و روحاني غير قابل وصفي قرار مي گيرم و احساس مي كنم همان امامي كه نام مباركشان را دارم مي دوزم، دارند مرا مي بينند و هميشه دوست دارم با دقت و وسواس بيشتري كارها را انجام دهم تا در وهله اول شرمنده اهل بيت(ع) و سپس مردم نشويم.
پيامبراكرم (ص) فرموند: فاطمه جان! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمت‌هاى بهشتى مژده داده مى‏شود. (بحارالانوار،ج 44، ص293)
انتهاي پيام/ك

شنبه|ا|24|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن